مالکان تیم ها

https://footballtherapy.ir/?p=3224 : لینک کوتاه

ازدواج با ثروتمندان، فروش دستمال توالت و کود شیمیایی: مالکان تیم‌ ها در لیگ برتر چگونه پول در می‌آورند؟

بخش اول: آرسنال، ویلا، برنتفورد

منبع: اتلتیک

مروری بر وضعیت مالی فوتبال توسط شرکت دلویت به تازگی نشان می‌دهد که چگونه لیگ برتر به طور فزاینده‌ای در حال حاکم شدن بر فوتبال جهان است و ۱۱ درآمد از ۲۰ درآمد بالای این ورزش در سطح جهان به باشگاه‌های لیگ برتری سرازیر می شود.

فوتبال ورزش تیمی است. اما اگر نگاهی به جدول لیگ برتر بیندازید، عامل اصلی حضور تیم‌ها در لیگ و اینکه کدام تیم در صدر جدول است یا چه کسی در حال صعود است و چه کسی در حال مبارزه با سقوط است، فردی است که در راس باشگاه قرار دارد.

این بازیکنان یا مربیان نیستند بلکه صاحبان باشگاه‌ها هستند که بیش‌ترین نقش را در تعیین موفقیت‌ها و شکست‌های بلندمدت باشگاه‌های لیگ برتری ایفا می کنند.

کسب وکار هوشمندانه و علاقه به باشگاه خوب است اما جیب‌های عمیق بهتر است. بسیاری از باشگاه‌ها همواره مبالغ هنگفتی پول نقد از دست می‌دهند اما توسط نیکوکاران ثروتمند حمایت می‌شوند. هر سال بسیاری از باشگاه‌ها ضررهای مالی زیادی گزارش می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به نحوه درآمدزایی مالکان ۲۰ تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال انگلیس.

برخی از داستان‌ها را ممکن است بدانید، مانند گلیزرها در یونایتد. اما داستان کسب ثروت خیلی از مالکان در تیم‌های لیگ برتری همچنان ناگفته مانده است. آنها از صنایع متنوعی مانند تولید و فروش کاغذ توالت و رسانه‌های بزرگ و از کشورهایی مثل عربستان سعودی تا یونان می‌آیند و تقریبا همه‌شان هم مرد هستند. برخی از آنها محبوب هستند و برخی دیگر منفور. بعضی از آنها ثروت شخصی زیادی را در باشگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند در حالی که برخی دیگر به دنبال راهی برای خروج سرمایه‌شان از باشگاه هستند.

مقالات درباره افراد بسیار ثروتمند اغلب بر “ارزش خالص” دارایی‌های آنها تمرکز می‌کنند – کل ثروت فرد، با در نظر گرفتن همه دارایی‌ها، منهای بدهی‌ها – اما ما به دو دلیل اصلی از این روش دوری می‌کنیم. محاسبه ثروت خالص بسیار دشوار است، به خصوص برای مالکان خارجی با پورتفولیوهای سرمایه گذاری متنوع و پیچیده. همچنین، این اعداد بزرگ می‌توانند تصویر گمراه کننده‌ای در هنگام استفاده از سرمایه در فوتبال ارائه دهند. به عنوان مثال، جاش هریس مالک بخشی از کریستال پالاس است و دارایی‌اش میلیاردها دلار ارزش دارد که او را به یکی از ثروتمندترین افراد درگیر در فوتبال در هر نقطه از جهان تبدیل می‌کند. اما انتظار نمی‌رود که او مقادیر زیادی از این ثروت را به باشگاه جنوب لندن سرازیر کرده باشد.

از سوی دیگر صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی که ۸۰ درصد مالکیت نیوکاسل یونایتد را در اختیار دارد، تقریبا اشتیاق زیادی به خرج کردن دارد، هر چند قوانین بازی منصفانه مالی (FFP) توانایی آنها را برای خرج کردن بدون محدودیت محدود کرده است.

مالکان تیم ها

آرسنال: ازدواج با ثروتمندان، خرید و فروش املاک و  باشگاه

پس از اولین خرید بخشی از باشگاه در سال ۲۰۰۷، استن کرونکه سهم خود را در طول سال‌ها از طریق شرکت “گروه ورزشی و سرگرمی کرونکه (KSE)” افزایش داد، در سال ۲۰۱۱ صاحب اکثریت سهام شد و اکنون مالک تمام باشگاه است. برای مدتی طولانی، این خانواده تا حد زیادی در نگاه طرفداران آرسنال منفور بودند. اعتراضاتی نیز پس از حضور این باشگاه در لیگ اروپا شکل گرفت.

اما با بهبود وضعیت باشگاه این مساله تا حدودی کمرنگ شده است. آنها فصل گذشته دوم شدند و به اولین قهرمانی لیگ در ۱۹ سال اخیر نزدیک. شرکت کرونکه‌ها سال‌ها به خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی در تیم مورد انتقاد قرار گرفت اما آرسنال در طول چند فصل گذشته هزینه‌های زیادی را صرف کرده است. در تابستان امسال با امضای قرارداد دکلن رایس، جورین تیمبر و کای هاورتز در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیون پوند خرج شد.

کرونکه ۷۵ ساله در ایالت میسوری در غرب ایالات متحده بزرگ شد و در سال ۱۹۷۴ پس از ازدواج با آن والتون، یکی از اعضای ثروتمندترین خانواده‌های آمریکا، به یک ابر ثروتمند جهانی تبدیل شد. او وارث شرکت‌های والمارت بود و سهام پدرش در این غول خرده فروشی را در سال ۱۹۹۵ به ارث برد. ارزش این ارثیه بیش از ۱۲ میلیارد دلار است. کرونکه همچنین در املاک تجاری در سراسر ایالات متحده، در ساخت مراکز خرید و ساختمان‌های آپارتمانی، که پورتفویی به ارزش ۱.۴۴ میلیارد پوند (۲ میلیارد دلار) دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. او همچنین مالک مزارع وسیعی در سراسر آمریکا است که او را به یکی از بزرگ‌ترین مالکان این کشور تبدیل کرده است.

علاوه بر آرسنال، او مالک تعداد زیادی از تیم‌های ورزشی آمریکایی از جمله لس‌آنجلس رامز در لیگ ملی فوتبال، تیم MLS کلرادو رپیدز، تیم NHL کلرادو آوالانچ و دنور ناگتس است که امسال اولین عنوان خود در NBA را به دست آوردند.

جاش کرونکه، پسر استن، در آرسنال حضور دارد و به طور منظم در ورزشگاه دیده می‌شود.

مالکان تیم ها

آستون ویلا : کود شیمیایی، آدیداس و وام دهی

آستون ویلا شش سال درخشان را پشت سر گذاشته آنها از درست و پا زدن در چمپیونشیپ شروع کردند و به سال پیش به لیگ کنفرانس اروپا رسیدند. این موضوع با پشتوانه مالی هنگفتی همراه بوده است.

ناصف ساویریس و وس ادنز، سرمایه‌گذاران مشترک  باشگاه از طریق شرکت NSWE، استون‌ویلا را در سال ۲۰۱۸ نجات دادند. آنها پس از آنکه سازمان مالیاتی بریتانیا باشگاه را با یک دستورالعمل پر پیچ وخم تهدید کرد، این باشگاه را از تاجر چینی تونی ژیا خریدند. این دو صدها میلیون هزینه کرده‌اند تا ویلا در لیگ برتر ارتقا بیابد و تثبیت شود.

ساویریس ثروتمندترین مرد مصر است اما بیشتر وقت خود را در لندن می‌گذراند. او پس از اینکه پدرش شرکت تولیدی اوراسکام را در سال ۱۹۵۰ راه اندازی کرد، ثروت خود را به دست آورد. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کود نیتروژنی در جهان است که کارخانه‌های بزرگی در ایالت‌های تگزاس و آیووا آمریکا دارد. ساویریس همچنین مالک شش درصد از سهام آدیداس، بخشی از شرکت بزرگ سیمانی لافارژ هولسیم هم هست و به تازگی پنج درصد از سهام نیویورک نیکس در NBA و نیویورک رنجرز در لیگ برتر هاکی روی یخ را در اختیار دارد.

ادنز در مونتانا در روستایی در شمال آمریکا به دنیا آمد و پس از بحران مالی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه توانست لقب “پادشاه وام های بدون پشتوانه” را از وال استریت ژورنال دریافت کند. او همچنین یک سازنده بزرگ املاک و مستغلات است، برنامه‌هایی برای رواج دوباره سفر با قطار در ایالات متحده دارد، و در چند هفته گذشته فروشگاه زنجیره‌ای موریسونز، یک برند مشهور اما بیمار بریتانیایی را خریداری کرد. او همچنین مالک میلواکی باکس است که اولین قهرمانی خود در NBA را در نیم قرن گذشته در سال ۲۰۲۱ به دست آورد.

این دو مرد از نقاط مختلف جهان می‌آیند اما در رویدادهای اجتماعی برای ابر ثروتمندان به هم پیوند خوردند. براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ساویریس بیش از ۷ میلیارد دلار (۵ میلیارد پوند) ثروت دارد، در حالی که طبق گزارش فوربس، ادنز ۱.۲ میلیارد دلار ثروت دارد.

مالکان تیم ها

برنتفورد: قمار برای رسیدن به پرمیرلیگ

برنتفورد یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت در فوتبال انگلیس است دلیل اصلی چنین موفقیتی متیو بنهم است.

او پس از کسب مدرک لیسانس فیزیک در آکسفورد، پیش از ورود به دنیای شرط‌بندی ورزشی، در زمینه مالی در لندن فعالیت داشت. او شرکت SmartOdds را راه اندازی کرد و به قماربازان مشاوره و اطلاعات می‌داد و سپس Matchbook را خرید که یک وب سایت تبادل اطلاعات شرط‌بندی بود. او متوجه شد که همپوشانی زیادی بین تسلط بر دنیای شرط‌بندی ورزشی و اداره یک باشگاه فوتبال وجود دارد، چرا که از داده‌ها می‌توان برای یافتن جواهرات ناشناس در بازار نقل و انتقالات، یا توسعه یک سیستم تاکتیکی برای خنثی کردن حریف استفاده کرد.

بنهام که یک طرفدار مادام‌العمر برنتفورد است، برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک سرمایه‌گذار مرموز در صحنه حاضر شد و برای نجات آن‌ها از مدیریت قبلی، بخشی از سهام باشگاه را به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار خرید و پس از آن به مرور زمان سهم خود را افزایش داد.

این باشگاه موفقیت‌های قابل توجهی در بازار نقل و انتقالات در زمان بازی در چمپیونشیپ به دست آورد، بازیکنان را با هزینه‌های پایین از لیگ‌های پایین‌تر خریداری کرد و آنها را با سود زیاد به فروش رساند. برجسته‌ترین آنها اولی واتکینز بود که با ۲۸ میلیون پوند به استون ویلا پیوست و حدود ۲ میلیون پوند برایش هزینه شده بود و دیگری و سعید بن رحما که پس از امضای قرارداد با برنتفورد با حدود ۳ میلیون پوند به وستهم نقل مکان کرد.

برنتفورد نسبت به اکثر باشگاه‌های لیگ برتر هزینه‌های بسیار کمتری برای دستمزد بازیکنان و نقل و انتقالات صرف می‌کند با این حال در طول دو فصل گذشته عملکرد درخشانی داشته است و در رتبه سیزدهم و سپس نهم قرار گرفته و در این راه تمام “شش تیم بزرگ” لیگ برتر را شکست داده است. متیو بنهم همچنین مالک اف سی میدتیلند در سوپرلیگ دانمارک هم هست.

3 پاسخ

  1. درود فراوان و خسته نباشید
    این بخش خیلی جالب و خواندنی بود مشتاقم قسمت های بعدی درمورد سایر مالکان رو هم بخونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *