یورگن کلوپ

https://footballtherapy.ir/?p=3644 : لینک کوتاه

مایک گوردون:  مرد ساکتی که وظیفه دارد جانشین یورگن کلوپ را پیدا کند

این مطلب، برداشتی است از نوشته فیلیپ باکینگام در سایت اتلتیک.
این مایک گوردون بود که در پاییز سال ۲۰۱۵ با یک تماس تلفنی شروع به بازگرداندن لیورپول به مسیر خود کرد.

یورگن کلوپ و ایجنتش، مارک کوسیکه، هر دو توسط رئیس گروه ورزشی فن‌وی (FSG) دعوت شدند تا برای یک جلسه مخفیانه در منهتن به او ملحق شوند. زمانی که آنها در یک اتاق با هم بودند، آینده برای همه روشن شد. کلوپ برای لیورپول ساخته شده بود، همانطور که آنها برای او.

یورگن کلوپ

گوردون به عنوان مردی شناخته می‌شود که بیش از هشت سال پیش برای اولین بار یورگن کلوپ را متقاعد کرد تا لیورپول را هدایت کند. او عملا سلطنتی را آغاز کرد که در نهایت تابستان امسال به پایان می‌رسد.

این باعث می‌شود لیورپول با بزرگترین تصمیم خود در تقریبا یک دهه اخیر روبرو شود. درست مانند زمانی که به دنبال جانشینی برای برندان راجرز بودند، گوردون نقشی محوری به عنوان مرد پشت پرده آنفیلد ایفا می‌کند.

مایک گوردون که به ندرت در آنفیلد دیده می‌شود و حتی کمتر کسی درباره او حرف می‌زند، با مشورت جان دبلیو هنری و تام ورنر، سرمربی جدید را انتخاب خواهد کرد.

در جستجوی جایگزینی برای یورگن کلوپ

جست‌وجو پس از آن آغاز شد که یورگن کلوپ ۵۶ ساله در ماه نوامبر به مالکان لیورپول از قصد خود برای کناره‌گیری از سمتش خبر داد. به گفته بیلی هوگان مدیر اجرایی باشگاه، مسیری که آنها برای جایگزینی یورگن کلوپ در نظر گرفته‌اند بازتاب سال ۲۰۱۵ خواهد بود. همان روندی که تقریباً ۹ سال پیش یورگن را برای آنها به ارمغان آورد. هوگان جمعه گذشته در کنار کلوپ نشسته بود. “این کاری است که ما به طور محرمانه انجام خواهیم داد، به ویژه با کمک مایک گوردون.”

یورگن کلوپ مایکل ادواردز

گوردون ابتدا سراغ مایکل ادواردز مدیر ورزشی سابق باشگاه رفت. این شانس به ادواردز داده شد که برای یک پست مدیریتی سطح بالاتر از گذشته به لیورپول برگردد. ادورادز اما این پیشنهاد را رد کرد.

تمام باشگاه‌های لیگ برتری از آخرین باری که لیورپول در سال ۲۰۱۵ کلوپ را استخدام کرد، مربی خود را تغییر داده‌اند. بعضی‌هایشان چندین بار این ار را کرده‌اند. به گفته هوگان در استخدام مربی جدید لیورپول داده‌ها نقش اساسی ایفا خواهند کرد. و سپس کار گوردون این خواهد بود که به چشمان نامزدها نگاه کند، همانطور که به چشمان کلوپ در نیویورک نگاه کرد.

یورگن کلوپ مایک گوردون لیورپول

رفیق صمیمی یورگن کلوپ

کلوپ برونگرا است، گوردون محتاط. اما آنها در لیورپول به نزدیکترین متحدان تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود رابطه آنها بیشتر به یک رابطه دوستی تبدیل شده تا یک رابطه حرفه‌ای. همانطور که کلوپ در سال ۲۰۱۸ گفت: “مایک رفیق من است.”

گوردون اکنون مسئول شکل‌دهی به آنچه که «آینده بدون یورگن» می‌خواند است. او باید اطمینان حاصل ‌کند که جدایی سرمربی اسطوره‌ای آن‌طور که برخی از طرفداران از آن می‌ترسند، دردناک نخواهد بود .

درست است که کلوپ و گوردون روابط دوستانه‌ای دارند اما او کسی نبود که در طول کنفرانس مطبوعاتی کنار سرمربی خروجی لیورپول نشست. این به هوگان، چهره عمومی در سلسله مراتب باشگاه واگذار شد.

گوردون نامرئی باقی ماند. او در سالی که تولد ۶۰ سالگی خود را جشن خواهد گرفت، بسیار خوشحال است که دور از هیاهوی عمومی کار می‌کند. او از زمان ورود FSG در سال ۲۰۱۰ هرگز با رسانه‌ها مصاحبه نکرده است و معمولاً فقط با حلقه نزدیکی از شخصیت‌های ارشد لیورپول تعامل دارد.

گوردون لیورپول

این آقای گوردون کی هست؟

گوردون بیشتر وقت خود را در بوستون می‌گذراند. او در ماساچوست زندگی می‌کند. روزهای کاری‌اش بیشتر در یک دفتر ساده در نزدیکی Fenway Park می‌گذرد.

او که اهل میلواکی است، از سال ۲۰۰۱ در FSG که در آن زمان به عنوان New England Sports Ventures شناخته می‌شد، شریک بوده است. Vinik Asset Management، یک شرکت سرمایه‌گذاری است که او در اواسط دهه ۱۹۹۰ با جف وینیک تأسیس کرد. از همان جا بود که پول کافی به دست آمد تا گوردون بتواند بخشی از سهام FSG را بخرد. با گذشت زمان، نفوذ او در کنار هنری و ورنر افزایش یافت.

هنری، گوردون را «یکی از باهوش‌ترین ذهن‌های مالی» در ایالات متحده می‌نامد. «او آگاه‌ترین فرد FSG آمریکا در حوزه فوتبال است و هر روز درارتباط دائمی با اعضای کمیته فوتبال باشگاه.»

لیورپول از سال ۲۰۱۳ فرزند گوردون بوده است. او مسئول ارتقاء ادواردز به سمت مدیر فنی و سپس مدیر ورزشی باشگاه بود. و زمانی که کلوپ با مدیریت او به عنوان جانشین راجرز معرفی شد، موفقیت‌ها شروع به سرازیر شدن کردند.

لیورپول از مقام هشتمی در سال ۲۰۱۶ به برنده عنوان قهرمانی در سال ۲۰۲۰ رسید. آنها اروپا را هم در سال ۲۰۱۹ فتح کردند. گوردون در کنار کلوپ در حالی که با جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به فرودگاه جان لنون پرواز می کرد عکس گرفت. پیوند بین انها بسیار واقعی بود.

رفتن ادواردز، فصل جدیدی برای گوردون

آنها بردهای بزرگی در بازار نقل و انتقالات داشتند. فروش فیلیپه کوتینیو به بارسلونا برای یک بسته کلی ۱۴۲ میلیون پوندی (۱۸۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۸. این مبلغی بود که در آن زمان برای خرید ویرجیل فن دایک و آلیسون، استفاده شد. متحول کننده‌ترین خریدها در تاریخ مدرن باشگاه.

با این حال، از زمانی که ادواردز در پایان فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ رسما از سمت خود کناره گیری کرد، همه چیز برای گوردون هم تغییر کرد.

 یورگ اشمادکه d,v'k ;g,\

جولیان وارد، که وارث ادواردز محسوب می‌شد، پس از تنها یک فصل حضور در نقش مدیر ورزشی، لیورپول را ترک کرد. تابستان گذشته یورگ اشمادکه به عنوان جانشین او با یک قرارداد کوتاه‌مدت منصوب شد. خروج اشمادکه در پایان این ماه در همان روزی تایید شد که لیورپول خروج تابستانی کلوپ را اعلام کرد. حالا گوردون – و FSG – با دو جای خالی بزرگ برای پر کردن قبل از فصل ۲۰۲۴-۲۵ مواجه هستند. گفته می‌شود گوردون تقریباً هر روز با مدیرعامل، مدیر ورزشی و مدیر اجرایی لیورپول صحبت می‌کند، اما دو نفر از آن‌ها به زودی جدا می‌شوند.

گوردون هم رفتنی است؟

اینکه گوردون در سمت خود باقی می‌ماند همیشه قطعی انگاشته نشده است. در نوامبر ۲۰۲۲، پس از اعلام آمادگی FSG برای فروش بخشی یا تمام سهام خود در باشگاه، پیشنهاد شد که گوردون از نقش خود “گامی به عقب بردارد” و وظایف روزانه‌اش را به هوگان بسپارد.

چرخش مجدد در برنامه‌های مرتبط با فروش، گوردون را دوباره به جمع بازگرداند. در مارس گذشته تایید شد که او “کاملاً متعهد” به لیورپول باقی مانده است.

هنری در مارس گذشته به روزنامه لیورپول اکو گفت: “او در زمستان برای مدتی مرخصی گرفت. اما فاصله زیادی با بازنشستگی دارد.” ده ماه بعد، گوردون باید لیورپول را در شش ماه پر تلاطم آینده رهبری کند. اولویت فعلی یافتن یک مدیرورزشی است. خداحافظی کلوپ در تابستان حداقل فرصتی برای کار روی جایگزین او فراهم می‌کند.

روند تغییر نخواهد کرد. FSG با انتصاب مربی‌های جدید در تیم بسکتبال بوستون رد ساکس، ( تری فرانکونا و الکس کورا) نشان داد، تجربه بزرگترین فاکتور مورد توجه آنها نخواهد بود. داده‌ها با حمایت مدیر این بخش در لیورپول و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد، ویل اسپیرمن، برای بررسی نقاط قوت و پتانسیل مدیریتی مربی جدید استفاده خواهند شد.

این به این معنی نیست که رویکردهای گوردون باینری هستند. شخصیت جانشین کلوپ نقش خود را ایفا خواهد کرد و گوردون کاملاً آگاه است که لیورپول به مربی نیاز دارد که بتواند وزن زیادی از انتظارات را تحمل کند. همچنین باید روش‌های لیورپول – و FSG – پذیرفته شود. آنها اصرار دارند به جوانان باشگاه بال و پر بدهند وقتی که نمی‌توانند با بزرگترین خرج کنندگان لیگ برتر برابری کنند.

کلوپ، مردی که اقتصاد می‌دانست

با این حال، مدل FSG در نهایت به دلیل حضور کلوپ کار کرده است. هزینه خالص لیورپول در بازار نقل و انتقالات از زمان ورود او در حدود ۳۶۰ میلیون پوند یا ۴۰ میلیون پوند برای هر فصل است. مهارت کلوپ و ثباتی که او ارائه کرد این صرفه‌جویی را پنهان کرد. در دوره‌ای که منچستریونایتد ۹۶۰ میلیون پوند خرج خالص کرد، بدون اینکه حتی ذره‌ای به موفقیت‌های لیورپول نزدیک شود. منچسترسیتی و چلسی هم هرکدام بیش از ۸۰۰ میلیون پوند برای خرید بازیکن در دوران سلطنت کلوپ خرج کردند.

مقایسه نزدیک‌تر برای بررسی هزینه خالص در ۹ سال گذشته، وستهم یونایتد است. باشگاهی که شبیه لیورپول خرج کرده اما از ابتدای قرن گذشته بالاتر از ششم قرار نگرفته است.

گوردون لیورپول

نگاه همه به گوردون است

قدرت خرج لیورپول در حال حاضر افزایش می‌یابد. جایگاه‌های توسعه یافته آنفیلد که قرار است به زودی افتتاح شود، بزرگترین ظرفیت ورزشگاه را برای بیش از ۶۰ سال گذشته، در حدود ۶۱۰۰۰ را ارائه خواهد کرد. بازگشت احتمالی به لیگ قهرمانان فصل آینده نیز منابع را تقویت می‌کنند.

زمانی که یورگن کلوپ هفته گذشته خروج قریب الوقوع خود را تایید کرد، گوردون آن را “اتفاقی معمولی در دنیای فوتبال” نامید، اما واقعیت بسیار متفاوت است.  لیورپول حالا برای بزرگترین نقش‌های خود در باشگاه جای خالی دارد و گوردون وظیفه یافتن جانشین‌های مناسب. نگاه باشگاه حالا به گرودون است.

در مگ‌تراپی، بیشتر بخوانید:
داستان سوپر هوادار لیورپول: ۱۰۰۰ بازی متوالی حضور در ورزشگاه!
دومینیک زوبوسلای و سلاح مخفی او در لیورپول: پاهای کوچک

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *