تونی کروس

https://footballtherapy.ir/?p=4190 : لینک کوتاه

رقص آخر تونی کروس در صحنه فوتبال!


ترجمه و خلاصه شده از اتلتیک
تونی کروس یک بار گفته بود به اندازه کافی به او توجه نمی‌شود. او حق دارد.

تونی کروس بعد از برد پرگل مقابل اسکاتلند، آلیانز آرنا را ترک می‌کرد، آن هم در میان تشویق بی امان جمعیتی که شش هفته قبل در همین ورزشگاه در دیدار رئال مقابل مونیخ بی‌رحمانه مسخره‌اش کرده بودند. اما حتی این حجم تشویق تونی کروس، نمی‌توانست قدردانی مناسبی باشد در برابر ارقام خیره‌کننده‌ای که روی صفحه نمایش بزرگ ورزشگاه ظاهر شد.

تونی کروس

مسترکلاس آقای تونی کروس

او فقط بازیکنی نبود که ۱۰۰ پاس از ۱۰۱ پاس ممکن را صحیح به مقصد رسانده بود. این بازیکن ۳۴ ساله، یکی از بزرگان فوتبال مدرن در دنیا است. تونی کروس در هفته‌های پایانی دوران بازیگری خود در حجال برگزاری یک مسترکلاس برگزار است!

تماشای رقص او در میانه میدان با چنان خونسردی، هوش و دقت نادری که نشان می‌دهد، می‌تواند آزاردهنده باشد. چون در تمام مدت دارید با خودتان فکر می‌کنید مطمئناً او می‌توانست همچنان سال‌ها به این کار ادامه دهد.

کروس اما تصمیمش را گرفته. اوهفته پیش در ومبلی، بعد از پیروزی بر بوروسیا دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا با فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد. تنها چالش باقی مانده این است که با قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ با آلمان همه چیز را در باشکوه‌ترین حالت ممکن تمام کند.

تونی کروس وقتی ماه گذشته تصمیمش را اعلام کرد، گفت: «همه می‌گویند به راحتی می‌توانم چند سال دیگر بازی کنم. و شاید اینطور باشد. اما من نمی‌خواهم به نقطه‌ای برسم که مردم بگویند، “پفف، چرا هنوز بازی می‌کند؟” بنابراین بهترین لحظه را انتخاب کردم. و بهترین لحظه همین الان است.»

این چیزی است که در مورد کروس همیشه وجود داشته. او همیشه لحظه مناسب را انتخاب می‌کند. پاس مناسب، بازیکن مناسب، منطقه مناسب.

تونی کروس

در ستایش سادگی

در تعریف فوتبال مدرن، تونی کروس یک بازیکن بازیساز است. خوان رومن ریکلمه، ملی پوش سابق آرژانتین، او را به راجر فدرر تشبیه می‌کند: « او در زمین آنقدر ظریف بازی می‌کند که عرق نمی‌کند، کثیف نمی‌شود. می‌تواند بازی ‌کند و بلافاصله به خانه برود. حتی نیاز به حمام کردن هم ندارد.» سانتی کازورلا، هافبک سابق تیم ملی اسپانیا، او را بازیکنی توصیف می‌کند که در خواندن بازی آنقدر جلوتر از بقیه است که «نیازی به دویدن ندارد».

در کنفرانس خبری پیش از بازی مقابل اسکاتلند، از ایلکای گوندوگان، کاپیتان تیم ملی آلمان در مورد شعارهای تحقیرآمیز بعضی از هواداران علیه تونی کروس که معتقدند او بیش از حد ساده بازی می‌کند سوال شد. گوندوگان در جواب خندید: «به نظر من، این چیز بدی نیست، اگرچه مطمئناً می‌دانم که مردم آن را به شکل مثبتی معنا نمی‌کنند. من می دانم که این پاس‌های تونی که بسیار ساده به نظر می‌رسند چقدر می‌توانند مهم باشند. من بیشتر مجذوب چیزهایی هستم که بسیار ساده به نظر می‌رسند اما موثرند. راستش این سبک بازی من هم هست.»

تونی کروس

تونی کروس= آرامش

نکته ویژه در بازی مقابل اسکاتلند این بود که کروس تا قبل از تعویض شدنش در دقیقه ۸۰ تا چه حد بازی را کنترل کرد. این آرامش، متانت، بینش و روشی بود که خطوط بازی آلمان را به هم پیوند می‌داد. به راحتی می‌توانید به پاسی که او در دقیقه ۱۹ به گوندوگان داد و بعد همان توپ به جمال موسیالا رسید و منجر به گل شد استناد کنید.
هایلایت بازی تونی کروس مقابل اسکاتلند را ببینید:



 نقشه پاس‌های کروس را ببینید:

تونی کروس

اسکات مک تومینای و جان مک گین در خط هافبک اسکاتلند نمی‌توانستند به او نزدیک شوند. این همان کاری است که کروس عالی انجام می‌دهد. بیایید سری به آمار بزنیم. او در فینال چمپیونزلیگ ۹۵ پاس صحیح داد، ۹۵ پاس هم مقابل بایرن مونیخ در بازی برگشت نیمه نهایی (با وجود اینکه در نیمه دوم تعویض شد)، ۹۸ پاس صحیح هم دربی لالیگا مقابل اتلتیکو مادرید.

تونی کروس به شما ریتم می‍‌ده

در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ، نوع متفاوتی از مسترکلاس کروس در زمین برگزار شد. در آن برهه زمانی، او بخشی از تیم مادریدی بود که روی کاغذ تسلط چندانی بر بایرن نداشت. پاس گل شاهانه او برای گل ابتدایی وینیسیوس جونیور در آن بازی تعریف درستی از کلاس بازی کروس است.


اما باز هم مساله در مورد پاس‌های صحیح یا تعداد پاس‌ها نیست. در واقع وقتی در مورد سبک بازی تونی کروس حرف می‌زنیم داریم در مورد ریتم صحبت می‌کنیم. مرد همیشه آرام و خونسرد درهفته‌های پایانی دوران درخشان خود، در کشورش و در یک تورنمنت در زمین خانگی، به تیم ملی ریتم می‌دهد.

تونی کروس


بریم بترکونیم!

کروس پس از دوره قبلی جام ملت‌ها از فوتبال ملی خداحافظی کرد، زیرا از انتقادات نسبت به عملکردش در شکست مرحله یک هشتم نهایی مقابل انگلیس آسیب دیده بود. البته که همان موقع  گفت که تصمیمش به دلیل تمایل به گذراندن زمان بیشتر با خانواده‌ است.

دقیقا به همین دلیل اعلام اینکه توسط جولیان ناگلزمن برای بازگشت به تیم ملی متقاعد شده، غیرمنتظره بود. ناگلزمن روز پنجشنبه گفت که سه ماه طول کشیده تا کروس را متقاعد کند. « در نهایت بعد از کلی اصرار قبول کرد و گفت بله، من بخشی از تیم خواهم بود. بریم بترکونیم.»

بریم بترکونیم؟ به جای «فوتبال هوی متال» در توصیف سبک بازی تیم‌های یورگن کلوپ، کروس را می‌توان به یک نوازنده کلاسیک یا در واقع به رهبر ارکستر تشبیه کرد. او آماده است تا در تور خداحافظی‌اش آهنگ‌های موفق اجرا کند و دوباره به عنوان یک برنده صحنه را در اوج ترک کند. در حالی که طرفداران آلمان هم مجذوب این تور خداحافظی هستند. مشتاق اتفاقی بزرگ در خاک خودشان. این رقص آخر است. تا جایی که میتوانی ازش لذت ببر!

در مگ‌تراپی، بیشتر بخوانید:
آنالیز تاکتیکی: امباپه به رئال! این چه قابلیت‌هایی به تیم آنچلوتی اضافه می‌کند؟
ورود نتفلیکس به جنگ پخش زنده فوتبال!

یک پاسخ

  1. نقلی قولی از یوهان کرویف هست که میگه:
    فوتبال ساده‌ترین بازی دنیا هست ولی ساده فوتبال بازی کردن، سخت‌ترین کار دنیاست.

    و تونی کروس این کار رو به نحو احسن انجام داده، طوری که سخت‌ترین کارها به چشم سایرین، آسون به نظر میاد.
    تونی کروس بارها ثابت کرده که میشه کار درست رو انجام داد، بدون توجه به واکنش بقیه
    مثل زمانی که لیگ عربستان انتقاد کرد و در سوپرجام توسط تماشاگران عربستانی هو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *