آنالیز تاکتیکی یورو2024

https://footballtherapy.ir/?p=4201 : لینک کوتاه

آنالیز تاکتیکی یورو ۲۰۲۴: سبک بازیسازی قدیمی که دوباره محبوب شده


آنالیز تاکتیکی یورو ۲۰۲۴ توسط جردن کمپبل

گل آلبانی به ایتالیا را به یاد بیاورید! ایتالیا در آن بازی از تاکتیکی استفاده کرد که به طور مرتب توسط دو تیم بالای جدول لیگ برتر، یعنی منچسترسیتی و آرسنال استفاده می‌شود.

وقتی از چنین تاکتیکی استفاده می‌کنید، اولین اشتباه به سختی شما را تنبیه خواهد کرد.

ضربات بی‌هدف (یا همان فوتبال علی اصغری خودمان) ممکن است یادگاری از دوران گذشته در فوتبال امروزی به نظر برسد. نبردی که عمدتا بین یک تیم با پرس بالا و تیم دیگری در پی یافتن فضا برای بازیسازی است رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد حالا و در یورو ۲۰۲۴  این رویکرد ابتدایی دوباره مد شده است.

آنالیز تاکتیکی یورو2024

در بازی افتتاحیه کای هاورتز برای شروع بازی با نادیده گرفتن بازیکنان خلاق تیمش یعنی فلورین ویرتز، جمال موسیالا و ایلکای گوندوگان، توپ را به دفاع چپ تیم آلمان یعنی ماکسیمیلیان میتلشتات پاس داد. و او با یک ضربه بلند به سمت محوطه جریمه اسکاتلند، همه چیز را آغاز کرد.

مدافع اشتوتگارت به درستی توپ بلندش را برای هاورتز بلند قامت فرستاد تا او در نبرد هوایی با مدافعین اسکاتلند درگیر شود. توپ توسط مدافعین اسکاتلند دور شد، اما آلمان دوباره با تونی کروس در نیمه زمین حریف کنترل توپ را در اختیار گرفت و اسکاتلند به عقب برگردانده شد.

آنالیز تاکتیکی یورو2024

مشابه همین مدل آغاز بازی روز بعد در بازی ایتالیا- آلبانی اتفاق افتاد. بازیکن آلمانی در شروع بازی از وسط زمین، بلافاصله توپ را بلند به سمت چپ دفاع ایتالیا فرستاد. توپ به بیرون رفت، اما تیم سیلوینیو به سرعت جلو کشید تا ایتالیایی‌ها را در گوشه زمین خودی تحت فشار قرار دهد. پس از چند ثانیه تلاش برای تصمیم گیری در مورد انتخاب گزینه، فدریکو دیمارکو تلاش کرد تا توپ را برای الساندرو باستونی در محوطه جریمه خودی پرتاب کند. اما همان توپ توسط ندیم بایرامی قطع شد و او تنها ثانیه ۲۳  بازی دروازه ایتالیا را باز کرد.

آنالیز تاکتیکی یورو2024

در پایان دور اول بازی‌ها در یورو ۲۰۲۴، ۱۴ تیم از ۲۴ تیم در شروع بازی با یک پاس بلند یا مستقیم به سمت محوطه جریمه حریف بازی کردند یا یک پاس مورب بلند به کانال عرضی در زمین حریف فرستاند. عکس زیر را ببینید!

آنالیز تاکتیکی یورو2024

آنالیز تاکتیکی بازی‌های یورو ۲۰۲۴

تیم‌ها مسیرهای مختلفی را انتخاب کردند: انگلیس تمام مرکز زمین را خالی می‌کرد، چون جردن پیکفورد برای شروع بازی هری را هدف می‌گرفت. لهستان در شروع بازی مقابل هلند، پنج بازیکن را به سمت محوطه حریف ‌فرستاد، اما از آن به عنوان یک طعمه استفاده ‌کرد. پیوتر زیلینسکی با توپ حرکت کرد و توپ را به سمت جناح دیگر فرستاد و سپس توپ از سمت مخالف به جلو رفت. اتریش یک روتین پیچیده با انجام حرکات ترکیبی کوتاه با پاس‌های زیاد در دایره مرکزی زمین داشت. قبل از اینکه سعی کند توپ را بلند پشت سر مدافعین فرانسه پخش کند.

ایتالیا در بازی اول موقع شروع بازی پنج بازیکن روی خط میانه قرار می‌داد تا بازیکنان آلبانی تصور کنند که انها قصد حمله مستقیم دارند. هم زمان الساندرو باستونی توپ را به ریکاردو کالافیوری در انتهای خط دفاعی داد جوری که به نظر بیاید کالافیوری می‌خواهد توپ را بلند ارسال کند. اما این نقشه‌ای بود تا آلبانی را مجبور به عقب نشینی و دادن فضا کند. همین کار بازی را به حالت طبیعی‌تری بازگرداند و فرصت بازیسازی ازعقب زمین را به ایتالیا داد. این همان کاری است که آرسنال در موارد معدودی در فصل گذشته انجام داد. توپ از وسط زمین برای داوید رایا ارسال می‌شد. او پایش را روی توپ قرار می داد و صبر می‌کرد تا دو بازیکن آرسنال عقب بیایند و برتری عددی برای دریافت پاس کوتاه ایجاد کنند اما ناگهان توپ را بلند پشت محوطه حریف ارسال می‌کرد.

این روندی است که پس از مد‌ت‌ها به فوتبال بازگشته است. پاس‌های بلند موقع شروع بازی از وسط زمین.

آنالیز تاکتیکی یورو2024

آنالیز تاکتیکی: ارسال بلند، نتیجه پرس از بالا!

آرون بریگز، که قبل از کار به عنوان کمک مربی موناکو و ولفسبورگ، آنالیزور منچسترسیتی بود حالا به عنوان مشاور یوفا برای آنالیز تاکتیکی یورو ۲۰۲۴ کار می‌کند. این موضوعی است که او متوجهش شده است. «شروع بازی زمان عجیبی در فوتبال است. چون تنها زمانی است که مانند راگبی تیم‌ها در دو طرف توپ ایستاده‌اند. شما می بینید که تیم‌های برتر در لحظه شروع بازی کاملاً با تمام اصول خود مخالفت می‌کنند. شما معمولاً تحت فشار به سمت دروازه‌بان باز می‌گردید و سپس او پاس بلند را ارسال می‌کند. این حرکت مثبت‌تری نسبت به این است که مستقیم از وسط زمین توپ بلند ارسال کنید. پاس به عقب به سمت دروازه‌بان، تعدادی از بازیکنان حریف را به زمین شما می‌کشاند.»
زمانی که با پاس بلند بازی می‌کنید، می‌توانید دوئل‌های ۵۰-۵۰ را برنده شوید. یا وقتی توپ از خط طولی بیرون می‌رود فرصت این را پیدا می‌کنید که بازیکنان حریف را پرس کنید و توپ را در زمین آنها نگه دارید.. این پاس‌های بلند که ر واقع از راگبی الهام گرفته شده است در یکی دو سال اخیر دوباره در فوتبال رایج شده.

« در دوره‌های مربیگری، به ما گفته شده وقتی تیم‌ها کوتاه بازی می‌کنند، در نهایت تحت استرس قرار می‌گیرند و رو به بازی بلند می‌آورند. بنابراین شاید این روند گسترش پیدا کند.»

از تیکی تاکا تا ارسال بلند

مارسی در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ – فصلی که به فینال لیگ اروپا رسید – با ارسال توپ مستقیم به سمت نقطه کرنر دورتر و بدون مجبور کردن مهاجمش به پرس از بالا در نقطه فرود توپ کار جدیدی انجام داد. تا قبل از این و تحت تأثیر تسلط اسپانیا و تیکی تاکا، توپ در شروع بازی همیشه به یک هافبک میانی و سپس به مدافع کناری می‌رسید.

در شروع مسابقه حتی تیمی که معمولاً طرفدار پرس از بالا نیست، به سرعت به سمت بازیکنان شما هجوم می‌آورد زیرا انرژی و حریف در بالاترین نقطه خود است. به همین دلیل است که بسیاری از مربیان بازیسازی از عقب را درست در شروع مسابقه یک ریسک بیهوده می‌دانند وترجیح می‌دهند تیمشان با ارسال توپ بلند بازی را آغاز کند.

شروع بازی در اصل مدلی از ضربات ایستگاهی است. به نظر می‌رسد که حتی تیم‌های نخبه هم پذیرفته‌اند که قرار نیست موقع استفاده از این ضربات، با همان مدل همیشگی بازیکنانشان را تحت استرس از دست دادن توپ در یک سوم دفاعی خودی قرار دهند.

در مگ‌تراپی، بیشتر بخوانید:
آنالیز تاکتیکی: امباپه به رئال! این چه قابلیت‌هایی به تیم آنچلوتی اضافه می‌کند؟
رقص آخر تونی کروس در صحنه فوتبال!

2 پاسخ

  1. این که گفته شد که لحظات شروع بازی، مثل ارسال ضربه ایستگاهی هستند، اهمیت قضیه رو نشون میده. در تورنومنت‌های حذفی، اولین اشتباه هر تیمی، می‌تونه آخرین اشتباهش هم باشه. اگر بازی ایتالیا و آلبانی در مرحله حذفی بود، قطعا بعد از گل ثانیه 23، تمام بازیکنان آلبانی و سیلوینیو، رویکرد خیلی دفاعی‌تری برای ادامه بازی در پیش می‌گرفتند.

    و نکته دیگه؛
    رافائل لیائو در یک بازی مقابل ساسولو در سری آ، گلی رو در حدود ثانیه 20 به ثمر رسوند و بعد گل مصاحبه کرد که این یکی از نقشه‌های ما هنگام شروع بازی هستش.
    موردی که فکر نکنم مربی‌ای بیاد و برای تورنومنت‌های ملی، تاکتیک گوناگون هنگام شروع بازی در نظر بگیره. معمولا تیم‌های ملی تاکتیک ثابت دارند یا نهایت دو تاکتیک برای هنگامی در بازی جلو هستند، یا نیاز به گل دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *