کسر 10 امتیاز از اورتون

https://footballtherapy.ir/?p=3132 : لینک کوتاه

کسر ۱۰ امتیاز از اورتون: چرا جریمه اینقدر سنگین است و حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

خبر این بود: ۱۰ امتیاز از اورتون به دلیل نقض قوانین فیرپلی مالی لیگ برتر کسر می‌شود.

باشگاه در ماه مارس به اتهام نقض قوانین مربوط به فصل ۲۲ – ۲۰۲۱ به یک کمیسیون مستقل ارجاع داده شد – این تنها دومین باری است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد پس از اینکه منچسترسیتی در فصل گذشته با بیش از ۱۰۰ اتهام تخلف در حوزه فیرپلی مالی مواجه شد – و جلسه دادرسی در طول پنج روز در ماه گذشته برگزار شد. در حال حاضر لیگ برتر اعمال سنگین ترین کسر امتیاز در تاریخ خود را تایید کرده است.

تیم شان دایش پس از ۱۲ بازی از ۳۸ بازی این فصل از رده چهاردهم به نوزدهم جدول سقوط کرد و تنها به دلیل تفاضل گل بالاتر از برنلی در قعر جدول قرار گرفت.

اورتون، باشگاهی که در آستانه تصاحب احتمالی توسط گروه شرکای ۷۷۷ قرار دارد، دقیقا به چه دلیل مجازات شده است؟ چرا جریمه اینقدر شدید است، در ادامه چه اتفاقی می‌افتد و چه پیامدهایی برای لیگ برتر دارد؟

کسر ۱۰ امتیاز از اورتون، چرا؟

قوانین لیگ برتر می‌گوید باشگاه‌ها می‌توانند در طول یک چرخه سه ساله تا ۱۰۵ میلیون دلار (۱۳۰.۵ میلیون پوند) ضرر کنند، اگرچه برخی موارد اضافی، از جمله زیان‌های ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، هزینه‌های زیرساخت، پروژه‌های مسوولیت  اجتماعی یا تیم‌های زنان و آکادمی می‌توانند این سقف را تغییر بدهند.

در جریان جلسه ماه گذشته، لیگ برتر استدلال کرد که زیان انباشته اورتون برای سه سال مالی که در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید، ۱۲۴.۵ میلیون دلار بوده که ۱۹.۵ میلیون دلار بیشتر از حد مجاز است. علی رغم انکار اولیه هرگونه تخلف، اورتون در نهایت پذیرفت که آنها مبلغی حدود ۹.۷ میلیون پوند بالاتر از حد مجاز زیان داشته‌اند اما ادعا کرد که آنها مستحق “تخفیف قابل توجه” هستند.

براساس گزارش این کمیسیون، اورتون چندین عامل را به عنوان عوامل تاثیرگذار در کاهش جریمه‌ها ذکر کرده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژه پرهزینه ورزشگاه و اختلاف نظر بر سر نحوه پرداخت وام به این طرح
  • تاثیر کووید ۱۹ بر توانایی فروش آنها در بازار
  • فسخ غیر منتظره قرارداد یک بازیکن کلیدی به دلیل اتفاقات پیش‌بینی نشده
  • همکاری “شفاف” آنها با لیگ برتر.

اورتون همچنین مدعی شد که آنها تقریبا به طور منحصر به فردی تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته قرار گرفته‌اند. در مدت کوتاهی، آنها مجبور به تعلیق فوری قراردادهای حمایت مالی با شرکت‌های مرتبط با الیگارش روس و یکی از سهامداران باشگاه یعنی علیشیر عثمانوف شدند.

کسر 10 امتیاز از اورتون

پای ورزشگاه جدید اورتون در میان است؟

آنها همچنین در ارائه خود توضیح دادند که چگونه یک قرارداد حق نامگذاری استادیوم را با یکی از این نهادها به نام USM Holdings که در طول ۲۰ سال تا ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشت، کنار گذاشته‌اند. این قرارداد در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۵ اجرایی شود، و به گفته وکلای اورتون آنها قبل از حمله روسیه به اوکراین در حال مذاکره با USM بوده‌اند.
یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها، برخورد اورتون با وام‌های مربوط به پروژه ورزشگاه جدیدشان بود. آنها تا حد زیادی به وام‌های سهامداران به سهامدار عمده باشگاه، فرهاد مشیری، برای تامین هزینه‌های ساخت ۷۶۰ میلیون دلاری ورزشگاه تکیه کرده بودند. شرکت توسعه ورزشگاه اورتون به عنوان یک زیرمجموعه کاملا متعلق به باشگاه تاسیس شد، اما وابسته به وام‌های بین شرکتی سهامداران اورتون باقی ماند. در محاسبات سال ۲۰۲۲ اورتون، آنها گفتند که وام توسعه ورزشگاه گودیسون پارک را ” از طریق بهره و سرشکن کردن هزینه‌ها در سال‌های مختلف تامین می‌کنند”. با این حال کمیسیون به این نتیجه رسید که باشگاه در ارائه خود “کم‌تر صریح” بوده است و این را یک “عامل تشدید کننده در مقصر بودن آنها” دانست.

کسر 10 امتیاز از اورتون

اسناد مخدوش است آقای مشیری

در ژانویه ۲۰۲۱، اورتون به لیگ برتر گفت که آنها قبل از کسب مجوز بازسازی، ۵۴ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در عوض کمیسیون تحقیق با جمع‌بندی یافته‌های خود در گزارشش نوشت “تناقض در صورت‌های مالی به این دلیل به وجود آمده که باشگاه‌های دیگر هم سرمایه‌گذاری‌های پراکنده‌ای بر روی هزینه‌های بهبود / توسعه مجدد استادیوم داشته‌اند، اما این هزینه‌ها هرگز در محاسبات اسناد مالی آن‌ها آورده نشده.” در نهایت، کمیسیون و لیگ برتر دیدگاه متفاوتی در مورد چگونگی نقض مقررات توسط باشگاه داشتند.” ما این واقعیت را در نظر می‌گیریم که رویکرد اورتون در مساله بازسازی ورزشگاه در طول چهار سال مثبت است، اما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که عدم پیروی از استاندارد ثبت هزینه‌ها در این پروژه نتیجه بی مسئولیتی اورتون بوده. آنها این شانس را داشتند که همه چیز مثبت شود.”

همچنین شکست اورتون در فروش ریچارلیسون با مبلغی بیش از ۶۰ میلیون پوند، یعنی با ۲۰ میلیون پوند کمتر از مبلغی که در صورت‌های مالی پیش‌بینی کرده بودند، بخش مهمی از دلایل ضرردهی آن‌ها بود. در نهایت کمیسیون حکم داد که همه اعداد و ارقام موجود نقض “جدی” قوانین لیگ برتر را به همراه داشته‌اند و در نتیجه هرگونه مجازاتی باید قابل توجه باشد.

کسر 10 امتیاز از اورتون

چرا این موضوع جدی است؟

اورتون نمی‌خواهد بپذیرد اما آن‌ها به طور واضحی به تقلب متهم شده‌اند. واقعا به همین سادگی. قوانین فیرپلی مالی لیگ برتر به دلایلی وجود دارند و همه باشگاه‌ها موظف به پیروی از آنها هستند. همچنین از تیم‌ها انتظار می‌رود در تمام گزارشات خود به لیگ با “حسن نیت” عمل کنند. البته، طیف گسترده‌ای از تقلب وجود دارد و با هر نقض قانونی به یک شکل برخورد نمی‌شود. اورتون می‌گوید آنها قصد تقلب در قوانین را نداشتند و فقط بدشانس بودند که اوضاع این‌طور پیش رفت. حالا بحث اصلی این است که میزان قانون‌شکنی چقدر جدی بوده و آیا باید در زمان تصمیم‌گیری در مورد جریمه‌ها، عوامل کاهش‌دهنده را هم در نظر گرفت یا خیر. بحث‌های زیادی در رابطه با این دو نکته از سوی هر دو طرف مطرح شد و در نهایت حکم ۴۱ صفحه‌ای کمیسیون، موارد مختلف را تشریح کرد. خلاصه‌اش این است که لیگ برتر تقریبا تمام این چالش‌ها را برد. در واقع فدراسیون معتقد بود که سه عامل تشدید کننده وجود دارد و کمیسیون در نهایت یکی از این عوامل را پذیرفت:” به این نتیجه رسیدیم که اورتون لیگ را در مورد چگونگی تامین مالی پروژه ورزشگاه گمراه کرده است: با وام‌های نرم و بدون بهره؛ یا با وام‌های معمول و با بهره.”
 از طرف دیگر، اورتون ادعا کرده که شش عامل تخفیف دهنده برای این پنل وجود دارد که هنگام در نظر گرفتن جریمه باید آنها را هم سنجید. این موارد از ادعای آنها مبنی بر شکایت از یک بازیکن برای فسخ قرارداد با ضرر ۱۰ میلیون دلاری برای آنها تا تاثیر جنگ در اوکراین را شامل می‌شود. در نهایت کمیسیون همه این موارد را به غیر از یک مورد رد کرد.

اما شاید بهترین راه برای پاسخ به این سوال که موضوع چرا اینقدر جدی شده در نظر گرفتن چهار استدلالی باشد که کمیسیون برای توضیح اینکه چرا باشگاه‌هایی که قوانین را زیر پا می گذارند باید مجازات شوند، مطرح کرده است. اول، باید عواقبی وجود داشته باشد. به همین سادگی. دو، شما این کار را انجام می‌دهید تا تمام باشگاه‌هایی که قوانین را زیر پا نگذاشته‌اند را تبرئه کنید. سه، شما این کار را برای ترساندن دیگران انجام می‌دهید. و چهار، از یکپارچگی و اعتبار لیگ محافظت می‌کنید.

هیات منصفه پس از بررسی همه چیزهایی که در طول پنج روز شنیده بود، شهادت شاهدان خبره و ۴۰ هزار صفحه سند ارائه شده، اعلام کرد که بدون شک این یک مجازات ورزشی است – و باید یک مجازات چشمگیر باشد.

چرا جریمه  اینقدر شدید است؟

پاسخ کوتاه این است که ۱۲۴.۵ میلیون دلار پول زیادی برای از دست دادن است. این حکم روشن می‌کند که کمیسیون هم با لیگ برتر موافق است که آستانه ضرر ۱۰۵ میلیون پوند “سخاوتمندانه” است و باشگاه‌ها واقعا نباید به این سطح از ضرردهی نزدیک شوند. نکته جالب این است که این هیئت تصمیم گرفت دو دستورالعمل تحریمی احتمالی که می‌توانست از آنها برای تعیین مجازات استفاده کند را نادیده بگیرد. اولین مورد می‌گوید کسر امتیاز باید منفی ۱۲ باشد، اما می‌توان آن را کاهش داد.

لیگ برتر چنین دستورالعمل منتشر شده‌ای ندارد، اما ریچارد مسترز، مدیر اجرایی لیگ، در شهادت شاهدان خود به کمیسیون گفت که لیگ در ابتدای فصل سیاست مجازاتی را ارائه کرد که از شروع جریمه‌ها با منهای شش امتیاز استفاده می‌شد و بعد به ازای هر ۵ میلیون پوند تخلف یک امتیاز دیگر نیز به کاهش امتیازها اضافه می‌شود. حتما فکر می‌کنید کمیسیون تصمیم خود را بر اساس همین فرمول گرفته، اما اینطور نیست.

در واقع آنها مدعی شده‌اندکه از استفاده از همه فرمول‌های لیگ برتر را “نپذیرفته‌اند” و در عوض به آنچه در کتاب قوانین فیفا در حال حاضر ثبت شده نگاه کرده‌اند. و این واقعا تصمیم عجیبی است که فقط به پیچیده کردن پرونده کمک کرده است.

کسر 10 امتیاز از اورتون

اورتون چگونه واکنش نشان داده است؟

باشگاه در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت که آنها “شوکه و ناامید” شده‌اند و کسر ۱۰ امتیاز را “یک جریمه کاملا نامتناسب و ناعادلانه ورزشی” توصیف کرد. اورتون معتقد است که آنها با حسن نیت عمل کرده‌اند و مرتبا با لیگ بر سر این پرونده در ارتباط هستند.

همان طور که پیش‌تر گزارش شده بود، لیگ اورتون را از تابستان ۲۰۲۱ تحت محدودیت‌های مالی متعددی قرار داد که از جمله آنها می‌توان به حقوق بازیکنان اشاره کرد. تمام قراردادهای باشگاه از جمله نقل و انتقالات باید قبل از نهایی شدن مورد تایید مسئولان سازمان لیگ قرار می‌گرفت. باشگاه معتقد است که آنها این اقدامات را انجام داده‌اند و این تلاش‌ها به درستی در نظر گرفته نشده است.

اورتون همچنین اشاره کرده که کمیسیون این موضوع را نقض عمدی پروتکل‌های فیرپلی مالی تشخیص نداده و اعلام کرده است که “هیچ تخلف ورزشی در به وجود آمدن این شرایط وجود نداشته است (حداقل زمانی که باشگاه‌های دیگر در واقع توانسته‌اند هزینه‌های مشابه مربوط به خرید بازیکنان را تامین کنند)”. به این ترتیب، موضع باشگاه این است که یک جریمه ورزشی مانند کسر امتیاز مجازات مناسبی نیست.

با توجه به اینکه کمیسیون مستقل از کلمه “بازدارنده” در توضیح مجازاتش استفاده کرده، این احساس وجود دارد که آنها به طور ناعادلانه‌ای قربانی شده‌اند در حالی که دیگر باشگاه‌ها مجازات نمی‌شوند. اورتون پیش از این اعلام کرده بود که درخواست استیناف خواهد کرد و در حال حاضر انتظار می‌رود که پیش از پایان فصل در ماه مه آینده نتیجه آن نیز اعلام شود.

کسر 10 امتیاز از اورتون

شانس موفقیت درخواست تجدید نظر اورتون چقدر است؟

خب، بستگی دارد که منظور شما از “موفقیت” چه باشد؟ اگر منظورتان “برگرداندن”، یا “لغو”، یا “تبرئه کامل و عذرخواهی عمومی از همه افراد درگیر” است، به شما توصیه می‌کنیم که انتظارات خود را کم کنید. اما اگر منظورتان کاهش جریمه است، پس حتما شانسی وجود دارد. همیشه شانسی وجود دارد. اگر به سوابق در فدراسیون فوتبال انگلیس نگاه کنیم، باشگاه‌ها اغلب موفق شده‌اند در پرونده‌های تجدید نظر نتایج مطلوب‌تری کسب کنند. برای مثال، شفیلد ونزدی موفق شد یک جریمه ۱۲ امتیازی را برای نقض قوانین مالی مربوط به فروش ورزشگاه هیلزبورو در زمان درخواست حکم اولیه در سال ۲۰۲۰ نصف کند.

البته این احتمال هم وجود دارد که باشگاه‌های تحت تاثیر قانون شکنی اورتون بخواهند به هیات استیناف شکایت کنند. با این حال، آنچه اورتون به دست خواهد آورد، فرصتی دیگر برای مطرح کردن استدلال‌های خود و یک هیات جدید برای تحت تاثیر قرار دادن است. البته لیگ برتر هم این را می‌داند. در بیانیه آنها آمده است: “اورتون معتقد است که در اطلاعاتی که در اختیار لیگ برتر قرار داده، باز و شفاف عمل کرده و همواره به یکپارچگی این روند احترام گذاشته است”.

در این میان، حال و هوای هواداران تا حد زیادی به هم ریخته است.یک صفحه جمع آوری کمک‌های مالی توسط گروه “طرفداران ۱۸۷۸ ” با این هدف راه اندازی شده است که “جو گودیسون پارک را تا آنجا که می‌تواند به نفع اورتون مدیریت کند”. این گروه حکم را “شرم آور و بی‌معنی” خوانده. این صفحه تا الان، بیش از ۱۰ هزار دلار کمک مالی دریافت کرده است.

کسر 10 امتیاز از اورتون

پیامدهای گسترده‌تر این حکم چیست؟

این حکم – تا زمانی که نتیجه تجدید نظر نیاید – اورتون را متخلف معرفی می‌کند و باشگاه‌هایی وجود خواهند داشت که در فصل‌های اخیر تحت تاثیر تخلفات اورتون قرار گرفته‌اند. تاخیر در اجرای عدالت برای امثال لسترسیتی و برنلی که اگر مجازات اورتون به موقع‌تر بود , از سقوط در دو فصل گذشته آنها جلوگیری می‌شد، بسیار قابل توجه است. باید ببینیم آیا آنها می‌خواهند شانس خود را از طریق دادگاه امتحان کنند یا خیر.

سازمان لیگ پیش از این به ” تاخیر عدالت ” اذعان کرده و گفته بود که اگر قرار باشد این اتفاق دوباره رخ دهد , رسیدگی تسریع خواهد شد و هرگونه مجازاتی در همان فصل اعمال خواهد شد .

احتمالا الان دارید فکر می‌کنید که این حکم برای منچسترسیتی و چلسی چه معنایی دارد؟ سیتی در حال حاضر با ۱۱۵ اتهام نقض بسیار جدی‌تر، تعمدی و طولانی مدت مواجه است . آنها از این اتهامات ابراز تعجب کرده و تاکید کردند که ” از بررسی این موضوع توسط یک کمیسیون مستقل، استقبال می‌کنند” . در این میان چلسی هم ممکن است همین مسیر را در پیش بگیرد.

در حالی که استدلال‌ها پیچیده بودند، اصل پرونده اورتون بسیار ساده بود و عواقب سیاسی آن هم حداقل است. به ویژه در مورد سیتی چنین نیست. لیگ برتر فکر می‌کند منچستر سیتی می‌گوید اما اثبات این موضوع هرگز آسان نیست، به همین دلیل است که این پرونده راه زیادی تا ورود به اتاق داوری دارد. با این حال، چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که این پرونده نشان داده است که لیگ برتر مایل به اعمال قوانین خود است.

کدام یک از باشگاه‌های لیگ برتری تحت تعقیب هستند؟

جدا از سه باشگاهی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، مشخص است که چندین باشگاه به آستانه ۱۰۵ میلیون دلار نزدیک شده اند.

لازم نیست یک حسابدار قانونی باشید تا بدانید که برخی باشگاه‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰ کمی بیش از حد گرفتار تبعات پاندمی کووید ۱۹ شدند و بنابراین در بهترین حالت نبودند تا از شوک بزرگی که به کل اکوسیستم فوتبال وارد شد، عبور کنند. همچنین به راحتی می‌توان باشگاه‌هایی را که در سال‌های اخیر هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده‌اند یا تعدادی از بهترین بازیکنان خود را فروخته‌اند، تشخیص داد.

با این حال، اورتون از اینکه تنها باعث و بانی داستان هشدار به متخلفین در این صنعت باشد، خوشحال نیست. لیگ برتر به خوبی از این نکته آگاه است و این احتمالا به زودی پای چندین باشگاه دیگر را هم به این جور پرونده‌ها باز خواهد کرد.

درباره اورتون این قسمت های پادکست را هم بشنوید:
مراقب گلدون اطلسی باش آقای مشیری
چرا مالک اورتون بازیکن ایرانی نمی خرد؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *