https://footballtherapy.ir/?p=4311 : لینک کوتاه

آنالیز تاکتیکی سبک فابیان هورزلر/ سرمربی جوانی که برایتون را به اوج می‌برد

فابیان هورزلر، سرمربی فعلی برایتون، در دو هفته ابتدایی لیگ موفق به کسب شش امتیاز شده است و تاکنون با سن کم خود موفق در انگلیس موفق بوده. مربی سابق تیم سن پائولی، هورزلر، که در فوریه ۳۱ ساله شد، توانسته است نه تنها غول هامبورگی را دوباره به دسته بالاتر برگرداند، بلکه اکنون به عنوان رهبر جدید برایتون نیز می‌درخشد. آنالیز تاکتیکی نشان می‌دهد هورزلر شروعی حتی بهتر از یورگن کلوپ در دوران مربیگری‌اش داشته و موفق شده تیمش را به موفقیت‌های بزرگی برساند.

او به عنوان کمک مربی در تیم سن پائولی فعالیت می‌کرد تا این که به خاطر نتایج ضعیف تیم در شرایط بحرانی قرار گرفت و سرمربی تیم، تیمو شولتز، اخراج شد. پس از آن هورزلر از سایه بیرون کشیده شد تا به عنوان سرمربی، تیم را از بحران نجات دهد.

هورزلر مربی موقت می‌شود

“در دوران دستیاری و مربیگری موقت، فابیان نشان داده که به چالش‌ها با روشی ساختاریافته برخورد می‌کند و راه‌حل‌های مشخصی ارائه می‌دهد.” این گفته‌های آندریاس بورنمان، مدیر ورزشی سنت پائولی است، زمانی که هورزلر سرمربی تیم شد. این انتصاب تنها دو روز قبل از کریسمس ۲۰۲۲ انجام شد و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه تازه در تیم بود. بورنمان و سایر مسئولان باشگاه متقاعد شده بودند که هورزلر فرد مناسبی برای این کار است.

فابیان هورزلر

فابیان هورزلر در زمانی که دستیار تیمو شولتز در سن پائولی بود.

شولتز در فصل ۲۲/۲۰۲۱ تیم را به فاصله سه امتیازی از پلی‌آف و صعود به بوندس لیگا رسانده بود، و امید به بازگشت به دسته بالاتر را پس از غیبتی ۱۲ ساله در هامبورگ زنده کرد. اما در نیمه فصل ۲۳/۲۰۲۲ ، تیم شولتز تنها با تفاضل گل بهتر از سه تیم انتهایی جدول بالاتر بود و او در راه خروج قرار داشت. در این شرایط، هورزلر که ابتدا به عنوان مربی موقت نامگذاری شده بود، وارد ماجرا شد. در نگاه اول، این انتخاب به نظر آسان و راحت می‌آمد، اما هیچ‌کس انتظار زیادی از مردی نداشت که در ۲۹ سالگی، ۱۱ ماه و ۳ روز، دومین جوان‌ترین سرمربی در تاریخ دسته دوم فوتبال آلمان بود. او البته تقریباً یک سال و نیم بزرگتر از یولیان ناگلزمان بود، هنگامی که مربی سابق بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۵ در هوفنهایم منصوب شد.

هورزلر پا جای پای ناگلزمان می‌گذارد

مانند ناگلزمان، هورزلر نیز موفقیت بزرگی کسب کرد. او تیم را به مقام پنجم در فصلی رساند که تیم در آستانه سقوط بود و فصل ۲۳/۲۰۲۲  را بدون شکست در ۹ بازی آغاز کرد، حتی با در نظر گرفتن اینکه سه تیم از شش تیم برتر فصل گذشته و شالکه و هرتا برلین را پشت سر گذاشت. هورزلر با این حال می‌گوید: “ما می‌توانیم فوتبال بدی بازی کنیم.” این صحبت‌ها به نوعی تلاش برای کنترل هیجانات بود که پس از پیروزی تیمش مقابل گرویتر فورث در هفته ۲۴ برای ثبت هفتمین پیروزی پیاپی در نیم‌فصل دوم، در باشگاه شکل گرفته بود.

سنت پائولی با کنار زدن ساندهاوزن با نتیجه ۵-۰ در هفته بیست و پنجم، هشتمین پیروزی پیاپی خود را ثبت کرد و رکورد باشگاه که ۴۸ سال پابرجا بود را شکست. این تیم با پیروزی مقابل رگنسبورگ به نهمین پیروزی خود رسید و در هفته بیست و هفتم، با شکست دادن هایدنهایم، تعداد پیروزی‌های پیاپی خود را به ۱۰ رساند. این دستاورد سنت پائولی را به دومین تیم در تاریخ بوندسلیگا ۲ تبدیل کرد که ۱۰ مسابقه پیاپی را برده است.

آنالیز تاکتیکی: راز موفقیت هورزلر چیست؟

هوزنر موفق شد، سن پائولی را برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ به دسته برتر فوتبال آلمان بازگرداند. اما چگونه هورزلر این موفقیت را به دست آورد؟

هورزلر که قصد نداشت همه چیز را زیر و رو کند، از سیستم دفاع سه نفره استفاده کرد و اریک اسمیت، هافبک دفاعی، را به عنوان یکی از این سه نفر نگه داشت. این ایده که اولین بار توسط شولتز معرفی شد، با اضافه شدن کارول متز، بازیکن باتجربه استونیایی، به طور بی‌نهایت موثرتر شد و نتایج تیم را بهبود بخشید.

تیم هورزلر با تقسیم گل‌ها بین بازیکنانش، بهبودهای بزرگی را نشان داد. مارسل هارتل با ۱۲ گل و ۱۲ پاس گل پیشتاز بود و همراه با سایر بازیکنان، تیم را به موفقیت‌های بیشتری رساند. لئارت پاکارادا، مدافع چپ فصل گذشته، با ۱۰ پاس گل، بالاترین تعداد پاس گل تیم را به نام خود ثبت کرد و پس از آنکه به کلن پیوست، جکسون ارواین، جایگزین او به عنوان کاپیتان شد.

هم‌تیمی سابق هورزلر در آکادمی جوانان بایرن مونیخ، امری جان، پیش‌بینی کرد که او “یک مربی بزرگ خواهد شد.” هورزلر در تگزاس در سال ۱۹۹۳ به دنیا آمد، زمانی که پدر سوئیسی‌اش در ایالات متحده به دندانپزشکی مشغول بود، در بازگشت به آلمان، کشور مادری‌اش، او در لیگ‌های پایین‌تر برای تیم‌های ذخیره بایرن مونیخ و هوفنهایم بازی کرد و سپس در سال ۲۰۱۶ به عنوان بازیکن-مربی به باشگاه آماتور اف‌سی پیپینسرید پیوست.او همزمان برای دریافت مدرک مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) تحصیل کرد و تیم خود را به موفقیت‌های بیشتری رساند.

هورزلر با موفقیت‌هایی که کسب کرده، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. او نه تنها سن پائولی را به بوندسلیگا بازگرداند، بلکه رکورد بوندسلیگا ۲ را شکست و هم چنین موفق شد در ۵۵ بازی که به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم میانگین امتیازی ۲.۱۶ را از خود به جای بگذارد.

آنالیز تاکتیکی فابیان هورزلر
جشن قهرمانی سن پائولی در بونس لیگا ۲

فابیان هورزلر: آنالیز تاکتیکی شیوه مربیگری

در حالی که دوران بازیگری او در اوایل دهه ۲۰ زندگی‌اش به پایان رسید، اما دوران مربیگری او به سرعت شکوفا شد، زیرا او نقش دستیار مربی در تیم‌های زیر ۱۸ و زیر ۲۰ سال آلمان را بر عهده گرفت. در سال ۲۰۲۰، سنت پائولی او را به عنوان دستیار به سرمربی وقت، تیمو شولتز، استخدام کرد. هورزلر در دسامبر ۲۰۲۲ پس از برکناری شولتز به عنوان سرمربی موقت منصوب شد. با تنها یک پیروزی در ۱۳ بازی آخر لیگ با شولتز، سنت پائولی با هدایت هورزلر ۱۰ بازی اول خود را پیروز شد.

در آوریل ۲۰۲۳، هورزلر در سن ۳۰ سالگی مجوز حرفه‌ای یوفا را تکمیل کرد و به عنوان سرمربی دائمی سنت پائولی منصوب شد. صعود به بوندسلیگا در فصل بعد یکی دیگر از نقاط عطف شروع خیره‌کننده او به عنوان سرمربی بود.

مدافع مرکزی به هافبک

در اولین فصل کامل هورزلر با سنت پائولی، تیم او به طور متوسط ۵۷.۴ درصد مالکیت توپ داشت که دومین درصد بالا بوندسلیگا ۲ بود. ساختار اولیه تیم در یک شکل ۳-۴-۳ شامل سه مدافع مرکزی بود که به دو نفر کاهش می‌یافتند. نفر وسط، اریک اسمیت، به عنوان یک محور به هافبک منتقل می‌شد. با توجه به اینکه اسمیت بیشتر دوران حرفه‌ای خود را به عنوان هافبک دفاعی گذرانده، انتقال او توسط هورزلر باعث شد که تیم همچنان پایه‌ای محکم برای پاس‌کاری در میانه میدان داشته باشد تا به جلو حرکت کنند. هنگامی که اسمیت در دسترس نبود، هورزلر با استفاده از هاوکه وال به جای او، این ایده تاکتیکی را ادامه داد.

مدافعان کناری سپس عرض زمین را حفظ می‌کردند و سنت پائولی اغلب با خط دفاعی تغییر یافته‌ای از چهار نفر بازی می‌کرد. در حالی که گرایشی برای تیم‌ها وجود دارد که با سه نفر بازی کنند، هورزلر تصمیم گرفت برعکس این روند را انجام دهد.

دروازه‌بان هورزلر، نیکولا واسیلج، نیز در ساختار تیم نقش کلیدی داشت و پنجمین پاسور برتر سن پائولی در فصل ۲۴/۲۰۲۳ بود. با اسمیت در میانه میدان و اغلب در موقعیتی عمیق‌تر از دیگران، یک ساختار لوزی با واسیلج در پایه، اسمیت در رأس و دو مدافع مرکزی دیگر، کارول متس و وال – که دو پاسور برتر سن پائولی در آن فصل بودند – در دو طرف تشکیل می‌شد.

آنالیز تاکتیکی
چرخش توپ در کانال‌های عقبی زمین در سیستم هورزلر

در این ساختار، تیم هورزلر می‌توانست مناطق مرکزی را اشباع کرده و از طریق پرس ترکیبی، توپ را به جلو منتقل کند. اگر لازم بود، با استفاده از مدافعان کناری که جلو می‌رفتند، توپ را به سمت جناحین منتقل می‌کردند.

آنالیز تاکتیکی: ایجاد موقعیت‌ها

تیم هورزلر در فصل ۲۴/۲۰۲۳ دومین تعداد پاس‌ها را در بوندسلیگا ۲ ثبت کرد، اما کمترین تعداد پاس‌های عمقی را داشت. این بدان معناست که آنها اغلب باید بلوک‌های فشرده را می‌شکستند که فضای کمی پشت سر داشت. تیم‌های حریف با ایجاد بلوک‌های فشرده از نفوذ سنت پائولی جلوگیری می‌کردند و آنها مجبور به استفاده از ضربات عرضی و ترکیبات کناری بودند.

آنالیز تاکتیکی
ساختار تیم سن پائولی، هنگام ایجاد موقعیت

در مجموع، ۶۰ درصد از ارسال‌های سنت پائولی از سمت راست انجام شد. وینگر راست، دپو آفولایان، و مدافع راست، مانولیس سالیاکاس، به عنوان بهترین پاسورهای تیم شناخته شدند.

تله پرسینگ کناری

سن پائولی در رتبه هشتم بوندسلیگا ۲ در معیار PPDA (Pass per Defensive Active) قرار گرفت، که نشان می‌دهد آنها در برخی موارد پرسینگ سنگین انجام می‌دادند، اما نه به اندازه سایر تیم‌ها. در عوض، آنها ترجیح می‌دادند در دفاع با بلوک‌های میانی کار کنند. هنگامی که تیم هورزلر به بالای زمین هجوم می‌برد تا توپ را بازپس گیرد، آنها اغلب بازی را به جناحین هدایت می‌کردند تا از مرکز دور کنند.

آنالیز تاکتیکی تیم هورزلر
شکل ۵: تاکتیتک تیم هورزلر هنگام تله‌گذاری پرسینگ

آنالیز تاکتیکی: بلوک دفاعی

آنالیز تاکتیکی تیم هورزلر
ایجاد بلوک دفاعی در تیم هورزلر

هنگام دفاع، سنت پائولی به یک خط دفاعی پنج‌نفره تبدیل می‌شد. مدافع مرکزی پیشرفته – اسمیت یا وال – به سرعت به خط دفاعی بازمی‌گشتند و مدافعان کناری نیز به عقب می‌آمدند تا یک واحد دفاعی پنج نفره را تشکیل دهند.

در مگ‌تراپی با منوضوع آنالیز تاکتیکی بیشتر بخوانید:
چرا دروازه‌بان‌ها در جلسات تمرین لیورپول آرنه اسلات عینک می‌زنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *