والنتینو لیورامنتو که به طور سنتی یک دفاع راست است، در تیم نیوکاسل تحت هدایت تنها مربی بریتانیایی لیگ برتر، ادی هاو، در پست دفاع چپ بازی میکند. این سؤال مطرح میشود که چرا لیورامنتو در سیستم هاو در این پست به کار گرفته شده؟ او در ۲۸ بازی از ۲۹ بازی اول لیگ برای نیوکاسل حضور داشته و در ۲۳ تای آنها در ترکیب اصلی قرار گرفته است. تواناییاش در پوشش فضا، حرکت بدون توپ مؤثر و حمل توپ به شکل پیشرونده، او را به مهرهای ارزشمند تبدیل کرده است. با این حال، کلید درک نقش او در این است که دقیقاً بفهمیم او در سیستم ادی هاو چه کار میکند.
تحلیل فوتبال امروز انگلستان، ناگزیر توجه را به سمت مربیان و اصول تاکتیکی آنها جلب میکند. همین تنوع تاکتیکی است که لیگ برتر را از این نظر جذاب کرده و باعث ایجاد وظایف متفاوت و منحصربهفرد برای بازیکنان میشود. پیش از آنکه وارد بررسی دقیقتری از عملکرد لیورامنتو شویم، درک نحوه عملکرد سیستم ادی هاو و دلیل تناسب بازیکنی مانند لیورامنتو با آن سیستم، ضروری است.
رویکرد تاکتیکی ادی هاو
ادی هاو به شدت به سیستم یارگیری نفر به نفر (man-to-man marking) باور دارد. در حالیکه اکثر مربیان بر ساختارهای دقیق در بازیسازی از عقب زمین تمرکز دارند. نیوکاسل بازی را از عقب زمین آغاز میکند، اما به بازی مالکانه و کند متکی نیست. در عوض، تمرکز آنها بر روی پاسهای سریع و پیدرپی برای استفاده از مسیرهای مستقیم پاس است، با هدف پیشروی عمودی به جای ساختار کنترلشده.
مدافعان میانی نیوکاسل، فابیان شار و دن برن، معمولاً به دو سمت زمین متمایل میشوند، در حالیکه ساندرو تونالی عقبتر میآید تا کنترل بازی را حفظ کند. در همین حین، هر دو فولبک تیم، لیورامنتو و کیران تریپیر، در سیستم یارگیری نفر به نفر هاو، مسئول مهار وینگرها یا وینگبکهای حریف هستند تا مانع از فعالیت آزادانهی آنها شوند.

ساختار دفاعی تیم بر اساس ساختار تهاجمی حریف شکل میگیرد؛ به عنوان مثال، در برابر تیمهایی با آرایش ۳-۲-۳-۲، نیوکاسل نیز با همان آرایش پاسخ میدهد (تقابل شکل مقابل شکل). اما در فاز تهاجمی، آنها اغلب از آرایشهایی مانند ۵-۴-۱، ۴-۵-۱ یا حتی ۳-۴-۳ استفاده میکنند. مهمترین ویژگی سیستم هاو، سیال بودن آن است.
والنتینو لیورامنتو در سیستم ادی هاو
یک نمونه عالی برای بررسی این سیستم در عمل، بازی این فصل نیوکاسل مقابل وستهام است. در این بازی، لیورامنتو مأمور مهار وینگبک راست وستهام شد تا مانع از حرکت آزادانه او به داخل زمین شود. اما او چطور از عهده این وظیفه برآمد؟

ساختار دفاعی نیوکاسل بسیار فشرده باقی ماند و اجازه نداد وستهام از طریق Overload در کنارهها برتری عددی ایجاد کند. در نتیجه، وستهام مجبور شد از طریق ایجاد برتری عددی در میانه میدان برای پیشروی استفاده کند و از فاصلههای طبیعی بین خطوط که در سیستم نفر به نفر شکل میگیرد، بهره ببرد.
تینو لیورامنتو بیشتر زمان خود را در یک سوم میانی زمین گذرانده و بیشترین تعداد لمس توپ را هم در همین منطقه داشت (۶۱۱ لمس توپ)، در مقایسه با یک سوم دفاعی (۴۶۹) و یک سوم هجومی (۳۰۸). لیورامنتو در نبردهای یکدربریک، تکلهای نرم و قطع توپ عملکرد پختهای دارد. در بسیاری از مواقع نیز وظیفهی Overlap (پیشروی از کنار و پشت وینگر) بر عهدهی اوست.
ویژگیهای هجومی و خلاقیت
- کشیدن دفاع حریف: لیورامنتو نقش مهمی در کش دادن خط دفاعی حریف دارد. با پیشروی دو فولبک نیوکاسل از عقب زمین، آنها دفاع حریف را مجبور میکنند فضای بیشتری را پوشش دهد. این موضوع باعث ایجاد فضاهایی برای وینگرها میشود تا از آن بهره ببرند.
- حمل توپ پیشرونده: لیورامنتو تاکنون ۵۰ حمل توپ پیشرونده داشته و در مجموع ۲۰۰۱ یارد توپ را برای پیشروی حمل کرده است. او از نظر دوندگی و فعالیت در زمین، عملکرد خوبی دارد.
- اقدامات منجر به خلق موقعیت کوتاه: او ۲۶ اقدام منجر به خلق موقعیت کوتاه (میانگین ۱.۲۱ در هر ۹۰ دقیقه) ثبت کرده، اما هنوز هیچ اقدام منجر به گل نداشته است. البته این آمار به فینیشینگ بازیکنان دیگر هم وابسته است، بنابراین نمیتوان آن را کاملاً فردی دانست، بلکه حاصل همکاری جمعی است.
- پاسهای سریع و بازی ترکیبی: پیشروی عمودی نیوکاسل به دقت پاسهای ابتدایی وابسته است و لیورامنتو با ارتباط و پاسکاری با بازیکنانی مانند جوئلینتون، نقش موثری در این روند دارد.
- دقت پاس: او پاسور خوبی است و حدود ۸۶.۵٪ از پاسهایش را با موفقیت به مقصد میرساند.
- دریبلها: تا مارس ۲۰۲۵، او از مجموع ۳۷ تلاش برای دریبل، ۱۶ مورد موفق داشته است (نرخ موفقیت ۴۳.۲٪).

ویژگیهای دفاعی
- جایگیری و آگاهی: با وجود اینکه پست اصلی او دفاع راست است، لیورامنتو به خوبی خود را با پست دفاع چپ در سیستم ادی هاو وفق داده است. جایگیری فشردهی او به نیوکاسل کمک میکند تا انسجام دفاعیاش حفظ شود.
- نبردهای تنبهتن: او در نبردهای هوایی خیلی برتری ندارد، اما در دوئلهای زمینی عملکرد خوبی دارد و در ۵۲٪ از آنها موفق بوده است.
- بازپسگیری توپ: به طور میانگین در هر بازی حدود ۵.۱ بار توپ را بازپسگیری کرده است، که ۰.۳٪ از این موارد در یکسوم هجومی زمین حریف بوده است.
- تکل روی دریبلزنها: از میان ۳۹ بار مقابله با دریبلزنها، در ۲۳ مورد موفق به متوقف کردن آنها شده (۵۹٪ موفقیت). در ۱۶ مورد نیز در نبردهای یکدربریک شکست خورده است.
لیورامنتو: بیشتر شبیه به هافبک تا فولبک
پروفایلی که لیورامنتو زیر نظر ادی هاو ساخته، بیشتر شبیه به یک هافبک است تا یک فولبک کلاسیک. همانطور که پیشتر اشاره شد، بیشترین تعداد لمس توپ او در یک سوم میانی زمین بوده (۶۱۱ لمس)، نه در نواحی دفاعی یا هجومی. حتی آمار او در نبردهای هوایی نیز چشمگیر نیست و فقط در ۴۰٪ از این نبردها برتری داشته است. از آنجایی که نیوکاسل با پرس بالا بازی میکند، معمولاً بازیکنان این تیم بیشتر در نیمه حریف توپگیری میکنند.
با این حال، لیورامنتو در ۲۷ بازی، حداقل ۱۳۷ توپ را بازپسگیری کرده، هرچند که سهم کمی از آنها در یکسوم هجومی زمین حریف بوده است. او بیشتر در یک سوم میانی، در همکاری با خط دفاع، موفق به بازپسگیری توپ شده است. گزارش تاکتیکی زمانی تکمیل میشود که متوجه میشویم او کمتر اورلپ میکند و خیلی کمتر از سایر فولبکها در عرض زمین بازی میکند. چرا که دستور دارد به حل مشکلات تاکتیکی کمک کند و برتری عددی در میانه میدان ایجاد نماید.
نقاط ضعف
بزرگترین نقطه ضعف لیورامنتو، تصمیمگیری در یک سوم هجومی زمین است. او در این مناطق دچار تردید میشود و بین ارسال سانتر، پاس دادن یا نفوذ به داخل زمین مردد میماند.

تحلیل کلی عملکرد
باید اعتراف کرد که در مواردی ضعفهایی دارد، اما با وجود همهی این مسائل، او پاسور خوبی است و از همه مهمتر، سطح فعالیت و تلاشش بسیار بالاست. او با حس خوب جایگیری در زمین و حرکات بدون توپ هوشمندانهاش، بسیاری از مشکلات را حل میکند.
همچنین همانطور که قبلاً گفته شد، توانایی او در خلق موقعیتهای کوتاه ۱.۲۱ در هر ۹۰ دقیقه بوده، در حالیکه تنها در ۲۳ بازی به عنوان بازیکن اصلی به میدان رفته است. از مجموع ۹۶۰ پاس، او موفق به ارسال ۱۰۳ پاس پیشرونده موفق شده که ۷۳ مورد از آنها توسط همتیمیها دریافت شده است. او با حمل توپ، بازیسازی و پیشبرد جریان بازی، دقیقاً همان چیزی را ارائه میدهد که ادی هاو به دنبالش است.
این مطلب ترجمهای از توشته منتشرشده در سایت Breaking the lines است.