والتون و هرشام

https://footballtherapy.ir/?p=4331 : لینک کوتاه

خوش آمدید به والتون و هرشام: باشگاهی که دو نوجوان مالکش شده‌اند

نوشته جوردن کمپبل

این داستان باشگاهی خارج از لیگ است که به سرعت در حال صعود در هرم فوتبال انگلیس است. با مالکانی نوجوان، تعامل هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری آمریکایی.

نه، این داستان رکسهام نیست. داریم درباره ماجرای والتون و هرشام حرف می‌زنیم.

راب مک‌الهنی و رایان رینولدز بازیگران هالیوودی از نوامبر ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیون پوند (۱۱.۸ میلیون دلار) در رکسهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها با تولید یک مستند و دو صعود پیاپی، این تیم را تا دو پله مانده به لیگ برتر رسانده‌اند. اما والتون و هرشام این کار را به روش دیگری انجام داده.

والتون و هرشام باشگاه مستقر در منطقه ساری که در نزدیکی رودخانه تیمز لندن قرار دارد، به عنوان یک باشگاه آماتور سابقه‌ای قوی دارد. آن‌ها در دور اول جام حذفی در سال ۱۹۷۳ برایتون را با نتیجه ۴-۰ شکست دادند و در همان سال موفق به کسب جام آماتور FA در ومبلی و در مقابل چشمان ۴۴,۰۰۰ نفر شدند که آن زمان برای خودش یک رکورد بود.

والتون و هرشام

از فروپاشی تا ۴ صعود پیاپی والتون و هرشام

این باشگاه همیشه با چهره‌های معروف نیز ارتباط داشته است. اولین برنده توپ طلا، سر استنلی متیوز، در دهه ۱۹۸۰ رئیس باشگاه بود.کارآفرین برنامه Dragons’ Den و رئیس سابق باشگاه میلوال، تئو پافیتیس، زمانی عضو هیئت مدیره باشگاه بود. مارتین تایلر صدای لیگ برتر برای بیش از دو دهه، در سال ۲۰۰۶ بخشی از کادر فنی تیم شد.

با این حال، در تابستان ۲۰۱۹، والتون و هرشام در آستانه فروپاشی قرار داشت. آن‌ها به لیگ دهم سقوط کرده بودند، از زمین استومپوند لین بیرون رانده شده و به یک تیم محلی تنزل پیدا کرده بودند. پایگاه هواداران تیم نیز به طور کامل از هم پاشیده بود.

پنج سال بعد، آن‌ها به دنبال چهارمین صعود خود در پنج فصل هستند. در ۲۶ آگوست، آن‌ها در مقابل ۱,۱۴۳ تماشاگر، در بازی‌ای که ۳-۲ مقابل چرتسی تاون پیروز شدند، به رده دوم لیگ جنوب انگلیس رسیدند. این هفتمین سطح هرم فوتبال در انگلیس است، سه قدم مانده به لیگ حرفه‌ای فوتبال انگلیس.

بچه‌ها ما یه باشگاه خریدیم!!!

خارج از زمین، آن‌ها بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی جمع کرده‌اند. یک آکادمی در فلوریدا راه‌اندازی کرده‌اند که توسط رئیس جدید باشگاه، مدیریت می‌شود.

این احیای معجزه‌آسا چگونه اتفاق افتاد؟ خب، مانند بسیاری از داستان‌های بزرگ بریتانیا، همه چیز با یک لیوان نوشیدنی در یک بار محلی آغاز شد…

وقتی کالوجرو اسکنلا در یک بعدازظهر شنبه در آوریل ۲۰۱۹ وارد بار The Weir شد، چیزی بیش از یک لیوان آبجو به دست آورد. او فکر نمی‌کرد که با برنامه خرید یک باشگاه فوتبال از بار خارج شود.

او با آلن اسمیت، مالک قدیمی والتون و هرشام، که تسلیم شرایط شده بود و تصمیم به تعطیلی باشگاه گرفته بود، هم صحبت شد.  این هم‌صحبتی چیزی را در اسکنلا برانگیخت. صبح روز بعد، شش نفر از دوستانش که همگی ۱۹ ساله بودند و تازه سال اول دانشگاه را تمام کرده بودند، بیدار شدند و دیدند که به یک گروه واتساپ جدید اضافه شده‌اند. عکسی از برد پیت در فیلم Moneyball به همراه جمله “بچه‌ها، ما داریم یک باشگاه فوتبال می‌خریم” به استقبال آن‌ها آمد.

والتون و هرشام

سارتج تاکر، دوست اسکنلا، می‌گوید: “فکر می‌کردم بچه‌ها دارند درباره Pro Clubs در بازی فیفا صحبت می‌کنند. بنابراین بعد از دو روز گروه را ترک کردم چون فکر می‌کردم یک شوخی است.”

با اینکه تقریبا همه آنها در همان محل زندگی می‌کردند، اطلاعاتشان از تیم تقریباً هیچ بود. تنها دو ماه بعد، زمانی که تیم در حال بازی در زمین ۲۰ میلیون پوندی ($۲۶.۳ میلیون دلاری) Xcel Sports Hub متعلق به باشگاه بود، تاکر متوجه شد که والتون و هرشام یک باشگاه واقعی است و این داستان کاملا جدی.

قیمت؟ ۱ پوند ناقابل

اسکنلا یک لیست از مزایا و معایب خرید باشگاه نوشته بود. “همه چیز این کار اشتباه بود. اما اگر نمی‌دانستیم، هیچ‌گاه وارد آن نمی‌شدیم. از نظر تجاری هیچ منطقی نداشت. هر کسی با ذره‌ای عقل می‌گفت: ‘این چه کار مسخره‌ای است؟’، اما ما ۱۹ سالمان بود و فکر می‌کردیم: ‘خب، ما می‌توانیم یک باشگاه فوتبال بخریم.’”

مالک باشگاه با برگزاری جلسه‌ با این هفت نوجوان محلی موافقت کرد. اسکنلا، تاکر، توماس بردبری، رمی ادتانلن، بن مدلین، جک نیوتن و استفان کاریادیس از ۱۲ سالگی با هم دوست بودند. اما اکنون در سراسر کشور پراکنده شده بودند.

تلاش‌های این هفت نفر برای نمایش خود به عنوان یک گروه جدی در اتاق نشیمن خانه پدر و مادر اسکنلا با مشکلاتی روبرو شد. یکی از بچه‌ها که هوادار آرسنال بود حین جلسه اول در حال تماشای بازی تیمش از طریق گوشی‌اش بود و یک نفر دیگر خوابش برده بود.

با این حال، آن‌ها توانستند در ۳ ژوئن ۲۰۱۹ باشگاه را با قیمت ۱ پوند خریداری کنند و به جوان‌ترین مالکان باشگاه فوتبال در جهان تبدیل شوند.

والتون و هرشام

واقعیت؟ کلی بدهی داریم!

این گروه جوان خیلی زود با این واقعیت روبرو شد که مالک قبلی ۱.۴ میلیون پوند سرمایه‌گذاری روی باشگاه را به کلی از بین برده. آن‌ها یک شرکت جدید تأسیس کردند. نام و لوگوی جدیدی را که تاکر شب قبل از اولین امتحان دانشگاهش طراحی کرده بود هم به ثبت رساندند.

در اولین فصل، آن‌ها حدود ۱۲,۰۰۰ پوند ضرر کردند. اما توانستند ریسک را بین خودشان تقسیم کنند. البته از وام‌های دانشجویی هم استفاده کردند.

تاکر اولین سال را این‌گونه توصیف می‌کند: “بی‌خبری محض.” او در دانشگاه دورهام در حال تحصیل زبان‌های مدرن بود، بردبری در دانشگاه اکستر تاریخ و سیاست می‌خواند، کاریادیس در دانشگاه سوری اقتصاد ، ادتانلن در دانشگاه بریستول اقتصاد و مدلین هم در دانشگاه نیوکاسل در رشته جغرافیا تحصیل می‌کرد.

اسکنلا می‌گوید: “من ظاهراً در کالج کینگز مشغول مطالعه فیزیک نظری بودم. ۲۰ دقیقه اول از اولین کلاس گذشت و فکر کردم: ‘باید از اینجا بروم’بیرون. باید کار پیدا می‌کردم تا والدینم من را نکشند.”

حرکت اول: تغییر مربی

آن‌ها با این فکر ادامه دادند که اگر شکست بخورند، حداقل توانسته‌اند حیات باشگاه را یک سال بیشتر تمدید کنند. اما به موفقیت بیشتری دست یافتند. در اولین فصل، باشگاه پس از اینکه کووید-۱۹ لیگ را کوتاه کرد و چهار تیم به جای دو تیم صعود کردند، به دسته بالاتر صعود کرد.

سپس زمان اولین تصمیم سخت آن‌ها فرا رسید. جورج بوسومبرو مربی تیم در انتظار تولد فرزند دیگری بود و اعلام کرده بود که ممکن است نتواند به اندازه گذشته وقت بگذارد. آن‌ها شروع به مذاکره با اسکات هریس، دستیار مربی والتون کژوالز، کردند.”جورج به ما گفت کس دیگری را بیاوریم و من آن شب فکر می‌کردم: ‘آیا واقعاً قرار است مثل یک مالک باشگاه مربی عوض کنیم؟ داشتیم آنلاین ماینکرفت بازی می‌کردیم که سارتج پیام داد: ‘چه خبره؟ من توییتر را چک کردم و مربی ما استعفا داده.’ هیچ‌کس دوست ندارد که توسط ۱۹ ساله‌ها اخراج شود، بنابراین او کار فوق‌العاده‌ای انجام داد.”

انتخاب هریس و دستیارش بیلی رولی، که تابستان امسال مربیگری تیم را برعهده گرفت، کمک کرد که آن‌ها سه صعود پیاپی به دست آورند. فصل گذشته، آن‌ها به سختی از رسیدن به پلی‌آف بازماندند. این یعنی شانس دستیابی به چهار صعود پیاپی، چیزی که هیچ تیمی در ۱۰ سطح برتر فوتبال انگلیس انجام نداده است، را از دست دادند.

رشد طرفدارهای والتون و هرشام به روش تینیجرها

تعداد تماشاگران تیم از حدود ۵۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین به حدود ۷۰۰ نفر رسیده است. در ماه مه ۲۰۲۳، آن‌ها تمامی ۲,۰۰۰ بلیت بازی نهایی پلی‌آف را در نیم روز فروختند و باور دارند که می‌توانستند دو برابر این تعداد را هم بفروشند. تقاضا به حدی بود که آن‌ها یک پخش زنده در بار The Weir، جایی که همه چیز از آنجا شروع شد، ترتیب دادند. بار مجبور شد آشپزخانه را در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر ببندد چون سفارشات زیادی داشت.

بازسازی ارتباط باشگاه با جامعه محلی، بزرگ‌ترین عامل تصمیم آن‌ها برای ایجاد همکاری رسمی با آکادمی بود. این آکادمی اکنون بیش از ۱,۳۰۰ کودک دارد و شروع به تأمین بازیکن برای تیم اصلی کرده.  اما اثر فوری آن ایجاد سرمایه‌گذاری عاطفی از سوی خانواده‌ها بود که به تماشاگران دائمی تبدیل شدند.

اقدام دیگر آن‌ها اجازه دادن به یک فیلمساز — از والدین یکی از دانش‌آموزان مدرسه سابقشان — برای ساخت یک مینی مستند بود. این مستند در یوتیوب بیش از یک میلیون بازدید داشت و به آن‌ها انگیزه داد تا یک خط استریم ویدیوی مسابقات راه‌اندازی کنند که تا کنون بیش از ۶۰ میلیون بازدید داشته و اکثر بازی‌ها را به صورت زنده و رایگان برای هزاران بیننده در سراسر جهان پخش می‌کند.

تاکر می‌گوید: “می‌دانیم که این ممکن است باعث شود مردم به بازی‌های ما نیایند. اما ما دیدگاه بلندمدت داریم. آنها بازی ما را  آنلاین می‌ببینند و جذب می‌شوند. این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.”

وقتی لینکدین کار می‌کند

در فصل ۲۰۲۱-۲۲، شرکت Classic Football Shirts اسپانسر پیراهن بود. این کار باعث افزایش دیده شدن تیم شد، اما آنچه که واقعاً توجه یک طرفدار دورافتاده در فلوریدا را به خود جلب کرد، مصاحبه‌ای کوتاه با Sky News در سال ۲۰۲۱ بود.

کریستوفر کوری از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان رابط مذاکره کننده برای پیشنهاد میامی به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی ۲۰۲۶ فعالیت می‌کرد. علاقه اولیه او به فوتبال در چهار سالی که دوران کودکی خود را در ولین گاردن سیتی در شمال لندن گذرانده بود، شکل گرفت.

تماس اولیه او با واکنش سردی مواجه شد. مالکان نوجوان تیم خیلی محافظه‌کارانه به آنچه ساخته بودند، علاقه داشتند. اما پس از یک سال پیگیری در LinkedIn و ارائه ایده‌هایی برای رشد، کوری به‌عنوان یک سهام‌دار برابر و رئیس باشگاه پذیرفته شد.

تاکر می‌گوید: “بازار اسپانسرشیپ در آمریکا برای ما بسیار بزرگ است زیرا فوتبال انگلیس برای آمریکایی‌ها مثل جام مقدس است. شما این را در رکسهام می‌بینید. این جادوی فوتبال انگلیس است که در لیگی مثل MLSکه یک سیستم تجاری بسته است، وجود ندارد. چنین اتفاقی هرگز در آمریکا نمی‌افتد. تیم‌های محلی مبتنی بر جامعه هواداری وجود ندارند. بچه‌هایی که پول ندارند هرگز نمی‌توانند به این سطح برسند. این ایده که شما می‌توانید هواداران را با داشتن یک داستان خوب جذب کنید، نه با تجارت، در آنجا وجود ندارد.”

والتون و هرشام

ماجراجویی جدید: افتتاح آکادمی والتون و هرشام در امریکا

کوری پروژه‌ای را در دست گرفته که امیدوار است مانعی که در آمریکا برای پرداخت هزینه‌های بالای بازی وجود دارد را تغییر دهد. معمولاً هزینه فوتبال بازی کردن و آموزش یک کودک در ایالات متحده بین ۳۰,۰۰۰ تا ۹۰,۰۰۰ دلار در سال است.

او ماه گذشته آکادمی Walton & Hersham Americaرا در پالم سیتی، فلوریداراه‌اندازی کرد. این اولین آکادمی رایگان پرورش استعداد فوتبالی در بریتانیا و آمریکا است. با امکان پذیرش ۱,۰۰۰ تا ۱,۳۰۰ کودک در هر دوره.

هدف نهایی این است که فارغ‌التحصیلان آکادمی آمریکا فرصتی برای تحصیل در لندن همراه با بازی در تیم والتون و هرشام داشته باشند.

همسایه‌‌های مهربان فولام

آن‌ها همچنین رابطه محکمی با فولام برقرار کرده‌اند. به این صورت که به مکانی معتبر برای بازیکنان جوان فولام تبدیل شده‌اند تا اولین تجربه خود را به‌صورت قرضی کسب کنند. تام اولیوت، ملی‌پوش زیر ۱۹ سال جمهوری ایرلند که دو سال پیش آکادمی منچسترسیتیرا ترک کرد. یکی از همین نمونه‌ها است. او امسال به‌صورت قرضی در والتون و هرشام خواهد بود، در حالی که همچنان برای تیم جوانان فولام بازی می‌کند.

یکی از دلایل مهم این موفقیت، سبک بازی است که توسط رولیپیاده شده. مربی که ۲۰ سال سابقه کار حرفه‌ای تمام‌وقت دارد و دوره‌هایی در آکادمی‌های چلسی، فولامو میلوال گذرانده.

دیوانه‌بازی: اخراج مربی، سه هفته مانده به پایان فصل

با همه این حرف‌ها، در آوریل جنجالی در باشگاه به پا شد. زمانی که مربی سابق اعلام کرد در فاصله سه بازی مانده به پایان فصل، “اخراج” شده است.

والتون و هرشام در بیانیه‌ای اعلام کرد او اوایل فصل استعفا داده بود و آن‌ها او را قانع کرده بودند که تا پایان فصل بماند. اما بررسی هیئت مدیره از نحوه عملکرد تیم باعث شد که به این نتیجه برسند که تغییر لازم است.

چندین بازیکن همراه با مربی تیم را ترک کردند. برخی از هواداران عصبانی این اقدام را به‌عنوان نشانه‌ای از بی‌تجربگی قلمداد کردند. تاکر می‌گوید: “در نهایت، یک باشگاه موفق نمی‌تواند با احساسات اداره شود. تصمیم ما برای اخراج اسکات با توجه به انبوهی از مشاهدات در مورد نحوه اداره تیم در دو ماه آخر حضور او گرفته شد. همه سازمان‌ها باید تصمیمات سختی بگیرند تا در طولانی‌مدت پیشرفت کنند. با توجه به نتایج اولین ماه فصل جدید واضح است که تصمیم ما کاملاً درست بوده.”

بهتر از برنلی و برنتفورد

Dorking Wanderers یکی از باشگاه‌های الهام بخش برای این تیم جوان بوده. باشگاهی که در سال ۱۹۹۹ توسط دو هوادار ناراضی ویملدونتأسیس شد. آن‌ها در ۲۳ سال ۱۲ صعود داشتند و از سطح هفدهم به سطح پنجم فوتبال انگلیس رسیدند.

حالا مدیران نوجوان والتون معتقدند منطقه نفوذ آن‌ها بین هواداران در سمت غربی لندن بزرگ‌تر از برنلی و برنتفورد است. آن‌ها معتقدند که این منطقه تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده. به‌دلیل اینکه جمعیت ۱۵۰,۰۰۰ نفری مناطق اطراف، هیچ باشگاه سطح بالایی ندارند.
اما این باشگاه تا کجای هرم فوتبال می‌تواند پیش برود؟ هدف نهایی آن‌ها چیست؟

اسکنلا می‌گوید: “رویای من همیشه این بوده که باشگاه به وضعیت کاملا حرفه‌ای با بازیکنان تمام وقت برسد. هیچ چیز دیگری نمی‌خواهم جز این کار.”

تنها مانع آن‌ها یک مانع مالی است. برداشتن هر قدم به سطح بالاتر نیاز به تزریق سرمایه دارد تا تیم بتواند رقابت کند. خودکفایی همچنان مدل تجاری آن‌ها است. هیات مدیره تا کنون چشم به ساخت یک برند جا افتاده در منطقه داشته. در حالی که تماشاگران را به‌صورت ارگانیک و از طریق تبلیغات دهان‌به‌دهان و شبکه‌های اجتماعی افزایش داده‌اند.

تاکر می‌گوید: “حرکت به جلو همیشه بخشی از این کار است. اما ما پایه‌های محکمی ساخته‌ایم. مردم به این دلیل سمت ما آمده‌اند که باشگاه در حال تبدیل شدن به یک برند حرفه‌ای است.  ما افرادی را به ورزشگاه کشاندیم که ۳۰ یا ۴۰ سال برای تماشای یک مسابقه فوتبال به ورزشگاه نیامده بودند.”

والتون و هرشام

۲۰ ساله هستم با سابقه ۵ سال مدیریت باشگاه!

کمتر کسی است که پنج سال تجربه مدیریت یک باشگاه فوتبال را داشته باشد، یک برنامه پنج‌ساله طراحی کرده باشد و تازه ۲۰ سالش شده باشد. این همان امتیازی است که آن‌ها دارند.”این باشگاه می‌تواند در چهار یا پنج سال آینده یک باشگاه بسیار موفق در لیگ ملی باشد. “

تاکر و اسکنلا به اندازه کافی شوخ‌طبع هستند تا به عجیب‌بودن تمام این ماجرا بخندند: به جسارت حتی فکر کردن به خرید یک باشگاه فوتبال در دوران نوجوانی. برخی همچنان آن‌ها را به‌عنوان شوخی‌های دنیای فوتبال توصیف خواهند کرد، اما آن‌ها چندان به حرف دیگران اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها به تمام جزئیاتی که در پنج سال گذشته مسیر پیشرفت باشگاه را تعیین کرده، اشراف دارند.

بله، گاهی اوقات ممکن است به سمت آرزوهای بزرگ بروند. مثل وقتی که بحث به مدل “دیکتاتوری خیرخواهانه” رومن آبراموویچ می‌رسد، اما چه کسی می‌تواند آن‌ها را سرزنش کند؟

آن‌ها یک رویای نوجوانی را به یک باشگاه جامعه‌محور در حال رشد تبدیل کرده‌اند. این تازه شروع کار جوان‌ترین مالکان یک باشگاه فوتبال در دنیا است. نام والتون و هرشام را به خاطر داشته باشید!

در مگ‌تراپی بیشتر بخوانید:
تیک تاک، زمین بازی ادمین‌های تیم‌های فوتبال!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *