تمرینات لیورپول

https://footballtherapy.ir/?p=4255 : لینک کوتاه

چرا دروازه‌بان‌ها در جلسات تمرین لیورپول آرنه اسلات عینک می‌زنند؟

ترجمه شده از نوشته مارک کری

با شروع پیش‌فصل لیورپول، طرفداران با دقت به دنبال نشانه‌هایی هستند که تیم چگونه در دوران آرنه اسلات شکل خواهد گرفت.

هفته گذشته، کانال یوتیوب باشگاه ویدئوی کوتاهی از بازگشت بازیکنان به تمرین منتشر کرد. یکی از لحظات جالب توجه در تمرینات دروازه‌بانی لیورپول بود. جایی که فابین اوته مربی جدید دروازه‌بانی از مارسیلو پیتالوگای ۲۱ ساله خواست تا یک جفت عینک تمرینی Swivel Vision ساخت آمریکا به چشم بزند. این عینک دید محیطی را محدود می‌کند و افراد را مجبور به استفاده بیشتر از نشانه‌های صوتی می‌کند.

همانطور که در ویدئو نشان داده شده، اوته مشتاق بود که بازیکنانش در حین تمرین پاسکاری، “زاویه توپ را پیدا کنند” و “همیشه در حال اسکن کردن مسیر توپ” باشند. در این تمرین همچنین از هدفون‌های نویزکنسلینگ به عنوان روشی برای دستکاری اطلاعات حسی استفاده شد. جلوگیری از نشانه‌های صوتی و تقویت تمرکز بصری.

تمرینات لیورپول آرنه اسلات

چشم و گوش بسته در تمرینات لیورپول

این روش چگونه برای دروازه‌بانان مفید است؟ عینک‌های تمرینی برای بهبود واکنش‌ها، هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های فنی بازیکنان طراحی شده‌اند. این عینک‌ها میزان ورودی حسی که در طول یک جلسه خاص دریافت می‌شود را محدود می‌کنند. اساساً، ایده این است که هرچه چالش در تمرین بیشتر باشد، انجام این کارها در روز مسابقه آسان‌تر خواهد بود. “در طول جلسات تمرینی این عینک‌ها به دروازه‌بانان کمک می‌کند تا زمان واکنش خود را بهبود بخشند و مکانیک‌های برتری را توسعه دهند که برای عملکرد آنها حیاتی است،” مصطفی دیدا، مربی دروازه‌بانی تیم زِد اف‌سی در لیگ برتر مصر این جملات را می‌گوید.

” تجربه شخصی من می‌گوید، استفاده مکرر از این عینک‌ها حافظه عضلانی چشم‌ها و ذهن را تقویت می‌کند. این به دروازه‌بان کمک می‌کند واکنش‌های خود را تصحیح کند و مهارت‌های تصمیم‌گیری را بهبود بخشد. این کار در نهایت منجر به موفقیت بیشتر در زمین می‌شود.”

داستان مقاله دانشگاهی مربی دروازه‌بانی لیورپول

در مقایسه با برخی از فناوری‌های پیشرفته که در زمین‌های تمرینی مدرن استفاده می‌شود، این تجهیزات به طرز شگفت‌آوری ساده و مقرون به صرفه هستند (کمتر از ۳۰ پوند/۳۹ دلار برای هر عینک). بخصوص اینکه این تجهیزات قبلا در چندین ورزش ایالات متحده از جمله بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی آزمایش شده‌اند.

نکته کلیدی این است که استفاده از آن‌ها بر اصول علمی استوار است.

علاوه بر داشتن مدرک UEFA Goalkeeping A Licence، اوته دارای دکترای آموزش مهارت دروازه‌بانی فوتبال مدرن از دانشگاه ورزش کلن آلمان است و مقالات پژوهشی متعددی در این زمینه منتشر کرده است.

مقاله او در سال ۲۰۲۱ با عنوان “چه می‌شنوید؟ اثر صدای استادیوم بر عملکرد پاسکاری بازیکنان فوتبال” به روش‌های تمرینی جدید برای دروازه‌بان‌ها ارتباط خاصی دارد. او در این مقاله نقش شرایط شنیداری “منفی” را که منجر به کاهش زمان پاسکاری در دروازه‌بانان در مقایسه با شرایط کنترل‌شده می‌شود، توضیح می‌دهد.

در سال ۲۰۱۹، اوته نویسنده مقاله‌ای با عنوان “دوره‌بندی آموزش مهارت در مربیگری ورزش‌های تخصصی” بود. این مقاله مزایای تغییر وظایف تمرینی یا تجهیزات (مانند استفاده از توپ‌های غیر گرد برای ایجاد الگوهای پرش غیرقابل پیش‌بینی) را برای تقویت مهارت‌های بازیکن در یک جلسه خاص مورد بحث قرار می‌دهد.

اوته از آمریکا به تمرینات لیورپول می‌آید

با پیشینه علمی خود، اوته به طور مداوم نظریه‌های علمی را به عمل تبدیل کرده. و حالا پس از جدایی جان آختر‌برگ در تابستان پس از ۱۵ سال در باشگاه به نظر می‌رسد قرار است دیدگاهی تازه به مربیگری دروازه‌بانی لیورپول بیاورد،.

مربی ۳۳ ساله در حالی به لیورپول آمده است که قبلاً مربی دروازه‌بانی تیم ملی مردان ایالات متحده بوده. او پس از حذف زودهنگام ایالات متحده از کوپا آمریکا در این تابستان، تعطیلات خود را کوتاه کرد و به کادر اسلات پیوست.

تجربه اوته همچنین شامل دوره‌هایی در سطح باشگاهی با برنلی، هوفنهایم و بروسیا مونشن‌گلادباخ است، جایی که این روش‌های خلاقانه تمرینی در کشور بومی او بیشتر رایج بوده است — به ویژه در بایرن مونیخ، جایی که دروازه‌بانان مانوئل نویر و یان زومر در فصل گذشته از این عینک‌ها استفاده کردند.

تمرین شده در بایرن

این روش‌ها توسط مربی دروازه‌بانی بایرن یعنی مایکل رشنر در آلمان طرفدار پیدا کرد. این مربی که به دلیل روش‌های نوآورانه‌اش شناخته شده است قبلاً در زمان حضورش در هوفنهایم از این عینک‌ها استفاده کرده بود. رشنر همچنین پلتفرم دیجیتال “توسعه دروازه‌بانی” را به راه انداخته که منابع و تمرینات نوآورانه‌ای برای دروازه‌بانان حرفه‌ای و آماتور ارائه می‌دهد. مصطفی دیدا از زِد اف‌سی مصر هم یکی از سفیران این پلتفرم است.

“باشگاه‌هایی که این ابزارهای نوآورانه را ادغام می‌کنند، اغلب متوجه می‌شوند که بازیکنانشان در موقعیت‌های فشار بالا در مسابقات برتری زیادی کسب می‌کنند”، دیدا توضیح می‌دهد.

“وقتی این عینک‌ها را می‌پوشید، چالشی در میدان دید شما ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود واکنش سریع و دقیق سخت‌تر شود. مشابه کاری که جلیقه وزنه‌دار در هنگام دویدن با بازیکن می‌کند. هنگامی که با این عینک‌ها تمرین می‌کنید و سپس آنها را برمی‌دارید، احساس می‌کنید از نظر روانی چابک‌تر و با اعتماد به نفس‌تر هستید.”

تمرینات بایرن مونیخ

تمرینات جدید، ابزارهای جدید

عینک‌های Swivel Vision تنها ابزارهای مورد استفاده دروازه‌بانی مدرن نیستند. یان زومر در طول یورو ۲۰۲۴ با تیم ملی سوئیس و در کنار هم‌تیمی‌اش گرگور کوبل، از عینک‌های تمرینی VisionUp استفاده کرد.

این دستگاه‌های باتری‌دار ضربان متناوبی ایجاد می‌کنند که برای بهبود سرعت پردازش مغز طراحی شده‌اند. اثری شبیه به حرکت آهسته هنگامی که توپ در حال حرکت است.

قبل از آمدن اوته به لیورپول، یورگن کلوپ، نگرشی باز در مورد برنامه تمرینی تیم داشت. او همیشه از افرادی که ایده‌های تازه و نوآورانه داشتند استقبال می‌کرد.

تمرینات لیورپول

از مربی پرتاب اوت تا موج سوار معروف در تمرینات لیورپول

توماس گرونمارک مربی تخصصی پرتاب اوت، ، پنج سال با باشگاه کار کرد. کلوپ از کمک سباستین اشتودتنر موج‌سوار معروف برای تمرینات تنفسی تیمش قبل از فصل ۲۰۱۹-۲۰ استفاده کرد. اخیراً، دکتر نیکلاس هاوسلر و پاتریک هانتشکه، هم‌بنیانگذاران Neuro11، با لیورپول همکاری کردند تا به آنها در بهبود ضربات پنالتی کمک کنند. این اتفاق با اتصال الکترودها به سر بازیکنان برای اندازه‌گیری فعالیت مغزی و کمک به آنها برای رسیدن به وضعیت ذهنی بهینه برای ضربات پنالتی انجام شد.

به وضوح مشخص است که اسلات هم مشتاق است خود را با کارشناسان مختلف احاطه کند تا عملکرد بازیکنان را به حداکثر برساند. اوته پویایی تازه‌ای به کادر مربیگری لیورپول داده.

دروازه‌بانان لیورپول در تمرین دید واضحی ندارند، اما چشم‌انداز اوته برای اوج‌گیری دروازه‌بانی لیورپول از هم‌اکنون آغاز شده است.

در مگ‌تراپی بیشتر بخوانید:
ایده‌آلیسم مرده است، به دوران اپل‌سازی فوتبال خوش آمدید
تغییرات جدید در قوانین مالی لیگ برتر انگلیس و تأثیر آن بر باشگاه‌ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *