ایوان تونی

https://footballtherapy.ir/?p=3365 : لینک کوتاه

بازگشت ایوان تونی: مهاجم برنتفورد چطور برای تاثیرگذاری فوری آماده شده؟

در آخرین روز از فصل ۲۳ – ۲۰۲۲ لیگ برتر، برنتفورد با نتیجه ۱ – ۰ منچستر سیتی را شکست داد و بالاترین مقام خود (نهم)در ۸۵ سال اخیر را تثبیت کرد. در حالی که توماس فرانک، سرمربی تیم مصاحبه پرشوری داشت، کادر فنی و بازیکنان تیم با خانواده‌های خود در زمین جشن می‌گرفتند.

یک نفر اما در این جشن غایب بود. آیون تونی که با ۲۰ گل در ۳۳ دیدار چهره اصلی موفقیت آنها بود، از ورودی تونل بازیکنان اتفاقات را تماشا کرد.

چند هفته قبل، در ۱۷ مه، تونی پس از یک سال تحقیق توسط انجمن فوتبال در مورد فعالیت قمار خود، به مدت هشت ماه از بازی محروم شده بود. او به جای کمک به هم تیمی‌هایش برای شکست دادن شاگردان پپ روی سکوها نشسته بود.

بازگشت ایوان تونی در نقطه بحران

آخرین باری که تونی در آنفیلد بازی کرد، در شکست یک بر صفر برنتفورد مقابل لیورپول در ماه مه گذشته بود، اما تعلیق او هفته گدشته به پایان رسید. تونی ۲۷ ساله این هفته مقابل ناتینگهام فارست بازی خواهد کرد.

برنتفورد پنج بازی پیاپی را از دست داده و تنها سه امتیاز بالاتر از منطقه سقوط قرار دارد. دوازده ماه پیش، تونی یکی از پرکارترین مهاجمین در لیگ بود. برنتفورد بیش از پیش به تونی نیاز دارد.

اما پس از مدت‌ها در حاشیه بودن، آیا او می‌تواند بهترین فرم خود را به نمایش بگذارد؟

داستان چه بود؟

فدراسیون فوتبال انگلیس در ژوئیه ۲۰۲۲ برای اولین بار از تونی به خاطر فعالیت قماربازی‌اش سوال کرد. قبل از اینکه بازجویی دوم در ماه اکتبر انجام شود، سوابق تلفنی و اظهارات بانکی او تجزیه و تحلیل شده بود.
آیون تونی در نهایت به ۲۶۲ مورد نقض قوانین قمار متهم شد، اگرچه FA بعدا ۳۰ مورد را پس گرفت.

این مهاجم در ماه مه ۲۰۲۳ در یک جلسه انضباطی شرکت کرد و در آن به ۲۳۲ اتهام باقی مانده از جمله شرط‌بندی روی خودش برای گلزنی و باخت تیمش اعتراف کرد. دکتر فیلیپ هوپلی – روان پزشک مشاور – گزارشی را در این جلسه ارائه کرد که نتیجه‌گیری می کرد تونی “سابقه روشنی از اعتیاد به قمار دارد” و درمان برای رسیدگی به این مساله لازم بود.

روز بعد تونی تا ژانویه معلق شد. به عنوان بخشی از مجازاتش، او به مدت چهار ماه اجازه تمرین با هم تیمی‌هایش را نداشت. تنها باری که به او اجازه داده شد از زمین تمرین برنتفورد در جرسی رود دیدن کند، برای مداوای آسیب دیدگی همسترینگش بود که مقابل لیورپول متحمل شده بود.

ایوان تونی

سفر ایوان تونی به دبی

زمانی که این ممنوعیت اعلام شد، تونی برای تعطیلات به دبی رفت. فیل ژیل، مدیر فوتبالی باشگاه، مهاجمش را تشویق کرد تا از این فرصت برای استراحت و تغذیه ذهنی استفاده کند. در بقیه تابستان، او از ایبیزا، میکونوس و مراکش دیدن کرد، و در جایزه بزرگ بریتانیا در سیلورستون با فرانک، ژیل و هم تیمی‌هایش اتان پیناک، ویتالی یان‌آلت و ریکو هنری شرکت کرد.

