گاهی برای بهره بردن از زیباییهای فوتبال، باید نگاهی به خارج از زمین هم داشته باشیم. کاری که امروزه بازاریابی دیجیتال ابزار قرار دادن فوتبال انجام میدهد، بینظیر است.
خلاصه کمپین بازاریابی دیجیتال برگرکینگ
کمپین “چالش استیونج (Stevenage Challenge)” که توسط برند برگرکینگ اجرا شد، به عنوان یکی از نمونههای موفقیتآمیز بازاریابی دیجیتال است. این کمپین با هدف ترکیب دنیای بازیهای ویدئویی و فوتبال طراحی شد و توانست با هزینهای کم، توجه جهانیان را به باشگاه فوتبال استیونج و برند برگرکینگ جلب کند. این مقاله به بررسی جزئیات، استراتژیها و دستاوردهای این کمپین پرداخته و به نکاتی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال اشاره میکند.
پیشزمینه کمپین
بازی FIFA یکی از محبوبترین بازیهای ورزشی است که برندها به دلیل مخاطب گستردهاش از آن برای تبلیغات بهره میبرند. برگر کینگ با درک این پتانسیل، به جای پرداخت هزینههای سنگین برای تبلیغات مستقیم در بازی، اسپانسر باشگاه فوتبال استیونج در لیگ چهارم انگلیس شد تا لوگوی آنها در FIFA 20 به نمایش درآید.
اهداف و روشهای اجرای کمپین بازاریابی دیجیتال برگرکینگ
برگرکینگ با اسپانسری پیراهن تیم استیونج و چالشهایی برای بازیکنان FIFA، تلاش کرد تیم استیونج را به پرطرفدارترین تیم آنلاین بازی تبدیل کند. برگرکینگ با راهاندازی این کمپین بازاریابی دیجیتال از بازیکنان و هواداران میخواست تا گلها و شادیهای پس از گل خود که با تیم استیونج به ثمر رسیده است را در شبکههای اجتماعی با هشتگی مخصوص به اشتراک بگذارند. به همین خاطر شاهد انتقال ستارههای دنیای فوتبال از قبیل مسی و رونالدو به تیم استیونج بودیم تا کاربران بتوانند گلهای بیشتری با این ستارهها به ثمر برسانند. در عوض هر کاربری که این کار را انجام میداد، بدون قرعهکشی جایزهای از برگرکینگ برای خرید محصولات آن دریافت میکرد. این کمپین در فصل ۲۰/۲۰۱۹ به مدت کمتر از دو هفته راهاندازی شد. در آن زمان تیم استیونج در ردههای پایینی League two قرار داشت. در حال حاضر تیم استیونج در ردههای میانی League one است.
دستاوردها و بازخوردهای کمپین
در این کمپین در کمتر از دو هفته بیش از ۲۵,۰۰۰ گل به اشتراک گذاشته شد و برای اولین بار پیراهنهای تیم استیونج در بازار به طور کامل فروخته شدند. این اقدام بازخوردهای مثبت زیادی از سوی شخصیتهای مطرح و جامعه فوتبال دریافت کرد و نام استیونج را به عنوان یکی از محبوبترین تیمهای FIFA بر سر زبانها انداخت.
تحلیل استراتژی بازاریابی دیجیتال برگرکینگ و تاثیرات آن
استفاده از پلتفرم دیجیتال FIFA برای نمایش برند، یک رویکرد کمهزینه و بسیار موثر برای برگرکینگ بود. با این روش، برند بدون هزینههای هنگفت، در معرض دید جهانی قرار گرفت. کمپین استیونج نمونهای از بازاریابی هوشمندانه است که به برندها نشان میدهد چگونه میتوان با خلاقیت به مخاطبان گسترده دست یافت.
کمپین بازاریابی دیجیتال “چالش استیونج” نشان داد که چگونه میتوان با ترکیب دنیای دیجیتال و دنیای واقعی و استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی، به دستاوردهای چشمگیر در بازاریابی دست یافت. این تجربه میتواند الگویی برای بازاریابان دیجیتال باشد که به دنبال راههای خلاقانه برای افزایش تعامل و جذب مخاطبان جهانی هستند.