پیش بازی آرسنال سیتی

https://footballtherapy.ir/?p=2951 : لینک کوتاه

پیش بازی آرسنال سیتی: جنگ اول!

اولین رویارویی بزرگ در مسیر رقابت قهرمانی برای آرسنال و سیتی در راه است.

پیش بازی آرسنال سیتی: ماجراهای این بازی به محض اینکه رودری، هافبک سیتی، دو هفته پیش مقابل ناتینگهام فارست کارت قرمز دریافت کرد، آغاز شد. اما از آن زمان تا امروز، آرسنال هم تردیدهایی نسبت به حضور بوکایو ساکا در این بازی دارد. سیتی فصل گذشته دو بار آرسنال را در لیگ برتر شکست داد: ۳-۱ در امارات در فوریه و ۴-۱ در اتحاد در آوریل. آن‌ها آرسنال را در اف ای کاپ هم بردند و باعث حذف قرمزها شدند. با این حال، آرسنال در پیش فصل و به لطف ضربات پنالتی به پیروزی در  Community Shield دست یافت.

و حالا با یک سوال جذاب سراغ پیش بازی آرسنال سیتی می رویم: “وقتی میکل آرتتا و پپ گواردیولا مردان خود را به میدان می‌فرستند، باید منتظر چه تاکتیکی از سمت دو تیم باشیم؟”
 آرت دو روش، نویسنده آرسنال و سام لی، نویسنده سیتی در وب‌سایت اتلتیک به این سوال جواب داده‌اند:

پیش بازی آرسنال سیتی

چه چیزی در فاصله پیروزی ۴-۱ سیتی در بهار گذشته و قهرمانی آرسنال در Community Shield تغییر کرده؟

دی روش: آرسنال دوباره بهترین بازیکنان خود را در اختیار داشت. غیبت ویلیام سالیبا در خط دفاعی آرسنال در ماه آوریل بسیار اثرگذار بود. آنها نتوانستند همان طور که در تمام فصل بازی می‌کردند، بازی کنند. گابریل در کنار سالیبا راحت دفاع می‌کند، اما راب هولدینگ اینطور نبود. همین امر فضاهایی را برای سیتی ایجاد کرد تا در همان ابتدا از آن بهره برداری کند و کنترل بازی را در دست بگیرد.

سالیبا در بازی Community Shield بازگشته بود و راحتی در پوشش فضاهای باز هر زمان که او با ارلینگ هالند وارد دوئل می‌شد، واضح بود.

خط هافبک آرسنال هم در ماه آوریل با مشکلات سختی روبرو شد و نتوانست بازی‌های درون یا خارج از خانه را با مالکیت توپ کنترل کند. آن‌ها در بازی کامینیتی شیلد در پاس‌هایشان بسیار موثرتر بودند و در پرسینگ‌ راحت‌تر عمل می‌کردند احتمالاً به دلیل داشتن پایه محکم‌تر پشت سرشان.

لی: مسیر حرکت سیتی به سمت جام‌ها به شکل مشخصی ادامه یافت! در مقابل آرسنال در آوریل، آنها نشان دادند که می‌توانند مستقیم‌تر بازی کنند. در طول پنجره نقل و انتقالات، سیتی برخی از بازیکنان کلیدی چند سال گذشته – ایلکای گوندوگان، ریاض محرز و آیمریک لاپورت – را از دست داد و آنها را با بازیکنانی جایگزین کرد که ویژگی‌های زیادی به همراه داشتند، از جمله مهم‌ترین آنها: توانایی حمل توپ.  برای Community Shield، آنها فقط متئو کواچیچ را در بین خریدهای جدید در دسترس داشتند، بنابراین حتی نیمی از  بازسازی نیم انجام نشده بود. بعد از یک پیش فصل کوتاه و سخت، آنها مقابل آرسنال قرار گرفتند و آن اتفاق‌ها افتاد.

پیش بازی آرسنال سیتی

چه چیزی از نظر تاکتیکی برای سیتی و آرسنال جدید است؟

لی: خریدهای جدید سیتی و مشکلات مصدومیت آنها در هفته‌های اولیه رویکردی کاملاً متفاوت را ایجاد کرده است. ژوسکو گواردیول، ماتئوس نونیس، جرمی دوکو و کواچیچ همگی می‌توانند توپ را به خوبی در مناطق مربوط به خود حمل کنند و این بعد جدیدی به سبک پاس گرا سیتی داده است.

نکته کلیدی این است که بازیکنانی که بیشترین مهارت را در تنظیم سرعت یک مسابقه دارند، برای مدتی یا تمام فصل از تیم دور مانده‌اند. این بدان معناست که گواردیولا تقریبا به ناچار بازیکن‌هایی از جمله فیل فودن، خولیان آلوارز، دوکو و هالند را در هم زمان ترکیب اصلی تیم‌ قرار داده است، چیزی که در فصل ۲۳-۲۰۲۲ رخ نمی‌داد.

به طور خلاصه، این بازیکنان همگی بسیار تمایل به حرکت مستقیم دارند و سیتی را مجبور می‌کنند سریعتر بازی کند. آنها اکثر مسابقات خود را به این شکل پیروز شده اند، گواردیولا همیشه از طریق بازیکنانی مانند گوندوگان، رودری، جک گریلیش و محرز که می‌دانند چگونه بازی را کند کنند و کی سرعت آن را افزایش دهند، تعادل بیشتری را به تیم‌هایش می داد. همه می‌دانیم که این مدل بازی بیشتر مورد علاقه او است.

برای یکشنبه، جالب خواهد بود که ببینیم او چگونه می‌تواند دوباره سرعت تیم را به موقع کاهش دهد تا مطمئن شود که بازی تا آنجا که ممکن است تحت کنترل باقی می‌ماند.

وسط هفته، مقابل لایپزیگ در لیگ قهرمانان، بازگشت به این رویکرد آشکار بود. آن‌ها با برناردو سیلوا و گریلیش از جناحین و حتی با اضافه شدن ریکو لوئیس به خط هافبک فشار آوردند. سیتی البته در آن بازی رودری را در اختیار داشت، اما روز یکشنبه او محروم است و اینکه چگونه بازیکن یا بازیکنانی را پیدا کنند که توانایی کنترل بازی را داشته باشد، یکی از سوالات کلیدی درباره ترکیب تیم گواردیولا است.

با این حال، آرسنال فهمیده که وقتی سیتی را به شدت پرس می‌کند پاسخ سیتی معمولاً پخش پاس‌های بلند تر و نبرد برای تصاحب توپ‌های دوم است که ماهیت بازی را انتقالی تر می کند.

دی روش: آرتتا در ابتدای فصل با توماس پارتی در دفاع راست و بن وایت در دفاع میانی همه چیز را تغییر داد. غیبت پارتی به دلیل مصدومیت از ناحیه کشاله ران با بازگشت سرمربی به ۴-۳-۳ فصل گذشته همراه شد.

در نتیجه با مصدومیت پارتی اتفاق خیلی جدیدی در تاکتیک تیم نیفتاده است. جدا از نحوه دفاع تیم‌ها در برابر آرسنال. اکنون، تیم آرتتا زمان بیشتری را در نیمه حریف صرف می‌کند، به همین دلیل است که آنها تا این جای فصل بیشتر از کل فصل گذشته پنالتی گرفته‌اند.

پیش بازی آرسنال سیتی

آیا گواردیولا تاکتیک جدیدی را امتحان خواهد کرد؟

لی: چیزی که من در گفتن آن مطمئن هستم این است که گواردیولا روز یکشنبه به دنبال کنترل بیشتر بازی خواهد بود. در حالی که بسیاری از هواداران سیتی سبک مستقیم تر را ترجیح می‌دهند، گواردیولا ترجیح خود را در بازی با لایپزیگ بیان کرد.

او گفت: “همیشه این احساس را دارم که وقتی در هر حرکتی در حمله ۱۵، ۲۰ بار توپ را لمس می‌کنید، پاس می‌دهید، اتفاق خوبی قرار است بیفتد. در هر اقدامی، اگر جک توپ را لمس کند، سپس برناردو، سپس با جک، سپس با برناردو، وقتی این اتفاق در حمله

گواردیولا قبلاً در این فصل گفته بود که بازی کردن با لوئیس در خط هافبک باعث “کنترل” بیشتر می‌شود و ما آن را چهارشنبه دیدیم. روز یکشنبه شاید زمان مناسبی برای این بازیکن ۱۸ ساله باشد، مخصوصاً با نیاز به پاس‌های اضافی در میانه زمین در غیاب رودری. اما اگر قرار است انتقال‌ها یک ویژگی بزرگ باشد، شاید برناردو عمیق‌تر در خط میانی بنشیند (شاید در کنار کواچیچ) و فودن در سمت راست بازی کند (با پوشش کایل واکر) و البته با آلوارز پشت هالند.

اگر گواردیولا بخواهد حتی ایمن‌تر به میدان برود، لوئیس می‌تواند به جای فودن بازی کند و برناردو در سمت راست وارد زمین شود. حتی انتخاب بین ناتان آکه و ژوسکو گواردیول (که با پاس دادن و حمل توپ یک تهدید اضافی در مالکیت توپ اضافه می‌کند) جالب خواهد بود.

پیش بازی آرسنال سیتی

آیا آرتتا ممکن است ترکیبش را تغییر دهد؟

دی روش: خط هافبک مارتین اودگارد، توماس پارتی و دکلان رایس ممکن است بهترین انتخاب باشد. آرتتا آن را در Community Shield آزمایش کرد و گفت که این رویکردی است که او دوست دارد در بازی‌های بزرگ تکرار کند.

با این حال، این بسیار به آمادگی پارتی بستگی دارد. این بازیکن ۳۰ ساله از ۲۶ آگوست بازی نکرده است، اما از هفته گذشته در تمرینات حضور داشته. مشکلات کشاله ران ظریف و البته دردسرساز هستند، بنابراین او نباید عجله کند. به نظر می‌رسد او در ترکیب قرار خواهد گرفت و اگر آمادگی کافی برای بازی داشته باشد، در کنار رایس می تواند بهترین شانس را برای آرسنال برای برد ایجاد کند.

وضعیت مصدومیت‌ها چگونه است؟

دی روش: جدای از پارتی (و یورین تیمبر)، ساکا و گابریل مارتینلی از جمله بازیکنانی هستند که آرسنال در مورد مصدومیت آن‌ها تردید دارد. مارتینلی یک غایب بزرگ است چون به غیرازتهدید گلزنی، سرعت او بهتر از هر گزینه دیگری به آرسنال امکان ایجاد موقعیت‌های ضد حمله می‌دهد. این در کنار خونسردی پارتی در خط میانی، در باخت ۲-۱ مقابل سیتی در ۱ ژانویه ۲۰۲۲ کلیدی بود، که نشانه های اولیه‌ای را نشان داد که آرسنال می‌تواند با آبی‌های منچستر رقابت کند.

اگر ساکا در دسترس نباشد، ضربه بزرگی برای آرسنال خواهد بود، زیرا او چیزهای زیادی برای حمله آنها به ارمغان می‌آورد. او می‌تواند در عرض حرکت کند، به خوبی دریبل بزند و جلوی دروازه کارآمد باشد (او در این فصل پنج گل زده و پنج پاس گل داده است).

به نظر می‌رسد زمان آن است که به ریس نلسون در صورت از دست دادن ساکا، فرصت بازی بدهیم. نلسون توسط آرتتا بیشتر در سمت چپ استفاده شده، اما خود بازیکن اعتراف کرده که ترجیح می‌دهد وینگر سمت راست باشد.

لی: سیتی در حال بیرون آمدن از مشکلات مصدومیت خود است، اما قسمت انتهایی آن همچنان تاثیرگذارخواهد بود. محرومیت رودری خلا بزرگی است و اگر استونز برای حضور در خط هافبک در دسترس بود، این خلا کمی پر می‌شد، اما او هم همچنان بیرون است. دی بروینه غایب بزرگ دیگر است، اما فودن و یا آلوارز به خوبی جای او را پر خواهند کرد.

همانطور که در لیگ قهرمانان دیدیم، سیتی دوباره گزینه‌های بسیار خوبی روی نیمکت دارد.


پیش بازی آرسنال سیتی ترکیب احتمالی دو تیم؟

لی: حدس من این است (۴-۳-۳): ادرسون/ واکر، آکانجی، دیاز، آکه/ کواچیچ، برناردو، آلوارز/ فودن، هالند، گریلیش.

دی روش: بسته به مصدومیت، من می روم سراغ سیستم (۴-۳-۳): رمزدیل/ وایت، سالیبا، گابریل، زینچنکو؟ اودگارد، پارتی، رایس؟ ساکا، ژسوس، تروسارد.

بیشتر بخوانید:
آنالیز آرسنال این فصل

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *