دروازه بان

https://footballtherapy.ir/?p=3034 : لینک کوتاه

دعوت به یک فاجعه: وقتی دروازه بان‌ها جلو می‌روند

استوارت جیمز/ اتلتیک
گزارشگر بازی می‌گوید: ” همه جلو می‌روند.” در واقع، این کاملا درست نیست. وقتی روبرت سانچز دروازه‌ بان چلسی در دقیقه ۹۵ بازی مقابل برنتفورد وارد محوطه تیم حریف شد سه بازیکن چلسی در خارج از محوطه جریمه حضور داشتند. به عبارت دیگر، چلسی این فرضیه را در نظر گرفت که دروازه‌بان آن ها نسبت به رحیم استرلینگ، یان ماتسن یا کول پالمر (سه بازیکنی که در تصویر مشخص شده‌اند)شانس بیشتری برای گلزنی دارد.

دروازه بان


توپ “بالای سر سانچز است” جمله بعدی گزارشگر بازی این بود و بعد از آن سکانس کمدی آغاز شد که همه دوست دارند ببینند…

دروازه بان

مگر اینکه شما مربی یا یکی از هواداران تیم باشید که با این تصور که دروازه بان شما تبدیل به الیسون دوم خواهد شد از جلو کشیدن مرد شماره یک تیم حمایت کنید.

دروازه بانی به نام الیسون

این گل آلیسون برای لیورپول در مقابل وست برومویچ آلبیون در پایان فصل ۲۱ – ۲۰۲۰ ( تصویر زیر) – که چه ضربه سر عجیب و غریبی بود – روی آمار بعدی تاثیر زیادی دارد : دروازه بان‌های لیگ برتر از ابتدای فصل ۱۹ – ۲۰۱۸ تاکنون ۱۰ ضربه به سمت دروازه ثبت کرده اند … و فقط یکی از آنها تبدیل به گل شده است.

دروازه بان

به نظر می‌رسید اونای امری این را می داند چون وقتی امیلیانو مارتینز سرخود در بازی فصل پیش ویلا مقابل آرسنال جلو آمد و باعث شد اختلاف دو تیم به دو گل برسد حسابی از خجالت دروازه‌بانش درآمد.

دروازه بان

امری، مربی ویلا، مصاحبه بعد از بازی: ” امروز، من بسیار ناامید شده‌ام و گل آخری که خوردیم شرم آور بود. در تمام دوران کاری‌ام، هرگز به دروازه‌بان‌ها نگفته‌ام این کار را انجام بدهند، آمار هم علیه تیم‌هایی است که دروازهبانشان برای گلزنی جلو می‌آید. ما باید ذهنمان را روشن و هوشمند نگه داریم. اما امروز او (مارتینز)به این نتیجه رسید که این تصمیم درست‌تر است.”

بدبین باشیم؟ نباشیم؟

حتما بعضی از شما می گویید: آه، دست از این همه بدبینی بردار. وقتی اوضاع خراب است چرا تاس نریزیم؟ به هر حال چه فرقی می‌کند که با یک گل ببازیم یا دو گل؟ دروازه‌بان را بفرست توی محوطه – خیلی از آنها خودشان را از شماره ۹ های تیم بهتر می‌دانند- و توپ را برای او سانتر کن.
نکته اینجاست که حتی وسواسی‌ترین مربیان ضربات ایستگاهی هیچوقت به این فکر نکرده‌اند که در دقیقه ۹۷ اگر دروازه‌بان جلو بیاید باید چطور و کجا جاگیری کند.

این مساله شاید توضیح این باشد که چرا پیتر اشمایکل وقتی در فصل ۲۰۰۱ برای استون ویلا مقابل اورتون به میدان رفت، کاملا در انتهای محوطه جریمه حریف تنها بود و همین باعث شد تا اولین دروازه بانی باشد که در لیگ برتر گلزنی می‌کند. و حالا سوال این است: چه کسی قرار است وظیفه یارگیری با دروازه‌بان حریف را برعهده بگیرد؟
البته معروف‌ترین حضور اشمایکل در محوطه جریمه چند سال قبل در نوکمپ بود. همان بازی جادویی در فینال لیگ قهرمانان.” آیا منچستریونایتد می‌تواند گلزنی کند؟ آن ها همیشه گل می‌زنند. پیتر اشمایکل جلو کشیده. (دیوید)بکام… سانتر برای اشمایکل… حالا دوایت یورک… (رایان)گیگز به تیر دروازه می‌زنه. (تدی)شرینگهام! “

اشمایکل به طور مستقیم نقشی در گل تساوی یونایتد مقابل بایرن نداشت اما حضور او به اندازه‌ای مثبت بود که مانع از آن شود تا توماس لینکه، مدافع میانی بایرن نتواند توپ را به خوبی دفع کند. و شاید این رازی است که بیش از هر چیز در جلو آمدن دروازه‌بان‌ها نهفته است: ایجاد هرج و مرج و ایجاد مزاحمت.

گاوین بازونو این کار را چهارشنبه شب در مسابقات چمپیونشیپ انجام داد، زمانی که دروازه‌بان ساوتهمپتون (تصویر زیر)سرش را به سمت توپ برد و چد ایوانز از پرستون را منحرف کرد تا بازی ۲ – ۲ مساوی شود.

دروازه بان

ایوان پرودل، دروازه‌بان لاتزیو ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: ” من تا ۱۵ سالگی مهاجم بودم. نسبت گل به بازی من واقعا مناسب بود.” بدون این مصاحبه هم در بازی مقابل اتلتیکومادرید به راحتی می‌شد فهمید که او زمانی مهاجم بوده.

دروازه بان های خوشبخت

در حالی که لاتزیو در بازی گروهی لیگ قهرمانان در ماه سپتامبر با نتیجه یک بر صفر عقب بود، پرودل در آخرین دقیقه وقت اضافه روی یک ضربه کرنر جلو آمد. با این که ارسال اولیه برگشت داده شد اما پرودل تصمیم گرفت همان اطراف بماند و هوشمندانه موقعیت بهتری به دست آورد که به او اجازه می‌داد وقتی لوئیس آلبرتو در نزدیکی لبه محوطه جریمه صاحب توپ شد، واقعا با اطمینان به سمت دروازه خیز بردارد.

دروازه بان

او به حرکتش ادامه داد….

دروازه بان

و به توپ رسید…. و تمام! چه چیزی بهتر از یک گل دقیقه آخری است؟

در انگلیس چه کسی اولین دروازه بان گلزن بود؟

در فوتبال انگلیس، گلی که جیمی گلس در سال ۱۹۹۹ از روی یک کرنر به ثمر رساند تا کارلایل یونایتد را در لیگ نگه دارد، احتمالا مستقیما در صدر لیست دراماتیک‌ترین گل‌های دروازه‌بان‌ها قرار می‌گیرد.

گلس، دروازه بان سابق کارلایل، سال‌ها پیش تعریف کرد: ” من در میانه زمین بودم و مربی اصرار کرد جلو بروم. وقتی توپ رسید تا جایی که می‌توانستم محکم به آن ضربه زدم. می‌دانستم دارد وارد گل می‌شود. برگشتم، و دستم را بالا بردم!”
این بخش جذاب ماجرا بود. اما جلو آوردن دروازه‌بان در دقایق آخر با هر متر و معیاری یک جور قمار است.
که به نوعی ما را به اول داستان برمی‌گرداند: سناریوی سانچز مقابل برنتفورد و این ایده که یک دروازه بان به احتمال زیاد می‌تواند در دقیقه پایانی روی گل موثر باشد. تیاگو سیلوا و ریس جیمز که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید، وقتی برگشتند تا دروازه‌بان تیم را در حال پیوستن به آنها ببینند، با کنجکاوی به او نگاه کردند.

دروازه بان

ماتسن به راحتی توسط برایان امبوئمو پس از دفع توپ با یک ضربه سر مغلوب شد و این نشان می‌دهد که بازیکن تعویضی چلسی مدعی قوی‌تری از سانچز برای گلزنی از روی نقطه کرنر نبود.

دروازه بان

مسابقه‌ای که پس از آن برگزار شد، یادآور این نکته بود که دروازه‌بان‌ها مدت‌ها است دیگر بدترین دونده تیم نیستند. سانچز نیل موپی را تا لحظه آخر تعقیب کرد

دروازه بان

و او را در کورس گرفت…

دروازه بان

اما این کافی نبود

دروازه بان

امبوئمو در فضای خالی حرکت کرده بود…
و حالت چهره سانچز گویای همه چیز است…

و بله، جلو کشیدن دروازه‌بان روش فوق العاده‌ای برای نجات نتیجه است وقتی دروازه‌بان روی گل نقش داشته باشد، اما وقتی اشتباه می‌کند، سخت است که به یک پایان تحقیرآمیزتر فکر نکنیم.
بیشتر بخوانید:
دروازه بان ها حقیقتا متفاوت هستند.
کول پالمر، پدیده این فصل چلسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *