آیا آرنه اسلات مربی خوبی برای لیورپول است؟

https://footballtherapy.ir/?p=4071 : لینک کوتاه

آنالیز تاکتیکی: آیا سبک آرنه اسلات مناسب لیورپول هست؟

برگرفته از آنالیز تاکتیکی مارک کری و چارلی اکلشر.

آرنه اسلات قرار است رییس بعدی روی نیمکت آنفیلد باشد. موقعیت حرفه‌ای آرنه اسلات در ۱۸ ماه گذشته در فوتبال اروپا رشد کرده است. او در فصل گذشته فاینورد را به دومین قهرمانی اردیویژه در ۲۰ سال گذشته رساند در حالی که تنها دو بازی را باخت.
پیروزی ۱-۰ فاینورد مقابل NEC در جام حذفی هلند در آخر هفته گذشته دومین جام را در سه فصل برای اسلات تضمین کرد. در لیگ اما آنها ۹ امتیاز کمتر از پی اس وی آیندهوون در صدر جدول دارند.

آنالیز تاکتیکی نشان می‌دهد این به معنی افت تیم اسلات نیست. امتیاز ۲.۴ فاینورد در هر بازی در واقع مشابه مسیر قهرمانی آنها در فصل پیش است که نشان دهنده ثبات آنها در یک دوره طولانی است.

و حالا با یک آنالیز تاکتیکی در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که هویت تاکتیکی آرنه اسلات دقیقا چیست؟ و این هویت چگونه می‌تواند روی ترکیب فعلی لیورپول بنشیند؟

آنالیز تاکتیکی سبک آرنه اسلات: فقط رو به جلو!

اسلات چیزی جز بازی رو به جلو، فارغ از اینکه حریفش چه تیمی باشد انجام نمی‌دهد.

مرد هلندی معمولاً با ترکیب ۱-۳-۲-۴ به زمین می‌رود  و از دبل پیوت برای پیشروی در مرکز خط اول فشار، یک شماره ۱۰، دو وینگر و یک مهاجم مرکزی استفاده می‌کند.

جای تعجب نیست که پپ گواردیولا و روبرتو دزربی از جمله مربیانی هستند که او بیشتر از آنها الهام گرفته است. اما اسلات مارسلو بیلسا، خورخه سامپائولی، یورگن کلوپ، لوچیانو اسپالتی و میکل آرتتا را هم تحسین می‌کند. او همین الان هم ایده‌هایی را با کمک مربی لیورپول و همکار هلندی‌اش پپ لیندرز در میان گذاشته است.

جان فن دن بروم، سرمربی سابق AZ که اسلات یکی از دستیارانش بوده، به اتلتیک می‌گوید: «ما از ویدیوهای زیادی از منچسترسیتی و بایرن استفاده می‌کردیم. او دیوانه پپ بود، اینکه تیم‌هایش چگونه فضا می‌سازند و چگونه حمله می‌کنند. یکی از این ویدئوها مربوط به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۱ بین سیتی و چلسی بود که او در اولین دیدار تیمش در فاینورد برای بازیکنان نمایش داد تا کیفیت بازی هجومی دو تیم را نشان دهد و همچنین نشان دهد که دفاع چلسی چگونه با آن مقابله می‌کند.»

آرنه اسلات، شبیه گواردیولا؟

وقتی بازی‌های فاینورد اسلات را تماشا می‌کنید، می‌توانید شباهت‌هایی را با رویکرد گواردیولا و دزربی ببینید. به‌ویژه در مراحل بازیسازی از عقب. مدافعان تشویق می‌شوند تا پاس‌های کوتاه بدهند و سپس مدافعان کناری یا وینگرها فاصله می‌گیرند و فضا را باز می‌کنند.

این مثال اخیر از بازی فاینورد و فورتونا سیتارد را ببینید.

تیمون ولنروتر دروازه‌بان فاینورد تحت فشار مهاجم حریف قرار می‌گیرد و مدافعان میانی توماس بیلن و دیوید هانکو در کنار او هستند. به دو پیوت تیم یعنی متس ویفر و کوئینتن تیمبر توجه کنید. آنها آماده هستند تا توپ را از قلب زمین برای طراحی یک حمله برنده ارسال کنند. دقیقاً مانند برایتون دزربی که موقع حمله، در زمین خودش یک ترکیب ۲-۳ دارد.

آنالیز تاکتیکی آرنه اسلات

زمانی که هانکو توپ را دریافت می‌کند، آن را به سمت تیمبر می‌فرستد که تحت فشار دو بازیکن فورتونا سیتارد است. نزدیک شدن دو بازیکن حریف فضا را برای مدافع کناری فاینورد باز می‌کند. او توپ ارسالی تیمبر را می‌گیرد و در یک فضای بدون فشار پیشروی به جلو را آغاز می‌کند.

آنالیز تاکتیکی آرنه اسلات

فاینورد آرنه اسلات به روایت آمار

تصویر زیر با کمک آنالیز تاکتیکی وضعیت بازی فاینورد را در مقایسه با هفت لیگ برتر اروپا نشان می‌دهد.

امتیاز “بازیسازی از عقب” فاینورد (۸۶ از ۹۹) نشان می‌دهد که چگونه آرنه اسلات اغلب از دروازه‌بان خود می‌خواهد که پاس‌ها را به مدافعان میانی برسانند. جای تعجب نیست که غالباً مالکیت توپ (۶۱ درصد) فاینورد بالا است و تنها PSV سهم بیشتری از مالکیت توپ را در Eredivisie در اختیار داشته. هر دو تیم در میان هفت لیگ برتر اروپا در بالاترین سطح قرار دارند (۹۲ از ۹۹).

آنالیز تاکتیکی آرنه اسلات

نسخه ۱-۳-۲-۴ که اسلات بازی می‌کند می‌تواند عملا ترنت الکساندر-آرنولد را از دفاع کناری به یکی از دو پیوت لیورپول تبدیل کند. نقش شماره ۶ که ترنت این فصل هم زیاد تجربه‌اش کرد.

ساخت یک مربع که با حضور دو مدافع میانی و دو هافبک تدافعی ایجاد می‌شود، کلیدی برای مرحله آماده‌سازی اولیه اسلات است. داشتن یکی از بهترین پاسورهای فوتبال جهان می‌تواند یک سلاح کلیدی برای شکستن فشار اولیه پرس حریف باشد.

یکی از بازیکنانی که ممکن است نیاز به تطبیق با تاکتیک مربی جدید داشته باشد، ابراهیما کوناته است. همچنان سوالاتی در مورد کیفیت او هنگام مالکیت توپ و توانایی او در انتخاب یک پاس خط شکن وجود دارد. ژرل کوانسا جوان این فصل در مالکیت توپ راحتی بیشتری نشان داده است. اما با توجه به اینکه جوئل ماتیپ در پایان قراردادش در تابستان از تیم جدا می‌شود، یک مدافع میانی سمت راست که توانایی بازی با توپ هم داشته باشد می‌تواند در لیست اولویت‌های خرید قرار بگیرد.

آنالیز تاکتیکی: آرنه اسلات شبیه یورگن کلوپ؟

تمرکز اسلات روی تسلط بر مالکیت توپ به این معنی نیست که بگوییم تیمش مدام همراه با حرکت توپ می‌دود. مدلی که فاینورد هنگام در اختیار داشتن توپ بازی می‌کند شبیه به لیورپول یورگن کلوپ است. سبکی که می‌تواند با بازی مستقیم همراه باشد بدون اینکه لزوما از پاس‌های بلند در عمق استفاده کنند. به طور کلی تنوع در بازیسازی هنگام تصاحب توپ یک کلمه کلیدی در واژگان اسلات است.

مارتین کراببندام که خبرنگار اختصاصی فاینورد در روزنامه Voetbal International است، می‌گوید: «اسلات و دستیارانش از بازیکنان چیزهای زیادی می‌خواهند. فشار هر جلسه تمرین به شدت بالا است. اما بازیکنان معمولا مشکلی ندارند زیرا روش تمرین و سبک آماده‌سازی او در سطح بالایی قرار دارد. و همیشه چیز جدیدی وجود دارد که باعث شود بازیکنان از کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند.»

تمام تمرین‌ها در نهایت بر روی افزایش شانس گل‌زنی فاینورد متمرکز می‌شوند. و وقتی نوبت به فاز هجومی می‌رسد، روش‌هایی وجود دارد که به‌ویژه در این فصل برای آنها سودآور بوده‌اند.

و حالا چند مثال واقعی

ابتدا بیایید سبک بازی مستقیم اسلات در برابر هراکلس را ببینیم. گیرترویدا مدافع کناری تیم، یکی از دو پیوت تیم را در حال عقب آمدن به سمت بلوک دفاعی تیم خودی پیدا می‌کند. پیوت بعد گرفتن توپ می‌چرخد ​​و یک پاس ساده و بلند را به مهاجم تیم سانتیاگو خیمنز می‌رساند و او با سرعت یک در مقابل یک را به گل تبدیل می‌کند. کل این اتفاقات در کمتر از هفت ثانیه رخ می‌دهند.

تیم آرنه اسلات چطور بازی می‌کند؟

این نفوذ در قلب دفاع حریف می‌تواند پیچیده‌تر هم باشد. در آنالیز تاکتیکی بعدی از بازی فاینورد مقابل اوترخت تنها سه پاس لازم بود تا توپ از مدافع میانی به وینگر برسد. وینگری که این قدر نفوذ کرده که در موقعیت تک به تک قرار می‌گیرد.

فاینورد می‌تواند مستقیم بازی کند، اما آنها همچنین دوست دارند از مدافعان کناری خود برای ایجاد عرض در بازی تیم استفاده کنند. این کار به مهاجمان جلویی اجازه می‌دهد در عمق راحت‌تر حرکت کنند و بین خودشان جابجایی‌های زیادی داشته باشند.

برای اسلات، این اتفاق دو مزیت دارد. اولین مورد این است که مدافع کناری می‌تواند با پیشروی و رسیدن به خط عرضی از طریق پاس‌های کاتبک، یک تهدید هجومی ایجاد کند.

همانطور که گل مقابل آژاکس آنها نشان می‌دهد، بعد از بازپس‌گیری توپ توسط کالوین استنگس بازیکن شماره ۱۰ تیم ، او وینگر سمت راست که به سمت خط عرضی در حال نفوذ است صاحب توپ می‌کند. Nieuwkoop سه بازیکن آژاکس را فریب می‌دهد و با یک پاس کاتبک توپ را به Yankuba Minteh مهاجم فاینورد می‌رساند که در نزدیکی نقطه پنالتی جاگیری کرده.

سبک بازی آرنه اسلات در فاینورد

این پاس‌های کاتبک یک سلاح کلیدی برای فاینورد در این فصل بوده است.

سانترهای عمقی به سمت تیر دورتر

دومین مزیت نفوذ مدافعان کناری، ایجاد فضا برای مهاجمان فاینورد است تا سانترهای به سمت تیرک عقب را با ضربات سر تبدیل به گل کنند. همانطور که در تصویر پایین می‌بینید، نمونه‌های متعددی از  نفوذ یک اینورتر وینگر وجود دارد که توپ را روی پای مسلط خود می‌برد تا یک سانتر به سمت تیر دورتر ارسال کند. ایجاد اضافه بار در جناحین به بازیکنان هدف اجازه می‌دهد تا فضای بیشتری برای دریافت پاس خود داشته باشند.

فاینورد آرنه اسلات چطور بازی می‌کند؟

چنین رویکردی شاید بازگشت به دوران اوج کلوپ باشد. زمانی که الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون نقش‌آفرینان خلاق تیم از هنگام نفوذ به جلو بودند.

به طرز عجیبی نقل و انتقالات اخیر لیورپول به اسلات این امکان را می‌دهد که مطابق با سلیقه خود تنوع تاکتیکی زیادی ایجاد کند. انتقال از ۳-۳-۴ کلوپ به ۱-۳-۲-۴ اسلات احتمالاً با توجه به آشنایی بازیکنان جدید لیورپول با این تاکتیک انتقال آرامی خواهد بود.

آنالیز تاکتیکی: چه کسی شماره ۱۰ بازی خواهد کرد؟

نقش شماره ۱۰ ممکن است برای چندین بازیکن لیورپول در تیم مناسب باشد. به نظر می‌رسد کودی گاکپو برای بازی در نقش یک بازیکن مرکزی روبه جلو پشت سه مهاجم مناسب‌تر است. الکسیس مک آلیستر ویژگی‌های تهاجمی خود را از ابتدای سال نشان داده است. در حالی که هاروی الیوت در یافتن فضای خالی در فضای پشت مهاجمین مرکزی متخصص است.

تمرکز اسلات روی شدت پرس در مدل بازی فاینورد هنگام در اختیار نداشتن توپ کاملا مشخص است.

این مربی ۴۵ ساله اغلب از مدافعانش می‌خواهد که زمین را فشرده کنند و فضاها را ببندند تا خط میانی و خط حمله او کار تله‌گذاری را انجام دهند.

بیایید این سبک را در صحنه‌هایی از بازی فاینورد مقابل PSV آیندهوون با هم ببینیم.

در حالی که مدافع میانی آیندهوون توپ را دریافت می‌کند، خیمنز، مهاجم فاینورد مسیر عبور  او را در یک جهت مسدود می‌کند. در همین حین مینته شماره ۱۹ فاینورد پرس را شروع می‌کند تا پاس به سمت چپ را مسدود کند. لحظه‌ای که مینته درگیر می‌شود، به حرکت تیمبر و ویفر، هافبک‌های PSV توجه کنید. آنها بازیکنان مستقیمشان را قفل کرده‌اند و مدافع آیندهوون عملا هیچ گزینه‌ای برای پاس دادن پیدا نمی‌کند (اسلاید ۲). در نهایت مینته توپ را از مدافع PSV می‌دزدد، دروازه‌بان را دریبل و دروازه خالی را باز می‌کند.

آنالیز تاکتیکی فوتبال

فاینورد در میان برترین‌های اروپا

تیم اسلات همیشه به دنبال خفه کردن حریف از طریق پرس بیش از حد بالا نیست. آنها اغلب وقتی توپ در اختیارشان نیست با مدل ۲-۲-۴ عقب نشینی می‌کنند. اما پرس بالا و هدفمند یکی از موضوعات کلیدی فصل فاینورد بوده است.

اسلات از زمان ورودش به فاینورد در تابستان ۲۰۲۱ کاملا این سبک را به تیمش القا کرده است. در نمودار زیر، می‌توانید ببینید که چگونه سبک فاینورد در طول زمان تکامل یافته و رشد قابل توجهی در رویکرد دفاعی آنها مشاهده می‌شود (متریک‌های قرمز). آنها نه تنها با شدت بیشتر و با خط بالاتر بازی می‌کنند، بلکه اکنون یکی از بهترین رکوردهای دفاعی قاره را در این فصل دارند (پیشگیری از شانس گلزنی حریف، ۹۵ از ۹۹).

فقط اسپورتینگ، یوونتوس، اینترمیلان و آرسنال میانگین گل‌های دریافتی غیرپنالتی کمتری نسبت به فاینورد در هفت لیگ برتر اروپا دارند.

سبک مربیگری آرنه اسلات

در تیم آرنه اسلات بازیکن ساکن نداریم

برای ایجاد چنین استحکام فیزیکی، آماده‌سازی پیش فصل و آماده سازی در طول فصل برای اسلات بسیار مهم است. یکی از اعتقادات اصلی او این است که بازیکن هرگز نباید در زمین ثابت بایستد.

او در جلسات فنی این دیدگاه را به بازیکنان منتقل می‌کند و تاکید می‌کند که با آمادگی بهتر نسبت به حریفان، تیمش می‌تواند حتی اگر خیلی خوب بازی نکند، پیروز شود. تعداد کمی از ما نیاز به این یادآوری داریم که این موضوع چقدر با رویکرد لیورپول کلوپ مطابقت دارد.

دیدگاه علمی اسلات برای طراحی تاکتیک با رویکرد لیورپول مبتنی بر استفاده از داده هماهنگ خواهد شد.

توجه به جزئیات به عنوان بخش کلیدی مدیریت او شناخته شده است. او از نزدیک با تیم‌های تحلیل داده و تیم بدنسازی در فاینورد کار کرد. فراتر از فوتبال تهاجمی با مالکیت بالا، اسلات نشان داده است که می‌تواند بدون هزینه‌های هنگفت به موفقیت دست یابد. ویژگی‌ای که برای FSG که مدل مالی پایدارش برایش تا این اندازه مقدس است، جذاب خواهد بود.

آیا آرنه اسلات برای لیورپول مناسب است؟

فاینورد بیش از ۸ میلیون یورو در تاریخ باشگاه در زمان حضور اسلات برای خرید یک بازیکن خرج نکرده است.

همه اینها نشان می‌دهد که اسلات خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کردیم با کلوپ شباهت دارد. تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، اما به نظر می رسد Slot بسیاری از گزینه‌های جذاب برای مالکان لیورپول از همین حالا تیک زده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید در حوزه آنالیز تاکتیکی فوتبال در مگ‌تراپی بیشتر بخوانید:
یونایتد و خوردن گل‌ در وقت‌های تلف‌شده
توضیح یک تاکتیک پرطرفدار در فوتبال: Seam Run

ویدیوی برنامه فوتبال۱۰۸۰ با همین موضوع رو از اینجا ببینید:

2 پاسخ

  1. مثالی که از گل فاینورد به هراکلس گذاشته شده شبیه به گلی هست که فصل پیش داروین در ورزشگاه سنت جیمز پارک با گل آرنولد از وسط زمین به ثمر رسوند. جدا از این تشابه، با توجه به متن مقاله، احتمال حضور آرنولد در خط هافبک در دوران پساکلوپ بیشتر خواهد بود. حضور مک آلیستر که سابقه همکاری با دی زربی رو داره برای اسلات غنیمتی هست ولی نکته نگران‌کننده برای لیورپول، آینده سوبوسلای، اندو، جونز و کودی گکپو خواهد بود.
    زوج مک آلیستر و آرنولد استحکام کافی رو برای قرارگیری در دابل پیوت نداره و شاید اسلات از این ریسک بگذره و مک آلیستر رو در پست شماره ده بازی بده. زمانی که در برایتون، مک آلیستر یکی از دو نفر دابل پیوت بود، کایسدو رو کنار خودش داشت.
    تا این جا جدا از مدافع میانی برای زوج‌سازی با فن دایک، شماره شش هم پرسش بزرگی در ترکیب خواهد بود.

    در جلو اما فعلا همه چی به آینده صلاح و شایعات علاقه پاریس به لوئیز دیاز بستگی داره. در صورت ادامه حضور هر دو در لیورپول، احتمالا سه نفر صلاح، دیاز و ژوتا رو داشته باشیم و در غیر این صورت، احتمال بروز انقلاب در ترکیب لیورپول بالا میره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *