تاکتیک فرار در درز

https://footballtherapy.ir/?p=3957 : لینک کوتاه

توضیح یک تاکتیک پرطرفدار در فوتبال: Seam Run


آنالیز تاکتیک از جان مولر

اگر می‌خواهید گل بزنید، تاکتیک خوبی که باید انجام دهید، ارسال پاس پشت خط دفاعی حریف است. معمولاً این کار سختی است زیرا مدافعان دوست دارند کنار هم بایستند. اگر پشت سر آنها بدوید شما را دنبال می‌کنند و فضای اندکی در اختیار شما می‌گذارند.

هر چند وقت یکبار و در اثر تاکتیک‌های مختلف، خط دفاعی از هم جدا می‌شود. اگر یک وینگر توپ را لب خط دریافت کند، مدافع کناری حریف آه می‌کشد و با اشک از دوستانش خداحافظی می‌کند و سفر طولانی به سمت جناحین را آغاز می‌کند. او تنها به سمت خط می‌رود. حالا برای یک مهاجم راحت است که پشت خط دفاعی بدود، زیرا یک حفره بین دفاع کناری و دوستان خط دفاعی‌اش در بالای محوطه جریمه ایجاد شده است. انگار کسی پارچه دفاعی را از دو انتها گرفته و آن را از درزش باز کرده باشد.

تاکتیک seam run اصلا چی هست؟

فرار از حفره ایجاد شده در پشت دفاع کناری در اصطلاح فوتبالی seam run گفته می‌شود. ترجمه دقیقی برای این اصطلاح وجود ندارد ولی شاید بتوانیم این تاکتیک را دویدن در درز ترجمه کنیم. این یک عنصر اساسی برای بسیاری از تاکتیک‌های هجومی است. شما سال‌ها شاهد عملکرد من‌سیتی پپ گواردیولا بوده‌اید. بسیاری از تیم‌هایی که مالکانه بازی می‌کنند تقریباً هر بار که توپ به عرض می‌رود اینگونه واکنش نشان می‌دهند. همین هفته گذشته، در لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا گل اولش را به همین شکل زد و سپس ناپولی گلش را دقیقا به همین شکل مقابل آنها به ثمر رساند.

وقتی این تاکتیک را بشناسید، می توانید احساس کنید که هر مسابقه فوتبال عملاً سرشار از این دویدن در درزها است.

دلیل اینکه مربیان اینقدر عاشق تاکتیک “دویدن در درز”  هستند این است که حتی اگر چهار راه کاملاً ساده برای متوقف کردن آن وجود داشته باشد، اما هر کدام مشکلات خاص خود را برای دفاع ایجاد می‌کند.

مدل‌های دفاع در برابر این تاکتیک

متداول‌ترین راه برای دفاع در مقابل این تاکتیک این است که نزدیک‌ترین هافبک، که معمولاً از قبل حواسش به مهاجمی که در درز فرار می‌کند هست او را در شکاف دنبال کند. مدافع کناری نمی‌تواند مهاجم را تعقیب کند، چون او در حال حاضر در مقابل بازیکن صاحب توپ قرار گرفته است. نزدیک‌ترین مدافع میانی می‌توانست برای تعقیب مهاجم از موقعیتش خارج شود، اما این امر باعث می‌شود که فضای خطرناکی جلوی دروازه باقی بماند. در نهایت، این به عهده هافبک دفاعی است که در فضا حرکت کند و تبدیل به یک مدافع اضافی شود.

تاکتیک فوتبال

چالش تشخیص حرکت و زمانبندی است. از آنجایی که یارگیری از خط دوم دفاع تیمی شروع می‌شود، بازیکنان تیم مدافع لزوما نمی‌توانند دقیقا تشخیص دهند چه زمانی باید بچرخند و بازیکنی که در فضا فرار کرده را تعقیب کنند. برای مهاجم بسیار آسان است که به صورت مخفیانه از پشت آنها رد شود. او در درز شروع به فرار می‌کند و آن ثانیه اضافی را به دست می‌آورد که برای چرخیدن و ارسال یک سانتر نیاز دارد.

نمونه واقعی: بازی بارسا – ناپولی

این کلید گل بارسلونا مقابل ناپولی بود. هنگامی که پائو کوبارسی، مدافع میانی بارسا، پاس را به ژائو کانسلو در جناح چپ داد، رافینیا متوجه نقشه شد و در درز فرار کرد. متئو پولیتانو هم هم‌زمان این الگو را تشخیص داد و به طور غریزی در همان لحظه شروع به دویدن کرد تا شکاف را پر کند. اما او در سمت اشتباه بازیکن دونده قرار داشت و همان یک لحظه‌ای که به عقب نگاه کرد تا ببیند آیا رافینیا درز را درست می‌کند یا نه، دیگر برای روشن کردن موتور و رسیدن به عقب دیر شده بود.

تاکتیک فوتبال ناپولی

به جای تعقیب و گریز، گزینه دوم برای دفاع این است که کل خط عقب بالا بیاید و بازیکن دونده را در آفساید جا بگذارد. این یک مانور پرریسک نزدیک به دروازه خودی است. اگر پاس زودتر از تصور شما ارسال شود یا وینگر تصمیم بگیرد به جای پاس دادن، مدافع مستقیم خود را دریبل بزند، خط دفاع در حال حرکت به اشتباه می‌افتد. اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، هر چهار یا پنج مدافع باید در یک حرکت هم‌زمان و به سرعت جلو بیایند و آفساید را ایجاد کنند.

زمانی که ناپولی گل اولش را به بارسا زد، بارسلونا تله آفساید را درست اجرا نکرد! در واقع، به نظر می‌رسید که فقط کوبارسی متوجه شده که باید برای ایجاد موقعیت آفساید جلو بیاید.

تاکتیک فوتبال بارسلونا

اگر رونالد آرائوخو و ژولز کونده همزمان با کوبارسی جلو می‌رفتند، پولیتانو به راحتی در آفساید گیر می‌‌افتاد. اما وقتی این کار را نکردند، بارسلونا دو مشکل پیدا کرد: کانسلو یک قدم عقب‌تر از دونده داخل درز بود و یکی از مدافعین مرکزی به دلیل آفسایدگیری ناموفق خود، به طور ناامیدکننده‌ای از جریان بازی خارج شده بود. اوه!

تاکتیک دفاعی دیگری هم داریم؟

دو روش دیگر برای بستن درزها وجود دارد که به زمان‌بندی دفاعی حساس نیستند. اما هر دو مشکل بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند.
ساده‌ترین راه برای قطع درز این است که مدافع کناری بازیکن را روی توپ پرس کند و او را مجبور کند به سمت خط کناری برود و در نهایت مسیر عبورش را مسدود کند. مشکل این حرکت این است که یک مسیر داخلی را به سمت دروازه باز می‌کند. اگر بازیکن حامل توپ روی حرکت مسلط نباشد – مثلا اگر یک وینگر راست پا نباشد که با دریبل زدن به سمت چپ از ان فضا در برود – ممکن است این ریسک ارزشش را داشته باشد. اما در بیشتر مواقع این فشار به ریسکش نمی‌ارزد.

از طرف دیگر، می‌شود به جای تعقیب بازیکن، مدافع میانی سمت توپ را جرکت داد تا بازیکن دونده در درز را ببندد. این تاکتیک می‌تواند طبیعی به نظر برسد، زیرا مدافع میانی دید بهتری برای دویدن در جهت درست دارد و شانس بیشتری برای رسیدن به موقعیت برای جلوگیری از ارسال سانتر. اما برای یک مدافع میانی بسیار خطرناک است که مهاجم را در مقابل دروازه آزاد بگذارد و به دنبال دونده در درز برود.

مثال واقعی: لاتزیو – بایرن مونیخ

لاتزیو در بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ هر دوی این گناهان دفاعی را همزمان انجام داد.

وقتی رافائل گوئررو در جناح چپ بایرن توپ را دریافت کرد، آدام ماروسیچ، مدافع راست لاتزیو از پایین به او نزدیک شد. او در زاویه‌ای قرار گرفت که مسیر عبور جمال موسیالا به سمت درز پشت دفاع را مسدود کرد اما هم زمان یک خط به سمت دروازه باز شد.

در حالی که ماروسیچ دریبل خورده بود، گوریرو مکث کرد و طوری چرخید که انگار می‌خواهد به موسیالا پاس بدهد. همین باعث شدماریو گیلا مدافع میانی سمت راست لاتزیو فریب بخورد و از جریان بازی خارج شود. در حالی که مدافع کناری و میانی لاتزیو از بازی خارج شده بودند، گوئریرو آزاد بود که مستقیماً به هری کین در محوطه جریمه پاس بدهد.

دونده‌های در درز، لزوما پایه‌گذار یک گل کات بک زیبا نمی‌شوند. اکثر آنها حتی توپ را دریافت نمی‌کنند. آنها خیلی وقت‌ها فقط مدافعان را فریب می‌دهند. مثل Musiala در این سکانس.

دلیل اینکه تیم‌هایی مانند بایرن همچنان در هر فرصتی که به دست می‌آورند، سراغ تاکتیک دویدن در درز می‌روند این است که این تاکتیک سؤالات پرمخاطره زیادی برای دفاع مطرح می‌کند: آیا یک هافبک باید به دنبال یارگیری با بازیکن مهاجم باشد؟ آیا مدافع کناری باید سعی کند خط عبور را مسدود کند؟ آیا مدافع میانی باید این تاکتیک را ردیابی کند و برای گرفتن آفساید جلو بیاید؟

تا زمانی که دفاع بتواند پاسخ مناسبی به این سوالات پیدا کند، احتمالا درزها از هم جدا شده‌اند!

در مگ‌تراپی، بیشتر بخوانید:
آنالیز فوتبال: Rest Defence سلاحی که همه آن را دست‌کم می‌گیرند

بر اساس این نوشته، ویدیویی در قالب برنامه فوتبال۱۰۸۰ ساختیم که می‌توانید از اینجا تماشا کنید:

2 پاسخ

  1. سلام و احترام

    فوتبال 1080 رو نگاه کردم.
    اگه امکانش هست یک کانال اختصاصی در تلگرام
    ویژه فوتبال 1080 بگذارید.

    خودم شخصا سرم شلوغه و
    به چنین برنامه ای که فقط فیلم ها یا فایل صوتی مرتبط با آنالیز رو به صورت خلاصه بیان کنه، نیازمندیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *