اونای امری

https://footballtherapy.ir/?p=3019 : لینک کوتاه

سال اول اونای امری در استون ویلا: تصویر جدید دراکولا

نوشته جیکوب تانسول و گرگ ایوانز/ اتلتیک

در روزهای ابتدایی حضور در ویلا، اونای امری تا ساعت ۱۰ شب در بادی مور هیث، زمین تمرین آستون ویلا می‌ماند. دوست صمیمی او و مدیر فوتبالی باشگاه، دامیان ویداگانی او را همراهی می‌کرد و به شوخی می‌گفت که چگونه عادت کار کردن تا دیروقت آن‌ها کارکنان امنیتی باشگاه را که به شدت امیدوار به خواب بودند، به ناامیدی می‌کشاند. یک سال پس از انتصاب امری، ساعات کار کمی کاهش یافته است (امری این روزها ۷ صبح تا ۷ بعد از ظهر کار می‌کند)اما شدت آن کاهش نیافته است.
با این حال، پاداش‌ این کار سخت واضح است. ویلا پس از برد ۴ بر یک روز یکشنبه مقابل وستهم یونایتد در رده پنجم قرار گرفت. این گزارش، داستان کار امری در ۱۲ ماه اول حضورش در ویلا است و اینکه چرا انقلاب مربی در باشگاه تازه شروع شده است.


جرارد می‌رود، اونای امری می‌آید

سال گذشته همین موقع‌ها بررسی‌ها و گزارش‌ها در مورد دوران استیون جرارد در ویلا درجریان بود. ویلا پس از شکست برابر فولام به خانه برمی‌گشت و می‌دانست که تنها تعداد گل زده بیشتر، آن‌ها را از منطقه سقوط دور نگه داشته. جرارد با تیم شکست خورده و روحیه از دست رفته‌اش در اتوبوس بود اما کمی بعد برای همیشه از اتوبوس پیاده شد.

جرارد می‌دانست که کریستین پورسلو، مدیر عامل وقت، او را اخراج کرده است اما می‌خواست یک بار دیگر، وقتی که در ساعت ۱ صبح به خانه بازگشتند، با بازیکنان صحبت کند. اتفاقات آن شب، فصل ویلا را با فضای مسمومی که یادآور فصل ۱۶ – ۲۰۱۵ بود مقایسه می‌کنند. فصلی که آن‌ها در نهایت به چمپیونشیپ سقوط کردند.

اونای امری

هدف: بازی در اروپا


حالا در سالگرد انتصاب امری، ویلا یک تیم و یک باشگاه تغییر شکل یافته است.

تنها سه تیم لیگ برتری (منچستر سیتی، آرسنال و لیورپول) از زمان ورود امری رکورد بهتری دارند. ویلا از ۳۴ بازی خود ۶۸ امتیاز گرفته و مربی۵۱ ساله آن‌ها یکی از تنها ۱۰ سرمربی لیگ برتر است که به طور متوسط در ۲۰ بازی گذشته در هر بازی حداقل دو امتیاز کسب می‌کند.

او هفته گذشته گفت: ” وقتی به اینجا رسیدم، هدف خود را به همه و از جمله هواداران گفتم. گام بعدی انجام کاری در اروپا و ورود تدریجی به دیگر رقابت‌های اروپایی مانند لیگ اروپا یا لیگ قهرمانان است. این رویای من است.”

اونای امری


امری یک شخصیت درون‌گرا است که معمولا به دیدگاه‌های خارج از حباب ذهنی خود اهمیتی نمی‌دهد، اما او به مرگ خود در آرسنال فکر کرده بود، جایی که پس از ۱۸ ماه در نوامبر ۲۰۱۹ اخراج شد. او پذیرفت که در میان وسواس به سیستم‌های تاکتیکی و رشد انفرادی بازیکنان، توجه کافی به مسائل خارج از زمین نداشته است. در نهایت، سیاست‌های داخلی، از جمله ساختار سلسله مراتبی ناپایدار و مالکان نا آشنا با فوتبال که پروژه را به طور کامل درک نمی‌کردند، او را از مسیری که دوست داشت خارج کردند.. امری چندین بازیکن جوان از جمله ادی انکتیا، گابریل مارتینلی و بوکایو ساکا را معرفی و پرورش داده بود و با وجود نتایج نه چندان خوب، مطمئن بود که در طولانی مدت پاداش خواهد گرفت. برای او تعجب آور بود که ایمان آرسنال به این سرعت از بین رفت.


درس عبرت از آرسنال

در ویلا، امری می‌خواست سازه‌ای بسازد که به اندازه کافی مقاوم باشد. او معتقد است که یک محیط آرام مهم‌تر از داشتن پول برای خرج کردن است. مالکان تیم یعنی وس ادن و ناصف ساویریس تحت تاثیر پروژه امری قرار گرفتند و سعی کردند یک شبکه حمایتی در اطراف او ایجاد کنند.

ویداگانی در ابتدا به عنوان دستیار شخصی امری که وظیفه رسیدگی به جنبه‌های مدیریتی خارج زمین را بر عهده داشت، به این تیم پیوست. او چندین دپارتمان را به هم متصل کرد و از همکاری کل باشگاه با سرمربی اطمینان حاصل کرد. ویداگانی در کنفرانس‌های مطبوعاتی هم در کنار امری می‌نشیند، تغییر دیگری که سرمربی پس از تلاش ناموفق برای بیان ایده‌هایش در آرسنال در شغل دومش در انگلیس انجام داد.

داشتن ویداگانی که گاهی به ترجمه کمک می‌کند، سوالات را عمیق‌تر توضیح می‌دهد و نکات خاصی را برای روزنامه‌نگاران روشن می‌کند، به احساسی که امری از اشتباهات خود در آرسنال آموخته است، ارتباط دارد.

امری چندین کارمند اسپانیایی زبان را استخدام کرده که به طور ضمنی به آن‌ها اعتماد دارد، از جمله دستیارش پاکو آیستران که قبلا به عنوان دست راست رافا بنیتز در لیورپول در لیگ برتر کار کرده بود.


اروپا به اونای امری بال می‌دهد

امری در تابستان پس از اینکه ویلا را به لیگ کنفرانس رساند، استقلال بیشتری به دست آورد. عنوان رسمی ویداگانی از دستیار شخصی به مدیر فوتبالی باشگاه تغییر کرد.

ساختار قدرت در ویلا حالا به یک مثلث تبدیل شده و ویداگانی در کنار مونچی و امری بر همه اتفاقات باشگاه نظارت دارد. مونچی که در ماه ژوئن از سویا به این تیم پیوست، یکی از چهره‌های مشهور در استخدام یازیکنان با استعداد است. او رئیس عملیات‌های فوتبالی ویلا شده و مانند ویداگانی، یک پایگاه ثابت در اردوی اونای امری دارد و بازیکنان مناسبی برای امری فراهم می‌کند. بازیکنانی که باید از نظر روانی قوی باشند و بتوانند با بالا و پایین‌های امری کنار بیایند.

این سه نفر رابطه نزدیکی دارند و صبحانه را با هم و در دفاتر خود در بادی مور صرف می‌کنند. همه آنها زمان بازی، در ورزشگاه حضور دارند. به درخواست امری، مونچی و ویداگانی بر روی نهایی کردن قراردادها کار می‌کنند، با ایجنت‌های بازیکنان درباره قراردادهای آینده صحبت می‌کنند و به بازیکنانی که در برنامه امری نیستند اطلاع می‌دهند. مونچی درک محدودی از زبان انگلیسی دارد، بنابراین ویداگانی مساله زبان را حل می‌کند.

اونای امری

اسپانیایی‌ها می‌آیند

سرمربی ویلا افرادی را می‌خواست که آنها را بشناسد و بتواند به آنها اعتماد کند. به همین دلیل بود که قبل از آمدن مونچی، آنها به طور موثری سعی در استخدام ماتیو آلمانی، مدیر فوتبالی بارسلونا داشتند. این مدیر ۶۰ ساله در ماه مه پیشنهاد پرمنفعتی از ویلا دریافت کرد و از امکانات تمرین تیم هم دیدن کرد، قبل از اینکه یک چرخش غیرمنتظره باعث شود او، البته به طور موقت، در کاتالونیا بماند.

ویداگانی بعد از آمدن مونچی به باشگاه در مصاحبه‌ای به اتلتیک گفت: ” کاری که ما باید اینجا در باشگاه انجام دهیم، این است که اجازه دهیم اونای تصمیمات ورزشی بگیرد. اجازه دهید مونچی بازیکنان را به همراه اونای انتخاب کند و همه ما یک ساختار قوی – مانند یک قلعه – فراهم کنیم تا به آنها فرصت توسعه پروژه را بدهیم. چرا که در نهایت، تفاوت بین موفقیت و شکست، زمان است.”

امری خواهان کنترل و تحویل به موقع ویلا بود. این کار درکوتاه مدت جواب می‌دهد اگرچه – علی رغم تمرکز بر ساختارهای پایدار – این خطر را هم دارد که زمانی که امری در نهایت باشگاه ترک کند، بخش بزرگی از کارکنان پشت صحنه ویلا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. حتی بخش کلوپ‌های هواداری ویلا با همکاری نزدیک آلبرتو بنیتو، مدیر ورزشی سابق او در آلمریا و پابلو رودریگز، هم تیمی سابقش تقویت شده است.


آنالیز، آنالیز و باز هم آنالیز

بازیکنان جوان با اشاره به تجربه مربی در کار با بازیکنان درجه یک جهان، مربیگری امری در ویلا را یک امتیاز می‌دانند. شهرت مربی باعث شده بازیکنان تلاش کنند مورد توجه او قرار بگیرند و او را تحت تاثیر قرار دهند. اگر چه امری معمولا ترجیح می‌دهد با کسی خودمانی نشود، اما او چندین گفتگوی عمیق با بازیکنان جوان‌تر انجام داده است. در طول سفر پیش فصل ویلا به آمریکا در تابستان امسال، امری با برخی از بازیکنان صحبت کرد و در مورد جاه طلبی‌ها و پیشینه آنها، سوال کردند.

در روش امری کنار گذاشتن بعضی بازیکنان ارشد مهم بود. تفاوت در آماده‌سازی تیم بین او و جرارد، بسیار زیاد بود و همین باعث شد بعضی بازیکنانی که این روش را نمی‌پسندیدند خود به خود کمرنگ شوند. و حالا از بازیکنان و کادر تیم خواسته می‌شود که جلسات تمرینی طولانی قبل از بازی‌ها را پشت سر بگذارند.

امری قبل هر بازی بیش از یک ساعت جلسه تیمی برگزار می‌کند و با دقت دستورالعمل‌های تاکتیکی را منتقل می‌کند. او نیم دوجین آنالیزور دارد که در هنگام مرور نقشه‌های بازی، فیلم بازی حریفان را با جزئیاتی شگفت انگیز بررسی می‌کنند. سپس این موضوع به تیم منتقل می‌شود.

جان مک گین قبل از اولین دیدار دور مقدماتی لیگ کنفرانس مقابل هیبرنیان گفت: ” برای رسیدن به این مصاحبه، از اتاق آنالیز گذشتم و همین الان ۱۰ نفر آنجا نشسته‌اند و کلیپ بازی‌های هیبرنیان را مرور می‌کنند.”


اصرار به سیستم ثابت

امری یک چارچوب تاکتیکی کلی دارد اما تفاوت‌های درون آن، وابسته به تاکتیک تیم حریف است. هدف از جلسات قبل بازی، بهره‌برداری حداکثری از نقاط ضعف تیم مقابل است. با این حال، ساختار بازیسازی ویلا هرگز تغییر نمی‌کند. تیم امری همیشه بسته به جایی که توپ در زمین قرار دارد، با فرمول مشخصی تمرین می‌کند؛ به عنوان مثال او می‌خواهد تیمش همیشه بازیسازی جلوی زمین را با سه بازیکن انجام دهد.

اگر نتایج از همان ابتدا بد از آب در می‌آمد، بازیکنان به سرعت از جلسات طولانی آماده‌سازی خسته می‌شدند. در عوض، آن‌ها بلافاصله دلیلی برای موثر بودن تمرینات طولانی امری پیدا کردند: منچستر یونایتد در اولین مسابقه امری از هم پاشید. این پیروزی با الگوهای تعریف شده بازی در یک سوم دفاعی و میانی، ایجاد مثلث و بارگذاری بیش از حد بازیکنان در مناطق گسترده زمین به دست آمد. ویلا ۳ بر ۱ پیروز شد و به انتظار ۲۷ ساله خود برای اولین پیروزی در خانه یونایتد پایان داد.

فقط یک دوره افت کوتاه

چند ماه بعد، امری در سفر به زمین تاتنهام، جنبه دیگری از مربیگری خود را نشان داد. بازی در نیمه اول بدون گل بود اما بازیکنان با این باور که تحت تاثیر بازی خوب تیم قرار گرفته‌اند به رختکن بازگشتند. امری خوشحال بود. برنامه او این بود که عقب بنشیند و فشار را تحمل کند، چون می‌دانست تیمش – که تاکید زیادی روی انتقال‌های سریع دارد – بعد از فروکش کردن حملات تاتنهام فضای بیشتری برای حمله خواهد داشت. او در نیمه دوم به بازیکنان آزادی عمل بیشتری داد و ویلا ۲ بر صفر پیروز شد. تنها افت کوتاه ویلا در یک سال گذشته در جریان سه شکست پیاپی در فوریه رخ داد که ویلا ۱۱ گل به ثمر رساند. پس از سومین شکست مقابل آرسنال، امری در رختکن عصبانی بود و امیلیانو مارتینز، دروازه بان تیم را به خاطر بی‌دقتی در جلو آمدن تا محوطه حریف به باد انتقاد گرفت.

اونای امری

پس از پایان آن مسابقه، در حالی که امری هنوز عصبانی بود، به این مساله اشاره کرد که بازی بلند با توپ از سوی مارتینز حس ترس را به تیم منتقل می‌کند. او از بازیکنانش از جمله مارتینز خواست تا مالکیت توپ را جدی بگیرند. از آن زمان، مارتینز در هنگام بازیسازی از عقب عملکرد به مراتب بهتری داشته است.

ستاره ساز

درک تاکتیکی و انسجام به صورت نمایی در میان بازیکنان ویلا افزایش یافته است. تایرون مینگز به سنگ بنای خط دفاعی فوق‌العاده بالای امری تبدیل شد. این اتفاق منجر به بازگشت مینگز به تیم ملی انگلیس قبل از مصدومیت دلخراشش در بازی اول فصل مقابل نیوکاسل شد.

دیگر بازیکنان قدیمی، از جمله مک گین، زیر نظر جرارد پیشرفت خوبی داشتند. حتی صحبت‌هایی از انتقال مگ کین به وستهم هم وجود داشت. در اولین جلسه تمرین، امری از مک گین پرسید که پست مورد علاقه‌اش چیست و او پاسخ داد: “هرجایی غیر از نیمکت”. سرمربی و کاپیتان حالا رابطه نزدیکی پیدا کرده‌اند و هنوز هم به آن صحبت‌ها می‌خندند.

داگلاس لوئیز به دلیل خونسردی در شرایط تحت فشار به عنوان پنالتی زن جدید ویلا انتخاب شده. از طرف دیگر بازیکن برزیلی همکاری نزدیکی با آستین مک فی، مربی ضربات ایستگاهی ویلا داشته و اجرای کرنرها و ضربات آزاد در تیم بهبود پیدا کرده. در بازی مقابل وستهام در این هفته، داگلاس لوئیز اولین بازیکن ویلا بود که در شش بازی خانگی متوالی در لیگ برتر گلزنی کرد و از رکوردی که قبلا توسط دوایت یورک در فصل ۱۹۹۵ – ۹۶ ثبت شده بود، پیشی گرفت.

واتکینز می‌درخشد

مصداق مثل موفقیت در جزئیات است، وضعیت اولی واتکینز زیر نظر اونای امری است. واتکینز مشتاق بود که مسئولیت بیشتری به عهده بگیرد و یک نقطه عطف و نقطه کانونی برای حمله در ویلا فراهم کند. امری می‌خواست نوع حرکات خاص واتکینز را هدایت کند و با استفاده از آنالیز ویدیویی به او کمک کند تا درک کند چرا ماندن در عرض محوطه جریمه بسیار مهم است.

اونای امری

علاوه بر این، به واتکینز، ویدیوهایی از دو مهاجم سابقی که امری با آنها کار کرده است، یعنی کارلوس باکا و ادینسون کاوانی نشان داده شد تا سرمربی بتواند برنامه‌های دقیقی که می‌خواهد پیش ببرد را برای او توضیح دهد. آنتونیو رودریگز ساراویا – یکی از دستیاران امری، معروف به “رودری” – پس از تمرین هر روز به طور اختصاصی با واتکینز کار می‌کند.

از زمان اولین بازی امری، واتکینز به طور مستقیم در ۲۷ گل (۱۸ گل، ۹ پاس گل)نقش داشته است. تنها محمد صلاح (۳۵)و ارلینگ هالند (۳۳)در این بازه سهم بیشتری داشته‌اند.

عجیب است که با توجه به شهرت امری به عنوان متخصص بازی‌های حذفی اروپا (او چهار بار قهرمان لیگ اروپا شده است)، ویلا بدترین شب‌های خود را در رقابت‌های اروپایی زیر نظر او گذرانده است.

ویلا در ماه ژانویه در خانه استیونس شکست تحقیرآمیزی را تجربه کرد. البته به طور خلاصه، پنج بازیکن از ۱۰ بازیکنی که بازی را شروع کردند – یان بدنارک، فیلیپ کوتینیو، مورگان سانسون، دنی اینگز و لودویگ آگوستینسون – از آن زمان تا کنون ویلا را ترک کرده‌اند.

سریع، فوری، انقلابی!!!

با این حال هیچ شکی در برتری ویلا در فرم خانگی وجود ندارد. پیروزی روز یکشنبه مقابل وستهام باعث شد تا آن ها در ویلا پارک به ۱۱ پیروزی پیاپی دست پیدا کنند که طولانی‌ترین دوره پیروزی آنها از سال ۱۹۸۳ بوده که ۱۳ پیروزی پیاپی به دست آورده بودند. قبل از این طلسم، ویلا تنها ۱۰ بازی از ۳۰ بازی قبلی خانگی خود در لیگ را برده بود.

حالا امری تمام ابزارهای لازم برای تمرکز بر مربیگری را دارد. رئیس جذب باشگاه، راب مکنزی، نقش بزرگی در کنار هم قرار دادن هسته‌های این تیم داشته است و فیل روسکو، که مراقبت از بازیکنان را به عهده دارد، پشتیبانی حیاتی برای کمک به تازه واردها فراهم کرده است.

جو حاکم بر ویلا پارک نشان می دهد که امری چگونه باشگاه را در اولین سال حضورش متحول کرده است. او همیشه می‌گوید: ” همه چیز باید خیلی سریع پیش برود. این ایده من است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *