عمر برادا

https://footballtherapy.ir/?p=3375 : لینک کوتاه

داستان یک سرقت بزرگ: چرا استخدام عمر برادا برای منچستریونایتد اهمیت دارد؟

منچستریونایتد با استخدام عمر برادا، یکی از چهره‌های سرشناس همسایه و رقیب خود منچسترسیتی، به عنوان مدیر عامل جدید، شگفتی بزرگی آفریده است. این خبر نشان دهنده اولین استخدام مهم دوران INEOS در اولدترافورد است. در حالی که او برای ایفای نقش جدیدش پیش از فصل آینده آماده می‌شود، موضوع بحث هیات مدیره تیم خواهد بود. در اینجا، پیشینه برادا و دلیل اهمیت این استخدام را توضیح می‌دهیم.

عمر برادا کیست؟

برادا مدیر ارشد عملیات فوتبال در گروه فوتبال سیتی (CFG) بود. شرکتی که مالک منچسترسیتی و ۱۲ باشگاه دیگر در سراسر جهان است.

او در سال ۲۰۱۱ به سیتی پیوست و به عنوان رئیس توسعه کسب وکار بین‌المللی، مدیر فروش و سپس معاون ارشد تجاری گروه، پیش از تبدیل شدن به مدیر ارشد عملیاتی باشگاه در سال ۲۰۱۶ کار کرد.

در سال ۲۰۲۰، او به نقش مدیر ارشد در گروه فوتبال سیتی ارتقا یافت.

مانند بسیاری دیگر از مدیران ارشد در منچسترسیتی – از جمله پپ گواردیولا – برادا چندین سال را در بارسلونا در یک دوره بسیار موفق برای باشگاه کار کرد. اگرچه او فرانسوی – مراکشی است نه کاتالانی.

مدیرعامل یک باشگاه فوتبال چقدر مهم است؟

در واقع دو بخش برای اداره کسب وکار یک باشگاه فوتبال وجود دارد.

یکی از آنها طرف ورزشی است که بر نقل و انتقالات و مذاکرات قراردادها نظارت می‌کند. دیگری تقریبا همه چیز است: جذب حمایت مالی، توسعه زیرساخت‌ها، و مسائل مختلفی که با اداره یک کسب وکار که بیش از ۱۰۰۰ نفر را در استخدام دارد، به وجود می‌آید.در هر دو زمینه، منچستر سیتی در طول دهه گذشته بسیار بهتر از رقبای همشهری خود بوده است.

اد وودوارد، مدیر اجرایی منچستر یونایتد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، به خاطر ایفای نقش بیش از حد در مسائل فوتبال علی رغم نداشتن سابقه در ورزش مورد انتقاد قرار گرفت. اما ساختار یونایتد اکنون دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.

شرکت INEOS سرجیم راتکلیف، با خرید ۲۵ درصد از سهام یونایتد موافقت کرده است. اگرچه این خرید هنوز به طور رسمی از سوی لیگ برتر تایید نشده است. یونایتد به دنبال مدیرعاملی برای جانشینی ریچارد آرنولد است که در ماه نوامبر اولدترافورد را ترک کرد. پاتریک استوارت، رئیس حقوقی یونایتد به صورت موقت به عنوان جایگزین او منصوب شده بود.

برادا توسط INEOS شناسایی شد اما با تایید خانواده گلیزر که هنوز مالک اکثریت سهام باشگاه هستند، در تصمیمی مشترک استخدام شد.

برنامه برادا این است که مدیریت اجرایی هر دو حوزه تجاری و ورزشی را بر عهده بگیرد و در هیات مدیره باشگاه نیز کرسی داشته باشد.

عمر برادا

هایجک عمر برادا برای منچستر یونایتد چه معنایی دارد؟

این یک کودتای بزرگ است. شهرت یونایتد در طول یک دهه گذشته با افول تیم رویایی سرآلکس فرگوسن در داخل و خارج زمین مخدوش شده است.

اگرچه خانواده کلیزر هنوز اکثریت سهام باشگاه را در اختیار دارند، اما فروش سهام اقلیت به INEOS و استخدام مدیرعاملی بسیار توانمند از تیم رقیب را می‌توان نشانه‌ای واضح از تغییر اوضاع دانست.

پس از مارتین ادواردز، پیتر کنیون، دیوید گیل، وودوارد، آرنولد و پاتریک استوارت، برادا اولین مدیر اجرایی یونایتد خواهد بود که از خارج تیم استخدام می‌شود. نه اینکه از یک نقش موجود در باشگاه ارتقا یابد.

یونایتد هنوز هم به عنوان یکی از بهترین باشگاه‌های جهان شناخته می‌شود و با وجود اوضاع نه چندان خوب در زمین، درآمد تجاری زیادی کسب می‌کند.

حالا به نظر می‌رسد مواد اولیه برای باشگاه وجود دارد تا دوباره طعم موفقیت را با رهبری بهتر بچشد.

و اما درباره سیتی

این یک ضربه مهلک است. برادا در سیتی بسیار مورد توجه قرار گرفت و جانشین احتمالی چیکی بگیرستین، مدیر فوتبال که از بارسلونا آمده بود، محسوب می‌شد. خبر استعفای او بسیار تعجب برانگیز است، هر چند که مدیر عامل سیتی، فران سوریانو، همچنان به فعالیت موثر خود در این باشگاه ادامه خواهد داد.

عمر برادا

در حالی که سلطه سیتی بر فوتبال انگلیس بدون مالکان ثروتمند ابوظبی هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی سرسخت‌ترین رقبای آنها نیز اذعان می کردند که این باشگاه به لحاظ مدیریتی به خوبی اداره می‌شود.

سیتی در بازار نقل و انتقالات به خریدار زیرکی تبدیل شده. آنها برخلاف یونایتد، پول زیادی از فروش بازیکنان به دست می‌آورد.

سیتی پس از کسب ۵ عنوان قهرمانی در ۶ سال، به راحتی نیروی غالب در فوتبال انگلیس است. وضعیتی که قرار نیست به این زودی‌ها تغییر کند، حتی اگر آنها از رفتن برادا ناراحت باشند.

هیچ دشمنی وجود ندارد. در واقع، این حس در سیتی وجود دارد که اشتیاق یونایتد برای انتصاب برادا ادای احترام به کاری است که آنها انجام داده اند. و اینکه آنها در حال حاضر تا چه حد از رقبای خود، چه در داخل و چه در خارج از میدان، جلوتر هستند.

آنها نمونه‌های دیگری از جذب کارکنان باشگاه‌های لیگ برتری برای مشاغل رده بالا را دلیل دیگری بر این مدعا می‌دانند. اسکات منن از مدیریت میانی در CFG کناره‌گیری کرد تا به دومین فرد موثر تاتنهام تبدیل شود. در حالی که جیسون ویلکاکس، مدیر آکادمی سیتی، زمانی که هنوز در اوج بود، مدیر فنی ساوتهمپتون شد.

در واقع موفقیت آنها بر پایه بیش از یک مدیر اجرایی شکل گرفته است. و هیچ احساس ترسی از اینکه نتوانند خلا برادا را پر کنند، وجود ندارد.

اما پس از شروع نسبتا پر فراز و نشیب این فصل و اتهام ۱۱۵ تخلف مالی، اقتدار باشگاه نسبت به زمان‌های دیگر کمی کمتر شده و جدایی برادا کمکی به این احساس ناراحتی نخواهد کرد.

آیا او در دوره‌ای که لیگ برتر آنها را به نقض قوانین سودآوری و پایداری متهم کرده، در سیتی بود؟

فوریه گذشته، لیگ برتر با برگه اتهام ۱۱۵ مورد نقض قوانین مالی خود در طول ۹ فصل، سیتی را تحت فشار گذاشت.

اتهامات مطرح شده علیه سیتی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ را شامل می‌شود که دو سال آخر آن برادا در نقش مدیر ارشد عملیاتی، یک مقام ارشد در باشگاه بود.

هیچ اتهام واضحی مبنی بر دخالت برادا در هرگونه تخلف احتمالی وجود ندارد. سیتی هم به شدت اتهامات را رد کرده است. این باشگاه سال گذشته اعلام کرد که آنها منتظر فرصتی خواهند بود تا “یک بار برای همیشه” تحقیقاتی طولانی را که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، به سرانجام برسانند.

جابجایی مدیران بین تیم‌های رقیب چقدر متداول است؟

غیرمعمول است، اما بی سابقه نیست.

پیتر کنیون، مدیرعامل یونایتد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به همین سمت در چلسی منصوب شد. او مدیریت دوره ای از سلطه باشگاه غرب لندن را تحت نظر مالک جدید آنها رومن آبراموویچ بر عهده داشت.

در زمین فوتبال، زمانی نسبتا رایج بود که بازیکنان منچستریونایتد در اواخر دوران حرفه‌ای خود به سیتی بروند.

با این حال، اکنون این دو رقیب سرسختی هستند و سیتی از نظر قهرمانی در سال‌های اخیر، دست نیافتنی شده است. یک استثنا قابل توجه کارلوس توز مهاجم آرژانتینی است که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ برای یونایتد بازی کرد و بعد به سیتی کمک کرد تا اولین عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر را در سال ۲۰۱۲ به دست آورند.

منبع: اتلتیک

درباره منچستر یونایتد و سر جیم رتکلیف در سایت فوتبال‌تراپی بیشتر بخوانید:
چرا رتکلیف فقط ۲۵ درصد سهام یونایتد را خرید؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *