نتفلیکس و پخش زنده فوتبال

https://footballtherapy.ir/?p=4159 : لینک کوتاه

ورود نتفلیکس به جنگ پخش زنده فوتبال!

نوشته تام باروز
بدون شک، پخش زنده فوتبال میدان نبرد بعدی در بین استریمرها، به ویژه در ایالات متحده خواهد بود. نتفلیکس با اعلام این که دو مسابقه NFL را در روز کریسمس نمایش خواهد داد، به فعالیت خود در پخش زنده ورزشی ادامه می‌دهد. حرکتی که زمین بازی را عوض می‌کند و نشان می‌دهد چگونه پلتفرم‌های پخش ویدیو حالا پخش زنده ورزشی وب خصوص پخش زنده فوتبال را به عنوان راهی برای حفظ مشترکین خود هدف قرار می‌دهند. و فقط نتفلیکس در این زمینه مشغول نیست.

پخش زنده فوتبال

از اپل تا آمازون همه به سمت پخش زنده فوتبال

در اتفاقی که در حال تبدیل شدن به یک میدان شلوغ است، اپل به توافقی با فیفا برای نمایش افتتاحیه جام جهانی باشگاه‌ها در تابستان آینده در ایالات متحده نزدیک شده است. Sky Sports بریتانیا در حال ارائه یک سرویس پخش جدید است که تا ۱۰۰ رویداد زنده را به طور همزمان نشان می‌دهد. آمازون پرایم به دنبال پخش بازی‌های NBA است و در کنار آن ۱۷ بازی لیگ قهرمانان را در فصل ۲۰۲۴-۲۵ پخش خواهد کرد. همه اینها در حالی است که ESPN متعلق به شرکت والت دیزنی در حال پیوستن به فاکس کورپ و برادران وارنر است. آنها قرار است سرویس جدیدی به نام Venu Sports را اواخر امسال راه اندازی کنند.

چرا پخش زنده مسابقات ورزشی به طور ناگهانی اینقدر جذاب شده؟ چه چیزی تغییر کرده است و چه چیزی بعد از این که استریمرها وارد میدان رقابت شوند تغییر خواهد کرد؟

نتفلیکس و پخش زنده فوتبال

از مستند ورزشی تا پخش زنده فوتبال

تا به حال، نتفلیکس بیشتر بر روی مستندهای مرتبط با ورزش، به ویژه سریال محبوب Drive To Survive  تمرکز کرده بود تا پخش زنده واقعی. اما اخیراً با رویدادهایی مثل Netflix Cup برای تحلیل مسابقات گلف، Formula1 برای پخش مسابقات فرمول۱، و نتفلیکس اسلم برای پخش بازی‌های گرنداسلم تنیس به میدان رقابت پخش زنده آمده.

آنها قرارداد پرسودشان را در ژانویه امضا کردند تا مسابقات کشتی نمایشی WWE’s Raw را برای یک دهه نشان دهند. نتفلیکس مسابقه بوکس بین مایک تایسون قهرمان سابق سنگین وزن جهان و جیک پل یوتیوب را هم در ۲۰ جولای پخش خواهد کرد.

با این حال، اولین معامله آن‌ها برای پخش بازی‌های NFL، یکی از دارایی‌های ارزشمند در صنعت  پخش زنده مسابقات ورزشی در ایالات متحده، به حساب می‌آید.

بلا باجاریا، مدیر ارشد محتوای نتفلیکس می‌گوید: «سال گذشته، ما تصمیم گرفتیم که روی پخش زنده ریسک کنیم. هیچ رویداد سالانه زنده، ورزشی یا غیره، وجود ندارد که با تماشاگران فوتبال NFL قابل مقایسه باشد.”

دیوید موری، مشاور حقوق ورزشی در ایالات متحده، توضیح می‌دهد که این اقدام نتفلیکس به این دلیل اتفاق افتاده که تعداد مشترکین نتفلیکس تقریبا ثابت مانده و پخش زنده راهی برای هدف قرار دادن مخاطبان جدید است. «نتفلیکس بدون ورزش شروع کرد، سپس شروع به ساخت مستندهای ورزشی مانند Drive To Survive کرد. اما یک روند محسوس و نگران کننده وجود دارد که در آن تعداد مشترکین افزایش نمی‌یابند. اینجاست که پخش زنده می‌تواند واقعا ارزشمند باشد. ارائه محتوای منظمی که مردم می‌خواهند تماشایش  کنند.  نتفلیکس در این مرحله فقط انگشت پای خود را در آب فرو می‌کند. شما می توانید استدلال کنید که روز کریسمس فقط یک ابزار بازاریابی است تا مردم را در این روز مشترک نتفلیکس کنند.»

کارشناسان چه می‌گویند؟ برنده چه کسی است؟

جک جنووز، کارشناس حقوق ورزشی و مدیر تحقیقاتی در موسسه Ampere Analysis، موافق است که معامله پخش بازی‌های NFL برای نتفلیکس پیشگامانه به نظر می‌رسد، زیرا برخلاف WWE، فیلمنامه‌نویسی نشده و غیرقابل پیش‌بینی‌تر است. همچنین نشان می‌دهد که چگونه استراتژی شرکت تغییر کرده و اکنون اهمیت بیشتری به تعامل با مخاطب داده شده است. «سال‌ها، تأکید نتفلیکس روی تعداد مشترکین بود، اما این روزها زمان صرف شده برای تماشای محتوا بسیار مهم‌تر شده است. برای اینکه در این رقابت بمانید، ورزش می تواند برگ برنده شما باشد.»

پائولو پسکاتوره، تحلیلگر رسانه و فناوری می‌گوید: «بدون تردید، پخش زنده فوتبال میدان بعدی نبرد بین پخش‌کنندگان، به‌ویژه در ایالات متحده است. ورزش یکی از معدود ژانرهایی است که افراد را به تماشای برنامه زنده و تنظیم در زمان و روز خاصی از هفته وا می‌دارد. چالشی که برای پخش کننده‌ها وجود دارد این است که مدل‌های کسب و کار آنها برای ورزش زنده طراحی نشده است. اگر آنها واقعاً در مورد ورزش جدی هستند، این یک تغییر رویکرد بلند مدت است.»

نتفلیکس و پخش زنده فوتبال

نتفلیکس سمت پرمیرلیگ هم می‌آید؟

به غیر از قرارداد نتفلیکس و NFL، در این بازار شلوغ چالش‌های زیادی در جریان است. برای نتفلیکس، مانند سایرغول‌های استریمینگ، مستندهای ورزشی تمرکز اصلی به حساب می‌آمد. اما از آنجایی که این حوزه به طور فزاینده‌ای اشباع شده، نمایش مسابقات زنده راهی برای متمایز شدن از بقیه خواهد بود. در شرایط فعلی برای برخی از پلتفرم‌های استریم معتبر، شاید یک بازی مشخص پربیننده مثل فینال چمپیونزلیگ یا یک بسته محدود از چند بازی جذاب بتواند مشترکین بیشتری به همراه بیاورد. اما اصلا بعید نیست که نتفلیکس در آینده سراغ پیشنهاد پخش مستقیم بازی‌های پرمیرلیگ هم برود.

از سال ۲۰۲۴، Ampere Analysis کل مبلغی که توسط پلتفرم‌های استریمینگ برای خرید حق پخش مسابقات ورزشی هزینه شده است را ۹.۸ میلیارد دلار (۷.۷۲ میلیون پوند) تخمین می‌زند.

اپل وارد می‌شود

اپل نزدیک به قراردادی ۱ میلیارد دلاری با فیفا برای حق پخش جام جهانی باشگاه‌ها است. این تورنومنت قرار است از ۱۵ ژوئن تا ۱۳ جولای سال آینده در ایالات متحده برگزار شود.

این روند برای اپل تی وی در سال ۲۰۲۲ آغاز شد. زمانی که قراردادی را برای نمایش لیگ برتر بیسبال (MLB) طی هفت سال منعقد کردند. و در همان سال به توافق رسیدند تا لیگ برتر فوتبال امریکا را به عنوان بخشی از یک قرارداد ۱۰ ساله به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار نشان دهند. این اولین باری بود که یک لیگ بزرگ ورزشی در ایالات متحده با یک شرکت فناوری همکاری می‌کرد.

برای موری، اپل با توجه به ثروت عظیم و تغییر رویکرد از ارائه محصول به سمت ارائه خدمات، شرکتی است که باید عملکردش را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم. «اپل همان شرکتی است که می‌تواند در حزه پخش زنده فوتبال بزرگ شود. صحبت‌هایی در مورد جام جهانی باشگاه‌ها وجود دارد و اپل می خواهد پخش آن را بگیرد. یکی از موارد واضح دیگر پخش زنده فوتبال لیگ برتر است. این برای اپل هزینه زیادی خواهد داشت. برای من، سرمایه‌گذاری مشترک بین اپل و لیگ برتر منطقی است. چه برای دور بعدی (مناقصه)، چه در زمانی پس از آن.»

جک جنووز معتقد است که اپل با خرید حق پخش زنده فوتبال جام باشگاه‌های جهان یک ریسک بزرگ را قبول کرده است. «به عنوان یک رویداد، بله، عالی به نظر می‌رسد. اما نمی‌دانم که آیا افرادی که تیم‌هایشان درگیر این مسابقات نیستند، برای تماشای آن، مشترک اپل تی‌وی می‌شوند یا خیر.»

نتفلیکس و پخش زنده فوتبال

بقیه استریمرها برای پخش زنده فوتبال چه برنامه‌ای دارند؟

Disney+ سال آینده مسابقات ورزشی زنده را از ESPN در سرویس پخش خود برای مشترکین ایالات متحده عرضه خواهد کرد. در حالی که در ماه فوریه شاهد بودیم که ESPN، Fox Corp و Warner Bros Venu Sports، یک پلتفرم استریم ورزشی جدید را معرفی کردند که در پاییز امسال راه اندازی می‌شود. بین آنها، این سه شرکت حدود ۵۵ درصد از حقوق مسابقات ورزشی ایالات متحده، از جمله جام جهانی فوتبال، فرمول ۱، NFL، NBA و MLB را در اختیار دارند.

پخش زنده ورزشی از مدت‌ها قبل به بخشی از خدمات استریمرها در بازار ایالات متحده تبدیل شده است.

به عنوان مثال، Peacock، متعلق به پخش کننده آمریکایی NBC، با لیگ برتر انگلیس قرارداد دارد. YouTube حقوق بسته NFL Sunday Ticket را در سال ۲۰۲۲ با پرداخت ۱۴ میلیارد دلار در ازای یک قرارداد هفت ساله به دست آورد. در حالی که آمازون یک قرارداد ۱۰ ساله با NFL برای پخش ۱۵ بازی پنج شنبه شب‌ها دارد.

در اوایل سال جاری، آمازون موافقت کرد که ۱۱۵ میلیون دلار (۹۰ میلیون پوند) در Diamond Sports Group، برای پخش بازی‌های ۳۷ تیم در سراسر MLB، NHL هاکی روی یخ و NBA، سرمایه‌گذاری کند. همچنین چارچوب قراردادی برای نمایش تعداد قابل توجهی از مسابقات NBA (در کنار ESPN) در نظر گرفته شده است.

آمازون و پخش زنده فوتبال چمپیونزلیگ

فصل آینده، آمازون ۱۷ بازی لیگ قهرمانان اروپا را به صورت زنده نمایش می‌دهد.

DAZN، سرویس استریم که توسط میلیاردری به نام Sir Len Blavatnik راه اندازی شده، عملکرد محتاطانه‌تری دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ پس از ناکامی در خرید حقوق پخش زنده فوتبال انگلیس، بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرد.

در همین حال، Sky، که متعلق به Comcast است، یک سرویس پخش جدید Sky Sports+ را معرفی کرده که در ماه آگوست راه اندازی خواهد شد تا پایگاه مشترکین خود را تقویت کند. با این کار Sky تا ۱۰۰ رویداد را در طیف وسیعی از ورزش‌ها در سرویس جدید پخش خواهد کرد.

نتفلیکس می‌تواند با بقیه رقابت کند؟

لیگ برتر فوتبال انگلیس تا کنون، به Sky وفادار مانده است. عمدتا به این دلیل که پول بسیار خوبی برای پخش زنده فوتبال داخلی بریتانیا پرداخت می‌کند. در آخرین مزایده، در دسامبر سال گذشته، Sky و TNT Sports برای پخش لیگ برتر تا پایان فصل ۲۰۲۸-۲۹ توافق کردند. عدد معامله چیزی حدود ۶.۷ میلیارد پوند (۸.۵ میلیارد دلار) بود. Sky Sports همچنین تا ۴۴ مسابقه سوپر لیگ زنان را در فصل ۲۰۲۴-۲۵ نمایش می‌دهد.

از آنجایی که نتفلیکس، بزرگترین جانور دنیای استریم، بالاخره وارد دنیای پخش زنده فوتبال شده، رقبا با علاقه زیادی به تماشای آن خواهند پرداخت و حرکت بعدی خود را با دقت طراحی خواهند کرد. احتمالا ورود جدی نتفلیکس باعث خواهد شد تا تمام پلتفرم‌های استریم آنلاین، به سمت برنامه‌ریزی برای ورود به دنیای پخش زنده فوتبال شوند.

در مگ‌تراپی بیشتر بخوانید:
داستان زیرشلواری دیوید بکام: چرا سرمایه‌گذاری در بازار کیت فوتبالی جذاب شده؟
تیک تاک، زمین بازی ادمین‌های تیم‌های فوتبال!

2 پاسخ

  1. قبل از هر چیزی، ممنون به خاطر انتشار این محتوا متفاوت.

    تو سال‌های 2019 و 2020، زمان شیوع کرونا، فروش موبایل آیفون (اولین منبع درآمد اپل) به خاطر بحران‌های مالی کاهش پیدا کرد و همین باعث شد که تغییری تو مدل کسب و کاری خودشون ایجاد کنن و به دنبال بهبود دومین منبع درآمدی خودشون، یعنی خدمات، برن. پخش سریال Ted Lasso، خرید حق پخش MLS و حتی اخباری که مبنی بر پیشنهاد اپل برای خرید منچستر یونایتد منتشر همه و همه نشون‌دهنده تغییری هست که رخ داده. ولی به نظرم باید هنوز هم منتظر حرکت اصلی اپل باشیم. ببینیم که با به بازار اومدن apple vision pro، آیا انقلابی تو پخش مسابقات ورزشی رخ میده یا نه.

    در مورد نتفلیکس؛
    تو زمینه انتشار مستندهای ورزشی، فوق‌العاده عمل کردن و انتشار مستندی چون drive to survive هم از شاخص‌ترین اقداماتی بود که می‌شد انجام داد. بخشی در مقاله گفته شده بود که دغدغه اصلی شرکت‌های stream دیگه جذب مخاطب نیست و به دنبال نگه داشتن مخاطب، پا محتوا خودشون هستن. اگر نتفلیکس چنین هدفی داشته باشه، بهتر هست که سمت فوتبال نیاد و به دنبال خرید حق پخش مسابقات kings league پیکه باشه.

    پ.ن: جسارتا، پاراگراف آخر بخش “نتفلیکس سمت پرمیرلیگ هم می‌آید؟” نیاز به اصلاح دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *