پنالتی مشکوک کای هاورتز

https://footballtherapy.ir/?p=4098 : لینک کوتاه

هنرهای سیاه فوتبال: چطور از داورها پنالتی بگیریم؟

آرسنال بعد از ۴۱ دقیقه همچنان با بورنموث مساوی است و این ناامیدکننده است. آنها برای حفظ فشار روی منچسترسیتی، به برد نیاز دارند.

کای هاورتز که چند باری در فضاهای خالی پشت مدافعان بورنموث فرار کرده دوباره این کار را انجام می‌دهد. او داخل محوطه جریمه می‌رود تا به پاس مارتین اودگارد برسد. هاورتز از قسمت بیرونی کفش پای چپ خود استفاده می‌کند تا توپ را از دروازه‌بان بورنموث مارک تراورز دور کند. درست قبل از اینکه آن پا را دوباره روی چمن بگذارد تراورس نمی‌تواند از برخورد با پای راست هاورتز اجتناب کند و تماس اتفاق می‌افتد.
هاورتز پس از بازی گفت: «من تماس را احساس کردم و پایین آمدم. برای من، این یک پنالتی است.»

پنالتی مشکوک روی کای هاورتز

پنالتی مشکوک: کای هاورتز راست می‌گوید؟

هیچ دروغی در این اظهار نظر کای هاورتز وجود ندارد. اما یک چیزی این وسط از قلم افتاده. با توجه به توقف حرکت دروازه‌بان در آن لحظه، منصفانه است که بگوییم هاورتز تماس را آغاز کرد.

دیوید کوت داور بازی ضربه پنالتی اعلام کرد. VAR تصمیم او را یک اشتباه واضح و آشکار تلقی نکرد. بوکایو ساکا گل زد و آرسنال مسیر پیروزی ۳-۰ را راحت‌تر پیمود.

برداشت سرمربی بورنموث آندونی ایرائولا نسبتا دقیق بود: «در صحنه پنالتی، کای هاورتز کسی است که سعی می‌کند دست دروازه‌بان را پیدا کند. در آخرین لحظه نقطه تماس را پیدا می‌کند و به سمت دروازه نمی‌رود تا گل بزند.»

عبارت کلیدی این است «او نقطه تماس را پیدا می‌کند». این دقیقاً همان روشی که مهاجمان در لیگ برتر به جای اینکه لزوما «رویشان پنالتی شود»، «پنالتی‌ را می‌گیرند».

قانون پنالتی طرف چه کسی را می‌گیرد؟

کاپیتان‌ها، مربیان و هواداران حریف این حرکت را چیزهای دیگری می‌نامند: “شیرجه رفتن”، “دایو زدن”، “تمارض”. مخالفت با قوانین نوشته شده فوتبال لزوما چیز بدی نیست اما به نوعی بی‌اهمیت است.

طبق مقررات همانطور که در کتابچه قانون فیفا نوشته شده است، مهاجم برای یافتن نقطه تماس پاداش دریافت می‌کند! قوانین امروز کمیته داوران و فیفا گرفتن پنالتی را به یک مهارت تبدیل کرده. و تا زمانی که این موضوع تغییر نکند، قطعا بازیکنان این فرصت را از دست نخواهند داد. اینگونه ابهامات تنها با قوانین خاص‌تر و داوری دقیق تر حل می‌شوند.
البته که گرفتن پنالتی مهارت می‌خواهد. واضح صحنه یا ظریف بودن جرکت بازیکن مهاجم لزوما به یک اندازه در گرفتن پنالتی از داور مفید نیستند. بهترین مهاجمان و وینگرها لزوماً پنالتی‌گیرهای خوبی نیستند.

کای هاورتز و یک پنالتی مشابه در چلسی

به عنوان مثال، هاورتز قبلاً دقیقاً مشابه این حرکت را انجام داده است. در پیروزی ۲-۰ چلسی مقابل اورتون در استمفوردبریج در مارس ۲۰۲۱. او توپ را به اطراف جردن پیکفورد حرکت می‌دهد اما قبل از اینکه دروازه‌بان اورتون به زمین بیفتد شروع به کند کردن سرعت خود می‌کند. در واقع او با این کار تماس بدنش با دروازه‌بان را تضمین می‌کند.

پنالتی مشکوک کای هاورتز

بعد از آن بازی، هاورتز گفت: «زمین خوردن فقط به زمانبندی حرکت من و دروازه‌بان ربط داشت… گرفتن پنالتی برای من آسان بود.»

اما شنبه آن صحنه مشکوک اولین پنالتی بود که کای هاورتز در تمام فصل برای آرسنال برد. او در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حتی یک پنالتی هم برای چلسی نگرفت.
با این حساب، سوال این است:  چه کسانی در لیگ برتر در گرفتن پنالتی از داورها بهترین هستند؟ و چطور این کار را انجام می‌دهند؟

متهم ردیف اول: آنتونی گوردون- نیوکاسل

تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۶ عدد
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۸ عدد


بدون هیچ تردیدی استاد هنر پنالتی گرفتن در لیگ برتر آنتونی گوردون است. او در این فصل دو برابر هر بازیکن دیگری پنالتی گرفته است!

اگرچه الکساندر ایساک در جریان پیروزی نیوکاسل مقابل برنلی در روز شنبه یک پنالتی را از دست داد اما گل‌های زده شده از پنالتی‌هایی که آنتونی گوردون برای تیم ادی هاو گرفته شش گل بوده است. بدون آن پنالتی‌ها، الان نیوکاسل در رده هشتم قرار می‌گرفت واحتمالاً از صعود به لیگ اروپا باز می‌ماند.

این پنالتی‌های گل‌شده را به مجموع پاس گل‌های او (۱۰ پاس) اضافه کنید تا گوردون در صدر جدول پاس گل لیگ برتر تنها بماند. نفر اول فعلی اولی واتکینز است که ۱۲ پاس گل دارد و دو پنالتی به دست آورده.

گوردون: مردی که راحت زمین می‌خورد!

گوردون به دلیل در اورتون به خاطر اینکه خیلی راحت روی زمین می‌افتاد، شهرت زیادی به دست آورد. شاید دلیلش این باشد که او در دربی طوفانی مرسی‌ساید در آنفیلد در آوریل ۲۰۲۲، دو بار به هوای گرفتن پنالتی خودش را زمین انداخت اما هیچکدام توسط داور گرفته نشد.
وینگر نیوکاسل در این فصل پنالتی‌های خود را به روش‌های مختلف به دست آورده است. او یک دریبل‌زن دو پای سرعتی است که می‌تواند از چرخش‌های اشتباه بازیکنان مقابلش استفاده کند. پنالتی روز شنبه نمونه خوبی از این موضوع است. جاش برونهیل ۲۳ ساله که در جهتی اشتباه روبروی گوردون قرار گرفته. همین بازیکن برنلی را مجبور می‌کند تا بعد از دریبل خوردن گوردون را زمین بزند.

تاکتیک گوردون در برابر وستهم آشکارتر بود. جایی که او دو بار در مقابل مدافعان وستهم قرار گرفت و در هر نوبت یک پنالتی به دست آورد.

اولین صحنه رقابت برای رسیدن به توپ با ولادیمیر سوفال بود. گوردون در کورس سریع با مدافع وستهم پای چپ خود با کمی اغراق به سمت بیرون حرکت داد، چون می‌دانست مدافع کناری چاره‌ای جز تماس از پشت با پای او نخواهد داشت.

آنتونی گوردون و پنالتی


این بی‌شباهت به تکنیکی نیست که گوردون در مقابل برایتون در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ استفاده کرد. زمانی که می‌دانست سرعتش از انوک امووپو بیشتراست و بنابراین قبل از اینکه ناگهان سرعت دویدنش را کند کند، بدنش را جلوی بازیکن حریف قرار می‌‌دهد. او به طور موثر مدافع را بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد.

پنالتی مشکوک آنتونی گوردون


برگردیم به بازی وستهم. کالوین فیلیپس توپ را دفع می‌کند.  گوردون از نقطه کور دید مدافع جرکت می‌کند و پایش را در مسیر قرار می‌دهد. گوردون هرگز توپ را لمس نکرد. فیلیپس با گوردون برخورد کرد و اگرچه، به نظر حتی در تخیلش هم چنین تصمیمی نداشت، اما پنالتی اعلام شد.

پنالتی مشکوک در لیگ برتر

متهم ردیف دوم: ایوان تونی – برنتفورد


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۰
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۶ عدد

او بیشتر به خاطر پنالتی زدن شهرت دارد تا پنالتی گرفتن. اما اگر ایوان تونی هشت ماه محروم نمی‌شد، احتمالاً بیشترین تعداد پنالتی را در سه فصل گذشته در لیگ به دست آورده بود.

تونی تعداد زیادی از پنالتی‌های خود را از درگیری در محوطه جریمه به دست می‌آورد. اکثر خطاها در جایی که او مثل یک کشتی‌گیر با بازیکن حریف بدن به بدن می‌شود گرفته می‌شوند.

در اینجا یک مثال خوب در برابر برایتون وجود دارد. جایی که جوئل ولتمن از پشت سر غافلگیر می‌شود. این تماس در محوطه جریمه معمول است، اما تونی می‌داند که چه زمانی برخورد به اندازه‌ای است که داور پنالتی اعلامش کند. او پاشنه‌های خود را به سمت بالا پرتاب می‌کند تا صحنه را برای داور برجسته کند.

پنالتی مشکوک لیگ برتر ایوان تونی

یکی از دلایل موفقیت تونی ممکن است قدرت بدنی او باشد. ایوان تونی در تمام بازی‌ها، در هر کجای زمین با مدافعان حریف دیگیری فیزیکی دارد و به طور متوسط ​​تقریباً دو خطا در هر بازی روی مدافعان انجام می‌دهد. این سطح توقعی را در ذهن مدافعان ایجاد می‌کند. آنها می‌دانند که با یک بازیکن تنومند بدن به بدن می‌شوند و برای همین تمام توان خود را برای بردن دوئل‌ها می‌گذارند. اما به محض اینکه این دوئل در محوطه جریمه اتفاق بیفتد، تونی زمین می‌خورد!

در این صحنه، در یک حادثه عجیب در برابر نوریچ در فصل ۲۰۲۱-۲۲، تونی در حال فرار از گرنت هانلی است و کاملا از او رد شده. در یک لحظه و با اشتباه مدافع، یک ضربه بسیار خفیف به دست تونی می‌خورد. مهاجم فوراً زمین می‌خورد و داور سوت می‌زند!

ایوان تونی و پنالتی لیگ

متهم ردیف سوم: گابریل ژسوس- آرسنال


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۰
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۵ عدد

مهاجم آرسنال با پنالتی‌های بحث برانگیز غریبه نیست. مثل پنالتی که او در پیروزی در آخرین لحظات مقابل لیورپول در اکتبر ۲۰۲۲ گرفت. جایی که تیاگو آلکانتارا خیلی خفیف پشت کفش ژسوس را گرفت. یورگن کلوپ آن صحنه را “ساختگی” نامید. به خصوص در دوران حضور در منچسترسیتی، ژسوس به اندازه کافی سریع بود و از مدافعان پیشی می‌گرفت و با کوچکترین برخوردی خودش را به زمین می‌انداخت. در اینجا یک مثال خوب از اولین فصل او برای آرسنال داریم.

در آخرین لحظه‌ای که ژسوس توپ را دور می‌زند، پایش را به پای داخلی طارق لمپتی گیر می‌دهد.

هنر گرفتن پنالتی


از این نمونه‌ها در بازی ژسوس زیاد وجود دارد. در اینجا، مقابل لیدز یونایتد، لوک آیلینگ زودتر زمین خورد. همین باعث ‌شد مدافع راست لیدز گرفتار بازی ژسوس شود. با دیدن پاهای آیلینگ که دراز بی‌حرکت روی زمین پهن شده، ژسوس به سادگی با او برخورد کرد و پنالتی را برد.

گابریل ژسوس و پنالتی در لیگ برتر

متهم ردیف چهارم: رحیم استرلینگ- چلسی


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۳ تا
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۵ تا


رحیم استرلینگ بازیکن دیگری است که در دوران حرفه‌ای خود خیلی زود به دلیل شیرجه‌زدن شهرت پیدا کرد.

در طول سه فصل گذشته، پنج پنالتی که استرلینگ به دست آورده است، همگی ساده بوده‌اند. صحنه آشنایی که در آن یک وینگر سعی می‌کند از روی پای مدافعی که تکل زده بپرد اما با کوچکترین لمسی زمین می‌خورد.

در اینجا، در مقابل وستهم، تغییر مسیر دیرهنگام استرلینگ توماس سوچک را مجبور به تکل زدن می‌کند. اگرچه تماس اولیه خارج از محوطه است، اما پاهای این دو بازیکن هنوز در آن منطقه در هم پیچیده است.

پنالتی برای چلسی

البته قطعا مهم‌ترین پنالتی که استرلینگ “به دست آورده” در نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۱ مقابل دانمارک بود. جایی که او بین دو مدافع حرکت کرد و پس از احساس کمی لمس از طرف یواخیم ماله به زمین افتاد.

متهم ردیف پنجم: دیوگو ژوتا- لیورپول


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۲ تا
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۵ تا


در کنار آنتونی گوردون، ژوتا هم استاد هنرهای سیاه در محوطه جریمه است.

اولین صحنه، در مقابل کریستال پالاس در ژانویه ۲۰۲۲: گوایتا دروازه‌بان پالاس متوقف شده است اما ژوتا عمدا یک قدم اضافی با پای راست خود به سمت دروازه‌بان برمی‌دارد و عملاً به او ضربه می‌زند. پنالتی گرفته می‌شود!

پنالتی روی دیوگو ژوتا

صحنه دوم: مقابل آرسنال در آوریل ۲۰۲۳. او به لیورپول کمک می‌کند تا در یک صحنه کاملا شبیه با درگیری گوردون و سوفال، گل تساوی را به ثمر برسانند. زوتا پای چپ خود را مقابل راب هولدینگی می‌گذارد که در کورس عقب افتاده. در این صحنه هم تماس اجتناب‌ناپذیر است!

دیوگو ژوتا پنالتی


مثال آخر مشابه ماجرای کای هاورتز است. ژوتا مارتین دوبراوکا را دور می‌زند و در صحنه‌ای که نزدیک‌ترین صحنه به شیرجه زدن مهاجم در بین تمام موارد این گزارش است، پس از عبور از دروازه‌بان تصمیم می‌گیرد پای راستش به دروازه‌بان گیر بدهد و کمی جلوتر به زمین بیفتد.

دیوگو زوتا لیورپول

متهم ردیف ششم: جرد بوون- وستهم


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۰
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۵ تا

استاندارد پنالتی گیری بوون، تقریباً یک مدل کلیشه‌ای است. قدرت فوق العاده او رسیدن به از نقطه کور به مدافعان حریف است.

در اینجا، در مقابل لیدز، پاسکال استرویک نمی‌داند که بوون از سمت چپ به او نزدیک می‌شود. در تلاش برای دفع توپ، پای او با بوون برخورد می‌کند.

وستهم یونایتد

مثال بالا یک پنالتی واضح است. اما صحنه پنالتی مقابل واتفورد فرق می‌کند. دنیل باخمن باز هم نمی‌داند که وینگر وستهم در حال آمدن است. اما این بار، بوون هرگز توپ را در اختیار ندارد. مانند گوردون در مقابل فیلیپس، بوون به سادگی پای خود را در مسیر شیرجه دروازه‌بان قرار می‌دهد، به زمین می‌افتد و غلت می‌زند.

پنالتی مشکوک

متهم ردیف هفتم: اولی واتکینز- استون ویلا


تعداد پنالتی‌ها در این فصل: ۲ تا
تعداد پنالتی‌ها در فصول قبلی: ۴ تا


پیشتاز فعلی لیگ برتر در فصول اخیر تعداد زیادی پاس گل خلق کرده است. دلیل؟ حجم زیاد حضور در محوطه جریمه.

در اینجا، مانند بوون در تصویر بالا، توپ هرگز تحت کنترل واتکینز نیست. اما واتکینز می‌تواند آن را به سمت خط حرکت دهد و تنها تماسی که برای اطمینان از پنالتی بودن آن نیاز دارد، برخورد ناگزیر با دروازه‌بان است.

ترجمه و تلخیص شده از نوشته جیکوب وایت‌هد

یک پاسخ

  1. با توجه به این گزاره که تو آینده نزدیک شاهد نیمه خودکار شدن داوری تو خطاهایی از قبیل آفساید هستیم و احتمالا بعدها حذف کامل داوری توسط انسان‌ها رخ میده؛ واقعا توجیه ناپذیر هستش که قوانین تعبیرپذیر باشه و هر کسی برداشت خودش رو از اون داشته باشه.
    مخصوصا لیگ انگلستان که با توجه به پخش گسترده تلوزیونی و ادعایی که در با کیفیت بودن داره، به سرعت از تکنولوژی‌های روز استفاده خواهد کرد و چالش‌های داوری زمانی که اوضاع به همین منوال باشه، با وجود استفاده از تکنولوژی رفع نخواهد شد.
    مشکل از اتاق جلسات IFAB هستش و لاغیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *