کلاهبرداری در فوتبال

https://footballtherapy.ir/?p=2833 : لینک کوتاه

پرونده کلاهبرداری در فوتبال: مالک باشگاهی انگلیسی با چهار نام متفاوت

نوشته مت اسلیتر و فیلیپ باکینگهام/ خبرنگاران سایت اتلتیک

با خالی شدن کمدها، پرداخت نشدن صورت حساب‌ها و قرارگیری در آستانه سقوط، هواداران اسکانتورپ یونایتد به دنبال یک نجات دهنده می‌گشتند. و درست در همین لحظه سر و کله دیوید هیلتون پیدا شد. تاجر متولد ناتینگهام در اواخر ژانویه باشگاه را از پیتر سوان که چهره بسیار منفوری در شهر بود خرید و یک پرونده مالیاتی شش رقمی را تسویه کرد و متعهد شد که اسکانتورپ را به سطح حرفه‌ای فوتبال انگلیس بازگرداند. برای باشگاهی خسته که در سال ۲۰۱۱ در چمپیونشیپ حضور داشت و زمانی مبدا فوتبال بزرگانی مثل ری کلمنس و کوین کیگان بوده، حضور یک مالک جدید نوید شروعی تازه بود. پس از قطعی شدن سقوط از لیگ ملی در ماه آوریل، اسکانتورپ با ۷۷ امتیاز کمتر از برنده عنوان قهرمانی یعنی رکسهام بازی‌ها را تمام کرد. همان موقع هیلتون قول داد مسیر باشگاه را در لیگ ملی شمال در رده ششم فوتبال انگلیس، تغییر دهد اما کسی خبر نداشت که این می تواند یکی از پرونده های عجیب کلاهبرداری در فوتبال باشد.

کلاهبرداری در فوتبال
کوین کیگان زمانی در اسکانتورپ یونایتد بازی می کرده
پرشور مثل آبراموویچ

جاه طلبی‌های بزرگ رییس رسانه‌ای شدند. از جمله برنامه‌هایی برای ساخت یک استادیوم جدید، در حالی که یک جنگ قانونی طولانی بر سر بدهی‌های باشگاه در جریان است. و البته یک مساله پیچیده دیگر: سوالات جدی که درباره مناسب بودن هیلتون برای مالکیت باشگاهی که در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده است وجود دارد. تحقیقات انجام شده توسط Athletic نشان می‌دهد که مردی که همه با نام هیلتون می‌شناسندش به دو سال زندان به دلیل ۱۵ فقره کلاهبرداری با هویت دروغینی با نام دیوید اندرسون محکوم شده است. در پرونده‌ای که در اواخر سال ۲۰۱۴ در دادگاه ناتینگهام شروع شد، اندرسون پس از اعتراف به ۱۵ اتهام، به مدت پنج سال از کلیه فعالیت‌های مدیریتی محروم شد.

هیلتون هیچوقت این حقیقت را پنهان نکرده است که نام او در زمان تولد دیوید وایت بوده. او همیشه این طور ادعا کرده که نام خود را به دلایل خانوادگی نامشخص به هیلتون تغییر داده است. در واقع، تا همین اواخر، او هنوز یک حساب کاربری فعال در فیس بوک به نام دیوید وایت داشت. طبق گفته Companies House، آژانس دولتی اطلاعات شرکت‌های بریتانیایی را ثبت می‌کند، در این مجموعه اشاره‌های متعددی به نام دیوید وایت به عنوان مدیرعامل یک شرکت تا سال ۲۰۱۲ وجود دارد. از آن زمان تا سال ۲۰۱۴، نام دیوید اندرسون هم به عنوان مدیرعامل دو شرکت مختلف فهرست شده است. سپس اندرسون ناپدید می‌شود و هیچ اثر دیگری از او در هیچ کجا، حتی در فضای آنلاین در دست نیست. همه این‌ها در حالی است که نام هیلتون در نوامبر ۲۰۱۷ به عنوان مدیرعامل چندین شرکت ثبت شده. او هنوز در اسناد اداره ثبت شرکت‌های بریتانیا شش مدیریت فعال دارد.

مردی با چند هویت تقلبی

شروع تحقیقات در پرونده کلاهبرداری در فوتبال: وایت، اندرسون و هیلتون هر سه تاریخ تولد یکسانی دارند: ۹ اکتبر ۱۹۷۷. جستجوی سوابق تولد در انگلستان نشان می‌دهد که دیوید وایت در آن روز در ناتینگهام متولد شده است اما تولد دیوید اندرسون و دیوید هیلتون در آن روز در ناتینگهام ثبت نشده است. اسناد تولد در اداره ثبت احوال همچنین نشان می‌دهد که دیوید وایت متولد ۹ اکتبر ۱۹۷۷ در ناتینگهام، بعداً نام خانوادگی خود را به Mellors تغییر داده، نام دیگری که هیلتون با آن شناخته می‌شد! فامیلی مادر دیوید وایت با عنوان ملورز در شناسنامه او ذکر شده است.

اسناد ثبت شرکت‌ها همچنین نشان می‌دهد که دیوید وایت و دیوید اندرسون دستخط و امضاهای مشابهی دارند. و آدرسی که دیوید اندرسون در سال ۲۰۱۴ به دادگاه داده، اتفاقاً همان جایی است که کیت وایت، خواهر هیلتون، در آن زمان در آنجا سکونت داشته.
مشخص نیست که آیا هیلتون از شرایط ثبت نام قانونی مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال که توسط اتحادیه فوتبال انگلیس (FA) نظارت می‌شود، پیروی کرده است یا خیر. در فرمی که باید توسط هر مالک یا مدیرعامل باشگاهی تکمیل شود آن‌ها ملزم به افشای “نام‌های قبلی یا دیگر” خود شده‌اند. فرم هیلتون به طور عمومی در دسترس نیست و هیلتون هم به سوال اتلتیک در این باره پاسخ نمی‌دهد. اما سخنگوی اتحادیه فوتبال انگلیس در پاسخ به سوالی درباره این موضوع و محکومیت دیوید اندرسون به کلاهبرداری می‌گوید: “ما از این اتهامات جدی آگاه و در حال بررسی آن‌ها هستیم.”

قانون‌های جدید علیه هیلتون

پس از یک سری بحران‌ها، از جمله ورشکستگی باشگاه‌ها و تهدید سوپرلیگ، تریسی کراوچ، وزیر سابق ورزش بریتانیا از دولت خواست تا در سال ۲۰۲۱ مدل مدیریت فوتبال در این کشور را تغییر دهد. او ۱۰ توصیه کلیدی ارائه کرد از جمله ایجاد یک نهاد ناظر مستقل، شفافیت گزارش‌های مالی و وضع قوانین سختگیرانه‌تر در مورد اینکه چه کسی می تواند باشگاه‌ها را خریداری کند.

در فوریه همان سال، دولت متعهد شد که اکثر این توصیه‌ها را در نظر بگیرد. از آن پس متقاضیان برای تبدیل شدن به مالک یک باشگاه باید سابقه مدیریت مؤسسات یا شرکت‌هایی با عملکرد مثبت مداوم را در پرونده خود می‌داشتند. و اینکه تعهد می‌دادند از نظر مالی پایدار عمل‌کنند».

پس از تغییر قوانین، از تابستان امسال هر فردی که دو یا چند محکومیت مالی داشته باشد، باید آن‌ها را افشا کند. اتحادیه فوتبال انگلیس در حال بررسی شرایط مشابهی برای تیم‌های خارج از لیگ حرفه‌ای هم هست. نهاد ناظر مستقلی، که باید تا شروع فصل آینده راه اندازی شود، مسئولیت بررسی پروفایل مالکان و مدیران باشگاه‌های پایین‌تر از لیگ ملی، رده پنجم (دسته‌ای که اسکانتورپ آنجا بازی می‌کند) را بر عهده می‌گیرد. اتفاقی که در راستای جلوگیری از افزایش پرونده های کلاهبرداری در فوتبال احتمالا از فصل آینده خواهد افتاد. با این حال، اعلام وضعیت محکومیت‌های کلاهبرداری تنها یکی از تغییراتی است که در راه است. سیستم نظارتی جدید همچنین یک “آزمون تناسب اندام ” را برای مدیران باشگاه‌های فوتبال اعمال خواهد کرد و بررسی‌های لازم را در مورد امور مالی مالکان بالقوه انجام خواهد شد.

کلاهبرداری در فوتبال
موقعیت شهر آنتورپ در نقشه انگلیس
اندرسون واقعا در زندان است؟

از آنجایی که منبع ثروت هیلتون نامشخص است و هیچ سندی در اداره ثبت شرکت‌های بریتانیا وجود ندارد که نشان دهد او توانایی تأمین مالی اسکانتورپ را دارد حتما نام او هم در فهرست تحقیقات متناسب با قوانین جدید قرار خواهد گرفت. و در نهایت به همین دلیل است که خبرنگاران اتلتیک معتقدند به اشتراک گذاشتن آنچه در مورد هیلتون فهمیده‌اند و قویاً معتقدند درباره گذشته او درست است، به نفع افکار عمومی است.

هیلتون پس از خرید اسکانتورپ به هواداران گفته بود: “من تمام تلاشم را می‌کنم تا این باشگاه به جایی که تعلق دارد برگردد.” هیلتون مردی است که مدعی شده ثروتش را از خرید و فروش زمین به دست آورده. او اما با نام‌های مستعار مختلف، فهرست بلندبالایی از کسب‌وکارهای کوتاه‌مدت ایجاد کرده است. یازده شرکتی که او با نام وایت یا هیلتون به عنوان مدیرعامل ثبت کرده از سال ۲۰۰۸ تا کنون منحل شده‌اند و بیش از سه سال است که هیچ کدام از آنها وجود خارجی ندارند.

در اسناد ثبت شرکت‌ها هیلتون فعلا مدیرعامل شرکت Maxwell Cohen Estates Limited است. از آوریل ۲۰۲۰ هیچ حساب بانکی جدیدی برای این شرکت ثبت نکرده است و اقساط سال ۲۰۲۱ شرکت اکنون ۱۹ ماه است که عقب افتاده است. دو شرکت هم با مدیعاملی دیوید اندرسون وجود دارد. یکی از این شرکت‌ها، هم به دلیل تخلفات قانونی منحل شده است. اسناد وزارت دادگستری نشان می‌دهد که دیوید اندرسون محکومیت دو ساله خود را در آوریل ۲۰۱۵، چهار سال قبل از شروع اولین مراحل سرمایه‌گذاری هیلتون در شهر ایلکستون، در ۱۰ مایلی غرب ناتینگهام، آغاز کرده است. هیلتون هرگز در مورد تصمیم خود برای تغییر نام از وایت، توضیحی نداده است و تنها به این نکته اشاره کرده که هزاران نفر هر ساله مشابه این کار را در بریتانیا انجام می‌دهند. اما شاید شایان ذکر باشد که دیوید وایت در سال ۲۰۱۲ با دو اتهام توطئه برای کلاهبرداری و مخفی کردن، تبدیل یا انتقال اموال غیرقانونی روبرو شده. او در دادگاه ناتینگهام بی گناه شناخته شد چون دادستانی نتوانست هیچ مدرک جدی علیه او ارائه کند.

ردپای فوتبالی آقای هیلتون

پس از اینکه آلن هاردی مالک سابق ناتس‌کانتی، در اکتبر ۲۰۱۹، باشگاه را به مارک کلیفورد فروخت تا ۱۲ ماه اتفاق ویژه‌ای در تیم مدیریتی باشگاه رخ نداد. اما هیلتون ۱۲ ماه بعد به هیئت مدیره باشگاه پیوست و در نوامبر ۲۰۲۱ مالک کامل  باشگاه شد و تا ژانویه امسال، زمانی که سهام خود را به شریک تجاری‌اش اندرو نالی منتقل کرد، همچنان مالک باشگاه باقی ماند. طبق قوانین اتحادیه فوتبال انگلستان، هیچ فردی مجاز به داشتن بیش از یک باشگاه نیست. در اواخر سال ۲۰۲۰، او گفت درگیر مذاکرات “بسیار مثبت” برای خرید باشگاه بوری است که در سال ۲۰۱۹ در یکی از تاریک‌ترین فصل‌های اخیر باشگاه در تاریخ فوتبال انگلیس از لیگ حرفه‌ای خارج شده بود. او گفت: “تنها هدف من احیای باشگاه فوتبال بوری و ایجاد یک مدل پایدار در حال پیشرفت است.” اما علاقه او با مخالفت شدید طرفداران بوری مواجه شد. او بعداً توضیح داد: “تصمیم گرفتم از آنجا دور شوم. همه چیز برای من بسیار سخت شده بود. شرایط پیچیده و کثیف شد.»

کلاهبرداری در فوتبال
پیتر سوان، مالک منفور قبلی باشگاه
خرید باشگاه تنها با ۳ پوند

دوشنبه، ۲۸ آگوست، آخرین تعطیلات رسمی تابستان بریتانیا است و اسکاربرو اتلتیک، یکی دیگر از باشگاه‌های سابق EFL که روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، آماده بازی مقابل اسکانتورپ می‌شود. با وجود شکست ۱-۰ آخر هفته مقابل کرزون اشتون، تیمی نیمه حرفه‌ای از حومه شرقی منچستر، تقاضا برای خرید بلیط زیاد است. نزدیک ۵ هزار هوادار در ورزشگاه حضور خواهد داشت. اسکانتورپ یونایتد از سال ۱۹۵۰ تاکنون در این سطح پایین بازی نکرده است. توسط هیلتون برای خرید باشگاه فقط ۳ پوند پرداخت کرد، اما تعهد داد که یک صورت حساب مالیاتی حدود ۲۰۰,۰۰۰ پوندی را تسویه کند و دستمزدهای عقب افتاده بازیکنان را بپردازد، اگرچه او ۶۰,۰۰۰ پوندی که در حساب بانکی باشگاه بود را هم به دست آورد. معامله واقعی سر دارایی‌های باشگاه بود. برای این دارایی‌ها، هیلتون موافقت کرد که رقمی در حدود ۳ میلیون پوند به مالکین قبلی بپردازد، البته به صورت اقساط.

او  قراردادی انحصاری برای اجاره کوتاه مدت استادیوم بست. اما هنگامی که ضرب الاجل تسویه چک‌ها فرا رسید و اتفاقی نیفتاد، بنرهای هشدار دهنده بزرگی از طرف دادستانی به درهای منتهی به گلنفوردپارک بسته شد که توضیح می‌داد ورزشگاه پلمپ و مشمول بخش ۶ قانون کیفری سال ۱۹۷۷ شده است.
البته دفاتر باشگاه اسکانتورپ پلمپ نشدند، بنیاد خیریه مرتبط با باشگاه هم همچنان در حال فعالیت است اما در مورد زمین خانگی باشگاه ابهامات زیادی وجود دارد.

منابع نزدیک به باشگاه که می‌خواهند برای محافظت از شغل خود ناشناس بمانند به اتلتیک گفته‌اند که هیلتون با گینزبورو ترینیتی، یک باشگاه لیگ منطقه شمال ۱۶ مایل دورتر از اسکانتورپ، قرارداد بسته تا زمین آن‌ها را اجاره کند. نورتلم. با ظرفیت کمی بیش از ۴۰۰۰ نفر و تنها ۵۰۰ صندلی برای نشستن، این تنها می‌تواند یک راه حل کوتاه مدت باشد.  ظاهرا هیلتون برنامه دیگری دارد. او در ماه ژوئیه اعلام کرد که دو قطعه زمین در اسکانتورپ خریداری شده است و گفت قصد دارد یک ورزشگاه و زمین تمرین جدید را به برای فصل ۲۰۲۵-۲۶ بسازد. هیلتون به طرفداران گفت که سرمایه شرکت ساخت و سازش کلیدی برای تامین مالی خواهد بود، در حالی که امیدوار است از منابع دولتی در راستای طرح “سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی که زندگی روزمره را در سراسر بریتانیا بهبود می‌بخشد” هم وام بگیرد.

کلاهبرداری در فوتبال
ورزشگاه فعلی باشگاه که فعلا سر مالکیتش دعواست
واقعا قرار است ورزشگاه بسازد؟

اسکانتورپ، یک شهر صنعتی در شمال لینکلن‌شایر است و هنوز هم بزرگترین مرکز تولید فولاد انگلستان به حساب می‌آید، بنابراین ممکن است واجد شرایط دریافت چنین کمک‌های مالی باشد. در آغاز ماه آوریل، هیلتون با افشای قصد خود برای تعطیل کردن آکادمی باشگاه و انتقال تمرینات تیم بزرگسالان به زمین آکادمی بسیاری از هواداران را ناراحت کرد. در مقابل واکنش شدید هواداران، طی چند روز تصمیم گرفته شد که اسکانتورپ به تمرینات خود در شهر ادامه دهد و او تصمیم خود برای تعطیلی باشگاه را لغو کرد.

هیلتون سر همین ماجرا در شبکه‌های اجتماعی با طرفداران درگیر شد. او از حساب کاربری فیس بوک خود با نام دیوید وایت استفاده کرد تا به یکی از هوادارانش بگوید “تاکنون ۱.۷ میلیون پوند” در باشگاه خرج کرده است و این عدد تا اوت به ۲.۵ میلیون پوند افزایش می‌یابد. او نوشت آینده اسکانتورپ “بدون پول من بسیار تاریک است”.

اداره بیمه افشا می‌کند

واقعیت این است که ماه‌های پایانی فصل گذشته ممکن است فاجعه‌بار بوده باشند، اما، پس از یک تلاش بلندپروازانه برای خرید بازیکنان حرفه‌ای اسکانتورپ به لحاظ فوتبالی در حال رشد است. با این حال، نگرانی خارج از زمین همچنان ادامه دارد. هیلتون زمانی که سقوط اسکانتورپ با شکست ۲-۰ مقابل اولدهام اتلتیک در فصل گذشته قطعی شد، در ورزشگاه نبود و تابستانی پرتلاطم پر از تعدیل و استعفا را پشت سر گذاشت. حالا پرسنل کلیدی رفته‌اند و مسائل قانونی مرتبط با شفافیت‌های مالی دوباره جئدی شده‌اند.

در ۲۸ آوریل، حقوق برخی از کارکنان مستقیماً از طریق انتقال از حساب شخصی هیلتون پرداخت شد. در همان هفته، کارکنان همچنین نامه‌ای از شرکت بیمه‌شان دریافت کردند مبنی بر اینکه باشگاه از ماه دسامبر در حق بیمه کوتاهی کرده است، این در شرایطی بود که حق بیمه به طور مرتب از حقوق بازیکنان کسر شده بود. بازیکنان موضوع را با هیلتون مطرح کردند، او ادعا کرد که این مشکلی است که از مدیریت قبلی به ارث رسیده است.  اسکانتورپ همچنین به دلیل ثبت با تاخیرحساب‌های سالانه خود، چیزی که هیلتون آن را «نظارت شرم‌آور» می‌نامید، تحت فشار قرار گرفته. حسابرسان اداره مالیات هشدار داده‌اند که: «بر اساس زیان‌های انباشته تا امروز و میزان بدهی‌های قبلی، ابهام اساسی در مورد اینکه آیا تمام بدهی‌ها با سررسید ۱۲ ماه آینده پرداخت می‌شوند یا خیر، وجود دارد». بخشی از طرفداران نگران برنامه های هیلتون برای اسکانتورپ هستند. اما عده زیادی هنوز مشغول جشن گرفتن به مناسبت رفتن مالک قبلی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *