انتقال جیلیان امباپه به رئال مادرید

https://footballtherapy.ir/?p=3798 : لینک کوتاه

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید: چه اشتباهی رخ داد؟

این گزارش اقتباسی است از نوشته پیتر لوتزلر و اولیور کی، در وب‌سایت اتلتیک

این خبری بود که همه انتظارش را می‌کشیدند. داستان انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید، یکی از بدترین رازهای پنهان فوتبال بود.

کیلیان امباپه به پاری سن ژرمن گفته است که در پایان فصل جدا خواهد شد. هنوز توافقی بین امباپه و پاری سن ژرمن بر سر نحوه خروج او صورت نگرفته است. اما انتظار می‌رود در چند ماه آینده این توافق رسمی شود. و انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید اتفاق بیفتد.

خروج کیلیان امباپه در سن ۲۵ سالگی ضربه‌ای برای پاری سن ژرمن و حتی فرانسه است. امباپه قهرمان شهر بود. پسری که به پاریس بازگشت تا تلاش کند به بزرگترین باشگاه فرانسه کمک کند افتخارات اروپایی کسب کند. او حتی در تابستان ۲۰۲۲ با پاری سن ژرمن تمدید کرد و ظاهرا دوست داشت پای تعهد بلندمدت به باشگاه بماند.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید: چرا داستان به اینجا رسید؟

خیلی‌ها می‌گویند داستان کیلیان امباپه از زمانی شروع شد که او با قراردادی ۱۸۰ میلیون یورویی (۱۹۸ میلیون دلار، ۱۵۵ میلیون پوند) با پاری سن ژرمن قرارداد بست. در حالی که چیزهای زیادی در مورد پتانسیل امباپه شناخته شده بود، عملکرد او برای موناکو در نیمه اول سال فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ با نگاه‌های تحسین برانگیزی در فرانسه مواجه شد. حتی خیلی‌ها آن زمان او را با تیری آنری مقایسه می‌کردند.

بلایی که او سر منچسترسیتی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا آورد و در هر دو بازی یک گل به ثمر رساند باعث شهرتش شد.

پپ گواردیولا پس از بازی رفت، سرش را تکان داد و گفت: “امباپه…او خیلی سریع است.”

بعدتر این مهاجم سه بار در دو بازی مقابل بوروسیا دورتموند در یک چهارم نهایی گلزنی کرد. آن فصل را با ۲۶ گل در تمامی رقابت‌ها برای موناکو به پایان رساند. به تیم بزرگسالان فرانسه راه پیدا کرد و به جوانترین چهره تاریخ تیم ملی فرانسه پس از ماریان ویسنیفسکی تبدیل شد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

چرا کیلیان امباپه همان اول به مادرید نرفت؟

امباپه در عرض ۱۲ ماه، از یک “استعداد” بالقوه به بازیکنی تبدیل شده بود که همه باشگاه‌های معروف به دنبالش بودند. بارسلونا به شدت مشتاق بود. به خصوص زمانی که نیمار راهی PSG شد. آرسنال و لیورپول در تابستان ۲۰۱۷ پرس و جوهای جدی از اطرافیان او انجام دادند. آرسن ونگر با او ملاقات کرد تا تلاش کند او را متقاعد کند که به لندن برود. هر دو باشگاه منچستر به پسر فرانسوی علاقه نشان دادند. اما باشگاه‌هایی که بیشترین فشار را داشتند رئال مادرید و پاری سن ژرمن بودند.

مادرید محبوبیت داشت و پیشنهاد ۱۸۰ میلیون یورویی آنها (۱۵۰ میلیون یورو تضمینی، ۳۰ میلیون یورو مرتبط با موفقیت در آینده) توسط موناکو پذیرفته شد. وادیم واسیلیف، نایب رئیس وقت موناکو، در مصاحبه با کانال پلاس، به یاد می آورد که به امباپه گفته بود: “ما پیشنهادی دریافت کرده‌ایم که رد کردن آن غیرممکن است، از باشگاه رویایی تو. پس پاسخت را زود به من بگو.”

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

اما مذاکرات امباپه با مادرید مشکل ساز شد. پدرش، ویلفرد، ضمانت‌هایی در مورد زمان بازی می‌خواست. با وجود کریم بنزما، کریستیانو رونالدو و گرت بیل چنین چیزی در مادرید آسان نبود. ضمن اینکه پدرش انتظار داشت امباپه جزو پردرآمدترین بازیکنان رئال باشد. در جلسه‌ای در کالیفرنیا، جایی که مادرید در تور پیش فصل بود، ویلفرد به مدیران باشگاه اسپانیایی گفت که پول بیشتر و تضمین های بیشتری می‌خواهد. همانجا روابط تیره شد.

امباپه به پاریس می‌رود

در کمال تعجب بسیاری، امباپه به پاری سن ژرمن پیوست. باشگاه فرانسوی قبلاً رکورد نقل و انتقالات جهان را شکسته بود و نیمار را با مبلغ ۲۲۲ میلیون یورو در آن تابستان به خدمت گرفت. آنها پیشنهاد دادند که امباپه به صورت قرضی یک فصل از موناکو نقل مکان کند و سپس در پایان فصل یک انتقال دائمی ۱۸۰ میلیون یورویی انجام دهد. بلافاصله امباپه اعلام کرد: “این پروژه‌ای است که به من کمک می‌کند در عین کسب عناوین پیشرفت هم بکنم.” احتمالا آن موقع در ذهنش به این فکر می‌کرد که رئال مادرید می‌تواند صبر کند.

همراه با انتقال نیمار به پاریس، انتقال امباپه باعث ایجاد ناراحتی عمیق در بین نخبگان فوتبال اروپا شد. تقریباً بلافاصله، یوفا اعلام کرد که یک تحقیق رسمی در مورد امور مالی PSG، به ویژه با توجه به فعالیت اخیر نقل و انتقالات آنها انجام خواهد داد. پرونده این تحقیقات ۱۰ ماه بعد بسته شد. یوفا گفت که امور مالی پاری سن ژرمن تحت نظارت باقی خواهد ماند.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

در اهمیت منطقه باندی

اندکی پس از سوژه شدن در مقابل رسانه‌ها در پارک دو پرنس در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷، امباپه سوار ماشینش شد و از حومه سرسبز غربی پاریس، اطراف La Peripherique در شمال شرقی، به جایی که همه چیز شروع می‌شد آمد. به محله فقیرنشین “باندی”.
و به این ترتیب، در مراسمی که توسط نایکی برگزار شد، مرد ۱۸۰ میلیون یورویی با پسران و دخترانی که رویاهای شبیه او شدن را در سر داشتند، عکس یادگاری گرفت. مشرف به آنها، در کنار یک ساختمان، نقاشی دیواری عظیمی وجود داشت که باندی را شهر امکان‌ها، معرفی می‌کرد.

منطقه باندی، بالاترین نسبت مهاجران و بالاترین نرخ فقر را دارد. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه، ۲۸.۶ درصد از ۵۰۰۰۰ نفر ساکن Bondy زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

مانند بسیاری از محله‌های با چالش اقتصادی در حومه‌ پاریس، این مکان هم محل پرورش استعدادهای فوتبال است. سه عضو تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲ – امباپه، ویلیام سالیبا و راندال کولو موانی – اهل باندی هستند.

از عشق تا تنفر

اما وقتی اوضاع خراب شد باندی هم هدف قرار گرفت. در ژانویه ۲۰۲۲ روی نقاشی دیواری او در باندی با اسپری عبارتی با مظمون تهدید به مرگ نقاشی شد که ظاهراً واکنشی به نتایج PSG بود. آنها همچنان در آن فصل با اختلاف ۱۵ امتیاز در لیگ ۱ قهرمان شدند. امباپه ۳۹ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند. اما، با توجه به اینکه موفقیت در اروپا هنوز دست نیافتنی بود، نارضایتی‌ها ادامه پیدا کرد.

پاری سن ژرمن در آن مقطع شبیه یک سیرک شده بود. کیلیان امباپه آن‌جا را یک “باشگاه تفرقه افکن” نامید که شایعات را به سمت خودش جذب می‌کند.

او برای مدتی در کنار نیمار شکوفا شد. اما هر چه مدت زمان بیشتری را در همان خط حمله و در همان رختکن می‌گذراندند، رابطه‌شان سخت‌تر می‌شد. آمدن مسی در سال ۲۰۲۱ یک پیچیدگی اضافی در زمین و خارج از آن ایجاد کرد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

روابط تیره می‌شود

روابط امباپه با پاری سن ژرمن تیره شد. اختلاف طولانی مدتی بر سر استفاده باشگاه از تصویر او برای منافع تجاری وجود داشت. او سال گذشته بعد از اینکه از صدای او در یک ویدیو تبلیغاتی برای فروش بلیط‌های فصلی استفاده شد، گفت: “PSG یک باشگاه بزرگ و یک خانواده بزرگ است. اما مطمئناً کیلیان سن ژرمن نیست.”

البته که گاهی اوقات اینطور به نظر می‌رسید. قرارداد عظیمی که او در سال ۲۰۲۲ امضا کرد به او قدرتی داد که سلسله مراتب باشگاه را تحت تاثیر قرار می‌داد. انتصاب لوئیس کامپوس مدیر ورزشی جدید، که از او در موناکو حمایت می‌کرد، به‌عنوان امتیازی به ستاره باشگاه تلقی شد. اگرچه امباپه گفت که «از نقش یک فوتبالیست فراتر نخواهد رفت».

امباپه در داخل و خارج از زمین به شخصیت برتر تیمی تبدیل شد که مسی، نیمار و سرخیو راموس نیز در آن حضور داشتند. او در یک تیم قهرمان در شهری که دوستش داشت، گل می‌زد و مبالغ هنگفتی به دست می‌آورد. اما PSG نتوانست او را راضی نگه دارد.

کیلیان امباپه در پاریس ماند، اما با چه قراردادی؟

زمانی که امباپه دو سال پیش قراردادش را با پاری سن ژرمن تمدید کرد، شگفتی بزرگی رخ داد. بخصوص برای رئال مادرید.

او اجازه داده بود که تمدید قراردادش تا هفته‌های پایانی کش پیدا کند. خیلی‌ها فکر می‌کردند این حرکت مقدمه‌ای برای انتقال به اسپانیا است. اما نه! او و اطرافیانش یک بار دیگر پیشنهادهای مادرید را با هدف ماندن در PSG رد کردند. قرارداد دو ساله جدید با گزینه اختیاری از طرف امباپه برای تمدید تا ژوئن ۲۰۲۵ امضا شد.

اما تابستان بعد، امباپه به مدیران PSG اطلاع داد که قراردادش را تا سال ۲۰۲۵ تمدید نخواهد کرد. این باشگاه را در شرایطی قرار داد که اگر به زودی او را نقد نکنند، در معرض خطر از دست دادن امباپه در یک انتقال آزاد خواهند بود.

PSG مایل بود او را با قیمت مناسب به مادرید بفروشد. اوضاع زمانی پیچیده شد که الهلال برای بردن او به عربستان سعودی مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون یورو پیشنهاد کرد. پاری سن ژرمن پیشنهاد انتقال را پذیرفت، اما امباپه گفت که حاضر نیست حتی در مورد این انتقال صحبت کند.
در واکنش به این اظهار نظر باشگاه او را از تور پیش فصل در ژاپن و کره جنوبی حذف کرد.همین اتفاق سر بازی اول لیگ مقابل لوریان هم تکرار شد. در نهایت باشگاه بیهودگی این جدال را پذیرفت و امباپه به ترکیب برگشت. و فصلی آغاز شد که پربارترین فصل او در PSG بوده است با میانگین بیش از یک گل در هر بازی.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

رویای رفتن به مادرید و دردسرهایش

مادرش وقتی در تابستان ۲۰۱۷ در حال بررسی پیوستن به پاری سن ژرمن یا مادرید بود، به امباپه گفته بود: «تو یک نابغه در فوتبال هستی، کیلیان. آیا در لیگ ۱ حوصله‌ات سر نمی‌رود؟”

بی حوصله حتی اگر کلمه اشتباهی باشد دیگر همه می‌دانند که رویا همیشه رئال مادرید بوده است.

او احتمالاً در ۲۵ سالگی به اسپانیا نقل مکان خواهد کرد. کمی دیرتر از آنچه امیدوار بود. اما کاملاً مطابق با مسیر شغلی که در کودکی ترسیم کرده بود: مسیری که با رئال مادرید به اوج می‌رسد.

از نگاه PSG آنها همیشه می‌خواستند امباپه تمدید کند. اوایل این ماه، آنها احساس می‌کردند برای هر اتفاقی که در آینده رخ می‌دهد، برنامه دارند و به تصمیم او وابسته نیستند.

امباپه تعهدات مالی خود را در صورت ترک پاری سن ژرمن در تابستان امسال انجام داده است. او باید پول قرارداد امضا شده در سال ۲۰۲۲ را به باشگاه برگرداند و از مبالغ دریافتی در آینده صرف نظر کند.

کیلیان امباپه و برادرش

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید: پاریس چه می‌شود؟

هزینه ناخالص سالانه PSG برای حفظ امباپه ۲۰۰ میلیون یورو است. آنها قصد دارند از این پول برای ادامه بازسازی تیم استفاده کنند و استعدادهای جوان برتر خود – وارن زییر امری و ژاوی سیمونز را با قراردادهای بلندمدت در باشگاه نگه دارند.

یکی دیگر از بازیکنان پاری سن ژرمن که مایلند او را حفظ کنند امباپه است، اما نه کیلیان. آنها می‌خواهند ایتان، برادر ۱۷ ساله‌اش را در باشگاه نگه دارند. او اولین بازی خود را برای تیم بزرگسالان پاری سن ژرمن در دسامبر مقابل متز در لیگ ۱ انجام داد.

پول امباپه صرف خرید چه بازیکنانی می‌شود؟

باشگاه قبلاً دستخوش تغییرات اساسی در کادر فنی شده است. بیش از ۳۰۰ میلیون یورو استعداد به تیم اضافه شده است. با ۱۳ خرید در تابستان گذشته علاوه بر سرمربی جدید یعنی لوئیس انریکه. ژانویه همچنین شاهد قرارداد بستن دو بازیکن جوان دیگر بودیم. لوکاس برالدو، مدافع ۲۰ ساله و گابریل موسکاردو، هافبک ۱۸ ساله. حالا  میانگین سنی تیم به طرز چشمگیری کاهش یافته است. پروژه جدید پاریس این است: تاکید بر کنار گذاشتن دوران “سوپراستارها” با تیمی است که بر پایه پایداری ساخته شده است.

با انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید، در حال حاضر اهدافی برای تابستان در نظر گرفته شده. ویکتور اوسیمن، مهاجم ناپولی یکی از این اهداف است.

آنها همچنین به دنبال انتقال گاوی، هافبک بارسلونا در تابستان هستند. این بازیکن ۱۹ ساله هدف طولانی مدت لوئیز انریکه و ناصر الخلیفی رئیس باشگاه بوده. در حالی که بارسلونا او را یک دارایی «غیرقابل فروش» می‌داند، وضعیت مالی آن‌ها هر کاری را که ممکن است در تابستان امسال انجام دهند، پیچیده می‌کند.

تاثیر انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید قابل اندازه‌گیری نیست

امباپه با ۵ قهرمانی در لیگ، ۵ جام داخلی و یک قهرمانی در جام جهانی پارک دو پرنس را ترک خواهد کرد.

تأثیر خروج او قابل چشم‌پوشی نیست. امباپه بهترین گلزن پاری سن ژرمن چه در اروپا و چه در داخل کشور است. او کاپیتان فرانسه و پرکارترین و ثابت‌ترین گلزن لیگ فرانسه از زمان ژان پیر پاپن برای مارسی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ بوده. خروج او ضربه بزرگی برای پاری سن ژرمن و همچنین برای کشورش خواهد بود.

برای هواداران در پاریس، انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید قابل پیش بینی بود. اما به راحتی قابل درک نیست. او ستاره آنهاست که در حومه پایتخت به دنیا آمده است. رفتن کیلیان امباپه ممکن است به پاری سن ژرمن اجازه بازسازی تیم را بدهد، اما از دست دادن بازیکنی در حد او، آثار بزرگی در داخل و خارج از زمین به جا می گذارد.

درباره تاثیر ستاره‌‎ها بر کسب‌و‌کارهای فوتبالی بیشتر بخوانید:
دنیای مرموز و شگفت انگیز لباس فوتبالی در لیگ برتر
تیلور سویفت و لیونل مسی چطور بازار ورزش امریکا را منفجر کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *