سقوط هلیکوپتر رییس لسترسیتی

https://footballtherapy.ir/?p=2679 : لینک کوتاه

سالگرد سقوط هلیکوپتر رییس لسترسیتی: بالاخره ماجرا چه بود؟

گزارش AAIB (اداره بررسی سوانح هوایی بریتانیا) در مورد شرایط سقوط هلیکوپتر مالک لسترسیتی در خارج از استادیوم کینگ پاور که منجر به کشته شدن پنج نفر از جمله ویچای سریوادهاناپراها، رئیس لسترسیتی شد به جزئیات نقص‌های مکانیکی منجر به سقوط پرداخته است، اما در کنار آن جزئیات بیشتری را در مورد این حادثه برجسته کرده است.

آنچه که در شب ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. این گزارش ۲۰۹ صفحه‌ای که انتشار آن نزدیک به پنج سال به طول انجامید، فاش کرد که پس از تساوی ۱-۱ لستر مقابل وستهم یونایتد، چه چیزی باعث شده که هلیکوپتر مالک لسترسیتی در بالای استادیوم از کنترل خارج شود. همچنین پاسخ و تلاش خلبان اریک سوفر برای کاهش ضربه هنگام برخورد با زمین را شرح داده است. چهار نفر از پنج سرنشین هلیکوپتر می‌توانستند از این برخورد جان سالم به در ببرند، اگر آتش‌سوزی بعدی که ناشی از پارگی شلنگ سوخت رسان در هنگام فرود بر روی یک پله بتنی بود، اتفاق نمی‌افتاد. انتشار این گزارش باعث شد که پسر ارشد ویچای بلافاصله وکلایی را برای اقدام قانونی استخدام کند.

خلبان که بود؟

لستر سیتی

اریک سوفر،  خلبان اصلی G-VSKP، هلیکوپتر شخصی ویچای بود. او واجد شرایط بود و مرتباً با این هلیکوپتر و هواپیمای بوئینگ B737مالک باشگاه پرواز می کرد. در طول سال ۲۰۱۸، او ۵۵ ساعت با  G-VSKP، ۱۷ ساعت با هلیکوپترهای AW109 و همچنین ۷۴ ساعت با هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ پرواز کرده بود. او و همکارش، ایزابلا رزا لکوویش، که یک آموزش دیده خلبانی دارای مجوز برای پرواز با هلیکوپترهای تجاری بود، درست بعد از ساعت ۱۳ به فرودگاه Fairoaks در منطقه ساری لندن، جایی که هلیکوپتر در آنجا نگهداری می‌شد رسیدند و در ساعت ۱:۴۲ بعد از ظهر هلیکوپتر پرواز کرد.

سه مسافر، از جمله ویچای سوار آن پرواز بودند. آن‌ها در ساعت ۲:۵۹ بعد از ظهر در زمین تمرین بلووار درایو لستر در یک مایلی استادیوم فرود آمدند، و هر پنج نفر با ماشین به سمت استادیوم رفتند. تصاویر دوربین مدار بسته نشان می‌دهد که سوفر و لکوویش به زمین تمرین بازمی‌گردند و در ساعت ۶:۳۵ بعدازظهر از پست امنیتی کنار ورزشگاه عبور می‌کنند. این بعد از بازی بود که در ساعت ۶:۱۵ به پایان رسید.پس از اینکه تایید شد ماموریت یک پهپاد نظارتی بدون سرنشین کوچک که توسط پلیس هدایتمی‌شد در اطراف ورزشگاه به پایان رسیده، مجوز پرواز به آنها داده شد. ساعت ۶:۳۷ بعدازظهر نورافکن‌های ورزشگاه برای بازگشت هلیکوپتر روشن شد و آنها در ساعت ۶:۴۴ از زمین تمرین بلند شدند و سه دقیقه بعد برای سوار کردن رییس در زمین اصلی فرود آمدند.

شروع حادثه و صدای کابین

 سقوط هلیکوپتر رییس لسترسیتی

سفر برای رفتن به فرودگاه استانستد برای حضور در یک جلسه کاری در یک کشتی تجاری برنامه ریزی شده بود. هلیکوپتر با سرعتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوت در دقیقه بالا رفت و وقتی سرعت تا ۲۵۰ فوت در دقیقه کاهش پیدا کرد خلبان درخواست آماده باش کامل داد. در آن شرایط به نظر می‌رسید او روی کنترل‌های هلیکوپتر متمرکز بوده و لکوویش در حال بالا آوردن ارابه فرود است. در ارتفاع ۳۰۰ فوتی، قبل از شروع یک چرخش، آن‌ها به سمت راست چرخیدند.

صدای ضبط شده در کابین خلبان تعجب و ترس مسافران که مدام می‌گویند «هی، هی، هی» را نشان می‌دهد و پس از آن خلبان می‌گوید: «نمی‌دانم چه خبر است» چهار ثانیه پس از شروع انحراف است که خلبان این جمله را به زبان آورد. او بلافاصله سعی می‌کند چرخش را با استفاده از پدال سمت چپ که به سکان دم هلیکوپتر متصل است اصلاح کند و اهرمی که صعود و فرود را کنترل می‌کند، به مدت دو ثانیه به طور کامل پایین می‌آورد. در ارتفاع ۴۳۰ فوتی، سرعت چرخش به اوج خود می‌رسد و هلیکوپتر شروع به پایین آمدن می‌کند، اما در ارتفاع ۷۵ فوتی، با وجود عدم کنترل چرخش و تاریکی محیط، خلبان تمام تلاشش را می‌کند تا به منظور کاهش شدت ضربه به زمین کمی ارتفاع بگیرد.

جزییات یک گزارش تازه

در این گزارش آمده: «شب، در یک هلیکوپتر بسیار ناپایدار که به‌طور غیرقابل کنترلی پیچ می‌خورد و در نزدیکی ساختمان‌ها به سرعت پایین می‌آید، خلبان موفق شد فرود را به اندازه‌ای مهار کند که ضربه اولیه حداقل برای چهار نفر از آن‌ها قابل تحمل باشد. چهار نفر از پنج سرنشین» متأسفانه در حالی که هلیکوپتر در حین چرخش به زمین برخورد کرد، روی یک پله بتنی فرود آمد.

این باعث شد هلیکوپتر به سمت چپ واژگون شود و بدنه و مخزن سوخت بشکافد. شاهدان عینی می‌گویند نشت سوخت و شعله ور شدن عقب هلیکوپتر را به وضوح دیده‌اند. آتشی که به سرعت کل وسیله را فرا گرفت. صعود و سپس سقوط هلیکوپتر – که مجموعا ۱۴ ثانیه طول کشید – توسط دو افسر پلیس که در منطقه حضور داشتند به طور کامل مشاهده شد. آن‌ها در عرض یک دقیقه پس از برخورد هلیکوپتر به زمین، در ساعت ۸.۳۹ به محل رسیدند.

افسران به دلیل ارتفاع از زمین نتوانستند به دهانه در سمت راست هلیکوپتر برسند، بنابراین با استفاده از باتوم و سایر تجهیزات دستی سعی کردند شیشه جلو را بشکنند که با توجه به تقویت شیشه برای جلوگیری از آسیب ناشی از برخورد پرندگان، ناموفق بودند.  تقریباً ۹ دقیقه پس از برخورد، آتش نشانی شروع به اطفای حریق کرد.

آتش تا حد زیادی ظرف شش دقیقه با از استفاده از آب خاموش شد.شواهد فیزیکی به دست آمده از محل حادثه تأیید می‌کند که از دست دادن کنترل هلیکوپتر ناشی از نقص در سیستم کنترل دم وسیله بوده که به طور فیزیکی از طریق پدال‌های زیر پای خلبان کار می‌کند. تحقیقات نشان داد که در آن شرایط، کنترل هلیکوپتر و جلوگیری از انحراف غیرممکن بوده.

 سقوط هلیکوپتر رییس لسترسیتی

علیرغم شدت ضربه، بررسی پس از مرگ نشان داد که از پنج سرنشین چهار نفر از ضربه اولیه جان سالم به در برده‌اند. با این حال، جراحات جدی آنها باعث شده بود نتوانند بدون کمک خارجی از هلیکوپتر فرار کنند. کالبدشکافی ها تایید کرد که سرنشینان زنده مانده به سرعت به خاطر استنشاق گاز سمی ناشی از آتش‌سوزی خفه شده‌اند. تنها خوش شانسی این بود که منطقه‌ای که هلیکوپتر در آن فرود آمد تنها فضای خالی ساختمان و با فاصله‌ای نسبتا زیاد نسبت به ماشین‌های پارک شده یا تماشاگران بود. و حالا بعد از گذشت نزدیک به پنج سال، خانواده‌ جانباخته‌ها در مورد آنچه در آن شب رخ داده است، سوالات جدی دارند و به نظر می‌رسد که نبرد به دادگاه خواهد کشید.

پسر رییس وارد می شود!

پسر ویچای که جانشین او به عنوان رئیس لستر سیتی و  مجموعه King Power شده، به همراه خانواده دو نفر از چهار قربانی دیگر یعنی خلبان و دستیارش برای طرع دعوی قضایی، وکیل استخدام کرده‌اند.گزارش AAIB تأیید می‌کند که سقوط پس از توقف حرکت یاتاقان دوبل روتور دم هلیکوپتر رخ داده است که باعث ایجاد زنجیره‌ای از خرابی‌ها در مکانیزم کنترلیپرنده شده است.

در گزارش تشخیص داده شده که توقف یاتاقان در نتیجه خستگی، ترک خوردگی، ایجاد حفره، برش، اصطکاک، کمبود گریس و تولید گرما رخ داده، و نقص در شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد مناسب نبودن یاتاقان‌ها، اصلی‌ترین مساله مطرح شده است. اینطور به نظر می‌رسد که قطعات مهم از سرویس دوره‌ای حذف شده بودند. و حالا خانواده ویچای قصد دارد علیه سازندگان هلیکوپتر و شرکت لئوناردو ایتالیا اقدام قانونی کند.

خان تاپ فرزند ارشد ویچای در بیانیه‌ای که این هفته منتشر منتشر شد گفت: «من عمیقاً از روند رویدادها ناراحت هستم. تقریباً پنج سال پس از درگذشت پدرم، این گزارش شواهدی درباره لئوناردو ارائه می‌دهد. پدرم اطمینان داشت که یک هلیکوپتر سالم از یک سازنده مشهور جهانی خریده است. اگر او می‌دانست که ما اکنون از چه چیزهایی با خبر شده‌ایم، هرگز جان خود را با این اسباب بازی به خطر نمی‌انداخت. دردی که من و خانواده‌ام تحمل می‌کنیم بی‌اندازه است. ما به عنوان یک خانواده، هر روز با غم از دست دادن پدرم مبارزه می‌کنیم. او شخصاً الهام بخش بزرگی برای من بود و همه ما او را بسیار دوست داشتیم.” دبورا ساتون، مادر اریک سوفر  هم گفت: «البته این بدترین کابوس هر مادری است و زمان التیامش نمی‌دهد. اریک و ایزابلا زوج جدایی ناپذیری بودند که به یکدیگر و پروازشان متهد بودند. بدون آنها، حفره عظیمی در زندگی ما به وجود آمده.»
لسترسیتی هم پس از انتشار گزارش در مورد این تراژدی که باعث کشته شدن کاوپورن پونپاره و نوسارا سوکنامای اعضای کادرفنی باشگاه شد، بیانیه‌ای صادر کرد.

 سقوط هلیکوپتر رییس لسترسیتی

سوزان ویلان، مدیر اجرایی باشگاه: “ما از مجموعه گسترده و دقیق کار انجام شده توسط شعبه بررسی سوانح هوایی قدردانی می‌کنیم، به این امید که به توسعه مداوم استانداردهای هوانوردی و ایمنی آینده کمک کند.وقایع غم انگیز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ برای همیشه در خاطره خانواده لسترسیتی حک خواهد شد. شبی بود که ما فقدان جانسوز رئیس، دوستان، همکاران و اعضای خانواده عزیزمان را تجربه کردیم. با این حال، در غم و اندوه ما، احساس اتحاد و قدرت شکل گرفت. حمایت و مهربانی فوق‌العاده‌ای که از سوی جوامع سراسر لسترشایر، فوتبال و جهان دریافت کردیم ، هرگز فراموش نخواهد شد.

در حالی که به پنجمین سالگرد حادثه نزدیک می‌شویم، خانواده‌ها و عزیزان ویچای، کاوپورن، نوسارا، اریک و ایزابلا همیشه در افکار ما باقی می‌مانند، همانطور که کسانی که از دست دادیم همیشه در قلب ما باقی می‌مانند.” پیتر نینان، یکی از شرکای تیم تحقیق که رهبری پرونده مدعیان را برعهده خواهد داشت، در بیانیه‌ای گفت: «این گزارش یک داستان ترسناک از فرصت‌های از دست رفته است.این تصادفی بود که منتظر اتفاق افتادن بود.”

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می کنیم در فوتبال تراپی مگ درباره رییس و مالک برایتون هم بخوانید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *