دعوای ژوزه مورینیو و پزشک چلسی

https://footballtherapy.ir/?p=4021 : لینک کوتاه

عاقبت دعوای ژوزه مورینیو و پزشک تیم چلسی: او حالا صاحب یک باشگاه فوتبال است!

ژوزه مورینیو اوا کارنیرو را از حضور در مسابقات و جلسات تمرینی پس از درگیری درون زمین محروم کرد، اما این روزها او در حال پیشرفت است.
تعداد کسانی که ژوزه مورینیو در طول دوران مربیگری خود با آنها درگیر شده است، غیر قابل شمارش است. فرقی نمی‌کند که بازیکن ستاره باشید یا بازیکن حریف، وقتی اوضاع بر وفق مراد او نیست، از خشم مورینیو در امان نخواهید بود. در سال‌های اخیر، همه چیز همیشه مطابق با میل ژوزه مورینیو پیش نرفته. و البته خرافاتی‌ها معتقدند که اوضاع از زمان درگیری مورینیو با اوا کارنیرو، پزشک تیم چلسی در وسط مسابقه‌ای در فصل ۲۰۱۵، دیگر مثل قبل نشد.

دعوای ژوزه مورینیو

نفرین خانم دکتر علیه ژوزه مورینیو

در مورد اوا کارنیرو صحبت می‌کنیم. پزشک چلسی پس از دعوای شدید مورینیو به دلیل حضور او در زمین برای مداوای مصدومیت ادن هازارد در جریان تساوی ۲-۲ مقابل سوانسی در روز آغازین رقابت‌های لیگ برتر ۲۰۱۵/۱۶، باشگاه را ترک کرد. داستان این بود که هازارد اواسط بازی به دلیل مصدومیت روی زمین افتاد و کارنیرو به همراه جان فیرن، فیزیوتراپ ارشد وقت باشگاه، به داخل زمین دویدند تا از او مراقبت کنند. این به این معنی بود که هازارد باید بعد از مداوا زمین را ترک می‌کرد و منتظر می‌ماند تا داور دوباره به او اجازه ورورد بدهد. همین، در آن شرایط حساس مورینیو را دیوانه کرد و باعث شد او به سمت پزشک تیم در وسط زمین هجوم ببرد و دعوا را شروع کند.

ژوزه مورینیو و اوا کارنیرو

مصاحبه مورینیو بعد بازی: « “من از کادر پزشکی تیم راضی نیستم. حتی اگر پزشک یا فیزیوتراپ روی نیمکت باشید، باید بازی را درک کنید. باید می‌دانستید که با رفتن توی زمین برای چند دقیقه یک بازیکن کمتر دارید. بنابراین اگر می‌خواهید برای کمک به زمین بروید باید مطمئن باشید که بازیکن مشکلی جدی دارد. من مطمئن بودم که ادن [هازارد] مشکل جدی ندارد. او ضربه‌ای خورد و خیلی خیلی خسته بود. تیم پزشکی تیم ساده لوح بودند. آنها باعث شدند تیم در یک ضد حمله با یک بازیکن کمتر دفاع کند.”

اوا کارنیرو پزشک تیم چلسی

خداحافظ ژوزه مورینیو!

رابطه بین مورینیو و کارنیرو قابل ترمیم نبود و شش هفته بعد، او باشگاه را ترک کرد. مورینیو پس از این اتفاق از نشستن کارنیرو روی نیمکت چلسی جلوگیری کرد و او دیگر اجازه حضور در مسابقات و تمرینات را نداشت. کارنیرو سر همین واکنش‌ها، ژوزه مورینیو را به دادگاه کشاند. آبراموویچ برای ختم به خیر کردن ماجرا پیشنهاد یک تسویه حسال ۱.۲ میلیون پوندی داد، اما کارنیرو در دادگاه گفت که خواستار اخراج مورینیو است. مساله در نهایت خارج از دادگاه حل و فصل شد و کارنیرو در مصاحبه‌ای گفت: « این دوران بسیار سخت و ناراحت‌کننده‌ای برای من و خانواده‌ام بود. اکنون مشتاقانه منتظر ادامه زندگی‌ام هستم. اولویت من همیشه سلامت و ایمنی بازیکنان و انجام وظیفه به عنوان یک پزشک بوده است.»

سال‌های پس از چلسی

در سال‌های پس از خروج از چلسی، اوا کارنیرو مدتی را در یک مطب خصوصی، واقع در لندن، سپری کرد. او همچنین به عنوان مشاور خصوصی طب ورزشی هم کار می‌کرد. در طول آماده سازی برای جام جهانی ۲۰۲۲ کارنیرو با بیمارستان ارتوپدی و پزشکی ورزشی آسپتار در قطر کار کرد. او همان موقع به talkSPORT  گفت که دعوای ژوزه مورینیو با او تأثیر زیادی بر حرفه‌اش داشته. «آن ماجرا اصلاً من را ناامید نکرد. منصفانه است که بگویم به مرخصی نیاز داشتم. حالا باید دوباره از شغلم لذت ببرم و دوباره پزشک موفقی باشم بدون اینکه در کانون توجه قرار بگیرم. زمان چلسی من برای مدت طولانی هر هفته در یک شهر یا کشور متفاوت بودم. اتفاقی که اصلا با آن راحت نبودم.

دعوای ژوزه مورینیو و پزشک تیم چلسی

برخی از افراد {مورینیو} در فوتبال می‌خواستند نشان دهند که کار اشتباهی انجام داده‌ام در حالی که مشخص بود من فقط کارم را انجام می‌دهم. اخیراً به این جمله مارتین لوترکینگ برخوردم که می‌گوید: «ما سخنان دشمنانمان را به یاد نمی‌آوریم، بلکه سکوت دوستانمان را به یاد خواهیم آورد» – این همان چیزی است که هنوز برایم دردناک است. من فکر می‌کنم بعضی فرهنگ‌های نادرست در برخورد با زنان را باید در فوتبال تغییر داد.»

خرید سهام یک باشگاه فوتبال

این عزم راسخ برای تغییر در فوتبال بود که کارنیرو را به یکی از غافلگیرکننده‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایش در فوتبال سوق داد.

خانم دکتر حالا سرمایه گذار تیم Lewes FC است. این تیم یک باشگاه فوتبال نیمه‌حرفه‌ای در منطقه ساسکس انگلستان است.  کارنیرو پس از خروج از چلسی با کمپینی تحت عنوان #CallHimOut آشنا شد که توسط مدیران تیم Lewes FC بنیانگذاری شده بود. این ابتکار برای برجسته کردن خشونت علیه زنان ایجاد شد.

کارنیرو پس از دیدن تلاش‌های آنها برای ایجاد تغییرات مثبت در فوتبال به این شیوه، علاقه‌مند به  کمک به تیم شد. او در نهایت در سال ۲۰۲۱ به عنوان سرمایه‌گذار به باشگاه پیوست. در کنار اوا کارنیرو، اندی موری فوق ستاره تنیس و مادرش جودی نیز در همان زمان در باشگاه Lewes FC سرمایه‌گذاری کردند.

اوا کارنیرو

باشگاهی مدافع حقوق زنان

این باشگاه مدتی است که در تلاش است تا تغییرات مثبتی را برای زنان در فوتبال ایجاد کند. آنها در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند اولین تیمی خواهند بود که دستمزد برابری به بازیکنان تیم‌های مردان و زنان خود می‌دهند. سرمایه‌گذاری کارنیرو و ماری‌ها به تغییرات مثبتی در باشگاه منجر شد. آنها در سال ۲۰۲۲ زمین خود را بازسازی کردند و فصل گذشته در هفته‌های آخر از حضور در پلی آف بازماندند.

امسال داستان به آن خوبی پیش نرفته است. با اینکه لویس در حال حاضر در رده چهاردهم قرار دارد، اما آنها همچنان در تلاش هستند تا محیطی بهتر برای زنان در فوتبال و خارج از آن ایجاد کنند. تیم زنان لویس اخیراً شکوفا شده است. خانم‌ها به رده دوم لیگ فوتبال زنان در انگلیس صعود کرده‌اند، که در سال‌های اخیر یک پیشرفت چشمگیر به حساب می‌آید.

ترجمه شده از گزارش کالوم آلتیماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *