تونی بلوم و برایتون

https://footballtherapy.ir/?p=4324 : لینک کوتاه

تونی بلوم: تا ۲۰ سال دیگر هم رییس برایتون خواهم بود، مگر اینکه با اتوبوس تصادف کنم!

مصاحبه تونی بلوم: هزینه ۱۹۵ میلیون پوندی برایتون، عملکرد هورتزلر ، و دلایل خداحافظی با دی زربی

گفتگو: اندی نیلور

برایتون در پنجره نقل‌وانتقالات تابستان امسال نزدیک به ۲۰۰ میلیون پوند هزینه کرد.

این دومین هزینه گران در فوتبال جهان بود. درست پشت سر چلسی. همراه با جذب ۹ بازیکن جدید. برایتون همچنین بیشترین هزینه خالص را در فوتبال جهان داشت. ۱۳۹ میلیون پوند (۱۸۲ میلیون دلار) .حداقل ۳۵ میلیون پوند بیشتر از هر باشگاه دیگر لیگ برتر.

آن‌ها بعد از سه بازی و تحت هدایت سرمربی ۳۱ ساله خود، فابیان هورتسلر، در رده سوم جدول قرار دارند. در این دوره، آن‌ها موفق به کسب پیروزی خانگی مقابل منچستر یونایتد و تساوی خارج از خانه مقابل آرسنال شدند.

تونی بلوم، مالک و رئیس باشگاه است. مردی که در سال ۲۰۰۹ هنگامی که برایتون در لیگ یک (سومین سطح فوتبال انگلیس) بود، باشگاه را خرید. او تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون پوند از طریق وام‌های بدون بهره در تیم دوران کودکی‌اش سرمایه‌گذاری کرده. حالا و در این مصاحبه بلوم استراتژی پشت این هزینه‌کرد عظیم تابستانی را توضیح می‌دهد. این مصاحبه در مورد موارد زیر بحث می‌کند:

– برنامه تونی بلوم برای برایتون

– تأثیر قوانین سود و پایداری (PSR)

– پرونده منچسترسیتی و  لیگ برتر

– انتصاب عجیب هورتسلر

– و چرا روبرتو دی زربی “هرگز در درازمدت موفق نمی‌شد”

تونی بلوم و برایتون

**سؤال: هزینه نزدیک به ۲۰۰ میلیون پوندی برایتون در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی باعث تعجب بسیاری شد. استراتژی پشت این اقدام چه بود؟

**بلوم: شرایط مربوط به قوانین سود و پایداری (PSR) برای سایر باشگاه‌ها به خوبی شناخته شده است. برخی از باشگاه‌های بزرگتر در اروپا بودجه لازم برای رقابت با برخی از تیم‌های لیگ برتر را ندارند، بنابراین برخی از بازیکنانی که شاید در گذشته در دسترس ما نبودند، حالا در دسترس قرار گرفته‌اند. همچنین، نحوه عملکرد نقل‌وانتقالات ما در دو یا سه پنجره گذشته باعث شد که برخی از بازیکنان کلیدی را از دست بدهیم که همیشه قادر به جایگزینی فوری آن‌ها نبودیم و اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در بازیکنان جوان انجام داده‌ایم.

فکر می‌کنم با خریدهایی که انجام داده‌ایم، شانس خوبی برای رقابت در صدر جدول داریم.

چشم‌انداز بلندمدت ما برای قرار گرفتن بین ۱۰ تیم برتر تغییر نمی‌کند. اما قطعا در این فصل فکر می‌کنیم شانس خوبی برای کسب سهمیه اروپا داریم. فصل گذشته در اروپا تجربه شگفت‌انگیزی داشتیم (قرار گرفتن در رتبه ششم در فصل ۲۰۲۲-۲۳ به برایتون این فرصت را داد تا برای اولین بار در تاریخ باشگاه به رقابت‌های اروپایی راه یابد و آنها به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا رسیدند).

ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم همین کار را در این فصل هم انجام دهیم و بدون شک، با توجه به اینکه هفت رقیب ما در اروپا در یک نسخه بازطراحی شده با بازی‌های بیشتر حضور دارند، این موضوع به تیم‌هایی مثل برایتون فرصت بهتری برای رقابت در لیگ برتر می‌دهد.

**سؤال: آیا تغییرات آینده در قوانین سود و پایداری (PSR) بر استراتژی شما در آینده تأثیر می‌گذارد؟ نه فقط در برایتون، بلکه به دلیل آنچه ممکن است برای سایر باشگاه‌ها اتفاق بیفتد؟

**بلوم: ما همیشه در محدوده‌های تعیین‌شده قرار داریم و تا زمانی که من رئیس باشگاه هستم، مشکلی نخواهیم داشت. قطعاً از شرایط و وضعیت سایر باشگاه‌ها  آگاه بودیم. امسال وضعیت عجیبی داشتیم که فکر می‌کنم یک مورد خاص بود. به طوری که برخی از باشگاه‌ها مجبور بودند تا ۳۰ ژوئن (که پایان سال مالی بیشتر باشگاه‌ها است) بازیکن بفروشند.

یانکوبا مینته برایتون

(یانکوبا) مینته بازیکنی بود که مدتی او را دنبال کرده بودیم. قطعاً یک سال پیش که او به نیوکاسل رفت (از اودنسه دانمارک)، او را می‌شناختیم. او فصل فوق‌العاده‌ای داشت (در فصل ۲۰۲۳-۲۴ در دوران قرضی‌اش در باشگاه فاینورد هلند). ما ازمهلت کوتاه نیوکاسل برای برقراری تراز مالی آگاه بودیم و توانستیم او را به خدمت بگیریم. بازیکنی فوق‌العاده، جوان که امیدواریم رشد کند. ما توانستیم این انتقال را در پایان ژوئن انجام دهیم و این به دلیل مسائل PSR بود که برخی باشگاه‌ها با آن مواجه بودند.

**سؤال: با وجود قوانین سود و پایداری (PSR)، باشگاه‌ها به دنبال یافتن راه‌های فرار از قوانین بوده‌اند. آیا آن‌ها به‌طور ناعادلانه‌ای از این قوانین سود می‌برند؟

**بلوم: با هر مجموعه قوانین مالی، باشگاه‌ها سعی می‌کنند از راه‌های فرار استفاده کنند. تا زمانی که این کار در چارچوب قوانین باشد، آن‌ها مجاز به انجام آن هستند. تغییر قوانین برای جلوگیری از این راه‌های فرار، بر عهده لیگ برتر است.

فکر می‌کنم قوانین جدید — که امیدوارم طی شش ماه آینده و برای فصل بعد و سال‌های بعد اجرایی شوند، به‌طوری‌که همه چیز بر اساس یک فصل باشد — تعداد راه‌های فرار را کاهش خواهد داد. بنابراین امیدوارم که در آینده قوانین اجازه ضررهای قابل‌توجه را برای هر باشگاه بدهد، اجازه سرمایه‌گذاری بدهد، و امیدوارم که مالکان باشگاه‌های لیگ برتر بیشتر از گذشته در چارچوب قوانین عمل کنند.

تونی بلوم و برایتون

**سؤال:نظر شما در مورد اینکه منچسترسیتی لیگ برتر را به دلیل قوانین معاملاتی جدید به دادگاه کشانده چیست؟ از لیگ برتر حمایت می‌کنید یا منچسترسیتی؟

**بلوم: نمی‌خواهم زیاد در مورد آن صحبت کنم چون به دادگاه رفته و به‌زودی رأی صادر می‌شود. ما (برایتون) از بیرون ناظر هستیم. هر باشگاه، از نظر قانونی، مجاز به انجام این کار است. فکر نمی‌کنم این موضوع برای اعتبار لیگ برتر خوب باشد، اما این اتفاقات رخ می‌دهد. باید ببینیم که روند قانونی چگونه پیش می‌رود. فکر نمی‌کنم باختن این پرونده برای لیگ برتر مفید باشد، اما به زودی نتیجه را خواهیم فهمید.

**سؤال: در مورد شروع فابیان هورتسلر به‌عنوان سرمربی تیم چه نظری دارید؟

**بلوم: از اینکه چقدر سریع و خوب جا افتاده است، شگفت‌زده هستم. این حرکت بسیار بزرگی بود. او فقط به مدت ۱۸ ماه سرمربی یک تیم حرفه‌ای فوتبال بوده است (با باشگاه سن پائولی از هامبورگ آلمان) در دسته دوم بوندس‌لیگا.

آمدن از سن پائولی به لیگ برتر پیشرفت بسیار چشمگیری بوده است. من واقعاً برای او و برای تیم هیجان‌زده هستم و برای چیزی که می‌توانیم به دست بیاوریم، نه فقط این فصل، بلکه فراتر از آن.

سرمربی جدید برایتون

**سؤال: این همکاری (با فابیان هورتزلر) تاکنون بهتر از همکاری با روبرتو دی زربی بوده ؟

**بلوم: روند کار تغییر نکرده است. فلسفه هم تغییری نکرده. اما می‌توان گفت فابیان بیشتر از مربی قبلی‌ به این فلسفه پایبند بوده است. روبرتو درباره برخی از بازیکنان نظرات خاصی داشت، اما این روش کار باشگاه ما نیست. باشگاه تصمیم می‌گیرد که چه بازیکنانی را به باشگاه بیاورد و این کار با مشورت سرمربی انجام می‌شود.

شیوه کار ما این‌گونه نیست که سرمربی بگوید: «من این بازیکن را دوست دارم و آن بازیکن را هم» و ما همان کار را انجام دهیم (در زمینه خریدها). اگر سرمربی ایده‌هایی داشته باشد، آن‌ها به‌عنوان بخشی از فرآیند در نظر گرفته می‌شوند. اما علاقه سرمربی به یک بازیکن باید با تحلیل داده‌هایی که انجام می‌دهیم، هم‌خوانی داشته باشد.

وقتی روبرتو آمد ما فرآیند و فلسفه را برای او توضیح دادیم. اگر میان سرمربی و باشگاه هم‌راستایی وجود نداشته باشد، در درازمدت هرگز موفق نخواهد بود.

**سؤال: بخش بزرگی از کار شما مربوط به برنامه‌ریزی بلندمدت است. البته شما هنوز جوان هستید (بلوم ۵۴ ساله است). قبلاً گفته‌اید که سال‌های زیادی در برایتون خواهید بود، اما برنامه باشگاه بدون حضور تونی بلوم چیست؟

**بلوم: نکته عالی این است که افراد بسیار خوبی در سراسر باشگاه مشغول به کار هستند. بنابراین وقتی من دیگر رئیس باشگاه نباشم، امیدوارم جانشین من یک باشگاه بسیار قوی و پایدار با یک هوادار فوق‌العاده را به ارث ببرد و امیدوارم که موفقیت برای سال‌های زیادی ادامه پیدا کند.

من خودم را برای مدت طولانی در اینجا می‌بینم. البته ممکن است فردا با اتوبوس تصادف کنم. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود، اما امیدوارم که تا ۱۵ تا ۲۰ سال آینده همچنان اینجا باشم.

در مگ تراپی درباره برایتون بیشتر بخوانید:
آنالیز تاکتیکی سبک فابیان هورزلر/ سرمربی جوانی که برایتون را به اوج می‌برد

یک پاسخ

  1. روبرتو دی زربی نشون داده بود که تو کار خودش نابغه هستش و بی‌دلیل نیست که کسی مثل پپ گواردیولا میاد میگه که من از سبک بازی تیم‌های دی زربی الهام می‌گیرم.
    تونی بلوم هم جدا از موفقیت تو کسب و کار فوتبال، پوکر باز قهاری هستش و اون رو هم باید نابغه بدونیم. این که در کنار هم بودن این دو نابغه بعد از مدتی باعث جرقه زدن بین‌شون و ایجاد شکاف شده، مورد عجیبی نیست. حتی هورزلر اگر می‌خواد که تو برایتون به موفقیت برسه، باید در مواجهه با تونی بلوم، کمی خودش رو کنترل کنه و میزان پتانسیل نابغه بودن خودش رو نشون نده.

    اگر امور بین بلوم و هورزلر درست پیش بره، شاید قمار این فصل برایتون هم جواب بده و بتونن که سهمیه لیگ قهرمانان اروپا رو برای فصل بعد به دست بیارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *