آنالیز سیتی گواردیولا

https://footballtherapy.ir/?p=3875 : لینک کوتاه

آیا منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال و ویلا می‌توانند گواردیولا را از مسیر خود خارج کنند؟

این گزارش برداشتی است از نوشته تام هریس

هیچ تیمی در تاریخ فوتبال انگلیس تا کنون چهار سال متوالی قهرمان لیگ نشده است. در ماه دسامبر، پپ گواردیولا جسورانه ادعا کرد که تیمش اولین تیم خواهد شد. او گفت: «احساس من امروز این است که ما می‌خواهیم لیگ برتر را ببریم. مردم این را باور نمی‌کنند، اما ما احساس می‌کنیم که دوباره آن را انجام خواهیم داد.”

بازی‌های خارج زمین یا چیزهای دیگر، سخنان گواردیولا اغلب روشی جذاب برای ایجاد سروصدا کنار خط است. منچسترسیتی در ۱۶ بازی از ۱۸ بازی اخیر خود در همه رقابت‌ها پیروز شده است. سیتی با ترکیب بهترین‌ بازیکنان ویرانگر یعنی ارلینگ هالند و کوین دی بروینه ه لوتون تاون را در جام حذفی در اواسط هفته نابود کرد.

با این اوصاف، نگرانی‌های دفاعی همچنان ادامه دارد. در حالی که سیتی در ماه مارس بین لیورپول و آرسنال در یک کشمکش سه جانبه برای قهرمانی قرار می‌گیرد، آزمون‌های سخت‌تری در راه است.

رودررو با گواردیولا: شروع یک راند سرنوشت‌ساز

چهار بازی بعدی سیتی در لیگ برابر منچستریونایتد، دو رقیب قهرمانی‌اش، و استون ویلا است. چهار تیمی که می‌توانند به طور جدی امید سیتی را برای رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی خدشه‌دار کنند.

مثل همیشه، باید اعتبار بالایی برای تیم گواردیولا در نظر بگیریم. حتی با کم شدن استانداردهای فوق العاده بالای سیتی آنها به راحتی در بین بهترین‌های لیگ می‌نشینند.

نمودار زیر، امید به گل هر تیم لیگ برتری را از ابتدای فصل تا امروز، به غیر از پنالتی‌ها نشان می‌دهد. در واقع این نمودار کمیت موقعیت‌هایی که در هر بازی ایجاد می‌کنند را  نشان می‌دهد.

سیر صعودی لیورپول نشان می‌دهد که آنها توان هجومی خود را افزایش داده اند. در حالی که حرکت قابل توجه آرسنال به سمت راست نشان دهنده پیشرفت شدید آنها در دفاع است.

در همین حال، سیتی در هر دو انتهای زمین اندکی پسرفت کرده. و بین دو رقیب عنوان قهرمانی دیگر قرار گرفته است.

گواردیولا و وضعیت این فصل سیتی

در این افت جزئی، یک عادت دفاعی نگران کننده آشکار شده: سیتی روی اولین ضربه به سمت دروازه‌اش که در ۱۴ بازی جداگانه در این فصل با آن روبرو شده، گل خورده است.

نیوکاسل با دو تلاش اول خود روی دروازه به برتری ۲-۱ رسید. در حالی که کریستال پالاس و وولوز با ۱۰۰ درصد نرخ تبدیل شوت به سمت دروازه از سیتی امتیاز گرفتند. برنتفورد، تاتنهام و حتی شفیلدیونایتد هم از این ابهام آماری سود برده‌اند.

چه اتفاقی در اطراف گواردیولا حال رخ دادن است؟

سیتی گواردیولا همچنان بر بازی‌ها تسلط کامل دارد. اما ردای شکست ناپذیری لیز خورده است و تیم‌ها به طور فزاینده‌ای اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند تا در فرصتی که مهیا می‌شود، با تمام توان به آبی‌ها ضربه بزنند.

به طور خاص، تعداد نگران کننده‌ای از این موقعیت‌ها ناشی از حملات مستقیم است. حمله مستقیم از نظر Opta به حمله‌ای گفته می‌شود که تیم مالکیت توپ را از نیمه دفاعی خود شروع کند و حمله در عرض ۱۵ ثانیه منجر به ضربه یا لمس داخل محوطه جریمه حریف شود. تنها کریستال پالاس با ۷ گل بیش از ۶ گل سیتی از چنین موقعیت‌هایی در لیگ گل خورده است.

بازی با چلسی در اواسط فوریه از این الگوی کاملا آشنا پیروی کرد: چرخش توپ از طرف مهاجم چلسی که به عقب آمده جلو، یک لمس کوچک برای خروج توپ از طریق ضدپرس، و به دنبال آن رساندن توپ به محوطه سیتی در حدود هشت ثانیه.

پاس نیکلاس جکسون (عکسی که مشاهده می‌کنید)، چرخش برایان گیل از لبه محوطه جریمه تاتنهام، پاس برونو گیمارش در بازی سیتی نیوکایل، همه چنین ویژگی داشته‌اند.

گواردیولا و ضدحمله علیه سیتی

و اما هفته‌های پیش رو

در سه بازی از چهار تقابل بعدی سیتی، گواردیولا با بهترین تیم‌های لیگ روی ضدحمله بازی خواهد کرد. از جمله لیورپول که در صدر جدول قرار دارد.

تیم گواردیولا همچنین در اواخر آوریل به زمین اسپرز سفر می‌کنند. کمی بعد از وولوز در اتحاد میزبانی خواهند کرد. در واقع قبل از بازی مقابل ناتینگهام فارست و وستهم آنها در مقابل دو تیمی قرار می‌گیرند که بیشترین گل را از حملات مستقیم به ثمر رسانده‌اند.

اینها بازی‌هایی هستند که سیتی باید در این مقطع از فصل برنده شود. اما اگر آنها نتوانند از موقعیت‌های خود استفاده کنند، با توجه به کیفیت بالای شانس‌هایی که علیه‌شان ایجاد خواهد شد، یک عنصر خطر جدی وجود دارد.

گواردیولا و وضعیت این فصل سیتی

قدم اول: بازی با منچستریونایتد در خانه

علیرغم پیروزی در شش دیدار از هشت دیدار اخیر، هرگز هواداران سیتی با خیال راحت به ورزشگاه نخواهند رفت.

تیم میهمان بدون بازیکن سریعی مثل راسموس هویلوند مصدوم، مقداری از کارایی خود را از دست می‌دهد. اما از زمان پیوستن اریک تن هاخ به یونایتد، تنها لیورپول بیش از ۱۲ گل یونایتد در ضدحمله گل به ثمر رسانده است. در بازی ماه اکتبر، آنها توانستند با تغییر سرعت حمله خود فرصت‌های انگشت شماری را به دست آورند. مانند شانسی که در تصویر زیر برای اسکات مک تومینای به وجود آمد.

ضد حمله با یک توپ در عقب زمین یونایتد شروع می‌شود. در حالی که روبن دیاز خط دفاعی را به سمت جلو هل می‌دهد، پاس سریع مارکوس رشفورد به سمت پشت دفاع ارسال می‌شود.

مک تومینای در موقعیت آنساید قرار دارد و فقط دو مدافع آن اطراف هستند، پس او موقعیت شوتزنی را پیدا می‌کند.

گواردیولا و وضعیت این فصل سیتی

یونایتد مشکلات دفاعی خودش را دارد. شکست اواخر هفته گذشته مقابل فولام، دهمین شکست فصل در لیگ برتر بود. آنها در فصل گذشته در اتحاد ۶ گل دریافت کردند. با این حال آنها همچنان اصرار دارند تمایل خود را برای پرس بالا با یک برنامه ساختاریافته بدون توپ حفظ کنند.

فیل فودن یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان در دریافت توپ در فضاهای کوچک است. توانایی او برای حرکت در نیم فضاهای پشت خط میانی قاعدتا باید به از بین بردن خظ هافبک ضعیف یونایتد کمک کند. حالا دی بروینه را به معادله اضافه کنید! سیتی بیش از اندازه کافی محو کردن هفبک‌های یونایتد مهره دارد.

قدم دوم: بازی با لیورپول خارج از خانه

آخر هفته بعد یک جنگ تمام عیار در راه است. لیورپول در ۱۱ بازی از ۱۳ بازی خود در سال ۲۰۲۴ پیروز شده است. از جمله پیروزی دراماتیک Carabao Cup مقابل چلسی در وقت اضافه هفته گذشته. در آخرین فصل یورگن کلوپ در این باشگاه، پایان دادن به رقابت هشت ساله تعیین کننده با گواردیولا به باشکوه‌ترین وضع ممکن یک اولویت است.

سیتی در ۲۱ سال گذشته تنها یک بار در خارج از خانه مقابل لیورپول پیروز شده است. آنها با هجوم حملات انتقالی و حرکت‌های گسترده در کناره‌ها روبرو خواهند شد. هیچ تیمی در این فصل بیشتر از ۲.۵ xG لیورپول در خانه موقعیت تولید نکرده است. تیم کلوپ با توجه به کیفیت موقعیت‌های ایجاد شده در تمام بازی‌های خود در آنفیلد انتظار بیش از دو گل را می‌کشد.

برد ۴-۲ آنها مقابل نیوکاسل در ژانویه و شکستن رکورد گل مورد انتظار در یک بازی در لیگ برتر، نمونه ترسناکی از تیم کلوپ در بهترین حالت ویرانگرش بود.

وضعیت لیورپول در ضدحمله ها

اما لیورپول قبل از این مسابقه با مساله مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند. آمادگی داروین نونیز، محمد صلاح و دومینیک سوبوسلای هنوز نامشخص است. اگرچه موجی از فارغ التحصیلان آکادمی تیم کلوپ را در یک دوره آزمایشی از فصل تقویت کرده است.

لیورپول بیش از هر تیم دیگری ضد حمله می‌زند. در این فصل لیگ برتر آنها در شش بازی از اولین ضربه به سمت دروازه حریف به گل رسیده‌اند. یک مشت زودهنگام در ورزشگاهی که سیتی به ندرت برنده می‌شود، ممکن است همه چیز را به نفع لیورپول تغییر دهد.

قدم سوم: بازی با آرسنال در خانه

پس از وقفه بین‌المللی در پایان ماه مارس، سیتی با دو تیم روبرو می‌شود که قبلاً آنها را در این فصل شکست داده‌اند. بازی اول مقابل نایب قهرمان فصل گذشته است.

آرسنال با زدن ۲۵ گل در لیگ برتر و دریافت تنها ۳ گل در ۶ برد متوالی اخیرش در حال حاضر روی فرم‌ترین تیم انگلستان است. یک سیستم پرس بی امان با چهار بازیکن هجومی، در حالی که دکلان رایس، ویلیام سالیبا و گابریل بر فضاهای مقابل دیوید رایا، مسلط هستند آنها را رویین‌تن کرده است.

پیشرفت تیم تحت هدایت میکل آرتتا کاملا محسوس بوده. اعداد نمودار زیر نشان دهنده استحکام تیم در خط دفاع و اوضاع رو به پیشرفت خط حمله است.

عملکرد آسنال در این فصل

علاوه بر این، آرسنال ثابت کرده است که می‌تواند بزرگترین تیم‌های امسال را شکست دهد. آنها لیورپول را در ماه فوریه با ایکس جی تنها  0.4 در مقابلشان شکست دادند. سیتی هم در شکست ۱-۰ خود در امارات در اوایل فصل تنها توانست ۰.۵ xG را به دست آورد. این بار سفر به منچستر متفاوت از آن چیزی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم.

در حالی که آرسنال در ضدحملات به اندازه لیورپول یا یونایتد ضربه نمی‌زند، آنها یک سلاح مخفی دارند: دروازه‌بان.
رایا با شروع یک ضد حمله مرگبار با پرتاب دستی که در مسیر گابریل ژسوس مقابل کریستال پالاس قرار گرفت، گل سوم تیمش را پایه گذاشت. او همین کار را در برابر لیورپول (در تصویر پایین) انجام داد. با یک سانتر شناور توپ را به مسیر گابریل مارتینلی پرتاب کرد که چند ثانیه بعد بوکایو ساکا را در موقعیت صد در صد گلزنی قرار داد.

در بازی که احتمالاً یک نبرد تاکتیکی پیچیده دیگر است، هر طرفی که سعی کند طرف مقابل را با تاکتیک‌های خلاقانه‌تر از شکل خود خارج کند، برنده خواهد بود.

قدم سوم: بازی مقابل استون ویلا در خانه

آخرین تیم در این بازه حساس، استون ویلا است که در ماه دسامبر سخت‌ترین شکست دوران حرفه‌ای گواردیولا در لیگ برتر را به آنها تحمیل کرد.

سیتی در ویلا پارک نابود شد. تیمی که به اندازه کافی مطمئن بود که ویلا را با شکیبایی و افزایش مالکیت در مقابل بازیکنانی مانند لئون بیلی و اولی واتکینز آزار خواهد داد.

گل پیروزی ویلا اینطور شکل گرفت: پاس خط شکن، چرخش زیر فشار پرس، و انتقال مستقیم توپ برای دونده‌های تیم.

در حالی که ویلا کاملاً قادر به حفظ یک چالش معجزه آسا برای ماندن در کورس قهرمانی نبوده است، بیلی دوباره در سمت راست اوج گرفته. او هفته گذشته هفتمین پاس گل خود را در لیگ برتر به ثبت رساند.

تنها سه بازیکن در سراسر اروپا – لروی سانه، عثمان دمبله و پدرو نتو – در این فصل تعداد پاس‌های مورد انتظار بیشتری (xA) در هر بازی ارائه کرده‌اند. در حالی که غیرقابل‌پیش‌بینی ‌بودن او روی توپ، همراه با سبک دریبلینگ قدرتمند او را به یک ستاره در کنار زمین ویلا تبدیل کرده است. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید بیلی به همراه واتکینز روی ۱۲ گل از ۱۶ گل اخیر ویلا تاثیر مستقیم داشته‌اند.

و حالا از نگاه سیتی

استدلال‌های متقابلی برای همه مواردی که گفتیم وجود دارد. رودری، بهترین رهبر ارکستر فوتبال جهان. دی بروینه خلاق‌ترین پاسور فوتبال جهان و ارلینگ هالند بهترین گلزن فوتبال جهان! استعدادعالی فودن، خولیان آلوارز، برناردو سیلوا، جرمی دوکو را هم به این لیست اضافه کنید. تازه فقط چند نفر را نام بردیم! تیم گواردیولا مملو از تفاوت‌آفرینانی است که همگی از کیفیت بازیکنانی که می‌توانند به تنهایی یک تیم را قهرمان کنند  برخوردار هستند.

سیتی نیز قبلاً بارها در این موقعیت بوده است و در واقع در این مقطع از فصل در سه مورد از هفت قهرمانی خود عقب بوده است. یک سال پیش در همین روز، آرسنال پنج امتیاز از قهرمان نهایی فاصله گرفت، در حالی که فصل‌های ۲۰۱۱-۱۲، ۲۰۱۳-۱۴ و ۲۰۱۸-۱۹ همگی عملکرد چشمگیری داشتند تا لیگ را در هفته‌های پایانی ربودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *