آنالیز لیورپول-وولوز

https://footballtherapy.ir/?p=2735 : لینک کوتاه

آنالیز لیورپول-وولوز: تغییر موقعیت زوبوسلای در زمین و بردن شطرنج

آنالیز لیورپول-ولووز ازهفته پنجم لیگ برتر انگلیس: هواداران لیورپول در ورزشگاه مولینکس در دقیقه ۹۹ بازی:  “خیلی خوشحالیم که یورگن قرمز است” با این حال، با وجود تمام شادی و خوشحالی هنگام شنیدن سوت پایان، سه دقیقه بعد سوالات زیادی در مورد تیم، ترکیب و برنامه بازی لیورپول در ذهن هوادارها وجود داشت. برای مدتی، همه چیز گیج کننده بود. لیورپول در نیمه اول بازی شنبه مقابل ولووز بسیار کند بود… و تقریباً در حال نابودی. الکسیس مک آلیستر، بازی کاملا معمولی را پشت سر می‌گذاشت. او در موقعیت‌های خطرناک توپ را رها می‌کرد و کلوپ اعتراف کرد که هافبک آرژانتینی که از دقیقه سه بازی با یک کارت زرد بازی می‌کرد، پس از بازگشت از بازی‌های ملی که با دو برد آرژانتین در دو بازی مقدماتی جام جهانی در منطقه  آمریکای جنوبی همراه شده بود، “خسته” بوده.

با آنالیز بازی لیورپول در هفته‌های گذشته متوجه می شوید که امکان نداشت مک آلیستر بین دو نیمه تعویض شود، اما کلوپ قبل از اینکه دیر شود واکنش نشان داد و تنظیمات تیم را عوض کرد. در بین مدافعان ویرجیل فن دایک (دریافت کارت قرمز در بازی قبل) ابراهیما کوناته (به تازگی برگشته از آسیب دیدگی همسترینگ) و ترنت الکساندر-آرنولد (مصدومیت همسترینگ) همگی غایب بودند.  لیورپول به ستاره‌های زیادی را در اختیار نداشت. اما با چند ترفند تیم در نیمه دوم احیا شد.

آوردن لوئیس دیاز به جای مک آلیستر تصمیم درستی بود. این بازیکن کلمبیایی هم به تازگی از دو بازی در مسابقات مقدماتی آمریکای جنوبی برگشته بود، اما دوندگی او بخصوص در کناره‌ها، وولوز را عقب نگه می‌داشت. هم‌زمان با ورود دیاز، تغییر مهم دیگری هم رخ داد:  دومینیک زوبوسلای یک خط جلوتر رفت!

لیورپول در نیمه دوم ۴۹ پاس به یک سوم نهایی زمین فرستاد، در حالی که در نیمه اول فقط ۳۰ پاس داشت. تعداد پاس‌های موفق تیم هم در نیمه دوم به وضوح بیشتر شد. ۳۳۹ پاس در مقابل ۲۹۹ پاس نیمه اول. و جالب اینکه سوبوسلای در بطن این پاس‌ها حضور داشت. این بازیکن مجارستانی بیشترین تماس با توپ را در نیمه دوم داشت ( تماس۱۱۸) و این موقعیت جدید فشار را از جو گومز برداشت، او در نیمه اول، زیر فشار ولووز در برخی مواقع نمی‌توانست هنگام حمله لیورپول جلوتر بیاید.

 

عکس ۱ : تعداد تماس با توپ‌های زوبوسلای در نیمه اول

آنالیز بازی لیورپول-وولوز

عکس ۲: تعداد تماس با توپ‌های زوبوسلای در نیمه دوم

آنالیز بازی لیورپول-وولوز

سوبوسلای همچنین ۲۰ پاس به یک سوم دفاعی حریف فرستاد و این یعنی بیشترین پاس در بین بازیکنان لیورپول در پنج بازی اول این فصل. یورگن کلوپ: ” او تأثیر زیادی روی بازی ما دارد. در نیمه اول خوب بازی نکرد اما به بازی برگشت و این بزرگترین نقطه قوت اوست. او واقعاً باهوش است.” اگر بازی آرام و سنجیده زوبوسلای را یکی از عوامل تعیین کننده در بازگشت لیورپول بدانیم، تلاش و انرژی داروین نونیز یکی دیگر از عوامل موفقیت در بازی شنبه بود.

ورود داروین در دقیقه ۵۶ جرقه واقعی انفجار لیورپول تنها چند ثانیه پس از گل تساوی توسط کودی گاکپو بود. درست است که نونیز در این بازی گلی نزد اما دویدن بی پایان او فضا را برای دیگران باز کرد. اگر او هفته گذشته در تیم ملی اروگوئه بازی نمی‌کرد، احتمالاً این مسابقه را از ابتدا شروع می‌کرد.بعد از ورود داروین، زوبوسلای و جونز مدام به عمق می‌زدند و این باعث شد فضا برای نفوذ مدافعان کناری به جلو فراهم شود و دیاز مدافعین ولووز را در زمین خودشان نگه دارد. .

آنالیز موقعیت اندی رابرتسون روی گل دوم لیورپول هم جالب است. مدافع چپ لیورپول موقع کرنر برای دفع ضدحمله احتمالا نزدیک خط نیمه ماند و شوت عجولانه خوزه سا را در دایره مرکزی دریافت کرد:
آنالیز بازی لیورپول-وولوز

حرکت کلیدی اینجا بود: رابرتسون به جای برگشتن به سمت چپ زمین، از وسط نفوذ کرد  و توپ را به محمد صلاح در سمت راست زمین پاس داد.

آنالیز بازی لیورپول-وولوز

… کاپیتان به دویدن خود در محوطه ادامه داد، و قبل از گرفتن پاس برگشتی از صلاح، از کنار دفاع گرگ‌ها گذشت و از زاویه‌ای بسته شوت زد و تمام:

آنالیز بازی لیورپول-وولوز

 

عملکرد رابرتسون مظهر همه اتفاق‌های خوب برای لیورپول بود. او در ۲۰۰مین بازی‌اش کاپیتان شد. اعضای جوان‌تر تیم، مانند جرد کوانسا، هاروی الیوت و جونز از راهنمایی‌های کاپیتان ۲۹ ساله اسکاتلندی بهره‌مند شدند. سازماندهی مداوم او در خط دفاعی و حمایت او از بازیکنان جوان اطرافش تیم را کاملا تحت تاثیر قرار داد. و دقیقا زمانی که مهم بود، رابرتسون به نیروی محرکه تبدیل شد. لیورپول در نیمه دوم ۳۲ ضربه در محوطه جریمه حریف داشت در حالی که در نیمه اول فقط ۱۰ ضربه زده بود. آن‌ها بازی را با ۱۶ بار ضربه به دروازه وولوز به پایان رساندند.

اما این اوضاع خوب تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ لیورپول در سه بازی از چهار بازی اخیر خود همیشه اولین گل را دریافت کرده است اما همچنان شکست نخورده. مسلماً، آنها هرگز آنقدر عقب نیفتاده‌اند که از بازی خارج شوند، اما به وضوح مشکلات دفاعی وجود دارد، حتی بدون غایبان سرشناس، آنها گل‌هایی بدی خورده‌اند و مطمئن به نظر نمی‌رسند.

با افزایش مصدومیت‌ها – کوانسا آخرین مصدوم است که در اولین شروعش در لیگ برتر اواسط بازی از زمین خارج شد – و شروع مرحله گروهی لیگ اروپا با بازی خارج از خانه مقابل LASK در اتریش در روز پنجشنبه، فشار به بازیکنان اصلی افزایش خواهد یافت. توانایی کلوپ برای یافتن راه حل‌ها و تغییر بازی ها قبل از اینکه خیلی دیر شود، حیاتی است. چهار برد و یک تساوی از پنج بازی در این فصل نشان دهنده پیشرفت است اما آزمون‌های سخت‌تری در پیش است.

برای دیدن سایر آنالیزهای مگ تراپی کلیک کنید:
آیا مالو گوستو جانشین مناسبی برای ریس جیمز است؟
آیا رایس قرار است گلزن کرنرهای آرسنال باشد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *