در حالی که تاتنهام، بایرن مونیخ و هری کین در حال بررسی جزئیات نهایی انتقال ۸۶ میلیون پوندی (۱۰۸ میلیون دلاری) کاپیتان انگلیس به آلمان بودند، برند کفش آمریکایی اسکچرز منتظر بود و مراحل معامله بزرگ را پیگیری میکرد. و کمی بعد اعلان بزرگ اتفاق افتاد: قراردادی مادام العمر و چند میلیون پوندی با مهاجم شماره ۹ جدید بایرن بسته شده بود. اما شرکت باید قبل از فشار دادن دکمه و عرضه عمومی کمی صبوری میکرد. اسکچرز قراردادهایی با اسنوپ داگ، شوگر ری لئونارد و تونی رومو بسته بود، اما این وضعیت با مشکلات متفاوتی همراه بود.
هریکین و اسکچرز، چطور ممکن است؟
گرگ اسمیت – معاون توسعه محصول اسکچرز میگوید: « قرارداد با هری کین چالشهای منحصر به فردی را به همراه داشت، اما همه اینها بخشی از زندگی یک فوتبالیست است. علاقه زیادی از طرف باشگاههای چندین کشور دنیا برای به خدمت گرفتن هری کین وجود داشت و واقعاً تا آخرین لحظه نمیدانستیم او کجا میرود.» قرارداد کفشهای کین با نایکی – که تقریباً تمام دوران حرفهای خود را با همین قرارداد طی کرده بود – در آگوست ۲۰۲۲ به پایان رسید. او به پوشیدن استوکهای نایکی در جام جهانی قطر هم ادامه داد، اما این یک راز آشکار در صنعت تولید کفشهای ورزشی بود که یکی بهترین مهاجمان دنیا با رکورد ۵۸ گل برای انگلیس و ۲۱۳ گل در لیگ برتر آماده شنیدن پیشنهادات جدید است. تمدید با نایکی محتملترین گزینه بود، آدیداس پشت در ایستاده بود، پوما وضعیت را پیگیری میکرد، اما اسکچرز یک بازی عجیب را شروع کرد.
بازار جذاب ایالات متحده برای هری کین
نمایندگان کین، به ریاست برادرش چارلی، درست پس از انتشار مستند “ایر” از طرف شرکت آمریکایی به میز مذاکره دعوت شدند. فیلمی که داستان ارتباط مایکل جردن اسطوره بسکتبال امریکا را با نایک در دهه ۱۹۸۰ بیان میکند. همه طرفها مستند را دیدند و وقتی صحبت از ساخت فیلم مشابهی شد، به نظر میرسید که کار برای پذیرش پیشنهاد نایکی کاملا هموار شده.
هری کین در کنار بزرگترین نامهای مرتبط با نایکی، یعنی کریستیانو رونالدو و کیلیان امباپه، در بازار ایالات متحده چهره کاملا شناخته شدهای است. خود او هم از طرفداران بزرگ ورزش ایالات متحده است. آمریکاییهایی که زیاد از فوتبال سر در نمیآورند او را به خاطر حضورش در برنامههایی مانند The Tonight Show با جیمی فالون به خوبی میشناسند. بنابراین کمپ هری کین برای امضای مجدد قرارداد با نایکی مشتاق به نظر میرسید.
سفید: نسخه آزمایشی
تماسهای اولیه در بریتانیا منجر به این شد که نمایندگان کین به مدت دو روز در ماه آوریل به دفتر اسکچرز در لس آنجلس بروند تا با تیم مدیریت اجرایی شرکت، از جمله رابرت و مایکل گرینبرگ، که شرکت را در سال ۱۹۹۲ تأسیس کردند، ملاقات کنند. وقتی ارائه آنها به تیم کین به پایان رسید، چرخها به حرکت درآمدند. کین در طول تابستان از نمایشگاه Skechers در نیویورک بازدید کرد، چون این رابطه در پشت صحنه در حال شکل گرفتن بود. یک استراتژی بازاریابی متمرکز بر ایالات متحده، با نیم نگاهی به جام جهانی ۲۰۲۶ و البته دوران بازنشستگی هری کین، باعث شد او چهار مورد از شش قرارداد تجاری اخیرش را با شرکت های آمریکایی منعقد کند.
پیش فصل فوتبالی امسال در کنار همه نقل و انتقالات جنجالیاش شاهد انتقال کین از نایکی به اسکچرز بود. در بازی دوستانه مقابل وستهم یونایتد در پرت استرالیا، کین استوکهای نایک سفید خود را پوشید. اما در بازی بعد سر و کله اسکچرز با آن کفشهای مشکی جادویی پیدا شد. ابتدا در مقابل لیون سیتی سیلورز (از سنگاپور) زمانی که او یک پنالتی را در برد ۵-۱ به ثمر رساند، و بعد در ورزشگاه تاتنهام هاتسپر وقتی که آنها ۴ گل به شاختار دونتسک زدند، و شاه هری آخرین گلش را با پیراهن تاتنهام به ثمر رساند. « آره، من برای پوشیدن آنها هیجان زده بودم. البته، همانطور که بچههای Skechers میدانند، استوکهای مشکی را خیلی دوست ندارم»
از سفید به مشکی
بایرن ورود بازیکن ۳۰ ساله جدیدش را ۱۲ آگوست اعلام کرد، روزی که او اولین بازی خود را به عنوان بازیکن تعویضی در شکست ۳-۰ سوپرکاپ آلمان مقابل لایپزیگ انجام داد. در آن بازی بیشترین توجهها پیراهن شماره ۹ جدید بایرن بود و شاید کمتر کسی متوجه پوشیدن کفشهای سفید بدون مارک هری کین شد.
کفشهای اسکچرز هنوز در مرحله توسعه بازار بودند، این شرکت در راستای استراتژی «بازخورد» خود کفشهای جدیدش را به بازیکنان مختلفی در سطوح مختلف فوتبال در مناطق مختلف دنیا داد تا Skechers را امتحان کنند. «این طرح از تمام آزمایشهایی که در دوره ساخت نمونههای اولیه کفشها انجام میدادیم سرچشمه گرفت.» اسمیت از Skechers توضیح میدهد که آنها کفشهای جدید خود را در طرحهای تمام مشکی و بدون آرم آزمایش میکنند تا بازیکنان هیچگونه تعصبی بر اساس مارک یا رنگ نداشته باشند. «برای هری، این کار کاملاً جواب داد، کفشهای سیاه برای مردی که همیشه استوک سفید میپوشید باعث ایجاد رمز و راز و کلی علامت سوال بین هوادارها شد.»
از مشکی به آبی
در ۱۵ آگوست، Skechers بالاخره دعوت را علنی کرد. آنها تصاویر استوک آبی مدل SKX_01 را منتشر کردند. عکاسی چند هفته قبل انجام شده بود، زمانی که کین هنوز بازیکن تاتنهام بود. مکان عکاسی جای عجیبی بود: زمین تمرین باشگاه والتهام ابی FC در دسته هشتم انگلیس. آن روز ، هری کین در جایگاه و زمین زمین ۵۵۰ نفری کپرشاتز ژست گرفت. تیم دسته یک لیگ منطقه جنوب انگلیس سوگند یاد کرد که در مورد میهمان صاحب نام خود رازداری کند. پروژه عکاسی پشت درهای بسته انجام شد تا همه چیز مخفی بماند. سیمون کیسی – مدیر داخلی Waltham Abbey FC میگوید: «اگرچه آن روز هیچکدام از مقامات باشگاه حضور نداشتند، اما همهشان از تصور حضور بهترین مهاجم انگلیس در زمین باشگاه دیوانه شده بودند. امیدوارم مقداری از گرد و غبار او روی مهاجمان ما در این فصل بنشیند.” جالب اینکه بخشی از فیلمبرداری شامل ضبط تماس ویدیویی کین با جیمی ردنپ، هافبک سابق تاتنهام و لیورپول بود که از سال ۲۰۲۰ سفیر برند اسکچرز بود.
و بازی شروع شد
کین برای اولین بار در ۱۸ آگوست در ورزشگاه وردربرمن کفشهای آبی جدید خود را پوشید. او شروع کرد و در عرض چهار دقیقه، اولین پاس گلش را به لروی سانه داد. سپس کین اولین گل را با کفش پای راستش به ثمر رساند تا شراکت جدید به بهترین شکل ممکن شروع شود. اسمیت از اسکچرز میگوید: «اولین بازی هری کین در بوندسلیگا بستر مناسبی بود برای نشان دادن اینکه ما با یکی از بهترین بازیکنان حاضر در زمین که کفش اسکچرز پوشیده وارد بازار کفشهای فوتبال میشویم.» هری کین میگوید: «احساس میکنم هفت، هشت، نه سال از دوران فوتبالم باقی مانده است. من واقعاً هیجانزده هستم که با تیمی با دیدگاه یکسان کار میکنم. هر دوی ما میدانیم در این فضا به کجا میخواهیم برویم و این یک چالش هیجانانگیز است.»
شروع رویایی ۹ روز بعد با دو گل ادامه یافت. یکی از نقطه پنالتی و دومی با یک تقه تماشایی با پای راست در پیروزی ۳-۰ مقابل آگسبورگ در اولین بازی خانگی کین در آلیانز آرنای مونیخ. اسمیت میگوید این معامله مستلزم «میزان فوقالعادهای از برنامهریزی دقیق، طراحی و توسعه محصول» بود و دریافت فیدبک کین یک مزیت بزرگ برای آنها به حساب میآمد. این اتفاق به برند اسکچرز «مشروعیت» مورد نیاز خود را در بازار رقابتی داد. این تحقق ایدهای بود که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به ذهن مدیران اسکچرز رسید و منجر به چندین دور آزمایش شد، بنابراین زمانی که شرکت آمریکایی با کین تماس گرفت، آنها مطمئن بودند یک نمونه اولیه محکم برای تحت تاثیر قرار دادن او دارند. اسمیت توضیح میدهد: «برای هری، مانند هر فوتبالیستی، کفشها مهمترین ابزار هستند، او بسیار علاقهمند بود که نمونه اولیه ما را ببیند و امتحان کند.»
شخصیسازی، مساله این است
Skechers سپس وارد مرحله ” بازخورد” فرآیند شد، کین قرار بود تجربهاش را به شرکت منتقل کند و آنها در پایان دوره آزمایشی بر اساس فیدبک هری کین نمونه اولیه را اصلاح کنند. تا به شکل دادن به کفش کمک کند. اسمیت میگوید: «فیدبکهای کین باعث شد ما ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه اولیه را اصلاح کنیم تا مطمئن شویم که اولین کفش فوتبال Skechers برای او و همه فوتبالیستهای نخبه عالی خواهد بود. کین در این پروسه با برخی از کارمندان سابق نایک که برای طراحی به Skechers آمده بودند کار کرد.»
شعار اسکچرز برای کفشهای جدید با عنوان “Comfort Technology” در واقع مزیت رقابتی آنها را توضیح میدهد. اسمیت میگوید: «این ما را ملزم میکرد که از همان ابتدا به جزییات دقت کنیم. ایجاد کفیهای جدید بر اساس فرم پای هر بازیکن و سپس اصلاح و کار مجدد روی آن برای تبدیل شدن کفش به بینقصترین مدل ممکن کاری بود که ما به دقت انجامش دادیم. به محض اینکه آخرین نسخه را توسعه دادیم، فناوریهای نوآوری کلیدی مانند HyperBurst Pro cushioning و P.S.C، را وارد کردیم تا بازیکن هنگام لمس توپ احساس بهتری داشته باشد.
هری کین: من خوشحالم
هری کین: «من از نزدیک با بچههای Skechers کار کردم تا کمک کنم تا جای ممکن استوکهایی با راحتی کامل به دست بیاورم. پاهای من هر روز فرسودهتر میشوند، بنابراین هدف این است که سعی کنم جزئیات و جنبههای کوچکی در کفش را درست کنم تا بتوانم بی درد تمرین کنم. کفشها عالی هستند، واقعا راحت. راحتی اولین چیزی است که هر فوتبالیست از یک کفش فوتبال میخواهد. ما بازیهای زیادی انجام میدهیم، هر روز تمرین میکنیم، بنابراین مطمئن شدن از قرار گرفتن پاهایتان در جای راحت بسیار مهم است.»
سابقه مصدومیت کین از ناحیه مچ پا و از دست دادن ۱۸۷ روز یا ۴۳ بازی برای باشگاه و تیم ملی که به فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ برمیگردد، برای طراحان نگران کننده نبود: « ما سعی میکنیم کفشی بسازیم که برای همه کارساز باشد، اما میدانیم بازیکنان نخبهای مانند هری، ممکن است آسیبدیدگی یا مشکلاتی داشته باشد که باید هنگام طراحی به آن توجه کنید. خوشبختانه، هری از این نظر منحصربهفرد است. او بسیار قوی است و برای کنترل آسیبدیدگی قبلی نیازی به استفاده از عناصر خاصی در کفش نداشت.»
دنیای مخفی کفشهای فوتبال
تنها تغییری که در کفشهای اسکچرز به نسبت کفشهای قبلی او ایجاد شده، مطابقت با شکل خاص پای کین است. اسمیت میگوید: «این مصداق سفارشیسازی محصول برای یک فوتبالیست حرفهای است. ما تازه شروع کردهایم و برنامههایی هم برای کوتاهمدت و هم برای بلندمدت در بازار فوتبال حرفهای داریم. اسکیچرز اینجاست که بماند.”.
این مطلب در هفته نامه کارنگ هم منتشر شده است.
فوتبال تراپی برای حال خوب با فوتبال.