او هفته گذشته در مصاحبه‌ای با اسکای اسپورت اعتراف کرد که “مرحله‌ای بود که داشتم از فوتبال متنفر می‌شدم”. با این حال این استراحت طولانی به او اجازه داد تا کمی به زندگی شخصی‌اش فکر کند. او برنامه‌دهایی برای افتتاح کسب وکار خود و راه اندازی یک برند لباس دارد.

ایوان تونی برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ توسط گرت ساوتگیت به تبم ملی فراخوانده شد اما در اواخر همان سال در تیم جام جهانی انگلستان جایی نداشت. این مهاجم اولین بازی خود در تیم ملی انگلیس را در ماه مارس گذشته انجام داد که در پیروزی ۲ بر صفر مقابل اوکراین به جای هری کین وارد زمین شد. او مصمم است که در جام ملت‌های اروپا تابستان امسال شرکت کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، تونی با مربی شخصی‌اش جیم برن ساید در استودیویی در بدفوردشایر روی تناسب اندام خود کار کرد. برن ساید متخصص بدنسازی فوتبال است.

منبع آگاه، اطلاعات می‌دهد

این مهاجم مدتی را نیز در ورزشگاه‌های خارج از خانه به تمرین پرداخت و چندین سفر به نشویل و تنسی انجام داد تا کار خود را با آلن راسل، مربی سابق تیم ملی انگلیس به پایان برساند. راسل که آخرین بار در سال ۲۰۲۳ به عنوان مربی در نورویچ سیتی مشغول به کار شد، اکنون یک کارآفرین فوتبال است. او یک پلتفرم مربیگری آنلاین به راه اندخته به نام سوپریور استریکر، با هدف آموزش آماتورها و حرفه‌ای ها.
اتلتیک با منبعی صحبت کرده که می‌خواست برای حفاظت از روابطش ناشناس بماند. او از نزدیکان ایوان تونی است. و بر این باور است که مهاجم برنتفورد به شرایط اوج بازخواهد گشت و در جایگاه بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار خواهد گرفت. “از نظر روان شناسی، قبلا ابری در ذهن تونی وجود داشت، اما اکنون او باور کرده که می‌تواند در ذهن و بدن خود ویژگی‌های خاصی پیدا کند.”

تونی تمرینات قدرتی، چابکی و سرعتی انجام داده تا برای بازگشت به فوتبال، آمادگی خود را تقویت کند. تست‌های سرعت بیومتریک، حرکت جانبی و پرش بخشی از یک فاز آموزشی تقریبا دو ماهه را برای ایوان تونی تشکیل می‌دادند.

ایوان تونی

بازگشت به برنتفورد

ایوان تونی در ۱۸ سپتامبر به تمرینات تیم اول بازگشت و فرانک جلسه‌ای با دستیارانش ترتیب داد. آنها یک برنامه دقیق ۱۶ هفته‌ای تهیه کردند تا مهاجمشان به محض پایان تعلیقش آماده بازی باشد.

روز بعد مهمان ویژه‌ای در زمین تمرین برنتفورد حضور داشت. متیو بنهام، مالک باشگاه، تنها ماهی یک بار به دیدن تمرینات می‌رود، اما این بار او برای صرف ناهار با فرانک و تماشای تیم، از جمله تونی، به تمرین رفت.

تونی حمایت زیادی از سوی باشگاه دریافت کرده است. تیم دور او جمع شده‌اند و کادر مربیگری جلسات تمرینی بیشتری را ترتیب داده. فرانک می‌گوید او “به انعطاف پذیری که بازیکنش نشان داده است افتخار می‌کند”. در حالی که کریستین نورگارد او را تشویق کرد تا در مورد مشکلاتی که با آنها مواجه است، با بقیه بازیکنان صحبت کند. تونی همچنین با کاپیتان سابق برنتفورد، پونتوس جانسون، که تابستان گذشته برای پیوستن مجدد به باشگاه دوران کودکی خود مالمو انگلستان را ترک کرد، در تماس است.

رورسلف، فولبک برنتفورد ماه گذشته به اتلتیک گفته بود: ” ایوان شخصیت بزرگی در زمین و خارج از آن است. او خودش بوده است. خیلی از تیم‌ها و آدم‌ها می‌توانند از اتفاقاتی که افتاده سوءاستفاده کنند، اما در زمین تمرین، ما واقعا در این مورد صحبت نکرده‌ایم. ما تمرکزمان را روی چیزی که مهم است نگه داشته‌ایم. او تمام تلاش خود را در تمرینات انجام داده و مثل همیشه از تیم حمایت می‌کند. خوب است که او را برگردانیم.”

ایوان تونی

شما واتکینز دارید، ما ایوان تونی

شرایط محرومیت تونی به این معنی بود که از ماه سپتامبر به او اجازه داده شده تا در دیدارهای دوستانه پشت درهای بسته بازی کند تا آمادگی بدنی خود را افزایش دهد. در آغاز ماه اکتبر، او برای اولین بار در پنج ماه گذشته بازی کرد که تیم ب برنتفورد با تیم ایتالیایی کومو در ورزشگاه ای اف سی ویمبلدون به تساوی ۲ – ۲ رسید.

او یک گل تاثیرگذار به ثمر رساند که نشان دهنده یک حرکت جسورانه بر روی دروازه کومو قبل از تعویض در دقیقه ۶۱ بود. در اوایل این ماه، او در پیروزی ۵ – ۱ برنتفورد بی در برابر  تیم زیر ۲۳ سال ساوتهمپتون هت تریک کرد و در شکست ۳ – ۱ شنبه گذشته براندبی یک پنالتی به ثمر رساند. این بازی‌ها فرانک را بر آن داشت تا تونی را “مانند یک امضای جدید” توصیف کند.” ایوان یک شخصیت منحصر به فرد است. هر بار که تمرین می‌کند، می‌خواهد برنده شود. او با قدرتش همه را از زمین تمرین بیرون می‌کند.”

در چند ماه اول فصل، حضور تونی در بازی‌های برنتفورد پراکنده بود. اما در هفته‌های اخیر، او روی سکوها، پشت نیمکت نشسته است. پس از آن که اولی واتکینز، مهاجم سابق باشگاه در پیروزی ۲ بر یک استون ویلا در ۱۷ دسامبر گلزنی مقابل برنتفورد را جشن گرفت، هواداران این تیم با صدای بلند نام تونی را فریاد زدند.

آماده برای اوج‌گیری

عصر شنبه وقتی تونی مقابل فارست وارد زمین شود، توجهات زیادی به او جلب خواهد شد. این فقط تا حدی به خاطر محرومیت او و بیشتر به خاطر گمانه‌زنی‌های مداوم در مورد آینده‌اش است. قرارداد مهاجم برنتفورد ۱۸ ماه دیگر به پایان می‌رسد. آرسنال و چلسی به مدت طولانی درباره او پرس و جو کرده‌اند. بسیاری از هواداران برنتفورد نگران بودند که او دیگر هرگز برای آن ها بازی نکند. اما همیشه هدف باشگاه این بود که او را در ماه ژانویه نگه دارد. مگر اینکه پیشنهاد بزرگی دریافت کنند. نتایج ضعیف برنتفورد به علاوه مصدومیت برایان امبوئمو و کوین شید، شانس هر تیمی را برای امضای قرارداد با تونی کمتر کرد.

چند ماه آینده ممکن است مهم‌ترین دوران کاری تونی باشد. او باید به برنتفورد به خاطر حمایتی که بعد محرومیت به او نشان دادند، پاداش بدهد. و البته اگر او می‌خواهد تابستان امسال به یک باشگاه بزرگتر نقل مکان کند، بسیار مهم است که در سطح یک ستاره عمل کند.

در ماه آگوست، او با حضور در پادکست “خاطرات یک مدیرعامل” استیون بارتلت، بینشی از طرز فکر خود ارائه داد. تونی گفت: “نه اینکه لازم باشد اشتباه کسی را ثابت کنم، اما افراد کلاهبردار و شکاک زیادی در آنجا وجود دارند که فکر می‌کنند من وقتی برگردم، مثل قبل نخواهم بود “. و آنها درست می‌گویند چون من یک مرد متفاوت و حتی بهتر از قبل شده‌ام.

درباره برنتفورد بیشتر بخوانید:
آنالیز: تیم توماس فرانک چطور بازی می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *