چلسی پوچتینو

https://footballtherapy.ir/?p=2816 : لینک کوتاه

چلسی مائوریسیو پوچتینو در بحران؟ آنها که واقعا خوب بازی می‌کنند!

به طور کلی شروع فصل ۲۰۲۳-۲۴ چلسی در لیگ برتر چیزی شبیه به یک فاجعه بوده است. شاگردان پوچتینو در پنج بازی فصل جدید فقط پنج امتیاز کسب کرده و در رده چهاردهم جدول قرار دارند. آن‌ها فقط یک بار طعم پیروزی را چشیده‌اند که آن نیز در احتمالا ساده‌ترین بازی‌شان در این فصل بود یعنی در خانه مقابل لوتون تاون. بدیهیات را کنار بگذاریم؛ بله چلسی ترکیب بسیار گران قیمتی دارد و در بازار نقل و انتقالات، مجددا، غوغا به پا کرد. با این وجود در اینجا تمرکز بر این است که آیا چلسی خوب بازی می‌کند یا نه.

چلسی: بدشانسی یا بازی بد؟

آن‌ها در بازی اول مقابل لیورپول کمی کند شروع کردند اما پس از زدن گل مساوی تیم به مراتب بهتری از لیورپول بودند و می توانستند برد را در اواخر بازی کسب کنند. در شکست ۳-۱ مقابل وستهم، در یک ضربه‌ی ایستگاهی گل اول و دریافت کردند و نتوانستند برتری نفراتی خود را در نیمه دوم به کار بگیرند. اما در نظر داشته باشید که نقطه عطف بازی گل زیبای میکل آنتونی بود که بعد آن چلسی هر چه زد به در بسته خورد. در شکست ۱-۰ مقابل فارست، چلسی با اختلاف تیم برتر زمین بود و باید چندین گل به ثمر می‌رساند و حقیقتا فقط یک فرصت به فارست داد و همان توپ گل شد. و در مقابل بورنموث نیز تا حد زیادی فرصت‌های حریف خود را خنثی نمودند و در بازی سازی از عقب خیلی خوب عمل کرده و هر وقت که اراده می‌کردند به پشت محوطه‌ی بورنموث می‌رسیدند.

البته که همه چیز عالی نبوده است. با چنین تیمی که در بازه‌ی زمانی کوتاهی کنار هم جمع شده‌اند ، حتما فکر می کنید که مشکل عدم مشارکت و تفاهم بین بازیکنان است. خیر، شما اشتباه می‌کنید چرا که تماشای بازی‌های چلسی گویای مسئله‌ی دیگری است.

چلسی- استرلینگ

بهترین ها چه کسانی هستند؟

رحیم استرلینگ، احتمالا درخشان‌ترین بازیکن چلسی در این هفته‌ها است. او که ارتباط خوبی با مالو گوستو، دفاع راست، و نیکلاس جکسون، مهاجم نوک، برقرار کرده است باعث شده که حرکات بدون توپ هر دوی این بازیکن‌ها به نیم فضاها و فضاهای خالی و سپس دریافت و ارسال پاس‌های تهاجمی به و توسط آن‌ها، بیش از پیش به چشم بیاید. جکسون همچنین شروع ارتباط تاکتیکی با مودریک را چه زمانی که او را در اواخر بازی مقابل لیورپول در لحظات آخر بازی مودریک را در موقعیتی تک به تک با آلیسون قرار داد و چه در بازی مقابل بورنموث، نشان داده است. در مورد انزو فرناندز که بهتر است چیزی نگوییم چرا که واقعا نمی‌توان میزان تسلط او را بر زمین بازی بیان کرد.

جکسون- چلسی

مشکل واقعی چلسی شناخت بین بازیکنان نیست، مشکل این است که افراد هنوز به طور کاملی راه نیافتاده‌اند. برای شروع، جکسون بسیار متحرک بوده و در موقعیت‌های مختلف خوبی قرار گرفته است. او با تمام بازیکنان تهاجمی چلسی به خوبی ارتباط می‌گیرد و فرارهای زیادی را، به ویژه در کانال چپ، ارائه کرده است. اگرچه او تهدید هوایی زیادی تا به اینجا نداشته، اما حرکت بدون توپش به ویژه هنگامی که وینگرها یا دفاع‌های کناری قصد نفوذ دارند عالی است.

مشکل جکسون تاکتیکی یا عدم شناخت او از هم تیمی‌هایش نیست، بلکه این است که به هیچ وجه هنوز در فوتبال انگلیس جا نیافتاده است. او در برابر فارست موقعیتی را در ۳ قدمی دروازه‌ی خالی، به طوری که کاملا غیر ممکن به نظر می‌رسید، از دست داد. او فقط ۱ گل در مقابل ۳/۳ گل مورد انتظار (XG) به ثمر رسانده است. اگرچه این نمایش ضعیفی است اما بهبود آن با گذشت زمان محتمل است.

چلسی- کایسدو

چلسی-کایسدو: خوب یا بد؟

کایسدو که گران‌ترین بازیکن تابستانی چلسی است، تا کنون به طور قابل توجهی عملکرد ضعیفی داشته است. او در مقابل وستهم یک پنالتی داد و در بازی مقابل فارست او بود که توپ را لو داد و همان توپ به گل تبدیل شد؛ در واقع او شخصا مسئول از بین رفتن امکان کسب امتیاز در این ۲ بازی بود. با این وجود عملکرد او در برایتون قابل ستایش بود و برای تکرار این عملکرد مسئله فقط زمان است.

از نظر دفاعی، چلسی به نسبت خوب بوده است اما به نظر می رسد به دلیل سن بالای سیلوا و کند بودن دیساسی آن‌ها در مقابل بازیکنان هجومی سریع کمی آسیب‌پذیر هستند، دقیقا رو همین نقطه ضعف بود که لیورپول توانست به گل برسد. اما چلسی در طول بازی فرصت‌های زیادی به حریف خود نداده است. طبق آمار Opta، چلسی از لحاظ XG تحمیل شده در رده‌ی دوم قرار دارد و موقعیت‌های بسیار کمی را به رقبای خود می‌دهد. همچنین آن‌ها ششمین XG تهاجمی لیگ را پس از سیتی، برایتون، استون ویلا، تاتنهام و لیورپول دارند. تیم پوچتینو همچنین بازی‌ها را خیلی خوب کنترل می‌کند و به طور میانگین بالاترین سهم مالکیت توپ در لیگ (۶/۶۹ درصد) را دارد،

البته که همه به تحلیل‌های آماری اهمیت نمی‌دهند، اما در نهایت اعداد به سادگی نشان‌دهنده چیزی است که از تماشای چلسی مشخص است؛ دفاع آن‌ها مستحکم است، خط هافبک احتمالا به چند تغییر نیاز دارد و بازیکنان هجومی خوب هستند اما در جزئیات مهمی ایراد دارند.

قطعا همه می‌خواهند چلسی در بحران باشد، اما به وضوح به نظر می‌رسد که اینطور نیست.
منبع The Athletic

درباره چلسی در مگ تراپی بیشتر بخوانید:
مقایسه عملکرد مالو گوستو و ریس جیمز
تادبولی چطور گرفتار قوانین فیرپلی مالی نمی شود؟
عملکرد چلسی در هفته های اول لیگ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *