رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا

https://footballtherapy.ir/?p=2524 : لینک کوتاه

همه آنچه باید درباره ماجرای «یه بوس کوچولو» بدانیم

لوییس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا روز شنبه بعد از بوسیدن جنی هرموسو، مهاجم تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا در جشن قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان در آخر هفته گذشته، به مدت ۹۰ روز از کلیه فعالیت های مرتبط با فوتبال توسط فیفا تعلیق شد. همچنین به فدراسیون فوتبال اسپانیا دستور داده شده است که از تماس با هرموسو خودداری کنند.

بلافاصله، فدراسیون فوتبال اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که پدرو روچا، نایب رییس فدراسیون این کشور به صورت موقت ریاست فدراسیون را بر عهده گرفته است و روبیالس از تمامی ابزارهای قانونی برای دفاع از خود در برابر تمامی اتهامات باهدف بازگشت به صندلی‌اش استفاده خواهد کرد.

شنبه گذشته همچنین ۱۱ نفر از اعضای کادر فنی و مربیگری که در تیم های بانوان رده های سنی پایه و بزرگسالان اسپانیا فعالیت داشتند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که برخی از اعضای کادر فنی بانوان در جریان سخنرانی خود در مقر فدراسیون در مادرید، مجبور به حمایت از روبیالس شده‌اند.

بعد از این ماجراها، خورخه ویلدا، سرمربی تیم زنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که “متاسف” است که رفتار روبیالس پیروزی در سیدنی را لکه‌دار کرده است. او البته حواسش بود که از نقش خود در پیروزی در جام جهانی زنان و ترویج “احترام و برابری” در حوزه کاریش دفاع کند.

لوئیس د لا فوئنته، سرمربی تیم ملی مردان هم روز شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد. او به طور مستقیم از روسای خود در فدراسیون انتقاد نکرد اما ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مربوطه هرچه سریع‌تر مشکلی را که به وجهه فوتبال اسپانیا در جهان لطمه می‌زند، حل کنند.

چرا روبیالس تعلیق شد؟

روبیالس بعد از برد یک بر صفر اسپانیا مقابل انگلیس در سیدنی، انتقادات گسترده‌ای را به خاطر اقداماتش برانگیخت. اقداماتی از جمله بوسیدن لب‌های هرموسو در طول مراسم اهدای مدال، و گرفتن عصای او در جشن بعد از سوت پایان.

زمانی که این اقدامات انتقادات بخش‌هایی از جامعه اسپانیا را برانگیخت، واکنش اولیه روبیالس این بود که همه منتقدانش را “بازندگان” و “احمق ها” خطاب کند. او البته بعدا از طریق یک پیام ویدئویی عذرخواهی کرد و در ویدیوی منتشر شده ادعا کرد که از هرموسو برای آن بوسه اجازه گرفته!

هرموسو بلافاصله متنی منتشر کرد و هرگونه رضایت خود را به شدت تکذیب کرد و به سرعت مورد حمایت بسیاری از اهالی فوتبال زنان، چه در اسپانیا و چه در سراسر جهان قرار گرفت. در همین حال، تصاویر دیگری از رفتار عجیب روبیالس با دیگر اعضای تیم اسپانیا در جریان جشن‌های پس از فینال منتشر شد.

با بالا گرفتن جریان، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و دیگر سیاستمداران دولت ائتلافی چپگرای این کشور از روبیالس خواستند تا موضع خود را بررسی کند. اما مدافع چپ سابق و رییس فعلی فدراسیون که به تازگی ۴۶ ساله شده همچنان اصرار کردکه هیچ کار اشتباهی انجام نداده. او حتی یک کمپین عجیب و غریب در دفاع از خودش به راه انداخت که شامل حمله به هرموسو هم می‌شود.

آیا دولت می‌تواند رییس فدراسیون را تعلیق کند؟

انتظار می‌رفت روبیالس جمعه گذشته در مجمع فوق العاده فدراسیون فوتبال استعفا دهد. در عوض، او بار دیگر (علی رغم شواهد ویدیویی) ادعا کرد که کل ماجرا ” یک بوس کوچولو” بوده و گفت که انتقاد از او از سوی “فمینیست های دروغین” صورت گرفته و او قربانی کمپین طولانی مدت “ترور اجتماعی” با هدف برکناری‌اش شده است!

دولت اسپانیا همیشه همکاری نزدیکی با روبیالس داشت. اما پس از آنچه او روز جمعه گفت، که شامل تهدید وزیر کشور برای حمایت قانونی از او نیز می‌شد، روشن بود که دولت هم هر کاری برای حذف او از این سمت انجام خواهد داد.

البته پروسه تغییر رییس فدراسیون کار چندان راحتی نیست. در واقع طبق قوانین فیفا، فقط مجمع عمومی فدراسیون می‌تواند رئیس را برکنار کند.  در قوانین فدراسیون جهانی فوتبال امکان اقدام انضباطی برای “رفتارهای مرتبط با خشونت جنسی” وجود دارد، با این حال سکوت تلویحی نمایندگان حاضر در مجمع فدراسیون فوتبال اسپانیا نشان داد که آن‌ها قصد ندارند علیه روبیالس اقدام کنند. روبیالس در انتهای سخنرانی‌اش در مجمع فدراسیون پنج بار با صدای بلند از روی سکو فریاد زد “استعفا نمی‌دهم” و درست بعد از اتمام جلسه بود که دولت به شورای عالی ورزش اسپانیا دستور داد تا هرچه سریع تر از دیوان عدالت اداری درخواست تعلیق او را بکند.

و کمی بعدتر ویکتور فرانکوس، رئیس دیوان عدالت اسپانیا به رسانه‌ها خبر داد که: ” ما سینیور روبیالس را از تمام وظایف ریاستش در فدراسیون معلق خواهیم کرد.”

در بیانیه آن‌ها که روز شنبه منتشر شد، آمده است که به دلیل رفتار رییس فدراسیون در فینال جام جهانی که شامل نقض “بسیار جدی” مقررات انضباطی در قانون ورزش‌های همگانی کشور می‌شود، روبیالس موقتا تعلیق شده اما این تعلیق موقت می‌تواند از طریق دادگاه مورد تجدید نظر قرار گیرد. نکته جالب این است که قانون فعلی ورزش‌های همگانی اسپانیا آذر ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید و هنوز جزئیات آن به طور رسمی اعلام نشده است.

نکته دیگر این است که انتخابات عمومی ماه گذشته در اسپانیا برنده مشخصی نداشت و در صورت روی کار آمدن ائتلافی جدید به رهبری حزب محافظه کار، موضع دولت در این زمینه ممکن است تغییر کند.

در حال حاضر چه کسی مسوول فدراسیون فوتبال اسپانیا است؟

طبق حکم فیفا، روبیالس نباید هیچ نقش فعالی در این فدراسیون یا فوتبال اسپانیا داشته باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که تغییر فوری پیش خواهد بود. براساس قوانین فیفا، در صورت برکناری رئیس، یکی از معاونان کنونی او باید به عنوان جایگزین موقت معرفی شود. اما روبیالس در ساعات پیش از سخنرانی روز جمعه خود، همه معاونانش جز یک نفر را برکنار کرد. این مانور که بسیاری را شگفت زده کرد، تنها روچا را برای ریاست موقت باقی گذاشت.

روچا ۶۶ ساله بازیکن سابق فوتسال است که از سال ۲۰۱۳ وارد تشکیلات فدراسیون اسپانیا شده. او پس از حمایت از روبیالس برای رسیدن به مقام رسایت فدراسیون در سال ۲۰۱۸، به مقام معاونت فدراسیون فوتبال اسپانیا رسید .روچا یکی از کسانی بود که سخنرانی روبیالس را تحسین کرد.

قرار است انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا تابستان آینده برگزار شود. اگر روبیالس تا آن زمان به طور قطعی حذف نشده باشد، به طور بالقوه می‌تواند مجددا در انتخابات شرکت کند. از دیگر نامزدها می توان به ایکر کاسیاس دروازه‌بان سابق اسپانیا و رئال مادرید اشاره کرد که سه سال پیش هم برای رسیدن به  این پست نامزد شد.

چرا به روبیالس و فدراسیون گفته شده که با هرموسو تماس نگیرند؟

از اتفاقات پس از فینال جام جهانی و البته از مدت‌ها قبل از آن، روبیالس و بسیاری از اعضای فدراسیون متهم شده‌اند که احترام زیادی برای هرموسو و هم تیمی هایش در فوتبال زنان قائل نیستند. هرموسو گفته بیانیه‌ای که فدراسیون بلافاصله پس از فینال از طرف او منتشر کرده و در آن به نقل از او آمده است که بوسیدن روبیالس یک امر عادی بوده، جعلی است. هرموسو مدعی شده که کارکنان فدراسیون بارها تلاش کرده‌اند تا با او و خانواده‌اش تماس بگیرند و آن‌ها را مجبور به حمایت از روبیالس کنند. به ادعای گلزن فینال جام‌جهانی، هنگامی که این درخواست ها از طرف آن‌ها رد شده، روبیالس در عوض به حمله علیه او پرداه است..

در جریان سخنرانی رییس فدراسیون، او ادعا کرد که این هرموسو بوده است که ارتباط فیزیکی بین آن‌ها را درواست کرده و او به پیشنهاد او در مورد ” یه بوس کوچولو” پاسخ مثبت داده است.

کمی بعد از سخنرانی، هرموسو بیانیه‌ای را از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.او گفت: ” من نمی‌خواهم در روند قانونی در حال انجام دخالت کنم، اما احساس وظیفه می‌کنم که گزارش دهم سخنان آقای لوئیس روبیالس در توضیح این حادثه تاسف بار، به طور قطع نادرست و بخشی از داستان دستکاری شده‌ای است که خود او ایجاد کرده است.”

بعد از انتشار این بیانیه فدراسیون، هرموسو را تهدید کرد که اگر موضع خود را به طور کامل تغییر ندهد علیه او اقدام قانونی خواهد کرد. همچنین بیانیه‌ای از طرف فدراسیون منتشر شد که در آن چهار عکس از هرموسو و روبیالس در حالی که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند نمایش داده شده بود. فدراسیون در بیانیه‌اش نوشته بود: “حقایق افشا شده توسط رئیس کاملا درست است و او دروغ نمی‌گوید”

حتی پس از آنکه فیفا، روبیالس و فدراسیون فوتبال را از هرگونه ارتباط با هرموسو منع کرد، این فدراسیون بعد از ظهر روز شنبه بیانیه دیگری منتشر کرد و این بار مدعی شد که این مهاجم ۳۳ ساله، رویه خود را تغییر داده و اعلام کرده که توسط اتحادیه بازیکنان و سایر کسانی که علاقمند به حذف روبیالس هستند، تهدید شده است.این بیانیه ظرف چند ساعت پس از انتشار از وب سایت فدراسیون حذف شد.

تیم ملی زنان اسپانیا

این اتفاق برای هرموسو و جایگاهش در تیم ملی چه معنایی دارد؟

در نامه‌ای که به امضای ۸۱ بازیکن زن فوتبال اسپانیا رسیده، آمده است که آن‌ها تا زمان تغییر رییس فدراسیون فوتبال در هیچ مسابقه ملی شرکت نخواهند کرد. در این بیانیه که با حمایت تمام بازیکنان شرکت کننده در جام جهانی منتشر شده، اقدامات روبیالس “نقض شان و منزلت زنان” توصیف شده است.

شاید بتوان گفت که هرموسو، رکورددار گلزنی برای تیم زنان اسپانیا، آخرین بازی ملی خود را انجام داده است. یا شاید موضع او به عنوان کاتالیزوری برای تغییرات مثبت عمل کند که شاهد بازگشت همه بازیکنان از جمله بازیکنانی که جام جهانی امسال را در اعتراض به رفتار گذشته تحریم کردند خواهد بود.

زنان اسپانیا اواخر شهریور ماه در گوتنبرگ و چهار روز بعد در خانه و در کوردوبا به مصاف سوئد خواهند رفت.

همه این ها برای ویلدا، متحد روبیالس چه معنایی دارد؟

یکی دیگر از بخش‌های عجیب سخنرانی روبیالس در روز جمعه، ادعای او مبنی بر آغاز روند تمدید قرارداد ویلدا به عنوان مربی تیم ملی زنان برای چهار سال دیگر با حقوق سالانه ۵۰۰ هزار یورو بود. باید دید که آیا روچا، رئیس موقت و آندره کمپس، دبیر پرنفوذ فدراسیون با این برنامه پیش خواهند رفت یا خیر؛ برنامه‌ای که ویلدا را به پردرآمدترین مربی تاریخ فوتبال زنان تبدیل خواهد کرد. روز شنبه همچنین استعفای ۱۱ مربی و کادر فنی که برای فدراسیون اسپانیا کار می‌کردند، اعلام شد. مونس تومه و خاویر لرگا دستیاران ویلدا، مربیان بدنساز و دروازه بانی تیم بزرگسالان، بلانکا رومرو مورالدا و کارلوس سانچز و همچنین سونیا برمودا و النا فرناندز مربیان تیم‌های زیر ۲۱ سال هم از جمله این مربیان بودند.

تیم ملی اسپانیا

چه پیامدهایی برای دیگر تیم های اسپانیا دارد؟

لوئیس د لا فوئنته، مربی تیم ملی مردان، در پایان سخنرانی روز جمعه، شانه به شانه ویلدا، از روبیالس تمجید کرد.

بعد از ظهر روز شنبه، پس از اعلام فیفا، د لا فوئنته بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن گفت که روبیالس “حداقل استانداردهای لازم” در فینال جام جهانی را رعایت نکرده است و اقدامات او در سیدنی “نه موجه است و نه مناسب”. سپس ادعا کرد که روبیالز تشخیص داده است که چنین “رفتاری نامناسب” است اما در پایان گفت علاقمند است “نهادی ذی صلاح هر چه سریع تر تصمیمات لازم را اتخاذ کند”. این کار در واقع سیاست د لا فوئنته بسیار برای حفاظت از شهرت خود و در عین حال حفظ امنیت شغلی‌اش است. باید دید که آیا به هر دو هدف دست پیدا می کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *