لیونل مسی و یامال

https://footballtherapy.ir/?p=4226 : لینک کوتاه

داستان پشت پرده عکس‌ لیونل مسی و نوزادی لمین یامال

ترجمه شده از متن درموت کورگان

“عکس گرفتن از آن‌ها سخت بود”. خوان مونت‌فورت به Athletic می‌گوید. “می‌توانم بگویم برای گرفتن آن عکس خون و عرق ریختم. لیونل مسی هنوز هم خجالتی است. وقتی که تازه فوتبال حرفه‌ای را شروع کرد خیلی خجالتی‌تر بود. در آن لحظه خودش را آنجا با یک نوزاد کوچک در یک وان پلاستیکی پر از آب پیدا کرد. آن هم در شرایطی که مادر بچه همان کنار ایستاده بود. در ابتدا، تعامل زیادی وجود نداشت. برای همه آنها سخت بود. اما کم کم، اتفاق افتاد و در نهایت، یک عکس نسبتاً خوب گرفتم.”

لیونل مسی و یامال

لیونل مسی و بقیه بارسایی‌ها در کنار یامال و بقیه بچه‌ها

در دسامبر ۲۰۰۷، مونت‌فورت عکسی از لیونل مسی ۲۰ ساله و لمین یامال که فقط شش ماهه بود، گرفت. در شرایطی که لیونل مسی بیش از چهار سال قبل از آن شروع به بازی در بارسلونا کرده بود.

این عکس در تقویم خیریه سال ۲۰۰۸ که توسط بنیاد بارسلونا و روزنامه کاتالان Diario Sport سازماندهی شده بود، منتشر شد. پول جمع‌آوری شده به سازمان‌های خیریه از جمله یونیسف و سازمان‌های غیر دولتی مختلف در سراسر کاتالونیا اهدا شد.

در این کمپین اعضای تیم بارسلونا در کنار کودکان عکس گرفتند. صدها خانواده با این ابتکار همکاری کردند و بیشتر عکس‌ها اکنون فراموش شده‌اند. به جز خانواده‌های کودکانی که خاطرات خصوصی همچنان برایشان مهم است.

این اتفاق فقط به این دلیل بیش از حد مهم شد که یامال، ستاره نوجوان این روزها، در تیمی بازی می‌کند که مردی که هشت بار برنده توپ طلا شده در آن بازی کرده: بارسلونا.

لیونل مسی و یامال

فکر نمی‌کردم لیونل مسی و یامال ستاره شوند!

عکس حمام، و همچنین تعدادی دیگر از تصاویر از این جلسه عکاسی حال دوباره حسابی وایرال شده‌اند. از جمله عکسی که در آن مسی دیده می‌شود که یامال را در حوله‌ای در آغوش دارد. یا عکس دیگری که مادر یامال شیلا ابانا در حال شستن پسرش است. یکی از این عکس‌ها را مونیر نصرآوی، پدر یامال پنجشنبه شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

“این فوق‌العاده است”، مونت‌فورت می‌گوید. “آن زمان، هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که این نوزاد چه پدیده‌‌ای خواهد شد. همانطوری که آن موقع شما نمی‌توانستید بدانید که مسی چه ستاره‌ای خواهد شد. داریم در مورد سال ۲۰۰۷ صحبت می‌کنیم. مسی در آن زمان تازه در بارسا شروع کرده بود.”

“آنها به ما فهرستی از بازیکنان دادند ، ۱۲ نفر. یک نفر برای هر ماه.” مونت‌فورت می‌گوید. “باید وقت بگذارید. اغلب فوتبالیست‌ها می‌آیند و می‌گویند زودباش، عجله دارم. مادر یامال خیلی کمک کرد. حضور او بسیار لازم بود. شما به دنبال یک تصویر دلنشین هستید – چیزی شیرین و خوب.”

لمین یامال، از ماتارو می‌آید

مونت‌فورت می‌گوید همیشه سعی کرده اطمینان حاصل کند که هر خانواده یک نسخه از عکس‌های گرفته‌شده را برای خود نگه می‌دارد. به ویژه در این مورد با توجه به تلاشی که مادر یامال برای آوردن او به نیوکمپ از شهر ماتارو در شمال شرقی بارسلونا، انجام داده بود مهم بود که یک نسخه از عکس‌ها را به خودش بدهند.

“من همیشه می‌خواستم به آنها یک عکس بدهم؛ این آنها را خیلی خوشحال می‌کند”. بازیکن ممکن است خیلی نگران نباشد، اما والدین کودکان بسیار هیجان‌زده خواهند شد. آنها در ماتارو، ۴۰ کیلومتری بارسلونا زندگی می‌کردند. همه این کار را نمی‌کنند، آن هم با یک نوزاد کوچک. آنها باید سفر کنند و سپس کلی منتظر رسیدن بازیکن باشند.”

شش سال و نیم بعد، وقتی یامال به آکادمی لاماسیا پیوست، سفر منظم از ماتارو به بارسلونا هم شروع شد.

چه چیزی لمین یامال را به فوتبالیستی ویژه تبدیل کرده ؟

پیشرفت او فوق‌العاده بوده: اولین بازی در لالیگا در سن ۱۵ سالگی در آوریل ۲۰۲۳، اولین بازی بین‌المللی در سن ۱۶ سالگی در سپتامبر گذشته، و اکنون یامال بخش کلیدی از تیم اسپانیا است که در روز جمعه آلمان را ۲-۱ شکست داد تا به نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۴ برسد.

“این یک شانس یک در میلیون است. این خیلی خوش‌شانسی است.”

لیونل مسی، گواردیولا و داستان‌های یامال

“امروزه، کمی بیشتر اتفاق می‌افتد. چون مردم عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارند. این عکس مسی شاید شبیه عکس گواردیولا باشد که به عنوان توپ جمع کن پشت سر تری ونبلز مربی وقت بارسا که روی شانه‌های بازیکنان حمل می‌شود، دست می‌زند. وقتی ونبلز فوت کرد، پپ این عکس را منتشر کرد.”

این عکس از گواردیولا ۱۵ ساله، در آوریل ۱۹۸۶ گرفته شده. وقتی پپ دانشجوی لاماسیا و توپ‌جمع‌کن بارسا بود. ونبلز  انگلیسی آن زمان در نیمه راه دوره سه ساله خود به عنوان مربی بلوگرانا بود.

مونت‌فورت هنوز هم عکس می‌گیرد. این روزها بیشتر برای روزنامه Diario AS مستقر در مادرید. او می‌گوید کاملات شگفت‌زده شده وقتی یک همکار سابق با او تماس گرفته و خبر وایرال شدن عکس مسی و یامال را داده. ” از من پرسید، آیا این عکس من است؟’، من گفتم ‘بله’. او عکس را برای من فرستاد و من از او پرسیدم، ‘این نوزاد کیست؟’ و او شروع به خندیدن کرد و گفت ‘لمین، لمین’. او بود که به من گفت پدر یامال آن را در شبکه‌های اجتماعی گذاشته است. “

جمله آخر آقای عکاس هم جالب است: “برای لمین که بزرگ شده و به یک فوتبالیست تبدیل شده واقعاً خوشحالم. این به ویژه در فوتبال امروز که بسیاری از مسائل مربوط به پول و قدرت است، خوب است.”

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *