مالکان تیم ها و مجله پورن

https://footballtherapy.ir/?p=3257 : لینک کوتاه

منبع درآمد مالکان تیم ها در لیگ برتر: مجله پورن و دستمال توالت!

این بخش آخر از سلسله مطالب درباره ثروت و منبع درآمد مالکان تیم ها در لیگ برتر است. اگر مطالب قبلی را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اول سری به این لینک بزنید:

مالکان تیم ها از کجا پول در می‌آورند؟

قسمت آخر: شفیلدیونایتد، تاتنهام، وستهم، ولووز

مالک تیم ها در لیگ برتر

شفیلد یونایتد: ترکیبی از حق امتیاز و تولید دستمال توالت

اگر در سفر به کشورهای خاورمیانه به توالت رفتید، لطفا یک لحظه به شفیلد یونایتد فکر کنید.

زمانی که شاهزاده عبدالله بن موسی بن عبدالعزیز آل سعود در سال ۲۰۱۳ این باشگاه را خریداری کرد، آنها در میانه یک اقامت شش ساله در لیگ یک، سومین لیگ از رده‌بندی لیگ‌های فوتبال انگلیس، بودند. اما اکنون منتظر دومین دوره حضور پیاپی خود در لیگ برتر هستند.

شاهزاده عبدالله در ابتدا با وعده سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در این تیم، ۵۰ درصد از باشگاه را از کوین مک کیب تاجر محلی به قیمت یک پوند خریداری کرد. شش سال بعد، او مالکیت کامل را پس از یک پرونده حقوقی گسترده به دست آورد. صعود شفیلد یونایتد در فصل گذشته به لیگ برتر به این معنی است که نیوکاسل تنها باشگاه عربستانی حاضر در لیگ نیست. شاهزاده عبدالله یکی از نوه‌های خانواده سلطنتی سعودی است که پادشاهی عربستان را در سال ۱۹۳۲ تاسیس کرد. کسب و کارهای موفق در این کشور عمدتا توسط افراد مرتبط با خانواده سلطنتی اداره می‌شوند.کسب وکار شرکت تولید کاغذ عربستان سعودی که دفتر مرکزی آن در دمام در ساحل شرقی این کشور قرار دارد هم در اختیار شاهزاده عبدالله است. این کارخانه عظیم رول‌های دستمال توالت، بافت و حوله‌های آشپزخانه را در کارخانه‌های بزرگ آنجا و کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی و کویت می‌سازد. سپس این محصولات را در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا به فروش می‌رساند. علاوه بر تیم منطقه برامال لین، تیم‌هایی مثل بیرشوت بلژیک، کرالا یونایتد هند، الهلال یونایتد در امارات متحده عربی و جدیدترین تیم این گروه، شاتوروکس از فرانسه هم متعلق به مجموعه شرکت‌های شاهزاده هستند. علی رغم بازگشت شفیلد به لیگ برتر، شاخزاده عبدالله اعلام کرده که می‌خواهد این تیم را بفروشد.

مالکان تیم ها

شرط بندی تاتنهام هاتسپر در چهارشنبه سیاه

رئیس هیات مدیره تیم، دنیل لیوی مالک بخش بزرگی از سهام تاتنهام هاتسپر و چهره اصلی در سلسله مراتب باشگاه است اما مالک اصلی آن‌ها چهره‌ای مرموزتر است. جو لوئیس در سال ۱۹۳۷ در لندن به دنیا آمد و مدرسه را برای کار در کافه پدرش ترک کرد. او این کسب وکار را به دست گرفت و مجموعه‌ای از رستوران‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دیگر با هدف جذب گردشگر ساخت، از جمله کلوپ بزرگ هانوور در وست اند.

او سپس ثروت اولیه خود را با فروش آن کسب وکار برای تمرکز بر بازار ارز به دست آورد که آن زمان یک بیزنس رو به رشد بود. لوئیس با رفتن به باهاما، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثروت زیادی به دست آورد و در انواع کسب و کارها از جمله هتل ، انرژی و املاک سرمایه‌گذاری کرد. او در سال ۱۹۹۲ در چهارشنبه سیاه – روزی که سفته بازان ارزی به درستی روی خروج بریتانیا از مکانیسم نرخ ارز اروپا شرط‌بندی کردند – ثروت زیادی به دست آورد. با این حال، ۱۶ سال بعد، او یک میلیارد دلار را در یک روز پس از خرید سهام بانک آمریکایی “بیر استرن” به این باور غلط که آنها رشد خواهند کرد، از بین برد. با این وجود، لوییس با ارزش خالص ۴.۳ میلیارد پوند (۶ میلیارد دلار)، برنده شرط‌بندی‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به آنچه که از دست داده، شده است و در جدیدترین فهرست ساندی تایمز، چهل و یکمین مرد پولدار بریتانیا بوده است.

لوئیس در دهه ۱۹۹۰ وارد فوتبال شد و گروه ENIC را تاسیس کرد که در باشگاه‌های متعددی از جمله اسلاویا پراگ، رنجرز اسکاتلند و AEK آتن سرمایه‌گذاری کرده. ENIC همچنین در حوزه نرم افزار و سرگرمی سرمایه‌گذاری می‌کند. لوییس یک فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج را در اوایل سی سالگی برای اداره امپراتوری خود انتخاب کرد: لیوی. این گروه در سال ۲۰۰۱ سهام عمده اسپرز را از آلن شوگر خریداری کرد، لیوی به عنوان رئیس جایگزین او شد و ENIC در طول چندین سال سهامدار عمده شد.

علی رغم ثروت هنگفت لوییس، این باشگاه در اصل خودکفا است و ورزشگاه جدید تاتنهام هاتسپر جواهری درآمدزا است که در تابستان میزبان کنسرت‌ها و بازی‌های لیگ ملی فوتبال در طول تعطیلات بین المللی است.

وستهم یونایتد: مجله پورن و خریدملک

وستهم دومین سرمایه‌گذاری مشترک دیوید گلد و دیوید سالیوان بود. این دو مرد بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ مالک بیرمنگام سیتی بودند و در نهایت آن را به تاجر هنگ‌کنگی کارسون یونگ فروختند. این دو نفر کارن بردی را به عنوان مدیر عامل وستهم انتخاب کردند که در آن زمان تنها ۲۳ سال داشت و زنی بسیار نادر در نقشی کلیدی در یک باشگاه انگلیسی به حساب می‌آمد. بردی دو دیوید را در وستهم تنها نگذاشت و یک جورهایی به عنوان “مشاور ارشد” آنها توصیف شد.

مدیر خانم وستهم

این سه نفر در وستهم ملقب به G، S و B هستند(اسم اول فامیلی‌شان). شعار “GSB Out” در طول سال‌ها، از جمله در رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر که وستهم اوضاع جالبی نداشت، مورد توجه هواداران این تیم قرار گرفته است، اما پیروزی در فینال لیگ کنفرانس در تابستان امسال، چشم اندازهای خوبی را در شرق لندن به ارمغان آورد.

جایی که گلد و سالیوان پول خود را از آنجا به دست آورده‌اند، فاصله زیادی با محیط زیبای ورزشگاه المپیک لندن دارد، جایی که وستهم بازی‌های خانگی خود را آنجا انجام می‌دهد. براساس گزارش ساندی تایمز، گلد کسب‌و‌کارش را با تولید عکس و مجلات پورنوگرافی آغاز کرد و تا اواسط دهه ۱۹۷۰ نیمی از بازار مجلات بزرگسالان بریتانیا را در اختیار داشت. در همین حال، گلد مالک آن سامرز، زنجیره‌ای از فروشگاه‌های بزرگسال، به همراه برادرش رالف بود. این افراد شریک شدند و روزنامه ساندی اسپورت را راه اندازی کردند، روزنامه‌ای که به خاطر عکس‌های بدون محدودیتش از مدل‌های معروف شناخته شد. با این حال سالیوان ارزش خالص دارایی‎‌هایش را با خرید و فروش املاک بیشتر کرد. در نوامبر ۲۰۲۱، گلد و سالیوان اعلام کردند که ۲۷ درصد از سهام باشگاه را به تاجر جدیدی به نام دنیل کرتینسکی فروخته‌اند.

برای پیدا کردن دنیل کرتینسکی واقعی باید به پراگ سفر کنید. تاجری که یک ماشین حساب در ذهنش دارد و قبل از بازی‌ها از استرس فلج می‌شود. کرتینسکی یک تاجر اهل چک است که صاحب EPH، یک شرکت بزرگ انرژی است و در کنار بازیکنان تیم یهنی توماس سوچک و ولادیمیر سوفال، طعم خاص چکی وستهم را کامل می‌کند. گلد امسال در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. سهام او به خانواده‌اش رسیده است.

واکسن کرونا

ولووز: مد، واکسن کرونا، خرده فروشی و املاک

خرید باشگاه از سوی چینی‌ها پس از ترکیدن حباب سرمایه‌گذاری در فوتبال این کشور در اواسط دهه ۲۰۱۰، بسیار کمرنگ شده است اما ولورهمپتون داستان متفاوتی دارد. فوسان اینترنشنال پس از صعود سریع ولووز از دسته دوم داخلی به بازی در چمپیونشیپ و پس از قهرمانی در سال  در این لیگ و صعود به لیگ برتر۲۰۱۶، نقش فعالش را حفظ کرد.

پیشرفت گرگ‌ها در چند سال گذشته تا حدودی برعکس شده است و آنها فصل گذشته به سختی از سقوط فرار کردند. فوسان از سوی برخی هواداران به خاطر کاهش سرمایه‌گذاری در تیم و خرید بازیکنان جدید مورد سرزنش قرار گرفت، هر چند که محدودیت‌های فیرپلی مالی (FFP)نیز پس از چند اشتباه بزرگ در بازار نقل و انتقالات باعث این اتفاقات بود. باشگاه منطقه وست میدلندز تنها یک دارایی در مجموعه بسیار بزرگ شرکت بین المللی فوسان است.

فوسان در سال ۱۹۹۲ به عنوان شرکت توسعه فن‌آوری گوانگ ژو توسط پنج فارغ التحصیل دانشگاه این شهر تاسیس شد و پیش از تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری در املاک، در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، فولاد و دیگر صنایع، شروع به انجام تحقیقات بازار کرد.

در اوایل دهه ۲۰۱۰، این گروه به خارج از کشور گسترش یافت و شرکایی اروپایی از جمله Thomas Cook، Club Med و  Cirque Du Soleil را انتخاب کرد. این شرکت اکنون در طیف گسترده‌ای از کسب و کارها، از بانکداری گرفته تا مد سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت داروسازی Fosun چند سال پیش خبر ساخت واکسن کووید ۱۹ را در سراسر جهان منتشر کرد.

از زمان خرید باشگاه به مبلغ ۳۰ میلیون دلار، این گروه علاوه بر افزایش پنج برابری درآمد، پول نقد زیادی هم به تیم سرازیر کرده است. این شرکت جاه‌طلبی‌های زیادی برای تبدیل ولووز به یک قدرت تجاری جهانی دارد و برند باشگاه را به یک کسب وکار بزرگ رسانه‌ای و سرگرمی در مد، بازی‌های کامپیوتری تبدیل می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۱، فوسان سهام اقلیتی را به ۶PEAK، یک شرکت سهامی خصوصی آمریکایی فروخت و گفته می‌شود که به دنبال سرمایه‌گذاری جدید برای کمک به ولووز در مسیر ماندن در رقابت‌های لیگ برتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *