مالکان تیم ها

https://footballtherapy.ir/?p=3240 : لینک کوتاه

خرید ملک، معدن، تبلیغات/ مالکان تیم ها از کجا پول در می‌آورند؟

قسمت سوم: چلسی، کریستال‌پالاس، اورتون

اگر قسمت‌های قبل را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم روی این لینک‌ها کلیک کنید:
از شرط‌بندی تا بانکداری / مالکان تیم‌ های لیگ برتر از کجا پول در می‌آورند؟
ازدواج با ثروتمندان، فروش دستمال توالت و کود شیمیایی: مالکان تیم‌ ها در لیگ برتر چگونه پول در می‌آورند؟

مالکان تیم ها

چلسی: مدل جدید مالکیت خارجی

چلسی در چند سال گذشته یکی از دراماتیک‌ترین دوران‌های مالکیت در فوتبال جهان را پشت سر گذاشته است. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ دولت بریتانیا تحریم‌هایی را علیه رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی وضع و او را مجبور به فروش این باشگاه از طریق یک پروسه طولانی کرد.

خریدار نهایی یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری آمریکایی به رهبری تاد بولی و شرکت سهامی خاص کلیرلیک کپیتال در کنار سایر سرمایه‌گذاران بود.

بولی، رئیس باشگاه که مالک تیم بیسبال لس‌آنجلس داجرز نیز هست، دوران حرفه‌ای خود را در امور مالی آمریکا، خرید شرکت‌های مختلف و تلاش برای برگرداندن سریع آنها به بازار و کسب سود گذرانده است. این باشگاه در طول سال گذشته مبالغ زیادی را صرف نقل و انتقالات کرد و در لیگ برتر دوازدهم شد. این یعنی از دست دادن درآمد اروپا که برنده لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ در سال های اخیر به آن عادت کرده بود.

به دلیل اینکه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی که مالک نیوکاسل یونایتد است نیز یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در هلدینگ کلیرلیک به شمار می‌رود، نگرانی‌هایی درباره تضاد منافع در دو باشگاه افزایش یافته است. اما تا به امروز لزوما چیز ناخوشایندی در این مورد وجود ندارد.

SUSANNA REID LONDON, ENGLAND – AUGUST 11: Crystal Palace Chairman, Steve Parish, arrives at the stadium prior to the Premier League match between Fulham FC and Crystal Palace at Craven Cottage on August 11, 2018 in London, United Kingdom. (Photo by Justin Setterfield/Getty Images)

کریستال پالاس: رسانه، تبلیغات، خرید ملک

استیو پریش یک مالک خاص در لیگ برتر است که اغلب افکار خود را به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارد. او علی رغم اینکه او در اذهان عمومی مالک و رئیس باشگاه است، صاحب سهم اقلیتی در پالاس است. جان تکستور آمریکایی در سال ۲۰۲۱ برای ۴۰ درصد از باشگاه ۸۶ میلیون دلار پرداخت کرد، در حالی که دو تن از هم وطنان او، جاش هریس و دیوید بلیتزر نیز بخش‌های قابل توجهی از سهام باشگاه را در اختیار دارند.

پریش که اهل جنوب لندن و طرفدار همیشگی پالاس بود، در ۱۸ سالگی مدرسه را ترک کرد و در صنایع تبلیغات و گرافیک کامپیوتری شروع به کار کرد و یک شرکت فنآور و یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کرد که در نهایت به TAG World تبدیل شد. او این شرکت را در سال ۲۰۱۱ به قیمت حدود ۱۵۰ میلیون دلار فروخت. در سال ۲۰۱۰ او رهبری کنسرسیومی را بر عهده گرفت که با خرید باشگاه و ورزشگاه سلهرست پارک، پالاس را از آستانه انحلال نجات داد.

جاش هریس نام بزرگی در وال استریت است. او قبل از تاسیس شرکت آپولو در سال ۱۹۹۰ در حوزه بانکداری کار می‌کرد. شرکت او حالا در زمینه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری روی املاک تمرکز دارد. او در این سال‌ها مبالغ زیادی به سیاستمداران جمهوریخواه امریکا اهدا کرده است. هریس بخشی از سهام نیوجرسی دویلز در لیگ ان اچ ال و فیلادلفیا ۷۶ ers در ان بی ای را در اختیار دارد.

دیوید بلیتزر سه دهه را در بلک استون گروپ، یک شرکت سرمایه‌گذاری مشابه در نیویورک گذرانده است. او تجربه زیادی در مالکیت ورزشی دارد و بخشی از مالکیت نیوجرسی دویلز و فیلادلفیا ۷۶ ers را با هریس در اختیار دارد.

جان تکستور، در صنایع رسانه و سرگرمی سرمایه‌گذاری می‌کند و حالا به سرمایه‌گذار بزرگی در فوتبال در سراسر جهان تبدیل شده. علاوه بر پالاس، او صاحب بوتافوگو در برزیل و RWD Molenbeek در بلژیک و همچنین بخشی از سهام لیون فرانسه است.

مالکان تیم ها

اورتون: حسابداری، معدن و مخابرات

فرهاد مشیری، تاجر انگلیسی – ایرانی، بیش از نیم میلیارد پوند به اورتون، برای خرید بازیکن و ساخت ورزشگاه جدید تزریق کرده است، اما در طول چند سال گذشته محدودیت‌های فیرپلی مالی (FFP) همراه با عملکرد ضعیف در زمین، منجر به تعریف مدل ریاضت اقتصادی جدیدی در باشگاه شده است.

مشیری زمان خود را بین موناکو و لندن تقسیم می‌کند. او قبل از مهاجرت به انگلستان در ایران متولد شد و به عنوان حسابدار در شرکت‌هایی مانند ارنست و یانگ و سپس دلویت کار می‌کرد و تاثیر خوبی بر یکی از مشتری‌های ثروتمندشان داشت: علیشیر عثمانوف تاجر روسی.

به مشیری ۱۰ درصد سهام یک شرکت هلدینگ داده شد و کار این دو مرد از آن زمان تا کنون به شدت درهم تنیده شده. روس‌ها از طریق شرکت “USM Holdings” سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در شرکت‌های معدن و مخابرات در اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام دادند.

از مدت‌ها پیش شایعه شده بود که عثمانوف در این باشگاه نفوذ دارد اما پس از حمله روسیه به اوکراین همه چیز تغییر کرد و اورتون مجبور شد نام شرکتش را از کنار زمین تمرین حذف کند.

اورتون در حال حاضر در وضعیت مالی وحشتناکی به سر می‌برد و بسیاری از آشفتگی‌ها در پای هیات مدیره قرار دارد. این شامل رئیس فعلی یعنی  بیل کن رایت هم می‌شود که ۶۸ درصد سهام باشگاه را در سال ۱۹۹۹ تنها به قیمت ۲۰ میلیون دلار خرید اما به تدریج سهم خود را به حدود یک درصد کاهش داد. کن رایت پول خود را از تولید فیلم و تئاتر به دست آورد.

در حال حاضر، مالکان قبلی در حال مذاکره برای فروش باشگاه به یک گروه سرمایه‌گذاری امریکایی هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *