امباپه و مکرون

https://footballtherapy.ir/?p=3902 : لینک کوتاه

خروج از پاری سن ژرمن چه معنایی برای مکرون، فرانسوی‌ها و قطر دارد؟

این گزارش، ترجمه‌ای است از تحلیل آدام کرفتون

اکنون تقریباً دو سال از زمانی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دومین بار انتخاب شد می گذرد. انتخاباتی که در آن او رقیب راست افراطی خود مارین لوپن را با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا شکست داد.

همان موقع در تالنی، شهر کوچکی در شرق فرانسه، ۱۰ رای دهنده که از گزینه ماکرون یا لوپن ناامید شده بودند، با نوشتن نام کیلیان امباپه، بازیکن ملی فوتبال فرانسوی و مهاجم پاری سن ژرمن، آرای خود را مخدوش کردند. ممکن است این یک مدل رأی اعتراضی جدید باشد، اما در سطح ملی به تیتر اخبار تبدیل شد. اتفاقی که نشان دهنده برجستگی امباپه در افکار عمومی فرانسه بود.

امباپه و مکرون

آقای امباپه سیاستمدار

امباپه در زندگی سیاسی نیز به عنوان یک چهره شاخص در فرانسه ظاهر شده است. او همین هفته گذشته مهمان ضیافت شامی بود که مکرون در کاخ الیزه پاریس در جریان سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به پایتخت فرانسه برگزار کرد. قطر البته مالک واقعی پاری سن ژرمن زیر چتر شرکت سرمایه گذاری ورزشی قطر است که توسط امیرقطر در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده.

به محض انتشار اخباری مبنی بر حضور امباپه در یک مراسم دولتی بین قطر و فرانسه، گزارش‌هایی در فرانسه منتشر شد که مدعی بود امیر قطر در حال انجام ماموریتی برای تغییر تصمیم امباپه برای ترک پاری سن ژرمن بوده است. همه اینها در شرایطی بود که انتظار می رود این بازیکن در تابستان امسال پس از ۷ سال به رئال مادرید بپیوندد.

همه طرف‌ها این موضوع را رد کردند و گفتند که هدف از این سفر تلاش فرانسوی‌ها و قطری‌ها برای پیشبرد گفتگوها پیرامون آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در نوار غزه بوده.

امباپه و مکرون

پی اس جی توضیح می‌دهد

اینها باعث شد که مقامات PSG، به طرز عجیبی، نیاز به توضیح این موضوع پیدا کنند که نه امباپه و نه ناصرالخلیفی، رئیس باشگاه (که به ضیافت شام دعوت شده بود) در گفتگو در مورد اینکه چگونه ممکن است بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور اسرائیل، از جنگ منصرف شود، شرکت نکرده‌اند.

با این حال، بر اساس گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، امباپه در مراسمی با حضور رئیس جمهور فرانسه، امیر قطر، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه بر سر میز شام نشسته است.

مکرون و امیر قطر در بدو ورود با امباپه خوش و بش کردند. شاید در آن لحظه کاملاً مشخص شد که این فوتبالیست ۲۵ ساله چقدر برای تصویری که هر دو رهبر می‌خواستند برای کشورشان به تصویر بکشند، قابل توجه است. این هم نشانه‌ای از قدرت نرم امباپه بود – در داخل و خارج کشور.

ورزش، ابزار مکرون

ماکرون مدت‌هاست که ارزش ورزش را برای رهبری خود به رسمیت شناخته است و ظرفیت آن را به عنوان یک ابزار متحد کننده در کشوری که در یک سال گذشته تحت الشعاع اعتراضات نسبت به اصلاحات حقوق بازنشستگی قرار گرفته است، درک کرده است.

مکرون زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور شد، متعهد شد که ورزش را تقویت کند. بازی‌های المپیک تابستانی امسال در صدمین سالگرد دوره قبلی در پاریس و جام جهانی راگبی ۲۰۲۳ نیز در فرانسه برگزار شد.

امباپه و مکرون

مکرون سیاست ورزشی را بلد است

عشق مکرون به ورزش ممکن است واقعی باشد، اما او همچنین نشان داده که در جهت همکاری با موفقیت‌های ورزشی فرانسه، زیرکی سیاسی خاصی دارد. همه اینها ارتباط او را با برخی از رای دهندگان افزایش می‌دهد. تابستان گذشته ویدئویی از مکرون منتشر شد که او را در جشن قهرمانی راگبی فرانسه، همراه تیم قهرمان تولوز نشان می‌داد. در حالی که یک لیوان آبجو را در ۱۷ ثانیه سرمی‌کشید. او اغلب در مورد حمایت خود از تیم فوتبال مارسی صحبت کرده است. در حالی که بسیاری به یاد خواهند داشت که چگونه در سوییت‌های VIP روسیه به هوا پرید تا قهرمانی در جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۱۸ را جشن بگیرد. البته قبل از رفتن به رختکن برای دعوا با پل پوگبا! و البته خیلی‌ها ممکن است تلاش‌هایش برای دلداری امباپه در زمین پس از شکست فینال جام جهانی مقابل آرژانتین در دسامبر ۲۰۲۲ در قطر را به یاد بیاورند.

با حضور مکرون فوتبال در فرانسه سیاسی می‌شود

ژان باپتیست گوگان، کارشناس ژئوپلیتیک فرانسوی که این هفته کتاب انقلاب امباپه خود را منتشر می‌کند، می‌گوید «روابط میان مکرون و امباپه نمونه‌ای از فوتبالی شدن سیاست در فرانسه است. امباپه یک چهره ملی است که می‌تواند سر و صدا را در اطراف اجلاس فرانسه و قطر افزایش دهد و به یک شام رسمی دولتی زرق و برق و پویایی بیافزاید. و البته امباپه بازیگری در روابط فرانسه و قطر است. او این را می‌داند و بازیگران دیگر هم می‌دانند. مانند هر سیاستمدار خوب، او به این دعوت پاسخ مثبت می‌دهد.»

در صحنه بین المللی، میزان ارتباط امباپه با هر طرف قابل بحث است. قطری‌هایی که پاری سن ژرمن را اداره می‌کنند همیشه اعتراض خواهند کرد که خرید باشگاه در سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۷۰ میلیون یورو (۵۹.۹ میلیون پوند؛ ۷۵.۸ میلیون دلار) نشان دهنده یک پروژه سرمایه‌گذاری است. با هدف کلی جستجو برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت و گاز. ارزش باشگاه الان نزدیک به ۴ میلیارد پوند است.

بین اسپورت قطر

چرا امباپه برای قطری‌ها مهم است؟

گوگان می‌گوید: «این همچنین فرصت شهرت برای توسعه وجهه بین‌المللی قطر بود. کشوری که با پیوند دادن خود به پایتخت مد در پاریس، از یک تحول خبر می‌داد. اینجا یک باشگاه ممتاز است که بر روی ستارگان متمرکز شده است. ستاره‌هایی که همگی تصویری از سبک زندگی مثبت و با فضیلت ایجاد می‌کنند.»

قطر با خرید پاری سن ژرمن و نجات فوتبال فرانسه از طریق beIN Sports (تلویزیون پخش قطری که به سرمایه‌گذار اصلی حقوق تلویزیونی ورزشی فرانسه تبدیل شد)، امکان نزدیک‌تر شدن به فرانسه را به خود داد. یک قدرت اروپایی با صنایع دفاعی و کرسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد.

چنین سرمایه گذاری با توجه به بافت ژئوپلیتیکی پیچیده قطر در خلیج فارس مفید است. و البته پیوندهای بین دو کشور از لحاظ تاریخی نزدیک (آل ثانی‌ها فرانسوی زبان و فرانکوفیل هستند) را تقویت می‌کند. و آخرین علاقه: این موقعیت فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را در قطر ارائه می‌دهد. روابط بین فردی به دست آمده حین مذاکرات نفر به نفر در بخش VIP استادیوم موقع برگزاری بازی‌های پاریس به قطر اجازه می‌دهد تا بیشتر در فرانسه سرمایه‌گذاری و موقعیت خود را تقویت کند.

ناصر الخلیفی

قطر همیشه به فرانسه نزدیک بوده

کریستین اولریشسن، یکی از همکاران خاورمیانه در موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، توضیح می‌دهد: «از لحاظ تاریخی، همیشه رابطه نزدیکی به خصوص در بخش دفاعی بین دو کشور وجود داشته است. فرانسه همواره پس از ایالات متحده یکی از صادرکنندگان عمده تجهیزات دفاعی به قطر بوده. چندین دهه است که رابطه نزدیکی در بخش انرژی هم وجود دارد. دفاع و انرژی ستون‌های رابطه هستند.»

در کاخ الیزه، ممکن است یک مورد دیپلماتیک دیگر در منوی قطری‌ها وجود داشته باشد. لیگ یک فرانسه، حقوق پخش بین‌المللی و داخلی خود را برای بازه ۲۰۲۴-۲۰۲۹ آینده به فروش می‌رساند. آنها دوست دارند با اسکای رقابت کنند و beIN Sports (به ریاست الخلیفی، رئیس پاری سن ژرمن) از جمله کاندیداهای جدی خرید حق پخش بازی‌ها است.  DAZNهم البته به طور جدی پا پیش گذاشته اما عده کمی تعجب خواهند کرد اگر beIN یک بار دیگر صاحب امتیاز پخش شود.

امباپه و خروج از پاری سن ژرمن

آیا قطری‌ها با رفتن امباپه مشکل دارند؟

این روابط بین فرانسه و قطر در ماه فوریه زمانی که دو کشور یک سند مشارکت استراتژیک را امضا کردند قوی‌تر هم شد. بر اساس آن قطرموافقت کرده است بیش از ۱۰ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری در فرانسه بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ سرمایه گذاری کند. به این ترتیب، نشانه‌های کمی وجود دارد که خروج امباپه این رابطه را خراب کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که امباپه اهداف ژئوپلیتیکی خود را برای قطر برآورده کرده است. در دهه اول مالکیت قطری پاری سن ژرمن، به نظر می‌رسید این باشگاه بر روی یک استراتژی ستاره‌دار متمرکز شده بود که هدف آن جلب نظر عموم بود. به نظر می‌رسید که پول مساله جدی نیست. این باشگاه با نام‌های متعددی از جمله دیوید بکام، زلاتان ابراهیموویچ، لیونل مسی، نیمار و امباپه قرارداد امضا کرد. این موضوع بسیار مورد بررسی قرار گرفت، زیرا برخی از منتقدان استدلال می‌کردند که استفاده از نام‌های معروف برای منحرف کردن حواس از پرسش‌هایی در مورد چگونگی گرفتن میزبانی جام جهانی قطر و سپس هزینه‌های انسانی ساخت زیرساخت‌های این مسابقات بود.

امباپه نیمار مسی

انزوا؟ هرگز!

تابستان ورود امباپه بسیار جذاب بود. در ژوئن ۲۰۱۷، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی با حمایت امارات متحده عربی، بحرین و مصر ۱۳ درخواست علیه قطر صادر و این کشور را به پرورش تروریسم و بی ثبات کردن منطقه متهم کرد. زمانی که قطر این اتهامات را رد کرد، مرزها بسته و روابط دیپلماتیک قطع شد. برای بیش از سه سال، روابط به پایین‌ترین سطح خود رسید. هم زمان انواع هنرهای تاریک در منطقه به عنوان بخشی از محاصره اقتصادی که در نهایت در ژانویه ۲۰۲۱ برداشته شد، انجام شد.

در همان تابستان ۲۰۱۷، پاری سن ژرمن بزرگترین سروصدای خود را در بازار نقل و انتقالات به راه انداخت. آنها نیمار را با ۲۰۰ میلیون پوند که یک رکورد جهانی بود از بارسلونا خریدند. و سپس امباپه از موناکو به تیم پاریسی پیوست.

امباپه علیه برنامه سعودی‌ها

اولریشسن استدلال می‌کند که انگیزه‌های قطر برای این سرمایه‌گذاری فراتر از فوتبال است: « هدف اولیه سعودی‌ها این بود که قطر را منزوی کنند. اما ناگهان قطری‌ها رکورد جهانی جابجایی بازیکن در دنیای فوتبال را شکستند و نشان دادند که با وجود محاصره اقتصادی هنوز آنجا هستند. همین باعث شد مردم روایت سعودی‌ها درباره این کشور را باور نکنند.»

امباپه که تنها ۱۸ سال داشت، در ابتدا به عنوان یک ستاره دوم و به عنوان امید بزرگ تیم جوانان فرانسه قرارداد امضا کرد. ویژگی‌های او در آن زمان بسیار پایین‌تر از نیمار بود. اما در عرض یک سال، این امباپه بود که فرانسه را به جام جهانی روسیه رساند. همان موقع بود که پاری‌سن‌ژرمن (و به تبع آن قطر) یک فوق ستاره را در ویترینشان دیدند.

سفیر المپیک ۲۰۲۴

پاری سن ژرمن نیمار را حفظ کرد و مسی را اضافه کرد. اما در چندین مورد، تمام قدرت مالی و سیاسی خود را برای دور نگه داشتن امباپه از رئال مادرید به کار گرفت. پیشنهادات بیش از ۱۵۰ میلیون پوندی را در تابستان ۲۰۲۱ رد کرد و سپس امباپه را متقاعد کرد که قرارداد جدیدی در پاریس امضا کند.  گوگان می‌گوید: «در سال ۲۰۲۲، قطر نه بزرگ را گفت و پول، شبکه‌ آدم‌ها و بازیگران کلیدی در سیاست را بسیج کرد. از سارکوزی تا مکرون به امباپه توصیه کردند بماند.
مقامات فدراسیون فوتبال فرانسه، لیگ ۱، سازمان المپیک فرانسه، بازیکنان دیگر پاری سن ژرمن و دیگر سیاستمداران وزارت ورزش مامور شدند تا بر ماندن امباپه در فرانسه، حداقل تا المپیک تاثیر بگذارند. بازی‌های سال ۲۰۲۴ که امباپه قرار است نماینده کشورش باشد.

در اوایل سال ۲۰۲۲، شهردار پاریس، آن هیدالگو، در تلویزیون فرانسه گفت: «او بسیار مهم است، بسیار مفید برای امید دادن به جوانان ما. به همین دلیل است که می‌خواهم او اینجا بماند.»

امباپه در ازای ماندن، پول خارق‌العاده‌ای دریافت کرد. قراردادی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در طول سه سال با او امضا شد. اما حالا او احتمالاً از برخی پاداش‌ها برای ترک تیم در تابستان امسال چشم پوشی می‌کند.

چرا امباپه برای رئیس جمهور فرانسه اینقدر مهم است؟

گوگان می‌گوید: «این دو مرد مسیر مشترک و قابل مقایسه‌ای دارند. آنها در مقایسه با همسالان خود جوان هستند و برنده. آنها شخصیت‌های بیش فعال و فردگرایی هستند.»

امباپه در طول ناهارهای مکرر با مکرون چیزهای زیادی یاد گرفته. او حالا شیفته سیاست، قدرت و آشنایی با مسائل جهان است. از ان طرف مکرون یک سیاستمدار کارکشته عاشق فوتبال است.

انگیزه‌های رئیس جمهور، جدای از جذابیت بازیکن، به سیاست هم مرتبط است. امباپه بیش از ۱۴۶ میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد که عمدتا فرانسوی و جوان هستند. این گروهی است که مکرون برای برقراری ارتباط با آنها تلاش می‌کند. مزیت دیگر امباپه این است که او با توجه به شرایط زندگی‌اش در کودکی به مخاطبان سیاسی مکرون دسترسی مستقیم دارد: طبقات متوسط، کارآفرینان و افراد مسن.

امباپه، نماد فرانسوی موفق

امباپه از نگاه مکرون “فرانسویی است که دوست داریم ببینیم”. فرانسوی قرن بیست و یکم و کسی که همیشه موفق می‌شود.

موفقیت امباپه را نمی‌توان زیر سوال برد. او قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ شده و سپس در سال ۲۰۲۲ در فینال مقابل آرژانتین هت‌تریک کرده.

او بیشترین گل را برای PSG در داخل کشور و در اروپا به ثمر رسانده است. اگر او در این فصل دوباره کفش طلای لیگ ۱ را ببرد، شش بار متوالی این جایزه را دریافت کرده است.

جای تعجب نیست که سیاستمداران فرانسوی به دنبال موفقیت امباپه بوده‌اند یا همیشه او را به عنوان یک الگو معرفی کرده‌اند. سیلوین توماسین، شهردار سابق باندی، زادگاه امباپه، زمانی گفت: «کیلیان موفقیتی را نشان می‌دهد که جوانان برای گسترش دنیای خود به آن نیاز دارند. آنها نباید فکر کنند که آینده آنها فقط در باندی است.”

در مقابل یکی از برج‌های بتنی در باندی، نایکی، حامی مالی امباپه، یک نقاشی دیواری از او اجرا کرده که در آن امباپه در حال خواب دیدن رویای زندگی‌اش به عنوان یک سوپراستار به تصویر کشیده شده است.

مردی که چهره‌اش را تعییر داده

امباپه یک بنیاد خیریه برای کودکان در پاریس تاسیس کرده است. او مدام علیه نژادپرستی در فوتبال صحبت می‌کند. اما داستان‌های رفتنش به رئال درخشش او را تا حدی کمرنگ کرده است. جای تعجب نیست که یک مولتی میلیونر که توسط نایکی، هابلوت، لویی ویتون و EA Sports حمایت مالی می‌شود، کمی از دنیای واقعی فاصله بگیرد.

گوگان توضیح می‌دهد: «امباپه برای کودکان و نوجوانان جذاب است. اما او حمایت پرشورترین هواداران PSG را جلب نمی‌کند. به نظر می‌رسد که کیلیان از مرد جوان سال‌های اولیه خود فاصله گرفته و به شخصیت سردتری تبدیل شده است.»

در فوتبال تراپی بیشتر بخوانید:
تیلور سویفت و لیونل مسی چطور بازار ورزش امریکا را منفجر کردند؟
انتقال کیلیان امباپه به رئال مادرید: چه اشتباهی رخ داد؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *