امباپه آنچلوتی

https://footballtherapy.ir/?p=4178 : لینک کوتاه

آنالیز تاکتیکی: امباپه به رئال! این چه قابلیت‌هایی به تیم آنچلوتی اضافه می‌کند؟

نوشته لیام تارمه

کیلیان امباپه مثل بقیه بازیکنان نیست. به این عناوین دقت کنید:

اولین نوجوانی که پس از پله در سال ۱۹۵۸ در فینال جام جهانی گلزنی کرد. اولین بازیکنی که بعد از جف هرست در سال ۱۹۶۶ در یک فینال هت تریک کرد. ۵ سال متوالی بهترین بازیکن سال لیگ ۱ فرانسه. و بهترین گلزن این رقابت‌ها در قرن بیست و یکم. کیلیان امباپه حالا ۲۵ سال سن دارد. و زمانی جوانترین بازیکنی بود که به مجموع ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ گل در لیگ قهرمانان اروپا رسید.

انتقال به مادرید شروع نسل جدید رئال

سبک بازی امباپه منحصر به فرد است.

مائوریسیو پوچتینو قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ در مورد بازیکنی که ۷۵ بازی زیر نظر او در پاری سن ژرمن انجام داد و ۶۷ گل به ثمر رساند، نوشت: «کیلیان نیازی به برقراری ارتباط با تاکتیک کلی بازی ندارد.او می‌تواند پنج یا حتی ۱۰ دقیقه توی باکس حریف بایستد، با تیمش درگیر نباشد و بعد ظاهر شود، کاری شگفت‌انگیز انجام دهد و برنده مسابقه باشد. امباپه می‌داند که وقتی توپ به او می‌رسد، می‌تواند حریفش را شکست دهد.»

امباپه سال‌ها علناً خواهان انتقال به رئال مادرید بود و حالا بالاخره این کار انجام شد. فراتر از تحقق یک رویا، این انتقال از نظر تاکتیکی، سبک بازی و آماده سازی نسل بعدی مادرید منطقی است.

اما دلیل بزرگ دیگری هم وجود دارد که چرا این تغییر باشگاه در حال حاضر برای او مناسب است: امباپه زیر نظر کارلو آنچلوتی بازی خواهد کرد.

امباپه- آنچلوتی، ترکیب رویایی

سرمربی ایتالیایی تنها سرمربی است که تمام پنج لیگ برتر داخلی اروپا را فتح کرده. آنچلوتی بیش از هر مربی دیگری قهرمان لیگ قهرمانان اروپا (پنج بار) شده. او به ندرت به عنوان یک تاکتیک‌دان نخبه شناخته شده اما شک نکنید که او قطعا یکی از آنهاست.

آنچلوتی بیش از آن چیزی که به او اعتبار می‌دهند یک مربی همه کاره است. و همینطور، امباپه یک بازیکن همه‌کاره.

آنچلوتی بارها راه‌حل‌های منحصربه‌فردی برای جا دادن سوپراستارها در ترکیب تیمش پیدا کرده است. در آث میلان، چهار هافبک نخبه داشت و سه جای خالی در وسط زمین: آندره آ پیرلو، کلارنس سیدورف، روی کاستا و کاکا. آنچلوتی در کتاب خود تحت عنوان رهبری آرام می‌گوید: «ما به مدل الماس رسیدیم. جایی که پیرلو و کاکا جای خود را عوض کردند: پیرلو عمیق‌تر رو به عقب و کاکا بیشتر رو به جلو. همان سیستم۲-۴-۴  الماس کاکا را به بهترین بازیکن جهان تبدیل کرد.»

امباپه در انتظار توپ طلا

کاکا یکی از چهار برنده توپ طلا است که با مربیگری آنچلوتی، این جایزه را دریافت کرده است. در میلان، بازیکن برزیلی در سال ۲۰۰۷ و آندری شوچنکو در سال ۲۰۰۴ برنده این عنوان شدند. کریستیانو رونالدو (در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، دو مورد از پنج جایزه خود را زیر نظر آنچلوتی برد) و کریم بنزما (۲۰۲۲). امباپه که از سال ۲۰۱۷ در لیست ۱۰ بازیکن نهایی برای انتخاب بهترین بازیکن سال بوده، هنوز این جایزه را نبرده است.
در یوونتوس، آنچلوتی گفت که او برای زین الدین زیدان «طراحی شده است»، زیرا مرد فرانسوی «نگاه من به فوتبال را تغییر داد». امباپه نیز بازیکنی متحول کننده است و انتقال او به مادرید شباهت دیگری بین دوران حرفه‌ای او و زیدان ایجاد می‌کند. چیزی فراتر از کمک به فرانسه برای قهرمانی در جام جهانی.

آنچلوتی در سال ۲۰۲۰ گفت: « شما می‌توانید به روش‌های مختلف فوتبال بازی کنید. هیچ سیستم برنده‌ای وجود ندارد. من فکر می‌کنم سیستم برنده این است که بازیکنان را در زمین و در جایی که هستند راحت بگذاریم.»

آنچلوتی، نقطه مقابل لوییس انریکه

این دیدگاه در تضاد با لوئیس انریکه سرمربی پاری سن ژرمن است که سعی داشت سبکی شبیه تیم نمادین خود در بارسلونا را اجرا کند. امباپه فصل گذشته ۳۳ درصد از گل‌های لیگ PSG (27 از ۸۱) را به ثمر رساند. یعنی هر ۸۰ دقیقه یک گل. فقط در فصل ۱۹-۲۰۱۸ (۷۱ دقیقه به ازای هر گل) او بیشتر در PSG گلزنی کرده است. به همان اندازه که اعداد خوب هستند، اغلب احساس می‌شد که او آن گل‌ها را با حرکات انفرادی‌اش به ثمر رسانده نه به خاطر تاکتیک‌های انریکه. میانگین فاصله شوت‌های امباپه به سمت دروازه در فصل پیش بالاترین میزان در دوران حرفه‌ای‌اش بود.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

سیستم لوئیس انریکه و امباپه هیچوقت به هم نخوردند.

او بازیکن پرس از بالا نیست

مربی اسپانیایی سعی کرد او را در سمت چپ، به عنوان شماره ۱۰ و در سیستم ۳-۳-۴ در نقش شماره ۹ بازی دهد. در سیستم ۱-۳-۲-۴ امباپه و بردلی بارکولا نوبتی به عنوان مهاجم هدف در لیگ قهرمانان بازی می‌کردند. لوئیس انریکه همچنین امباپه و راندال کولو موانی را به عنوان زوج خط حمله در بازی‌های اروپایی امتحان کرد. اما سرمربی هرگز به طور کامل قلق بازی امباپه را در سیستم‌هایش پیدا نکرد.

ماهیت بازی کم لمس امباپه و کمک‌های دفاعی محدود او در برخی مواقع با تمایل لوئیس انریکه برای مالکیت بیشتر، پرس و کنترل توپ مخالف بود. امباپه، همانطور که پوچتینو می‌گوید، بازیکن لحظه‌ها است که در هرج و مرج دفاع حریف می‌درخشد. او خیلی خوب است، نمی‌توان کنار ش گذاشت، اما واضح بود که آن چیزی که لوئیس انریکه می‌خواهد را اجرا نخواهد کرد.

آنالیز تاکتیکی بازی امباپه در پاریس

بازیکنان پاری سن ژرمن در  یک دهه گذشته ۶ هت تریک در لیگ ۱ داشتند که امباپه همه آنها را به نام خود زده بجز یکی. چهارمین بار او این کار را در پیروزی خارج از خانه ۳-۰ برابر ریمز انجام داد. هر سه گل امباپه در این بازی به روش  laissez-faire خودش و با سه ضربه تک‌لمسی زده شد.

گل اول: اولین هدف مهم اولیه برای شکستن خط دفاع سرسخت پنج نفره حریف، تاکتیکی است که در تصویر نشان داده شده است. پاری سن ژرمن از یک وینگر به وینگر دیگر پاس می‌دهد. در حالی که عثمان دمبله در بیرون محوطه دریبل می‌زند و به امباپه پاس می‌دهد، او با ضربه بغل پا توپ را به گوشه دروازه می‌فرستد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید
انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

گل دوم: یک حرکت رو به جلو که از دروازه‌بان شروع می‌شود. تنها لمس امباپه در این سکانس، گلزنی است. اما او یک حرکت دوگانه خارق‌العاده انجام می‌دهد که دست هم تیمی‌اش، کارلوس سولر را برای پاس دادن کاملا باز می‌کند. در حرکت اول، امباپه  به سمت مدافع میانی ریمز یعنی جوزف اوکومو رو به داخل محوطه هجوم می‌برد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

بعد وقتی اوکومو در جهت حرکت اولیه امباپه حرکت می‌کند تا او را بگیرد، ناگهان بین پست‌ها سوئیچ می‌کند و خودش را در موقعیت دریافت پاس قرار می‌دهد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

گل سوم: پاری سن ژرمن در اواخر بازی با یک ضد حمله از عمق، پیروزی‌اش را قطعی کرد. یک بار دیگر، موقعیت‌یابی هوشمندانه امباپه را ببینید. او به داخل حرکت می‌کند، سپس در محوطه می‌ایستد تا فضا پیدا کند، و  بعد با یک حرکت برشی در موقعیتی قرار می‌گیرد که بارکولا چاره‌ای جز پاس دادن به او نداشته باشد.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

لوئیس انریکه بعد از این بازی گفت: « من از امباپه بیشتر می‌خواهم. نه از نظر گلزنی. من برای حمایت از بقیه تیم و حضور در موقعیت‌های بیشتر از او توقع کار بهتر دارم. فکر می‌کنم او یکی از بهترین بازیکنان جهان است، بدون هیچ شکی. اما ما هنوز باید کیلیان بهتری را ببینیم.»

امباپه با سه گل زده، کمترین لمس توپ را در بین بازیکنان پاری سن ژرمن داشت. با این حال، او نیمی از ضربه‌های پی اس جی را در محوطه جریمه حریف زده بود (۱۳ از ۲۶) و ۹ شوت از ۱۴ ضربه پاریس کار امباپه بود. امباپه بیشترین پاس‌ها (۱۴) را دریافت کرد، اما تکل یا مهاری انجام نداد.

به همین دلیل است که او اغلب به عنوان یک بازیکن خودخواه معرفی می‌شود.

و حالا مادرید

برای اینکه ببینیم امباپه چگونه می‌تواند در مادرید جا بیفتد، نگاه به اتفاقاتی که با آمدن دو بازیکن بارسلونا به پاری سن ژرمن افتاد، مفید است.

در ۱۳۶ بازی امباپه با نیمار، این دو در مجموع ۵۴ گل به ثمر رساندند. او حتی با لیونل مسی آمار بهتری داشت. آنها با هم ۳۴ بار گل زدند، آن هم در ۶۷ بازی. آنها دو هم تیمی برتر امباپه برای این معیار در دوران حرفه‌ای او هستند.

انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید

تصویر تاکتیکی بزرگتر مشکلات دفاعی PSG است که در بازی ۳-۴-۳ با امباپه، نیمار و مسی در جلو رخ می‌داد. آن زمان سه مهاجم دفاع بسیار کمی انجام می‌دادند. اما امباپه پیشرفت کرد. در فصل ۲۲-۲۰۲۱، او به اولین بازیکن تاریخ لیگ ۱ تبدیل شد که بیشترین گل (۲۸) زده و بیشترین پاس گل (۱۷) را در یک فصل ثبت کرده. آزادی تعویض موقعیت با مسی و نیمار، بازی نزدیک به هم برای کارهای ترکیبی، ارسال و دریافت توپ، ویرانگر بود.

آنچلوتی امباپه

تشابه بازی امباپه و وینیسیوس؟

امباپه فقط یک وینگر چپ سریع و راست پا نیست. دوران حرفه‌ای او در سمت راست موناکو و  تیم ملی فرانسه شروع شد و بیشتر از طریق ضربات تک لمسی و ریباند گلزنی می‌کرد. سؤالات موجهی در مورد مدل مشابه بازی او و وینیسیوس جونیور وجود دارد. اما تاریخ حاکی از آن است که امباپه و آنچلوتی متوجه این موضوع خواهند شد.

آنچلوتی پیش از بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا با بایرن مونیخ گفت: «دو نوع مربی وجود دارد: آنهایی که هیچ کاری انجام نمی‌دهند و آنهایی که آسیب زیادی می‌رسانند. بازی متعلق به بازیکنان است.»

پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو و لوئیس انریکه، به سه روش مختلف، با تیم‌های بسیار ساختارمندی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند. آنچلوتی و امباپه هر دو در فوتبال مدرن اروپا چهره‌های خارج از مدی به حساب می‌آیند. آنها بازی را ترکیبی از تاکتیک، نبوغ بازیکن و هیجان داخل زمین می‌بینند. بلینگهام بارها از آزادی ارائه شده توسط آنچلوتی تمجید کرده است. آسیبی که آنچلوتی به آن اشاره می‌کند ممکن است این واقعیت باشد که او با سوپراستارها کار کرده است و بنابراین نیازی به تطبیق مسائل تاکتیکی، روانی یا فیزیکی آنها با برنامه‌های تاکتیکی هوشمندانه‌اش ندارد. این برعکس ساختار PSG و تیم جوانش است.

رئال آنچلوتی با چه تاکتیکی بازی خواهد کرد؟

آمدن امباپه به مادرید با تاکتیک ۱-۳-۲-۴ آنچلوتی مطابقت دارد. ضمن اینکه دیدیه دشان تیم ملی فرانسه را با همین تاکتیک می‌چیند. مطمئناً برای لوکا مودریچ مناسب است که در نقشی عمیق‌تر بازی کند. جایی که بتواند پاس‌هایی را با نیازهای فیزیکی کمتر پخش کند. در عین حال آنچلوتی می‌تواند بلینگام را در نقش شماره ۱۰ نگه دارد. این انتخاب مربی که چگونه امباپه، وینیسیوس جونیور و رودریگو را کنار هم بچیند. اما ساختار خط میانی واضح مادرید (با ادواردو کاماوینگا و/یا اورلین چوآمنی که احتمالاً در نقش تونی کروس بازی خواهند کرد) به تسهیل یک سیستم تهاجمی با آزادی عمل بالا کمک می‌کند. شما با این چینش می‌توانید در سراسر زمین حرکت کنید، و در صورت از دست دادن توپ، ضد پرس را انجام دهید.

ترکیب احتمالی فصل آینده رئال را ببینید:

ترکیب فصل آینده رئال آنچلوتی

امباپه کجا بازی خواهد کرد؟

امباپه در ۲۵ سالگی از وینیسیوس جونیور (۲۳)، بلینگهام (۲۰) و رودریگو (۲۳ سال) مسن‌تر است. کاماوینگای ۲۱ ساله و چوآمنی ۲۴ ساله هم هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از رن و موناکو به مادرید پیوستند. کاماویگا در پست دفاع چپ و هافبک مرکزی برای مادرید بازی کرده است. در حالی که چوآمنی اخیراً در پست دفاع میانی حضور داشته اما در درجه اول در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند.

در مگ‌تراپی بیشتر بخوانید:
آنالیز تاکتیکی: آیا سبک آرنه اسلات مناسب لیورپول هست؟
رهبر ارکستر یا رفتگر باشگاه؟ مدیران ورزشی چه نقشی در فوتبال مدرن دارند؟

2 پاسخ

  1. فارغ از سرمربی‌گری آنجلوتی در مادرید، خرید امباپه برای مادرید با نظر مستقیم خود فلورنتینو پرز اتفاق می‌افتاد. حالا از خوش شانسی امباپه است که وارد رئالی میشه که آنجلوتی سرمربی اون هست نه مورینیو و رافا بنیتز.
    سبک بازی رئال همون طور که در لیگ قهرمانان اروپا این فصل و دو فصل پیش نشون داد، سبک واکنشی هست و منتظر می‌مونن ببینن حریف چه طرحی داره و بعد خودشون رو با
    اون انطباق بدن. جدا از اون، برنامه‌ای که برای بازیکنان چیده میشه این اجازه رو به اون‌ها میده که از نبوغ خودشون (گل وینیسیوس در بازی برگشت مقابل لایپزیگ که با پاس بلینگهام به ثمر رسید.) در بازی استفاده کنن تا نتیجه رو به سود رئال مادرید رقم بزنن.
    همه این‌ها فاکتورهای مثبتی برای امباپه هستن که می‌تونه باهاشون خیالبافی کنه.

    نکته‌ای که می‌تونه نگران‌کننده باشه حضور چهره‌های شاخص و پر سودا زیاد تو رختکن مادرید هستش که فعلا میشه این نکته رو با جنبه روان‌شناسانه کارلتو حل شده دونست؛ ولی باید دید که در طول فصل چی پیش میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *