آنالیز فوتبالی منچستر سیتی چلسی

https://footballtherapy.ir/?p=3758 : لینک کوتاه

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی: چطور گواردیولا در زمین خودش متوقف شد؟

منبع: اتلتیک

وقتی یک تیم کمتر ازاستانداردهای معمول خود نتیجه می‌گیرد، اغلب سوالاتی در مورد تصمیمات سرمربی و خروجی بازیکنان پرسیده می‌شود. با این حال، برای آنالیز فوتبالی یک بازی به یک نگاه جامع‌تر نیازاست.

در آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی، سطح حریف می‌تواند یکی از دلایلی باشد که یک تیم خاص در یک روز معین مثل همیشه خوب عمل نکند. پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، در پاسخ به سوالی درباره عملکرد تیمش در نیمه اول تساوی ۱-۱ خانگی مقابل چلسی، گفت: «به طور کلی، وقتی شما اینگونه عمل می‌کنید، همیشه دلایل زیادی وجود دارد، نه فقط یک دلیل. و البته که چلسی واقعا خوب بازی کرد.»

آنالیز فوتبالی: ایده پپ، پاسخ پوچ

به هم ریختن تمپو و ریتم سیتی در حالی که آنها سعی می‌کردند بلوک دفاعی چلسی را باز کنند در ۴۵ دقیقه اول واضح بود. اما این فقط مربوط به تیم گواردیولا نبود. سازمان دفاعی چلسی، کار را برای بخش تهاجمی سیتی که از پنج مهره هجومی مستقیم شامل جرمی دوکو، خولیان آلوارز، ارلینگ هالند، کوین دی بروینه و فیل فودن تشکیل شده بود، سخت‌تر کرد.

همانطور که مرسوم است، تاکتیک سیتی در زمان تصاحب توپ به ۱-۴-۲-۳ تبدیل می‌شد. مانوئل آکانجی به سمت خط میانی حرکت می‌کرد و آلوارز و دی بروینه به عنوان هافبک‌های هجومی بین خطوط چلسی بازی می‌کردند. از نظر تئوری، برتری نفری پنج بر چهار سیتی در خط جلو باید باعث ایجاد مشکلاتی برای میهمان می‌شد. اما مائوریسیو پوچتینو، پاسخ‌های متعددی برای این موضوع داشت.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

نکته اول اینکه کول پالمر دائماً به مالو گوستو می‌چسبید و نیروی تدافعی مقابل دوکو در جناح چپ سیتی دو برابر می‌شد. موقعیت دفاعی گوستو بین او و مدافع میانی راست چلسی یعنی اکسل دیساسی فاصله ایجاد می‌کرد.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

… اما این فضا توسط مویزسس کایسدو پوشش داده می‌شد. او به طور مرتب به نیم‌فضای سمت راست می‌رفت و آلوارز را مارک می‌کرد. این‌ها در حالی اتفاق می‌افتاد که پالمر و گوستو در برابر دوکو دفاع می‌کردند. مدل بازی کایسدو به این معنی بود که بقیه چهار مدافع چلسی نیازی به جابجایی نداشتند. و این آنها را برای دفاع از سوئیچ بازی توسط سیتی به سمت دیگر زمین آماده می کرد.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

در این مثال، سیتی در تلاش است تا در جناح چپ خود پیشروی کند. اما موقعیت یابی گوستو مانع از آن می‌شود که ناتان آکه توپ را مستقیماً برای دوکو بفرستد. نقش شماره ۱۰ سیتی – آلوارز در اینجا – در این مواقع تلاش برای حمله به فضای بین دفاع راست و دفاع وسط سمت راست حریف بود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

اما حضور کایسدو به این معناست که وقتی آکه سعی می‌کند توپ را برای آلوارز بفرستد…

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

… هافبک اکوادوری توپ را قطع می‌کند و حمله سیتی متوقف می‌شود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

در موارد معدودی که دی بروینه در سمت چپ پرسه می‌زد، انزو فرناندز با نزدیک‌تر شدن برای حمایت از کایسدو و گوستو واکنش نشان می‌داد.

در اینجا، روبن دیاس توپ را به دی بروینه پاس می‌دهد. در حالی که کایسدو بین یارگیری با آکانجی (شماره ۲۵) و رفتن در عمق برای مقابله با بازیکن بلژیکی گیر می‌کند.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

حالا دی بروینه یک پاس تک لمسی به آلوارز می‌دهد. اما نزدیکی فرناندز به او باعث می‌شوئد بازیکن آرژانتینی سیتی تحت فشار قرار بگیرد و دیساسی برای شروع یک ضدحمله آماده شود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی
آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

در مثالی دیگر، دی بروینه پس از یک ضربه آزاد به سمت چپ حرکت می‌کند و سعی می‌کند آلوارز را پشت سر کایسدو و گوستو پیدا کند. اما فرناندز دوباره در موقعیت مناسبی قرار دارد تا فضا را بپوشاند.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

… و مانع از شوت زدن آلوارز به سمت دروازه می‌شود. این بلاک از فرناندز ضد حمله چلسی را آغاز می‌کند. همان ضد حمله‌ای که با زدن گل ابتدایی بازی توسط رحیم استرلینگ به پایان رسید.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

حرکت آهسته توپ سیتی از یک سمت به سمت دیگر، که با یارگیری کانر گالاگر مقابل رودری و جلوگیری از ارسال پاس به هافبک اسپانیایی تکمیل شد، به کایسدو و فرناندز اجازه داد تا به موقع در زمین جابجا شوند و از فضاهای مورد نیاز دفاع کنند.

در نیمه دوم، چلسی به روش دفاعی خود ادامه داد: پالمر از گوستو حمایت می‌کند، کایسدو از فضای بین دفاع راست و دیساسی محافظت می‌کند و فرناندز آماده حرکت برای کمک است.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

با این حال، رویکرد سیتی در یک سوم پایانی به جای تلاش برای شکستن بلوک دفاعی چلسی، به سمت تمرکز بیشتر روی حمله به پشت سر مدافعان تغییر کرده.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

برای همین هالند مدام به سمت تیرک عقب‌تر حرکت می‌کرد. در اینجا، زمانی که دوکو سعی می‌کند پالمر را دریبل بزند، فودن در سمت راست به دورترین نقطه محوطه می‌رود…

حضور هالند بن چیلول را مشغول می‌کند و فضای بیشتری برای فودن ایجاد می‌شود…

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

… شوت فودن توسط دیساسی نصفه و نیمه دفاع می‌شود و تنها بلاک لوی کولویل مانع از گلزنی هالند می‌شود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی
آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

در دقیقه ۷۱، پوچتینو به یک خط دفاعی ۵ نفره تغییر تاکتیک می‌دهد. ترور چالوبا به جای پالمر وارد زمین می‌شود. سه دقیقه بعد، گواردیولا به کایل واکر دستور می‌دهد تا جناح راست سیتی را به سمت جلو هل دهد، آکانجی عمیق‌تر حرکت کند و فودن به داخل بزند. در نتیجه، دی بروینه به یک بازیکن آزاد در خط میانی و در کنار رودری تبدیل می‌شود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

تغییر در موقعیت بازیکنان سیتی به این معنی بود که آنها می‌توانستند تهدید خط مقدم را حفظ کنند. در حالی که همچنان خلاقیت دی بروینه را در اختیار داشتند. در اینجا، بازیکن بلژیکی سعی می‌کند هالند را پیدا کند. کسی که در ابتدا در سمت تیرک عقب قرار گرفته و در برابر کولویل ایزوله شده است. چیلول هم مراقب واکر است…

…هالند ناگهان جدا می‌شود  اما ضربه سر مهاجم گل نمی‌شود.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

چهار دقیقه بعد، دی بروینه از فضایی در خط میانی چلسی عبور می‌کند و برناردو سیلوا را می یابد که جایگزین آلوارز شده.

آنالیز فوتبالی منچسترسیتی چلسی

قبل از اینکه برناردو توپ را به تیرک دورتر برساند، هالند موقعیت خود را تنظیم می‌کند و به سمت آن منطقه حرکت می‌کند. چیلول به سمت او می‌رود…

برعکس دفعه قبل واکر آزادانه به سمت توپ می‌دود. شوت مدافع کناری سیتی توسط دیساسی مهار می‌شود و به رودری می‌رسد…

… ضربه او پس از انحراف در اثر برخورد به چالوبات به تور می‌چسبد.

در حوزه انالیز فوتبال در سایت فوتبال‌
آنالیز فوتبالی: کارکرد پاس مورب قطری در حملات مستقیم

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *